RECENZE: Beethoven v Národním divadle v Brně je kvalitní a nevšední představení

Před rokem jsme mohli oslavovat 250. výročí narození jednoho z hudebních géniů minulosti, Ludwiga van Beethovena. Oslava se však nekonala. Svět zasáhla pandemie koronaviru, jakou naše civilizace ještě nezažila. A tak čerstvě nastudovaný balet se před diváky nekonal. Až teď, měsíc před koncem roku mohli poprvé diváci vidět nevšední premiéru baletu, v budově Janáčovy opery v Brně.

Balet o dvou jednáních vznikl ve spolupráci soboru baletu NdB, s Janáčkovou operou NdB. Autorem choreografie a režie je umělecký šéf baletu, Mário Radačovský. Orchestr na vysoké profesionální rovni vedl dirigent Jakub Klecker a v několika sólových partech se zaskvěl klavírista Jiří Hrubý. Ještě nezapomínejme na sbor NdB, s kterým precizně nastudovala svěřené sekvence Klára Složilová Roztočilová.

Scéna opery NdB dává svým technickým vybavením i světelným parkem možnosti, které důsledně využil scénograf Jaroslav Milfajt. Prostor zaplnil rozměrnými kubusy, kvadranty…  s kterými se dalo lehce manipulovat, přesouvat, měnit jejich funkci na náklon ke smyku protagonistů, na změny mizancény, ve kterých se postavy pohybovaly volně, svobodně, nebo sklíčeně, ve zdánlivě  uzavřeném prostoru. Režisér bohatě využíval možnosti, které mu scéna poskytovala a využil často nečekané prostorové variace ke zdůraznění charakteru a emočních pohnutek protagonistů.  Snad jenom ke konci představení použil na pozadí projekci, různé osobnosti a události dějin, kladné nebo negativní, ve filmovém střihu. Tento pokus o dopovězení všech nádherných baletních metafor byl snad nadbytečný. Autor svou režií, interpreti perfektním jevištním projevem naplnili obsah hudby, bez potřeby nějaké další video prezentace. Ale to je opravdu jediná výtka, navíc vyjádřená osobním pocitem zde píšícího autora. Jinak bylo celé představení plné nápadů, moudře korespondujících s hudbou génia Beethovena.

Výkony sólistu baletu byly obdivuhodné. Dokonce i výstupy v sekcích baletního sboru byly přesné, často úsměvné, tančící s obdivuhodnou lehkostí. Je příjemné cítit, jakou pozornost věnoval choreograf – režisér i baletnímu sboru. Ale zvlášť je nutné vyzvednout taneční a psycho fyzické party sólistů. Například  llya Mironova v postavě Beethovena. Sugestivně a energicky roztančil rozervanou duši hudebního génia, ve chvílích šťastných i v těch depresivních. Stejně tak První, Mladá i Osudová láska, v podání Emilie Vuorio, Eriko Wakizono a Klaudii Radačovské projevily ve svých tanečních partech krásné citové rozpoložení. A démonická Smrt a Hluchota v podáním Thoriso Magongwa, byla opravdu postavou, ze které šel mráz. Jistě tomu všemu pomohly i kostýmy, výborně promyšlené a realizované kostymérkou Ľudmilou Várossovou. Tato absolventka bratislavské VŠMU už nejednou dokázala, že její kostýmy mají nevšední lehkost a fantazii. Její pan profesor, Ladislav Vychodil (+2005), by z ní určitě mněl radost.

Balet Beethoven je zvláštní a nevšední dílo. Jistě bude na jevišti Janáčkovy opery v Brně repertoárovou stálicí. Pravda, obsazení je velkolepé a náročné. Sólisté baletu i opery, sbor baletu i opery, nástrojově bohatě obsazen orchestr … mimochodem, prostor jeviště musel být uvolněn pro balet a tak orchestr vidíme nahoře, v pozadí jeviště. Napodiv, zvuk orchestru zněl plnohodnotně. Takže když to vše sečeme, zůstává radostně konstatovat, že Janáčovo divadlo v Brně má pro své diváky k 250. výročí narození Beethovena kvalitní a nevšední představení.

