Před rokem jsme mohli oslavovat 250. výročí narození jednoho z hudebních géniů minulosti, Ludwiga van Beethovena. Oslava se však nekonala. Svět zasáhla pandemie koronaviru, jakou naše civilizace ještě nezažila. A tak čerstvě nastudovaný balet se před diváky nekonal. Až teď, měsíc před koncem roku mohli poprvé diváci vidět nevšední premiéru baletu, v budově Janáčovy opery v Brně.
Balet o dvou jednáních vznikl ve spolupráci soboru baletu NdB, s Janáčkovou operou NdB. Autorem choreografie a režie je umělecký šéf baletu, Mário Radačovský. Orchestr na vysoké profesionální rovni vedl dirigent Jakub Klecker a v několika sólových partech se zaskvěl klavírista Jiří Hrubý. Ještě nezapomínejme na sbor NdB, s kterým precizně nastudovala svěřené sekvence Klára Složilová Roztočilová.
Scéna opery NdB dává svým technickým vybavením i světelným parkem možnosti, které důsledně využil scénograf Jaroslav Milfajt. Prostor zaplnil rozměrnými kubusy, kvadranty… s kterými se dalo lehce manipulovat, přesouvat, měnit jejich funkci na náklon ke smyku protagonistů, na změny mizancény, ve kterých se postavy pohybovaly volně, svobodně, nebo sklíčeně, ve zdánlivě uzavřeném prostoru. Režisér bohatě využíval možnosti, které mu scéna poskytovala a využil často nečekané prostorové variace ke zdůraznění charakteru a emočních pohnutek protagonistů. Snad jenom ke konci představení použil na pozadí projekci, různé osobnosti a události dějin, kladné nebo negativní, ve filmovém střihu. Tento pokus o dopovězení všech nádherných baletních metafor byl snad nadbytečný. Autor svou režií, interpreti perfektním jevištním projevem naplnili obsah hudby, bez potřeby nějaké další video prezentace. Ale to je opravdu jediná výtka, navíc vyjádřená osobním pocitem zde píšícího autora. Jinak bylo celé představení plné nápadů, moudře korespondujících s hudbou génia Beethovena.
Výkony sólistu baletu byly obdivuhodné. Dokonce i výstupy v sekcích baletního sboru byly přesné, často úsměvné, tančící s obdivuhodnou lehkostí. Je příjemné cítit, jakou pozornost věnoval choreograf – režisér i baletnímu sboru. Ale zvlášť je nutné vyzvednout taneční a psycho fyzické party sólistů. Například llya Mironova v postavě Beethovena. Sugestivně a energicky roztančil rozervanou duši hudebního génia, ve chvílích šťastných i v těch depresivních. Stejně tak První, Mladá i Osudová láska, v podání Emilie Vuorio, Eriko Wakizono a Klaudii Radačovské projevily ve svých tanečních partech krásné citové rozpoložení. A démonická Smrt a Hluchota v podáním Thoriso Magongwa, byla opravdu postavou, ze které šel mráz. Jistě tomu všemu pomohly i kostýmy, výborně promyšlené a realizované kostymérkou Ľudmilou Várossovou. Tato absolventka bratislavské VŠMU už nejednou dokázala, že její kostýmy mají nevšední lehkost a fantazii. Její pan profesor, Ladislav Vychodil (+2005), by z ní určitě mněl radost.
Balet Beethoven je zvláštní a nevšední dílo. Jistě bude na jevišti Janáčkovy opery v Brně repertoárovou stálicí. Pravda, obsazení je velkolepé a náročné. Sólisté baletu i opery, sbor baletu i opery, nástrojově bohatě obsazen orchestr … mimochodem, prostor jeviště musel být uvolněn pro balet a tak orchestr vidíme nahoře, v pozadí jeviště. Napodiv, zvuk orchestru zněl plnohodnotně. Takže když to vše sečeme, zůstává radostně konstatovat, že Janáčovo divadlo v Brně má pro své diváky k 250. výročí narození Beethovena kvalitní a nevšední představení.
Související
RECENZE: Papežův zákon o prohnilé církvi stojí i padá na velikášském akademismu
RECENZE: Málo mě znáš o Ivetě Bartošové pojednává kontextuálně a vyhýbá se laciné dojímavosti
recenze , Národní divadlo Brno
Aktuálně se děje
před 5 minutami
"Smrt režimu." Ruská žačka 10. třídy si má odpykat 3,5 roku vazby. Prokurátor požadoval pět let v trestanecké kolonii
před 5 minutami
Černobyl po 38 letech od výbuchu není mrtvou zónou. Životu se v okolí daří
před 34 minutami
Korupce na Ukrajině: Soud poslal do vazby jednoho z členů vlády
před 1 hodinou
Na Ještěd se vrátí lanovka. Město schválilo její novou podobu, bude delší
před 1 hodinou
Macron varuje: Evropa může "zemřít". Je nutná robustní obrana čelící ruské agresi
před 1 hodinou
EuroZprávy.cz pořádají podcast na téma války na Ukrajině a obranyschopnosti České republiky
před 1 hodinou
Daň z nemovitosti v roce 2024 vzrostla. Platební údaje už míří k poplatníkům
před 1 hodinou
Lipavský: Ruský imperialismus je největší hrozbou. Je v zájmu Evropy, aby se Ukrajina ubránila Rusku
před 2 hodinami
Kyjev: Ukrajinci v cizině sedí v restauracích, zatímco doma umíráme. Evropské státy začnou vracet brance do vlasti
před 3 hodinami
Důchody v květnu 2025 s jednou drobnou změnou. Peníze vám mohou přijít v jiném termínu
před 3 hodinami
Munice a rakety za miliardy. USA chystají další masivní balík pomoci Ukrajině
před 4 hodinami
Řecko odmítá tlak EU a NATO: Ukrajině nedáme ani Patrioty, ani S-300
před 4 hodinami
Izraelská invaze do Rafahu se blíží. Město opouští statisíce lidí
před 5 hodinami
Putin vyrazí poprvé od znovuzvolení na zahraniční cestu. Tentokrát si nevybral Bělorusko ani Turecko
před 5 hodinami
Školačky v Kutné Hoře rozrušila hodina s psycholožkou. Zasahovala záchranka
před 5 hodinami
Ukrajina stáhla z bojiště americké Abramsy
před 8 hodinami
Teplé počasí se vrací. O víkendu teploty výrazně porostou
včera
RECENZE: Rivalové rozehrávají drama milostného trojúhelníku na tenisovém kurtu
včera
Odvolací soud zrušil odsuzující verdikt nad Weinsteinem
včera
Dvojí kvalita potravin? Nestlé čelí vážnému obvinění, má nadržovat bohatším zemím
Švýcarská potravinářská firma Nestlé odmítla tvrzení nevládní organizace Public Eye, která tvrdila, že do svých výrobků v rozvojových zemích přidávala cukr, zatímco ve stejných produktech na evropském trhu je prodává bez cukru.
Zdroj: Libor Novák