RECENZE: Slámův Konec světa osciluje mezi Svěrákem a nezvládnutým vyprávěním

Je to sotva něco málo přes půl roku od premiéry snímku Sucho a Bohdan Sláma do českých kin přichází s dalším filmem. Ačkoli opět rozplétá složité rodinné vztahy, tentokrát děj zasazuje na pozadí srpnových událostí roku 1968. Ve své podstatě jde o nejvíce atypický režisérův film, jehož podnětnost paradoxně nejvíce spočívá v rozpačitosti.

V krátkém horizontu se v kinech sešly dva filmy tematizující invazi vojsk Varšavské smlouvy 20. a 21. srpna 1968. První jsou úspěšné a i více než měsíc po premiéře hojně navštěvované Vlny, proplétající dějinné události s takřka špionážním žánrem, druhým titulem je melancholicky laděný Konec světa, sledující bolestivý převrat perspektivou malého chlapce Tondy (Vojtěch Veverka) a jeho dědy (Miroslav Krobot). Ti spolu konec létá tráví poté, co Tondovi rodiče s bratrem odcestují na dovolenou do Paříže, z níž se vlivem politických událostí nechtějí vrátit, což rozehrává ústřední morální dilema a jejich snahy o to, aby se k nim Tonda mohl připojit.

Tonda s dědou tráví čas v malé vesničce, kde se postupně seznamujeme s tamními chalupáři a stálými rezidenty. Děda pochází ze šlechtické ruské rodiny, která byla během převratu vyvražděna. Stále si zachovává své aristokratické způsoby, jež jsou občas těžce skloubitelné s bodrou českou náturou. Je zarytý antikomunista a velmi pyšný na svůj původ a morální zásady, zároveň však v sobě nese trpkost nezahojené rány minulosti. Ty prosakují i do jeho vztahu s Tondou. Když ho nechá emigrovat za rodiči, přijde o jedinou blízkou osobu.

Právě se přehrává: Konec světa - trailer

Konec světa - trailer Video: YouTube

Vyprávění tak staví na kontrastech dětské a dospělé optiky, jež jsou v neustále kolizi. Dětská každodenní dobrodružství, do nichž pomalu prosakuje tíha okolního světa, jsou rámovaná politickým klimatem a přístupem jednotlivých obyvatel k okupaci. Film nespoléhá na klasický dramatický oblouk. Je melancholickou mozaikou několika epizodických situací, které jsou silné především v dílčích částech. Což už je u Bohdana Slámy a jeho scenáristy Ivana Arsenjeva takřka tradice. Oba umějí konstruovat půvabné i dojemné momenty, zatímco si moc nevědí rady s celkem jako takovým.

Pocitově laděný film totiž není dostatečně poetický na to, aby svou naraci obhájil. Pásmo situací není nijak nápaditě variováno a poté, co jsou postavy velmi brzy rozčrtnuté, už se film ve své podstatě jen táhne a nepřekvapí. Celkově působí jako odvar Obecné školy a konstrukcí připomíná Po strništi bos (ačkoli se odehrává na pozadí jiné dějinné etapy), který se mimochodem potýká se stejným problémem. Epizodické vyprávění a jednotlivé mikrosvěty ve scénářích Zdeňka Svěráka mistrně propojuje jedna ústřední postava a obejde se bez klasického dějového oblouku. Jan Svěrák i Arsenjev se sice snaží jít ve stejných šlépějích, jejich vedlejší mikropříběhy jsou ale plytké a výsledek se rozpadá.

Většina postav Konce světa totiž skutečně plní velmi primitivní funkci podmíněnou samoúčelným situacím. Pokud bychom je z děje vystřihli, na nic by to nemělo vliv. Ačkoli v nich dřímá potenciál k širšímu prozkoumání, tvůrci raději sází na redundantní situace, jež s emocemi postav nijak dál nepracují, opakují jen ty stejné. Spoléhají na osvědčené komorní schéma rodinných vztahů na pozadí velkých dějin, na němž je zajímavá akorát ústřední premisa a pozoruhodná charakteristika dědečka, což umocňuje tradičně strohý a o to víc nuancovaný výkon Miroslava Krobota. Jinak tvůrci opakují stále ty stejné pravdy, kterých jsme v obdobně laděných filmech viděli nespočet.

Vše sráží tonální nevyrovnanost. Film působí, jakoby z něj bylo v procesu vytrháno několik klíčových stran scénáře. A jen těžko to brát jako snahu zachytit roztěkanost dětské perspektivy, protože snímek odbíhá i k dospěláckému pohledu a je směrem k divákům maximálně komunikativní. Prchavost a pomíjivost je spíše symptomatického rázu, stejně jako množství podnětných, leč nikdy nerozvinutých motivů. Rozpačitá rozprávka však nabere zcela odlišný ráz v závěrečném segmentu, který nemůžeme prozrazovat, zároveň jde ale o nejvíce šokující a k diskusi vybízející volbu. Najednou nabízí nové interpretační hledisko, které rozplétá náš vztah k nostalgii a zkresleným vzpomínkám.

