Jak by šel takzvaný product placement brzy přidat i do starých filmů

Takzvaný product placement, tedy umístění výrobků konkrétních značek, je skvělá obchodní příležitost pro filmy i seriály. Teď je možné je digitálně přidat nejen do nových filmů, ale i do těch starých. Milovníci starých válečných filmů si jistě vybaví scénu, jak herce Steva McQueena na motorce pronásledují němečtí vojáci. Těsně před skokem přes ostnatý drát, který ho dělí od bezpečí za švýcarskou hranicí, se zastaví před stodolou, která má na zdi velký plakát propagující nejprodávanější pivo. Že si tu reklamu nepamatujete? Když jste se naposledy dívali na film Velký útěk, tak tam ještě nebyla, ale příště už by tam být mohla, píše server BBC.

Product placement ve filmech je téměř stejně starý jako samotný filmový průmysl. Prvním příkladem tohoto fenoménu je údajně komedie Fatty v garáži (The Garage) z roku 1920 s Busterem Keatonem, kde se objevují loga firem prodávajících benzin a motorové oleje.

Když se přesuneme do roku 2019, product placement ve filmech, televizních pořadech a hudebních videoklipech za ten rok vynesl 20,6 miliardy dolarů (asi 444 miliard Kč), vyplývá z analýzy společnosti PQ Media. Je vysoce lukrativní, aby si hlavní filmová postava oblékla konkrétní kus oblečení, pila určitou kávu nebo jezdila konkrétním autem.

Zatímco dříve musel být konkrétní produkt fyzicky použit při natáčení filmu, dnes už reklamní průmysl využívá technologie a může do filmu bez obtíží doplnit obrázek vytvořený v počítači.

Produkty je tak možné digitálně přidat v podstatě do jakéhokoliv filmu nebo seriálu. Zadavatel reklamy by například mohl přidat novou značku šampaňského na láhev ve filmu Casablanca, v Dannyho parťácích by se mohly změnit neonové reklamy v pozadí a Charlie Chaplin by klidně mohl dělat reklamu na limonádu. O pár týdnů, měsíců nebo let později by přidaný produkt zase mohl zmizet nebo se proměnit v jinou značku.

Jednou ze společností, která umí podobné věci uvést v život, je britská reklamní společnost Mirriad. Její technologii v současnosti používá například čínský portál na streamování videí, vyzkoušeli ho i tvůrci amerického seriálu Taková moderní rodinka. Výkonný ředitel Mirriadu Stephan Beringer očekává, že se digitální umísťování produktů rozšíří. Jeho firma se dříve věnovala speciálním filmovým efektům.

"Začali jsme pracovat ve filmech. Náš hlavní vývojář Philip McLauchlan se svým týmem přišel s technologií, která získala Oscara za film Černá labuť. Tato technologie dokáže 'číst' obraz, chápe hloubku, pohyb, strukturu, cokoli. Můžete tedy vložit nové obrazy, u kterých si lidské oko v zásadě neuvědomí, že byly přidány později, v postprodukci," uvedl McLauchlan.

Technologický vývoj přichází v době, kdy je umístění produktu pro inzerenty stále důležitější a podle zprávy PQ Media za rok 2019 celosvětově vzrostl o 15 procent. Většina diváků navíc stále častěji sleduje pořady prostřednictvím služeb jako Netflix, které nemají reklamní přestávky.

Hudební průmysl, tvrdě zasažený epidemií covidu-19, nejspíš technologický product placement také začne používat stále častěji. Staré kapely by mohly vydělat nové peníze za videa stará několik desetiletí. Současní umělci, kteří hrdě propagují tenisky, telefony nebo kabelky, by je každý rok ve videu mohli vyměnit za nejnovější model, aniž by se videoklip znovu natáčel.

Mexický zpěvák Giovanny Ayala jako jeden z prvních začal spolupracovat se společností Mirriad, což mu umožnilo podepsat smlouvu o propagaci s mexickým pivovarem Tecate. Lahve s tímto pivem i logo se teď objevují v jeho klipech.

Další úrovní pak bude digitální přidávání reklamních bannerů to živých přenosů sportovních zápasů nebo koncertů. "Je po tom obrovská poptávka. Během rozhodnutí o penaltě by se mohla reklama objevit přímo za rozhodčím," říká výkonný ředitel kalifornské firmy Ryff Roy Taylor. Je přesvědčen, že jeho firma posouvá zavádění digitálních produktů o krok dál. Vyvinuli totiž technologii, která product placement mění v závislosti na tom, kdo se zrovna dívá. Pokud máte rádi víno, váš filmový hrdina by mohl pít víno určité značky. Pokud jste naopak abstinent, ve filmu by se objevila voda. Společnost Ryff tuto metodu může uplatnit, pokud se díváte na notebooku, telefonu či tabletu díky sledování vašich předchozích aktivit během nakupování nebo sledování. Funguje to na stejném principu, jako když se vám zobrazuje na internetu konkrétní reklama.