Související

Papežův zákon

RECENZE: Papežův zákon o prohnilé církvi stojí i padá na velikášském akademismu

Poté, co byl u nás snímek Papežův zákon uveden v rámci nesoutěžní sekce karlovarského festivalu, se dostává i do široké distribuce. Italský film se noří do temné historie církve a skrze příběh na základě skutečných událostí reflektuje krutost lidské manipulace, společenskou rozštěpenost i individuální osudy na pozadí velkých dějin.
Iveta Bartošová

RECENZE: Málo mě znáš o Ivetě Bartošové pojednává kontextuálně a vyhýbá se laciné dojímavosti

Snad nikdo není s mašinérií bulváru spjatý tolik, jako zpěvačka Iveta Bartošová. Hvězda normalizačního popu, jejíž život byl po revoluci jako na houpačce. Spíš než s pěveckou kariérou si ji spojujeme s vyhořením, nenaplněnými sny a tragickým osudem. Dokumentární minisérie Málo mě znáš se k médií nesčetněkrát omílanému příběhu vrací jinak. Kriticky, empaticky, bez bulvárnosti i sentimentu.

Více souvisejících

recenze Národní divadlo Brno

Aktuálně se děje

před 5 minutami

před 5 minutami

Černobylská jaderná elektrárna

Černobyl po 38 letech od výbuchu není mrtvou zónou. Životu se v okolí daří

Výbuch jaderné elektrárny Černobyl je vyjma shození atomových bomb za války dodnes největší jadernou katastrofou, se kterou se kdy lidstvo setkalo. Radioaktivní mrak po výbuchu, k němuž došlo 26. dubna 1986, zahalil celou Zemi a úřady byly nuceny evakuovat nejen nejbližší okolí elektrárny, ale i dvacetitisícové město Pripjať, dnes přezdívané jako město duchů. Nové výzkumy ale odhalují, že do radioaktivní zóny se postupně vrací život.  

před 34 minutami

před 1 hodinou

před 1 hodinou

před 1 hodinou

před 1 hodinou

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 3 hodinami

před 3 hodinami

před 4 hodinami

před 4 hodinami

před 5 hodinami

před 5 hodinami

před 5 hodinami

Tanky ABRAMS, ilustrační fotografie

Ukrajina stáhla z bojiště americké Abramsy

Ukrajina dočasně stáhla z bojiště americké tanky Abrams M1A1. Ukázaly se jako zranitelné při útocích ruskými drony, uvedla agentura AP s odvoláním na zdroje v americké armádě.

před 8 hodinami

včera

Film Rivalové

RECENZE: Rivalové rozehrávají drama milostného trojúhelníku na tenisovém kurtu

Česká kina pohostí rozhodující tenisový zápas, který v závěru není ani tak důležitý ze sportovního hlediska, jako z toho osobního. Stojí proti sobě dva muži, jejichž mladistvé přátelství skrečovala společná láska k jedné ženě. Rivalové v melodramatických konturách konstruují milostný trojúhelník, jehož exekuce je jedna z těch nejlepších za poslední dobu. 

včera

Harvey Weinstein

Odvolací soud zrušil odsuzující verdikt nad Weinsteinem

Nejvyšší soud amerického státu New York ve čtvrtek zrušil rozsudek nad hollywoodským producentem Harveym Weinsteinem z roku 2020, ve kterém byl uznán vinným ze sexuálních trestných činů. Nařídil zároveň nový proces v případě.

včera

Dvojí kvalita potravin? Nestlé čelí vážnému obvinění, má nadržovat bohatším zemím

Švýcarská potravinářská firma Nestlé odmítla tvrzení nevládní organizace Public Eye, která tvrdila, že do svých výrobků v rozvojových zemích přidávala cukr, zatímco ve stejných produktech na evropském trhu je prodává bez cukru.  

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy