Koronakrize mění zvyky Čechů: Podíl bezhotovostních plateb poprvé převýšil platby hotovostí

Koronavirová krize změnila i způsoby placení. Podíl bezhotovostních transakcí letos poprvé převýšil platby hotovostí. Vyplývá to z podzimního průzkumu společnosti Mastercard. Na 45 procent respondentů začalo kvůli koronaviru častěji platit bezhotovostně. Hlavním důvodem změny nebyly vyšší nároky na hygieničnost, ale potřeba rychle a bezproblémově zaplatit bez nutnosti přepočítávat hotovost a nezdržovat ostatní nakupující, dodal Mastercard.

platební karty

Celkem 27 procent Čechů již někdy zaplatilo mobilním telefonem, což je o osm procentních bodů více než loni, plyne dál z průzkumu. Téměř polovině Čechů by nevadilo úplné zrušení hotovosti. Celkem 39 procent respondentů uvedlo, že jim kvůli koronaviru klesl příjem v domácnosti. Na 34 procent tvrdí, že je koronakrize naučila šetřit.

"Až 53 procent respondentů našeho průzkumu tvrdí, že je pro ně hlavní bezproblémové a rychlé dokončení nákupu bez přepočítávání bankovek a mincí a bezkontaktní výměna mezi zákazníkem a prodejcem. Stejně to cítí i obchodníci, kteří v průběhu pandemie hotovost dokonce odmítali a vyžadovali bezkontaktní předání zboží. S takovou situací se setkala čtvrtina dotazovaných," uvedl generální ředitel Mastercard pro ČR a Slovensko Michal Čarný.

V období jarních mimořádných opatření nejvíce vzrostly bezhotovostní platby kartou (o 21 procent), mobilní platby (o sedm procent) a využívání mobilního bankovnictví (o sedm procent). Platby hotovostí naopak klesly o 14 procent proti období před pandemií.

Celkem 54 procent všech plateb se uskutečňuje bezhotovostně, dalších 19 procent plateb by mohlo být rovněž bezhotovostně, ale naráží na neochotu obchodníků akceptovat platební karty, ukázal dál průzkum. Hotovost za každých okolností preferuje 27 procent Čechů.

Mobilní telefon k placení využívá 27 procent populace, což je o osm procentních bodů více než v minulém roce. Ti, kteří již platí mobilním telefonem, tak činí v téměř 40 procentech všech svých plateb. Češi platí bezhotovostně nejčastěji v obchodech s potravinami (83 procent). Následují nákupy na internetu, na pumpách a v obchodech s oblečením.

Tripartita chce automobilkám v čipové krizi dát peníze určené na covidový…

18.10.2021 14:03 Automobilky a jejich dodavatelé by kvůli omezení výroby mohli začít čerpat příspěvky z programu…

Ceny v průmyslu vyrostly nejvíce za posledních 28 let

18.10.2021 10:33 Meziroční růst cen průmyslových výrobců v září zrychlil na 9,9 procenta ze srpnových 9,3 procenta,…

ČEZ oznámil dramatické zvýšení cen plynu, lidé si připlatí i za elektřinu

18.10.2021 08:09 Energetická společnost ČEZ zdraží od ledna elektřinu i plyn. Generální ředitel ČEZ Daniel Beneš…

Automobilky v Česku letos kvůli nedostatku čipů nevyrobí 250 tisíc aut

17.10.2021 08:50 Tuzemské automobilky letos kvůli nedostatku čipů nevyrobí přes 250.000 aut, což pro ně a pro…

S dodávkami energií končí také firmy Kolibřík energie a A-PLUS Energie

16.10.2021 07:42 Po Bohemia Energy končí v Česku s dodávkami elektřiny a plynu další dodavatelé. Dnes konec dodávek…

Bohemia Energy se hájí: Závazkům dostojíme, pouze jsme ukončili činnost

15.10.2021 12:17 Aktualizováno Končící energetická skupina Bohemia Energy dostojí všem svým závazkům vůči zákazníkům, zaměstnancům…

Většina Čechů má zkušenosti s tíživou finanční situací

14.10.2021 10:40 Tři čtvrtiny Čechů se během života dostaly do jedné nebo vícero tíživých životních situací, kam…

Babiš poslal peníze na nemovitostí ve Francii z české banky

13.10.2021 16:57 Premiér Andrej Babiš (ANO) poslal v minulosti peníze do zahraničí na nákup nemovitostí na…

Největší dodavatel plynu innogy zvýší cenu, u základního produktu o 10,6…

13.10.2021 12:57 Aktualizováno Největší dodavatel plynu v ČR innogy Energie zvýší od 20. listopadu ceny plynu, u základního…

Končí Bohemia Energy, největší uskupení alternativních dodavatelů energií

13.10.2021 12:30 Aktualizováno Končí Bohemia Energy, největší uskupení alternativních dodavatelů energií v Česku. Skupina se…

Související:

Právě se děje

reklama