"Tato technologie představuje atraktivní most mezi poptávkou po vysoce kvalitním obsahu bez rušivé reklamy a alternativními zdroji příjmů pro poskytovatele obsahu,“ říká Taylor.

Podle profesorky brand managementu z Glasgowské univerzity Cleopatry Veloutsouové přicházejí tyto technologie v době, kdy potřebují zadavatelé reklamy navázat nový vztah s diváky, kteří jsou on-line. "Přišli o velkou část příjmů, snaží se to dohonit," říká Veloutsouová.

Spojení produktu s konkrétním filmem ale také přináší jistá rizika, například v případě skandálu okolo produktu. Metoda také vyvolává právní otázky a může zasáhnout do umělecké integrity. Design produktů by se dokonce mohl začít zabývat vzhledem věcí na obrazovce.

Pokud se vrátíme ke Stevu McQueenovi, jeho záběry se budou i nadále používat k propagaci téměř všeho - od hodinek přes auta až po oblečení a whisky. Dodatečné přidávání výrobků do záběrů s ním je ale podle některých už nepřijatelným krokem.

Související

Eurozpravy.cz

Stahování certifikátů ke covidu nefunguje, systém bude upravený večer

V současné době je problém z webového portálu stahovat certifikáty o nákaze, testu či očkování na covid-19, informovala na twitteru Chytrá karanténa. Systém bude upravený večer. Podle zjištění ČTK jsou problémy už od rána. Možnost vytvořit si na webu elektronický certifikát mají lidé od začátku června, ve středu byla přidána možnost stáhnout ho pro děti či cizince.

Více souvisejících

EZ

Aktuálně se děje

před 22 minutami

před 1 hodinou

před 1 hodinou

před 2 hodinami

Izraelská armáda

Izrael nadále operuje v okolí Rafáhu. Pozastavení pomoci z USA popírá

Izraelská armáda pokračuje v pozemní operaci do Rafáhu, kterou zahájila v tomto týdnu. Už v úterý potvrdila obsazení přechodu na hranici s Egyptem. Do obydlených čtvrtí města zatím nepostupuje. Armádní mluvčí zároveň bagatelizoval nepotvrzenou informaci, že USA pozastavily dodávku některých zbraní kvůli nynější ofenzivě. 

před 3 hodinami

před 3 hodinami

před 4 hodinami

před 4 hodinami

před 5 hodinami

před 5 hodinami

před 6 hodinami

před 7 hodinami

před 8 hodinami

před 8 hodinami

Wladyslaw Kosiniak-Kamysz

Polsko vnímá nové riziko z Ruska. Upozornil na něj prestižní deník

Polské bezpečnostní služby jsou v plné pohotovosti kvůli hrozbě bombových útoků a záškodnických akcí ze strany Ruska na území Evropy, řekl polský ministr obrany Wladyslaw Kosiniak-Kamysz v úterý. Reagoval tak na článek deníku Financial Times, že Moskva plánuje násilné sabotáže v zahraničí. 

před 9 hodinami

před 10 hodinami

včera

Vláda ČR

Vláda schválila novelu atomového zákona, pomůže urychlit výstavbu nových bloků

Rychlejší výstavba nových jaderných bloků a také snazší povolovací procesy při zavádění malých modulárních reaktorů jsou hlavními body novely atomového zákona, jejíž návrh schválila vláda na úterním jednání. Odsouhlasila i návrhy novel zákonů o rozpočtovém určení daní, o sociálních službách nebo o nemocenském pojištění a také znění úplně nového zákona o Národní rozpočtové bance. A věnovala se i pomoci mrazy postiženým ovocnářům a dalšímu antibyrokratickému balíčku.

Aktualizováno včera

včera

včera

Týdenní výhled filmů: Plyšoví bobři, konzervativní anglická vesnice a různé podoby lásky

Pravidelný výhled začínajícího filmového týdne představí pět premiérových titulů v kinech a zároveň upozorní na některé z nových přírůstků do katalogů rozmanitých VOD platforem. Kino nabídka se bude tentokrát soustředit především na lásku a její pojetí v mnoha podobách, ať už jde o Kanadu, venkovskou Anglii či depresí prolezlé Česko.

Zdroj: Martin Pleštil

Další zprávy