Ve vztahu k předchozí Slámově tvorbě jde o nejvstřícnější a zároveň i nejpodivnější film. Určitou líbeznost, kterou přepjatě posiluje hudební doprovod na hraně kýče, se Sláma snaží namixovat s dávkou surovosti a typizací vesnického prostředí, což od něj dobře známe. Stejně jako třeba u Krajiny ve stínu, i tady fikčnímu světu chybí každodennost a cit pro jeho uvěřitelnost. Dočkali jsme se nebývale rozštěpeného tvaru, jehož podnětnost se ztrácí v až přílišné neukotvenosti, kde zaniká i potenciálně nejnosnější etická otázka, týkající se dědečkova chování. Jakoby tvůrci v závěru vybízeli k tomu, že bychom vše ošklivé vytěsnit a na bolest vzpomínat pouze přes růžové brýle. Stejnou optikou se ale na samotný Konec světa hledět nedá.

Hodnocení: 50 %

Režie: Bohdan Sláma

Scénář: Ivan Arsenjev

Hrají: Miroslav Krobot, Vojtěch Veverka, Josef Slavík, Magdaléna Borová, Zuzana Mauréry, František Sládek, Michal Isteník, Zuzana Konečná, Daniel Fischer

Česká premiéra: 19. září 2024

Distribuce: Cinemart

Související

Boys Go to Jupiter

RECENZE: Dospívání je dnes těžké. Festival Anifilm uvedl brilantní indie výpověď o proměně ambic

V Liberci právě skončil největší festival animovaného filmu u nás. Zastřešujícím motivem letos bylo sci-fi. Jeden ze soutěžních celovečerních filmů s výstižným názvem Boys Go to Jupiter si se zastřešujícím žánrem velmi subtilně a humorně pohrává. Skrze simplifikovanou estetiku a práci s nostalgickou prchavostí nabízí silnou a nevtíravou reflexi dospívání v (nejen) dnešním světě.
Tomáš Töpfer v televizním filmu Kotrmelce pana herce.

RECENZE: Kotrmelce pana herce. Další unavené rýmovačky vysílají v telce

Česká televize se po zvýšení koncesionářských poplatků vrací s cyklem, jehož znaky jsou banální rýmovačky v názvech titulů a snaha o humor pramenící ze zdánlivě trpkých a nezáviděníhodných situací. Po čtveřici televizních filmů z roku 2022 teď vysílá další trojici. Opět jde o nijaký a zpátečnický zážitek.

Více souvisejících

recenze Konec světa (film) Bohdan Sláma (režisér) Krobot, Miroslav (herec, režisér) filmy

Aktuálně se děje

včera

Los Angeles

Jsme Trumpův experiment. Nepokoje vyprovokoval Bílý dům, tvrdí vedení Los Angeles

Los Angeles čelí největší vlně občanských nepokojů od počátku pandemie. Jejich bezprostřední příčinou byly rozsáhlé razie imigrační agentury ICE, které proběhly v pátek po celém městě. Podle starostky Karen Bassové ale za současnou krizí stojí více než jen samotné zatýkání. Obviňuje Bílý dům z cíleného vyvolávání chaosu a porušování pravomocí místní samosprávy.

včera

včera

Fotbal, ilustrační fotografie

Trunda o konci Ivana Haška neuvažuje. Musel se však distancovat od „berbrovce“ Hořejšího

Vysoká prohra v Chorvatsku 1:5 nebude pro kouče Ivana Haška znamenat konec jeho působení ve funkci trenéra české fotbalové reprezentace. Potvrdil to nový předseda Fotbalové asociace ČR (FAČR) David Trunda, jenž však pověřil realizační tým k vypracování analýzy tohoto neúspěchu, která by měla být následně předložena výkonnému výboru. Vedle budoucnosti Ivana Haška u národního týmu po výprasku v chorvatském Osijeku se však řešila i přítomnost bývalého funkcionáře Jana Hořejšího spojovaného s érou bývalého asociačního místopředsedy Romana Berbra. Trunda se musel od Hořejšího distancovat.

včera

sport

Češi v rámci kvalifikace na fotbalové MS poprvé prohráli. V Chorvatsku poznali na čem jsou

