Je to sotva něco málo přes půl roku od premiéry snímku Sucho a Bohdan Sláma do českých kin přichází s dalším filmem. Ačkoli opět rozplétá složité rodinné vztahy, tentokrát děj zasazuje na pozadí srpnových událostí roku 1968. Ve své podstatě jde o nejvíce atypický režisérův film, jehož podnětnost paradoxně nejvíce spočívá v rozpačitosti.
V krátkém horizontu se v kinech sešly dva filmy tematizující invazi vojsk Varšavské smlouvy 20. a 21. srpna 1968. První jsou úspěšné a i více než měsíc po premiéře hojně navštěvované Vlny, proplétající dějinné události s takřka špionážním žánrem, druhým titulem je melancholicky laděný Konec světa, sledující bolestivý převrat perspektivou malého chlapce Tondy (Vojtěch Veverka) a jeho dědy (Miroslav Krobot). Ti spolu konec létá tráví poté, co Tondovi rodiče s bratrem odcestují na dovolenou do Paříže, z níž se vlivem politických událostí nechtějí vrátit, což rozehrává ústřední morální dilema a jejich snahy o to, aby se k nim Tonda mohl připojit.
Tonda s dědou tráví čas v malé vesničce, kde se postupně seznamujeme s tamními chalupáři a stálými rezidenty. Děda pochází ze šlechtické ruské rodiny, která byla během převratu vyvražděna. Stále si zachovává své aristokratické způsoby, jež jsou občas těžce skloubitelné s bodrou českou náturou. Je zarytý antikomunista a velmi pyšný na svůj původ a morální zásady, zároveň však v sobě nese trpkost nezahojené rány minulosti. Ty prosakují i do jeho vztahu s Tondou. Když ho nechá emigrovat za rodiči, přijde o jedinou blízkou osobu.
Právě se přehrává: Konec světa - trailer
Konec světa - trailer Video: YouTube
Vyprávění tak staví na kontrastech dětské a dospělé optiky, jež jsou v neustále kolizi. Dětská každodenní dobrodružství, do nichž pomalu prosakuje tíha okolního světa, jsou rámovaná politickým klimatem a přístupem jednotlivých obyvatel k okupaci. Film nespoléhá na klasický dramatický oblouk. Je melancholickou mozaikou několika epizodických situací, které jsou silné především v dílčích částech. Což už je u Bohdana Slámy a jeho scenáristy Ivana Arsenjeva takřka tradice. Oba umějí konstruovat půvabné i dojemné momenty, zatímco si moc nevědí rady s celkem jako takovým.
Pocitově laděný film totiž není dostatečně poetický na to, aby svou naraci obhájil. Pásmo situací není nijak nápaditě variováno a poté, co jsou postavy velmi brzy rozčrtnuté, už se film ve své podstatě jen táhne a nepřekvapí. Celkově působí jako odvar Obecné školy a konstrukcí připomíná Po strništi bos (ačkoli se odehrává na pozadí jiné dějinné etapy), který se mimochodem potýká se stejným problémem. Epizodické vyprávění a jednotlivé mikrosvěty ve scénářích Zdeňka Svěráka mistrně propojuje jedna ústřední postava a obejde se bez klasického dějového oblouku. Jan Svěrák i Arsenjev se sice snaží jít ve stejných šlépějích, jejich vedlejší mikropříběhy jsou ale plytké a výsledek se rozpadá.
Většina postav Konce světa totiž skutečně plní velmi primitivní funkci podmíněnou samoúčelným situacím. Pokud bychom je z děje vystřihli, na nic by to nemělo vliv. Ačkoli v nich dřímá potenciál k širšímu prozkoumání, tvůrci raději sází na redundantní situace, jež s emocemi postav nijak dál nepracují, opakují jen ty stejné. Spoléhají na osvědčené komorní schéma rodinných vztahů na pozadí velkých dějin, na němž je zajímavá akorát ústřední premisa a pozoruhodná charakteristika dědečka, což umocňuje tradičně strohý a o to víc nuancovaný výkon Miroslava Krobota. Jinak tvůrci opakují stále ty stejné pravdy, kterých jsme v obdobně laděných filmech viděli nespočet.
Vše sráží tonální nevyrovnanost. Film působí, jakoby z něj bylo v procesu vytrháno několik klíčových stran scénáře. A jen těžko to brát jako snahu zachytit roztěkanost dětské perspektivy, protože snímek odbíhá i k dospěláckému pohledu a je směrem k divákům maximálně komunikativní. Prchavost a pomíjivost je spíše symptomatického rázu, stejně jako množství podnětných, leč nikdy nerozvinutých motivů. Rozpačitá rozprávka však nabere zcela odlišný ráz v závěrečném segmentu, který nemůžeme prozrazovat, zároveň jde ale o nejvíce šokující a k diskusi vybízející volbu. Najednou nabízí nové interpretační hledisko, které rozplétá náš vztah k nostalgii a zkresleným vzpomínkám.
Ve vztahu k předchozí Slámově tvorbě jde o nejvstřícnější a zároveň i nejpodivnější film. Určitou líbeznost, kterou přepjatě posiluje hudební doprovod na hraně kýče, se Sláma snaží namixovat s dávkou surovosti a typizací vesnického prostředí, což od něj dobře známe. Stejně jako třeba u Krajiny ve stínu, i tady fikčnímu světu chybí každodennost a cit pro jeho uvěřitelnost. Dočkali jsme se nebývale rozštěpeného tvaru, jehož podnětnost se ztrácí v až přílišné neukotvenosti, kde zaniká i potenciálně nejnosnější etická otázka, týkající se dědečkova chování. Jakoby tvůrci v závěru vybízeli k tomu, že bychom vše ošklivé vytěsnit a na bolest vzpomínat pouze přes růžové brýle. Stejnou optikou se ale na samotný Konec světa hledět nedá.
Hodnocení: 50 %
Režie: Bohdan Sláma
Scénář: Ivan Arsenjev
Hrají: Miroslav Krobot, Vojtěch Veverka, Josef Slavík, Magdaléna Borová, Zuzana Mauréry, František Sládek, Michal Isteník, Zuzana Konečná, Daniel Fischer
Česká premiéra: 19. září 2024
Distribuce: Cinemart
Související

RECENZE: Kotrmelce pana herce. Další unavené rýmovačky vysílají v telce

RECENZE: Vraždění upírů v rytmu černošské hudby. Hříšníci jsou eruptivním kino zážitkem
recenze , Konec světa (film) , Bohdan Sláma (režisér) , Krobot, Miroslav (herec, režisér) , filmy
Aktuálně se děje
včera

IKEM oznámil smutnou zprávu. Zemřel Jiří Čáp, stál u zásadních inovací v léčbě
včera

RECENZE: Kotrmelce pana herce. Další unavené rýmovačky vysílají v telce
včera

Teplejší počasí si dává delší pauzu. Česko se musí připravit na něco jiného
včera

Fico odráží rok po atentátu spekulace ohledně zdraví. S pomocí fotky
včera

Policie řeší pokus o vraždu v Klatovech. Šlo o osobní spory mezi cizinci
včera

OBRAZEM: Další sláva na Pražském hradě. Pavel přivítal belgického krále
včera

Před 80 lety vyšli Češi do ulic se zbraněmi. Začalo Pražské povstání, které nás definitivně zbavilo nacistické okupace
včera

Českem se šíří nová neznámá droga. Policie eviduje první mrtvé
včera

V Česku se rychle šíří žloutenka. Může citelně ovlivnit letní prázdniny, varují hygienici
včera

Kdy budeme znát nového papeže? Kardinálové už začali jednat, konkláve zasedne za pár dní
včera

OBRAZEM: Zelenskyj v Praze jednal s Fialou: Česko posílí výcvik ukrajinských pilotů i dodávky munice
včera

Trumpa opět otřásl celou Zemí. Zavedením 100% cel na filmy ze zahraničí světu vyrazil dech
včera

Rulík nechal v nominaci místo pro Nečase. Zranění nepustilo na MS Kempného
včera

Totální selhání, gigantický omyl. Macron s von der Leyenovou tvrdě sepsuli Trumpa
včera

Trump oznámil znovuotevření Alcatrazu. Navzdory už tak temné historii amerického vězeňství
včera

Izrael plánuje obsazení Pásma Gazy, schválil trvalou vojenskou přítomnost
včera

OBRAZEM: Chráníte Evropu i Česko před Ruskem, poděkovala Pekarová Adamová Zelenskému
včera

Nová čísla: Rok 2024 se stal pro Rusko nejkrvavějším, přišlo o desetitisíce vojáků
včera

Zelenskyj pokračuje v návštěvě Česka. Schází se s vrcholnými politiky
včera
Trump: Potřetí vládnout nebudu. Grónsko můžeme převzít silou, a v případě Kanady...
Prezident Spojených států Donald Trump v neděli popřel, že by uvažoval o kandidatuře na třetí funkční období. V rozhovoru pro NBC News uvedl, že chce zůstat dvoufázovým prezidentem a respektuje ústavní omezení. Přesto jeho dřívější výroky a merchandising kampaně, včetně prodeje čepic s nápisem „Trump 2028“, vzbudily spekulace o jeho dalších ambicích.
Zdroj: Libor Novák