RECENZE: Slámův Konec světa osciluje mezi Svěrákem a nezvládnutým vyprávěním

Je to sotva něco málo přes půl roku od premiéry snímku Sucho a Bohdan Sláma do českých kin přichází s dalším filmem. Ačkoli opět rozplétá složité rodinné vztahy, tentokrát děj zasazuje na pozadí srpnových událostí roku 1968. Ve své podstatě jde o nejvíce atypický režisérův film, jehož podnětnost paradoxně nejvíce spočívá v rozpačitosti.

V krátkém horizontu se v kinech sešly dva filmy tematizující invazi vojsk Varšavské smlouvy 20. a 21. srpna 1968. První jsou úspěšné a i více než měsíc po premiéře hojně navštěvované Vlny, proplétající dějinné události s takřka špionážním žánrem, druhým titulem je melancholicky laděný Konec světa, sledující bolestivý převrat perspektivou malého chlapce Tondy (Vojtěch Veverka) a jeho dědy (Miroslav Krobot). Ti spolu konec létá tráví poté, co Tondovi rodiče s bratrem odcestují na dovolenou do Paříže, z níž se vlivem politických událostí nechtějí vrátit, což rozehrává ústřední morální dilema a jejich snahy o to, aby se k nim Tonda mohl připojit.

Tonda s dědou tráví čas v malé vesničce, kde se postupně seznamujeme s tamními chalupáři a stálými rezidenty. Děda pochází ze šlechtické ruské rodiny, která byla během převratu vyvražděna. Stále si zachovává své aristokratické způsoby, jež jsou občas těžce skloubitelné s bodrou českou náturou. Je zarytý antikomunista a velmi pyšný na svůj původ a morální zásady, zároveň však v sobě nese trpkost nezahojené rány minulosti. Ty prosakují i do jeho vztahu s Tondou. Když ho nechá emigrovat za rodiči, přijde o jedinou blízkou osobu.

Právě se přehrává: Konec světa - trailer

Konec světa - trailer Video: YouTube

Vyprávění tak staví na kontrastech dětské a dospělé optiky, jež jsou v neustále kolizi. Dětská každodenní dobrodružství, do nichž pomalu prosakuje tíha okolního světa, jsou rámovaná politickým klimatem a přístupem jednotlivých obyvatel k okupaci. Film nespoléhá na klasický dramatický oblouk. Je melancholickou mozaikou několika epizodických situací, které jsou silné především v dílčích částech. Což už je u Bohdana Slámy a jeho scenáristy Ivana Arsenjeva takřka tradice. Oba umějí konstruovat půvabné i dojemné momenty, zatímco si moc nevědí rady s celkem jako takovým.

Pocitově laděný film totiž není dostatečně poetický na to, aby svou naraci obhájil. Pásmo situací není nijak nápaditě variováno a poté, co jsou postavy velmi brzy rozčrtnuté, už se film ve své podstatě jen táhne a nepřekvapí. Celkově působí jako odvar Obecné školy a konstrukcí připomíná Po strništi bos (ačkoli se odehrává na pozadí jiné dějinné etapy), který se mimochodem potýká se stejným problémem. Epizodické vyprávění a jednotlivé mikrosvěty ve scénářích Zdeňka Svěráka mistrně propojuje jedna ústřední postava a obejde se bez klasického dějového oblouku. Jan Svěrák i Arsenjev se sice snaží jít ve stejných šlépějích, jejich vedlejší mikropříběhy jsou ale plytké a výsledek se rozpadá.

Většina postav Konce světa totiž skutečně plní velmi primitivní funkci podmíněnou samoúčelným situacím. Pokud bychom je z děje vystřihli, na nic by to nemělo vliv. Ačkoli v nich dřímá potenciál k širšímu prozkoumání, tvůrci raději sází na redundantní situace, jež s emocemi postav nijak dál nepracují, opakují jen ty stejné. Spoléhají na osvědčené komorní schéma rodinných vztahů na pozadí velkých dějin, na němž je zajímavá akorát ústřední premisa a pozoruhodná charakteristika dědečka, což umocňuje tradičně strohý a o to víc nuancovaný výkon Miroslava Krobota. Jinak tvůrci opakují stále ty stejné pravdy, kterých jsme v obdobně laděných filmech viděli nespočet.