Čeští fotbaloví reprezentanti tušili, že v pondělí večer narazí v rámci kvalifikace na světový šampionát v roce 2026 na nejtěžšího soupeře a vůbec favorita celé kvalifikační skupiny L Chorvatsko. V Osijeku se to potvrdilo, stejně jako to, že Chorvati jsou o několik tříd fotbalově jinde než Češi. Od samotného začátku bylo vidět, že se po většinu zápasu bude hrát prakticky na jednu branku a snad jen v úvodu druhé půle se dá říct, že Češi s Chorvaty hráli vyrovnaně. Po prvním poločase totiž mohli být rádi, že to je pro Chorvatsko jen 1:0 a když pak Souček hlavičkou ve druhé půli vyrovnal na 1:1, vypadalo to, že se Češi nadechují k daleko lepším výkonům. Jenže následovala hrůzná třináctiminutovka, během které Chorvatsko i díky dvěma penaltám zvýšilo na nakonec konečných 5:1. Pro Čechy se tak – i přesto, že i po tomto duelu vedou svou kvalifikační skupinu – komplikuje vidina postupu na MS z prvního místa.

včera

ignis brunensis

Švédsko chce v celé EU zakázat ohňostroje

Švédsko vyzývá Evropskou unii k zásadnímu zpřísnění pravidel pro prodej a distribuci pyrotechniky. Tamní vláda totiž varuje, že organizovaný zločin čím dál častěji využívá ohňostroje jako zbraň.

včera

Donald Trump

Trump tlačí na Izrael: Ukončete válku v Gaze a přestaňte vyhrožovat Íránu, tvrdí zdroj

Prezident USA Donald Trump vyzval izraelského premiéra Benjamina Netanjahua, aby ukončil válku v Gaze a přestal hovořit o možném útoku na Írán. Informaci přinesl zdroj obeznámený s pondělním telefonátem obou lídrů. Tlak z Washingtonu sílí v době, kdy Spojené státy usilují o jadernou dohodu s Teheránem a prostřednictvím zprostředkovatelů vedou jednání s Hamásem o příměří. 

včera

včera

včera

včera

Emmanuel Macron, Ukrajinský mírový summit 2024 (Bürgenstock)

Macron chce po tragickém útoku zakázat sociální sítě dětem do 15 let

Po tragickém útoku ve škole v Nogentu vyzval francouzský prezident Emmanuel Macron k okamžnému zásahu proti přístupu dětí k nebezpečnému obsahu na internetu. Pokud se do několika měsíců nepodaří na úrovni EU dosáhnout pokroku, Francie podle něj sama zakáže sociální sítě pro osoby mladší 15 let.

včera

včera

včera

Donald Trump

Má Trump právo povolat Národní gardu? Za určitých podmínek ano, v LA ale vynechal tu nejdůležitější

Prezident Donald Trump 9. června 2025 nařídil nasazení přibližně 700 příslušníků námořní pěchoty do ulic Los Angeles. Tento krok, podle ministra obrany Peta Hegsetha, přichází jako reakce na „zvýšené hrozby vůči federálním budovám a pracovníkům bezpečnostních složek“. Jde o bezprecedentní eskalaci vojenské přítomnosti ve městě a o demonstraci rozsahu prezidentské pravomoci při nasazování ozbrojených sil na americké půdě.

včera

zbraně, ilustrační fotografie (Foto: @ripster8)

Evropské zbrojovky mají zásadní problém. Neumí nic utajit

V časech, kdy americký prezident Donald Trump opakovaně zpochybňuje bezpečnostní závazky Spojených států vůči Evropě a ruský prezident Vladimir Putin nadále jedná nepředvídatelně, se evropské vlády obracejí k jediné možné odpovědi – přezbrojení. Evropská komise proto představila ambiciózní plán: investiční balíček ve výši 800 miliard eur, který má podle slov předsedkyně Ursuly von der Leyenové „rychle a významně navýšit výdaje na obranné kapacity členských států“.

včera

včera

Policie USA

Zákaz vycházení v LA má podle expertů uklidnit situaci. Policie zatýká stovky lidí, popřela použití slzného plynu

V části centra Los Angeles stále platí noční zákaz vycházení, který má podle bezpečnostních expertů přispět ke snížení napětí během demonstrací. Policie pokračuje v hromadném zatýkání, přičemž během úterý bylo zadrženo téměř 200 lidí. V Denveru se mezitím sešli odpůrci imigrační politiky, přičemž policie čelila fámám o použití slzného plynu, které však rázně popřela.

včera

včera

10. června 2025 22:04

10. června 2025 21:21

Dvě ženy jdou za vraždu vůdce kutnohorské sekty za mříže, rozhodl soud

K rozsudku dospěla u pražského městského soudu kauza vraždy vůdce kutnohorské sekty Richarda Š. Dvě obžalované ženy byly shledány vinnými. Zubařka Magdalena Š. dostala dvanáctiletý trest ve věznici s ostrahou a zákaz práce ve zdravotnictví na čtyři roky, učitelka Irena S. si odsedí ještě rok navíc.

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy