Je to sotva něco málo přes půl roku od premiéry snímku Sucho a Bohdan Sláma do českých kin přichází s dalším filmem. Ačkoli opět rozplétá složité rodinné vztahy, tentokrát děj zasazuje na pozadí srpnových událostí roku 1968. Ve své podstatě jde o nejvíce atypický režisérův film, jehož podnětnost paradoxně nejvíce spočívá v rozpačitosti.
V krátkém horizontu se v kinech sešly dva filmy tematizující invazi vojsk Varšavské smlouvy 20. a 21. srpna 1968. První jsou úspěšné a i více než měsíc po premiéře hojně navštěvované Vlny, proplétající dějinné události s takřka špionážním žánrem, druhým titulem je melancholicky laděný Konec světa, sledující bolestivý převrat perspektivou malého chlapce Tondy (Vojtěch Veverka) a jeho dědy (Miroslav Krobot). Ti spolu konec létá tráví poté, co Tondovi rodiče s bratrem odcestují na dovolenou do Paříže, z níž se vlivem politických událostí nechtějí vrátit, což rozehrává ústřední morální dilema a jejich snahy o to, aby se k nim Tonda mohl připojit.
Tonda s dědou tráví čas v malé vesničce, kde se postupně seznamujeme s tamními chalupáři a stálými rezidenty. Děda pochází ze šlechtické ruské rodiny, která byla během převratu vyvražděna. Stále si zachovává své aristokratické způsoby, jež jsou občas těžce skloubitelné s bodrou českou náturou. Je zarytý antikomunista a velmi pyšný na svůj původ a morální zásady, zároveň však v sobě nese trpkost nezahojené rány minulosti. Ty prosakují i do jeho vztahu s Tondou. Když ho nechá emigrovat za rodiči, přijde o jedinou blízkou osobu.
Vyprávění tak staví na kontrastech dětské a dospělé optiky, jež jsou v neustále kolizi. Dětská každodenní dobrodružství, do nichž pomalu prosakuje tíha okolního světa, jsou rámovaná politickým klimatem a přístupem jednotlivých obyvatel k okupaci. Film nespoléhá na klasický dramatický oblouk. Je melancholickou mozaikou několika epizodických situací, které jsou silné především v dílčích částech. Což už je u Bohdana Slámy a jeho scenáristy Ivana Arsenjeva takřka tradice. Oba umějí konstruovat půvabné i dojemné momenty, zatímco si moc nevědí rady s celkem jako takovým.
Pocitově laděný film totiž není dostatečně poetický na to, aby svou naraci obhájil. Pásmo situací není nijak nápaditě variováno a poté, co jsou postavy velmi brzy rozčrtnuté, už se film ve své podstatě jen táhne a nepřekvapí. Celkově působí jako odvar Obecné školy a konstrukcí připomíná Po strništi bos (ačkoli se odehrává na pozadí jiné dějinné etapy), který se mimochodem potýká se stejným problémem. Epizodické vyprávění a jednotlivé mikrosvěty ve scénářích Zdeňka Svěráka mistrně propojuje jedna ústřední postava a obejde se bez klasického dějového oblouku. Jan Svěrák i Arsenjev se sice snaží jít ve stejných šlépějích, jejich vedlejší mikropříběhy jsou ale plytké a výsledek se rozpadá.
Většina postav Konce světa totiž skutečně plní velmi primitivní funkci podmíněnou samoúčelným situacím. Pokud bychom je z děje vystřihli, na nic by to nemělo vliv. Ačkoli v nich dřímá potenciál k širšímu prozkoumání, tvůrci raději sází na redundantní situace, jež s emocemi postav nijak dál nepracují, opakují jen ty stejné. Spoléhají na osvědčené komorní schéma rodinných vztahů na pozadí velkých dějin, na němž je zajímavá akorát ústřední premisa a pozoruhodná charakteristika dědečka, což umocňuje tradičně strohý a o to víc nuancovaný výkon Miroslava Krobota. Jinak tvůrci opakují stále ty stejné pravdy, kterých jsme v obdobně laděných filmech viděli nespočet.
Vše sráží tonální nevyrovnanost. Film působí, jakoby z něj bylo v procesu vytrháno několik klíčových stran scénáře. A jen těžko to brát jako snahu zachytit roztěkanost dětské perspektivy, protože snímek odbíhá i k dospěláckému pohledu a je směrem k divákům maximálně komunikativní. Prchavost a pomíjivost je spíše symptomatického rázu, stejně jako množství podnětných, leč nikdy nerozvinutých motivů. Rozpačitá rozprávka však nabere zcela odlišný ráz v závěrečném segmentu, který nemůžeme prozrazovat, zároveň jde ale o nejvíce šokující a k diskusi vybízející volbu. Najednou nabízí nové interpretační hledisko, které rozplétá náš vztah k nostalgii a zkresleným vzpomínkám.
Ve vztahu k předchozí Slámově tvorbě jde o nejvstřícnější a zároveň i nejpodivnější film. Určitou líbeznost, kterou přepjatě posiluje hudební doprovod na hraně kýče, se Sláma snaží namixovat s dávkou surovosti a typizací vesnického prostředí, což od něj dobře známe. Stejně jako třeba u Krajiny ve stínu, i tady fikčnímu světu chybí každodennost a cit pro jeho uvěřitelnost. Dočkali jsme se nebývale rozštěpeného tvaru, jehož podnětnost se ztrácí v až přílišné neukotvenosti, kde zaniká i potenciálně nejnosnější etická otázka, týkající se dědečkova chování. Jakoby tvůrci v závěru vybízeli k tomu, že bychom vše ošklivé vytěsnit a na bolest vzpomínat pouze přes růžové brýle. Stejnou optikou se ale na samotný Konec světa hledět nedá.
Hodnocení: 50 %
Režie: Bohdan Sláma
Scénář: Ivan Arsenjev
Hrají: Miroslav Krobot, Vojtěch Veverka, Josef Slavík, Magdaléna Borová, Zuzana Mauréry, František Sládek, Michal Isteník, Zuzana Konečná, Daniel Fischer
Česká premiéra: 19. září 2024
Distribuce: Cinemart
Související
RECENZE: Životopisný Aznavour v rytmu šansonu zachycuje prchavost života
RECENZE: Dokument Hudba Johna Williamse staví legendárnímu skladateli oslavný pomníček
recenze , Konec světa (film) , Bohdan Sláma (režisér) , Krobot, Miroslav (herec, režisér) , filmy
Aktuálně se děje
před 57 minutami
Feri zůstává ve vězení. S dovoláním k Nejvyššímu soudu neuspěl
před 1 hodinou
Rusové zadrželi podezřelého z útoku na generála Kirillova. Terorismus, tvrdí Moskva
před 1 hodinou
Aktuální počasí: Česko překvapila ledovka. Meteorologové varují
před 3 hodinami
Počasí a první konkrétní výhled na Štědrý den. Scénář z loňska se nemá opakovat
včera
Vlny Jiřího Mádla jsou v užším výběru na prestižního Oscara
včera
FIFA rozhodla o dalších pořadatelích MS. Po šesti zemích má následovat Saúdská Arábie
včera
Obchody se o Vánocích musí řídit zákonem. Otevírací doba je daná už teď
včera
RECENZE: Životopisný Aznavour v rytmu šansonu zachycuje prchavost života
včera
První český PPP projekt je hotový. Dálnici D4 prodloužil o desítky kilometrů
včera
Francie, anebo Chorvatsko, ale i Faerské ostrovy a Gibraltar. To jsou čeští soupeři v boji o MS
včera
Počasí: Vydrží oteplení až do Vánoc? Meteorologové prozradili, co teď vidí
Aktualizováno včera
Pavel zavrhl veto. Vládou navržený rozpočet nakonec podepíše
včera
Lékaři identifikovali záhadnou nemoc, která zabíjí v Kongu
včera
Netanjahu odcestoval do Káhiry jednat o příměří s Hamásem, tvrdí Reuters. Jeho mluvčí to popírá
včera
Rusko vs. NATO: Kdo by zvítězil, pokud by vypukla válka?
včera
Ruské ztráty na Ukrajině jsou enormní. Armáda musela nasadit do akce techniku sovětské éry
včera
Mateřské drony a lasery. Ukrajina představila průlomové zbraně v boji s Ruskem
včera
Severokorejští vojáci jsou ideologičtější, což je může činit fanatičtějšími a ochotnějšími zemřít, řekl Motyl pro EZ
včera
Pokus o vraždu papeže: František se měl stát terčem atentátu
včera
Z New Yorku do Londýna za hodinu? Plány na tunel za 20 bilionů dolarů opět ožívají
Představa, že by New York a Londýn mohly být propojeny podmořským tunelem, který by umožnil cestu mezi těmito městy za pouhou hodinu, zní jako sci-fi. Přesto se o tomto ambiciózním projektu opět hovoří – jde o plán tunelu využívajícího vakuovou technologii, který by mohl stát astronomických 20 bilionů dolarů.
Zdroj: Libor Novák