Vše sráží tonální nevyrovnanost. Film působí, jakoby z něj bylo v procesu vytrháno několik klíčových stran scénáře. A jen těžko to brát jako snahu zachytit roztěkanost dětské perspektivy, protože snímek odbíhá i k dospěláckému pohledu a je směrem k divákům maximálně komunikativní. Prchavost a pomíjivost je spíše symptomatického rázu, stejně jako množství podnětných, leč nikdy nerozvinutých motivů. Rozpačitá rozprávka však nabere zcela odlišný ráz v závěrečném segmentu, který nemůžeme prozrazovat, zároveň jde ale o nejvíce šokující a k diskusi vybízející volbu. Najednou nabízí nové interpretační hledisko, které rozplétá náš vztah k nostalgii a zkresleným vzpomínkám.

Ve vztahu k předchozí Slámově tvorbě jde o nejvstřícnější a zároveň i nejpodivnější film. Určitou líbeznost, kterou přepjatě posiluje hudební doprovod na hraně kýče, se Sláma snaží namixovat s dávkou surovosti a typizací vesnického prostředí, což od něj dobře známe. Stejně jako třeba u Krajiny ve stínu, i tady fikčnímu světu chybí každodennost a cit pro jeho uvěřitelnost. Dočkali jsme se nebývale rozštěpeného tvaru, jehož podnětnost se ztrácí v až přílišné neukotvenosti, kde zaniká i potenciálně nejnosnější etická otázka, týkající se dědečkova chování. Jakoby tvůrci v závěru vybízeli k tomu, že bychom vše ošklivé vytěsnit a na bolest vzpomínat pouze přes růžové brýle. Stejnou optikou se ale na samotný Konec světa hledět nedá.

Hodnocení: 50 %

Režie: Bohdan Sláma

Scénář: Ivan Arsenjev

Hrají: Miroslav Krobot, Vojtěch Veverka, Josef Slavík, Magdaléna Borová, Zuzana Mauréry, František Sládek, Michal Isteník, Zuzana Konečná, Daniel Fischer

Česká premiéra: 19. září 2024

Distribuce: Cinemart

Související

Více souvisejících

recenze Konec světa (film) Bohdan Sláma (režisér) Krobot, Miroslav (herec, režisér) filmy

Aktuálně se děje

před 57 minutami

před 1 hodinou

FSB (ruská kontrarozvědka)

Rusové zadrželi podezřelého z útoku na generála Kirillova. Terorismus, tvrdí Moskva

Rusko pokročilo s vyšetřováním bombového útoku na generála Igora Kirillova a jeho asistenta v Moskvě. Tajné služby oznámily, že v souvislosti s případem zadržely devětadvacetiletého Uzbeka. Rusové tvrdí, že podezřelého ke splnění úkolu najaly ukrajinské tajné služby, napsala BBC s odvoláním na ruské státní zpravodajské agentury. 

před 1 hodinou

před 3 hodinami

včera

Martin Hofmann ve filmu Vlny.

Vlny Jiřího Mádla jsou v užším výběru na prestižního Oscara

Česká kinematografie má po letech zase svého zástupce v užším výběru 15 kandidátů na Oscara za nejlepší zahraniční film. Vyplývá to z tiskové zprávy americké Akademie filmového umění a věd. Česko nominovalo do boje o nejvěhlasnější filmovou cenu snímek Vlny režiséra Jiřího Mádla. 

včera

Mekka, Saúdská Arábie

FIFA rozhodla o dalších pořadatelích MS. Po šesti zemích má následovat Saúdská Arábie

Jeden z největších sportovních svátků, tedy fotbalové mistrovství světa, se v příštích letech rozprostře do šesti zemí a taktéž zase zavítá do Arábie. On-line kongres Mezinárodní fotbalové federace FIFA během minulého týdne rozhodl, že světový šampionát v roce 2030 se nebude konat jen ve Španělsku, Portugalsku a Maroku, ale vzhledem ke stoletému výročí fotbalového MS i v Uruguayi, Argentině a Paraguayi. O čtyři roky později se pak šampionát představí opět v Arábii. Poté, co se předloni konal v Kataru, se v roce 2034 bude konat v Saúdské Arábii.

včera

včera

včera

včera

Fotbal, ilustrační fotografie.

Francie, anebo Chorvatsko, ale i Faerské ostrovy a Gibraltar. To jsou čeští soupeři v boji o MS

Nejen čeští fotbalisté se v pátek dozvěděli své soupeře pro nadcházející kvalifikaci na mistrovství světa, které se v roce 2026 bude konat ve Spojených státech, v Kanadě a Mexiku a kterého se nově zúčastní až 48 týmů. Páteční los ve švýcarském Curychu určil, že se český tým v kvalifikační skupině L utká s poraženým z duelu mezi Francií a Chorvatskem (podle toho jak dopadne jejich vzájemný duel ve vyřazovací části Ligy národů), Černou Horou, Faerskými ostrovy a Gibraltarem. Nový kvalifikační cyklus pro svěřence kouče Ivana Haška odstartuje 22. března.

včera

Aktualizováno včera

Petr Pavel přivítal na Pražském hradě nejvyšší ústavní činitele. (12.12.2024)

Pavel zavrhl veto. Vládou navržený rozpočet nakonec podepíše

Prezident Petr Pavel oznámil, že podepíše státní rozpočet na příští rok, jak ho sestavila vláda Petra Fialy (ODS). Podle Pavla bylo důležité upozornit na jeho nedostatky. Prezident si však uvědomuje, že případné veto by poslanci jednoduše přehlasovali. 

včera

Očkovací kampaň v metropoli Demokratické republiky Kongo

Lékaři identifikovali záhadnou nemoc, která zabíjí v Kongu

Ministerstvo zdravotnictví Demokratické republiky Kongo oznámilo, že dříve neznámá nemoc, která se šíří v oblasti Panzi, je těžkou formou malárie. Tato nemoc, která vyvolává respirační potíže a je zhoršována podvýživou, již v listopadu ve jihozápadní provincii Kwango zabila 143 lidí.

včera

včera

Bundeswehr, němečtí mariňáci

Rusko vs. NATO: Kdo by zvítězil, pokud by vypukla válka?

Napětí mezi Ruskem a Severoatlantickou aliancí (NATO) zůstává i nadále jedním z hlavních bezpečnostních rizik současného světa. Navzdory rétorice a konfrontačním krokům ze strany Moskvy je však přímý konflikt mezi oběma stranami považován za krajně nepravděpodobný, především kvůli jeho katastrofickým důsledkům. Magazín The Week se přesto zamyslel nad tím, kdo by v případném konfliktu vyhrál.

včera

včera

Ukrajinská armáda ve válce s Ruskem

Mateřské drony a lasery. Ukrajina představila průlomové zbraně v boji s Ruskem

Velitel Sil bezpilotních systémů Ozbrojených sil Ukrajiny, plukovník Vadym Sucharevskyj, oznámil, že Ukrajina vyvinula laserovou zbraň nazvanou „Trojzubec“. Na konferenci „Evropský obranný průmysl: Perspektivy spolupráce s ukrajinským obranným průmyslem“, kterou pořádalo analytické centrum We Build Ukraine, také představil projekt tzv. mateřských dronů.

včera

včera

včera

Z New Yorku do Londýna za hodinu? Plány na tunel za 20 bilionů dolarů opět ožívají

Představa, že by New York a Londýn mohly být propojeny podmořským tunelem, který by umožnil cestu mezi těmito městy za pouhou hodinu, zní jako sci-fi. Přesto se o tomto ambiciózním projektu opět hovoří – jde o plán tunelu využívajícího vakuovou technologii, který by mohl stát astronomických 20 bilionů dolarů.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy