RECENZE – Jeden ukradený obraz rembrandtova nejtalentovanějšího žáka, jeden sirotek a jeden z nejdiskutovanějších románů posledních pěti let. Stehlík v sobě má spoustu emocí, spoustu témat, ale i minimum řádu.
Když třináctiletému Theovi (Oakes Fegley) zemře při bombovém útoku na newyorské Metropolitní muzeum matka, ujme se ho rodina jejich bohatých známých, typických představitelů vyšší společnosti. Chlapec si padne do oka zejména s paní Barbourovou (Nicole Kidman), ale po osiření se spřátelí také s dalšími lidmi, kteří ovlivní jeho život – restaurátorem starožitností Hobiem (Jeffrey Wright), svou vrstevnicí a životní láskou Pippou (Aimee Laurence), která sama byla v osudnou dobu v muzeu, a ukrajinským přistěhovalcem Borisem (Finn Wolfhard). Nikdo z nich ale nezná Theovo temné tajemství – hoch totiž po výbuchu ukradl vzácný Fabritiův obraz Stehlík. Obraz, který se mu už tehdy líbil a k němuž si vytvořil s traumatem spojenou citovou vazbu.
Množství těchto lidí je důležité hlavně proto, že se film odehrává ve dvou časových rovinách, které od sebe dělí 8 let. V té druhé poznáme Thea (Ansel Elgort) jako na první pohled sebevědomého mladého muže, kterého postupně čeká setkání s většinou svých starých známých a který se uvnitř stále mučí pocitem viny za smrt matky (to kvůli němu byli osudového dne v muzeu) i zcizení uměleckého díla, které svět považuje za zničené.
A důležité je to také proto, že příběh klade velký důraz na to, jakým způsobem každý z osudových lidí pomohl současného Thea stvořit. Slovo osudový je v tomto případě zásadní – myšlenka osudu a věcí větších než je člověk sám se Stehlíkem vine jako rudá nit. Nejprve jen jakoby mimochodem, později jeho myšlenka vychází i z úst jednotlivých postav. Film si tak na jednu stranu „elegantně“ ospravedlňuje různá náhodná setkání, která lehce zavání vykonstruovaností, zároveň ale zajímavě zhmotňuje staré známé rčení o tom, že minulost nás vždy nakonec dožene.
Stehlík operuje i s dalšími zajímavými tématy, zejména s pocitem viny a tím, co může s člověkem provést několikanásobné odloučení od těch, kteří ho milují. Ne vše se mu daří sdělit tak, jak by chtěl, nebo jak by si to látka zasloužila, ale i v slabších momentech se může opřít o kvalitní herce (zaujmou hlavně výborný mladý Fegley, jako vždy zábavný Wolfhard a Kidman, která má sice roli menší, ale už jen její přítomnost dodává filmu na lesku) a výbornou technickou stránku – jako vždy výbornou kameru oscarového Rogera Deakinse doplňuje decentní soundtrack méně známého skladatele Trevora Gureckise.
Režisér Crowley, který už za sebou má např. na Oscara nominovaný Brooklyn, se rozhodl narušit lineární vyprávění předlohy Donny Tartt a přeskakovat mezi oběma obdobími tak, aby diváka více napnul a snad i zdůraznil některé paralely v životě hlavního hrdiny. Výsledek bohužel nefunguje tak, jak by si režisér přál – vzniká lehký chaos a dojem roztříštěnosti, který oslabuje emocionální i myšlenkový dopad snímku. Množství myšlenek a dílčích nápadů, které se Stehlík snaží předestřít, je ve výsledku rozmělněné a nedostane se jim ani divákovi pořádně pod kůži. A nejspíš není divu, protože ačkoliv má film skoro dvě a půl hodiny (které mimochodem utečou jako voda), obsáhnout víc než 700stránkovou předlohu si vždy žádá kompromisy.
Stehlík je dobrý film, který ale působí dojmem, že stačilo málo, a byl by výborný. Možná kdyby se dočkal rozdělení na dvě kratší části, nebo kdyby byl pojatý trochu jinak. Pro ty, kdo chtějí do kina na ambiciózní, ale artově nijak zatížené drama, kterému stříbrné plátno opravdu sluší, ho ale můžeme jen doporučit – dnes už se s podobným typem filmu přeci jen setkáme mnohem méně často než před patnácti dvaceti lety.
Celkové hodnocení: 65 %
The Goldfinch (2019)
Hrají: Ansel Elgort, Oakes Fegley, Nicole Kidman, Sarah Paulson, Finn Wolfhard, Luke Wilson, Willa Fitzgerald, Jeffrey Wright, Aneurin Barnard a další
Režie: John Crowley
Scénář: Peter Straughan
Předloha: Donna Tartt
Kamera: Roger Deakins
Hudba: Trevor Gureckis
USA / 149 minut / drama
Související
RECENZE: Papežův zákon o prohnilé církvi stojí i padá na velikášském akademismu
RECENZE: Málo mě znáš o Ivetě Bartošové pojednává kontextuálně a vyhýbá se laciné dojímavosti
recenze , film Stehlík , Nicol Kidmanová , literární adaptace , Ansel Elgort , Umění , Fabritius
Aktuálně se děje
před 14 minutami
Na Mělnicku leželo bezvládné tělo u havarovaného auta. Případ řeší policie
před 41 minutami
Kreml: Přístup Ukrajiny k raketám ATACMS válku nezmění
před 1 hodinou
Extrémní počasí spaluje Asii. Kvůli vedrům umírají desítky lidí
před 2 hodinami
Maďarsko převezme otěže EU. Szijjártó řekl, na co se během předsednictví zaměří
před 2 hodinami
Karel III. vzdoruje rakovině a nezapomíná na svou matku. Připomněl si ji v kostele
před 3 hodinami
Gazprom zažaloval v Rusku ČEZ, OMV a slovenský ZSE
před 3 hodinami
"Smrt režimu." Ruská žačka 10. třídy si má odpykat 3,5 roku vazby. Prokurátor požadoval pět let v trestanecké kolonii
před 3 hodinami
Černobyl po 38 letech od výbuchu není mrtvou zónou. Životu se v okolí daří
před 3 hodinami
Korupce na Ukrajině: Soud poslal do vazby jednoho z členů vlády
před 4 hodinami
Na Ještěd se vrátí lanovka. Město schválilo její novou podobu, bude delší
před 5 hodinami
Macron varuje: Evropa může "zemřít". Je nutná robustní obrana čelící ruské agresi
před 5 hodinami
EuroZprávy.cz pořádají podcast na téma války na Ukrajině a obranyschopnosti České republiky
před 5 hodinami
Daň z nemovitosti v roce 2024 vzrostla. Platební údaje už míří k poplatníkům
před 5 hodinami
Lipavský: Ruský imperialismus je největší hrozbou. Je v zájmu Evropy, aby se Ukrajina ubránila Rusku
před 6 hodinami
Kyjev: Ukrajinci v cizině sedí v restauracích, zatímco doma umíráme. Evropské státy začnou vracet brance do vlasti
před 6 hodinami
Důchody v květnu 2025 s jednou drobnou změnou. Peníze vám mohou přijít v jiném termínu
před 6 hodinami
Munice a rakety za miliardy. USA chystají další masivní balík pomoci Ukrajině
před 7 hodinami
Řecko odmítá tlak EU a NATO: Ukrajině nedáme ani Patrioty, ani S-300
před 7 hodinami
Izraelská invaze do Rafahu se blíží. Město opouští statisíce lidí
před 8 hodinami
Putin vyrazí poprvé od znovuzvolení na zahraniční cestu. Tentokrát si nevybral Bělorusko ani Turecko
Ruský prezident Vladimir Putin oznámil, že se plánuje v květnu vydat na návštěvu do Číny. Bude to jeho první zahraniční cesta od opětovného zvolení do prezidentské funkce, která má posílit vztahy mezi Moskvou a Pekingem. Uvedla to agentura AFP.
Zdroj: Libor Novák