Je to sotva něco málo přes půl roku od premiéry snímku Sucho a Bohdan Sláma do českých kin přichází s dalším filmem. Ačkoli opět rozplétá složité rodinné vztahy, tentokrát děj zasazuje na pozadí srpnových událostí roku 1968. Ve své podstatě jde o nejvíce atypický režisérův film, jehož podnětnost paradoxně nejvíce spočívá v rozpačitosti.
V krátkém horizontu se v kinech sešly dva filmy tematizující invazi vojsk Varšavské smlouvy 20. a 21. srpna 1968. První jsou úspěšné a i více než měsíc po premiéře hojně navštěvované Vlny, proplétající dějinné události s takřka špionážním žánrem, druhým titulem je melancholicky laděný Konec světa, sledující bolestivý převrat perspektivou malého chlapce Tondy (Vojtěch Veverka) a jeho dědy (Miroslav Krobot). Ti spolu konec létá tráví poté, co Tondovi rodiče s bratrem odcestují na dovolenou do Paříže, z níž se vlivem politických událostí nechtějí vrátit, což rozehrává ústřední morální dilema a jejich snahy o to, aby se k nim Tonda mohl připojit.
Tonda s dědou tráví čas v malé vesničce, kde se postupně seznamujeme s tamními chalupáři a stálými rezidenty. Děda pochází ze šlechtické ruské rodiny, která byla během převratu vyvražděna. Stále si zachovává své aristokratické způsoby, jež jsou občas těžce skloubitelné s bodrou českou náturou. Je zarytý antikomunista a velmi pyšný na svůj původ a morální zásady, zároveň však v sobě nese trpkost nezahojené rány minulosti. Ty prosakují i do jeho vztahu s Tondou. Když ho nechá emigrovat za rodiči, přijde o jedinou blízkou osobu.
Právě se přehrává: Konec světa - trailer
Konec světa - trailer Video: YouTube
Vyprávění tak staví na kontrastech dětské a dospělé optiky, jež jsou v neustále kolizi. Dětská každodenní dobrodružství, do nichž pomalu prosakuje tíha okolního světa, jsou rámovaná politickým klimatem a přístupem jednotlivých obyvatel k okupaci. Film nespoléhá na klasický dramatický oblouk. Je melancholickou mozaikou několika epizodických situací, které jsou silné především v dílčích částech. Což už je u Bohdana Slámy a jeho scenáristy Ivana Arsenjeva takřka tradice. Oba umějí konstruovat půvabné i dojemné momenty, zatímco si moc nevědí rady s celkem jako takovým.
Pocitově laděný film totiž není dostatečně poetický na to, aby svou naraci obhájil. Pásmo situací není nijak nápaditě variováno a poté, co jsou postavy velmi brzy rozčrtnuté, už se film ve své podstatě jen táhne a nepřekvapí. Celkově působí jako odvar Obecné školy a konstrukcí připomíná Po strništi bos (ačkoli se odehrává na pozadí jiné dějinné etapy), který se mimochodem potýká se stejným problémem. Epizodické vyprávění a jednotlivé mikrosvěty ve scénářích Zdeňka Svěráka mistrně propojuje jedna ústřední postava a obejde se bez klasického dějového oblouku. Jan Svěrák i Arsenjev se sice snaží jít ve stejných šlépějích, jejich vedlejší mikropříběhy jsou ale plytké a výsledek se rozpadá.
Většina postav Konce světa totiž skutečně plní velmi primitivní funkci podmíněnou samoúčelným situacím. Pokud bychom je z děje vystřihli, na nic by to nemělo vliv. Ačkoli v nich dřímá potenciál k širšímu prozkoumání, tvůrci raději sází na redundantní situace, jež s emocemi postav nijak dál nepracují, opakují jen ty stejné. Spoléhají na osvědčené komorní schéma rodinných vztahů na pozadí velkých dějin, na němž je zajímavá akorát ústřední premisa a pozoruhodná charakteristika dědečka, což umocňuje tradičně strohý a o to víc nuancovaný výkon Miroslava Krobota. Jinak tvůrci opakují stále ty stejné pravdy, kterých jsme v obdobně laděných filmech viděli nespočet.
Vše sráží tonální nevyrovnanost. Film působí, jakoby z něj bylo v procesu vytrháno několik klíčových stran scénáře. A jen těžko to brát jako snahu zachytit roztěkanost dětské perspektivy, protože snímek odbíhá i k dospěláckému pohledu a je směrem k divákům maximálně komunikativní. Prchavost a pomíjivost je spíše symptomatického rázu, stejně jako množství podnětných, leč nikdy nerozvinutých motivů. Rozpačitá rozprávka však nabere zcela odlišný ráz v závěrečném segmentu, který nemůžeme prozrazovat, zároveň jde ale o nejvíce šokující a k diskusi vybízející volbu. Najednou nabízí nové interpretační hledisko, které rozplétá náš vztah k nostalgii a zkresleným vzpomínkám.
Ve vztahu k předchozí Slámově tvorbě jde o nejvstřícnější a zároveň i nejpodivnější film. Určitou líbeznost, kterou přepjatě posiluje hudební doprovod na hraně kýče, se Sláma snaží namixovat s dávkou surovosti a typizací vesnického prostředí, což od něj dobře známe. Stejně jako třeba u Krajiny ve stínu, i tady fikčnímu světu chybí každodennost a cit pro jeho uvěřitelnost. Dočkali jsme se nebývale rozštěpeného tvaru, jehož podnětnost se ztrácí v až přílišné neukotvenosti, kde zaniká i potenciálně nejnosnější etická otázka, týkající se dědečkova chování. Jakoby tvůrci v závěru vybízeli k tomu, že bychom vše ošklivé vytěsnit a na bolest vzpomínat pouze přes růžové brýle. Stejnou optikou se ale na samotný Konec světa hledět nedá.
Hodnocení: 50 %
Režie: Bohdan Sláma
Scénář: Ivan Arsenjev
Hrají: Miroslav Krobot, Vojtěch Veverka, Josef Slavík, Magdaléna Borová, Zuzana Mauréry, František Sládek, Michal Isteník, Zuzana Konečná, Daniel Fischer
Česká premiéra: 19. září 2024
Distribuce: Cinemart
Související

RECENZE: Degenerace kinematografie ve prospěch TikToku. Sledování Minecraft filmu bolí

RECENZE: Špionážní konverzačka Operace Black Bag. Soderbergh je mistr nenápadnosti
recenze , Konec světa (film) , Bohdan Sláma (režisér) , Krobot, Miroslav (herec, režisér) , filmy
Aktuálně se děje
před 32 minutami

Umělá inteligence se stává vážným problémem pro celý svět. Jen jinak, než si lidé myslí
před 1 hodinou

EU pozastavuje odvetná cla vůči USA
před 1 hodinou

Číňané nejsou ten největší problém. Ten leží ve způsobu, jakým ruská armáda rekrutuje lidi
před 2 hodinami

Americká demokracie nad propastí? Brzy se můžeme klanět králi Trumpovi, varuje Sanders
před 3 hodinami

Trump tlačí svět na pokraj recese. Lze ji ještě odvrátit?
před 4 hodinami

Kriminalisté zasahují v Pardubicích kvůli podezření na manipulace s veřejnými zakázkami
před 4 hodinami

Čína schválila stavbu projektu, který nemá na světě obdoby. Největší elektrárna na Zemi zbytek Asie děsí
před 4 hodinami

Jednání USA a Íránu startují. USA a Izrael mohou odstartoval válku, varuje Salem
před 5 hodinami

Zahraniční vojáci na Ukrajině? Kyjev představil plán na mírovou misi, USA mlčí
před 6 hodinami

Proč Čína Trumpovi neustoupí? Nemá důvod, USA drží v kleštích
před 7 hodinami

Špatné zprávy o počasí před Velikonocemi. Z výhledu je zřejmé, co přijde
včera

Policie vyšetřuje, co se stalo s účtem premiéra. Fialu napadli hackeři
včera

Sparta je nad propastí. Kometa podruhé vykradla O2 arenu, rozhodlo se v prodloužení
včera

Trump mění cla. Číně to osolil, dalším zemím je snížil kvůli ochotě jednat
včera

Ovečkin se stal nejlepším kanonýrem NHL. Překonal Jágra i Gretzkého, Hašek negratuluje
včera

Vyhnout se celní válce. Česko si stanovilo, jakou reakci EU na Trumpovy kroky si přeje
včera

Velká loupež v Praze. Pryč je přes sto milionů, případ šetří i mordparta
včera

Předpověď slibuje teplé počasí. Do Velikonoc se máme na co těšit
včera

Cimického odvolání se oproti plánu řešit nezačalo. Kvůli absencím
včera
EU odpovídá na americká cla: Zavádí odvetná opatření ve třech fázích, dotknou se zboží za miliardy
Evropská unie oficiálně schválila zavedení odvetných cel na dovoz zboží ze Spojených států. Rozhodnutí je reakcí na jednostranné kroky prezidenta Donalda Trumpa, který v březnu uvalil plošná 25% cla na dovoz oceli a hliníku, a to nejen na EU, ale i na další země po celém světě.
Zdroj: Libor Novák