Rada EU před 25 lety určila, že do připravované měnové unie vstoupí jako první jedenáct členských zemí. Rozhodnutí z 2. května 1998 již nešlo odkládat, přitom bylo na cestě k vytvoření eurozóny jedno z nejdůležitějších, konstatuje v rozhovoru pro EuroZprávy.cz politolog Zdeněk Sychra ze Západočeské univerzity v Plzni. Odborník na evropskou integraci přiznává, že u některých zemí přitom již tehdy existovaly značné pochybnosti, zda budou schopné podmínky pro přijetí eura splnit, avšak zvolená kritéria představovala – podobně jako mnoho aspektů spojených s novou jednotnou měnou – kompromis. Domnívá se však, že namísto jednorázového splnění kritérií se jako mnohem podstatnější problém měnové unie ukázaly strukturální rozdíly mezi zapojenými ekonomikami a celkové nastavení projektu.
Zpráva, kterou předložil na jaře roku 1989 tehdejší předseda Evropské komise Jacques Delors, předpokládala zřízení měnové unie v rámci někdejšího Evropského hospodářského společenství během deseti let, a to ve třech fázích. Jak výrazný posun na této cestě představovalo rozhodnutí Rady EU z 2. května 1998, že v první fázi zavede jednotnou měnu jedenáct členských zemí?
Posun k euru a vznik k 1. lednu 1999 byl automatický, toto rozhodnutí se tedy nedalo odkládat. A bylo jedním z nejdůležitějších, protože unijní lídři rozhodovali o tom, kolik a které země splní konvergenční kritéria. Hrálo se o to, s jakou kredibilitou euro vznikne, jak na něj budou pohlížet finanční trhy. Kdyby vstoupilo třeba jen pět zemí z tehdejších patnácti, mělo by euro mnohem horší startovací pozici.
Rozhodnutí Rady EU bylo jednomyslné. Nakolik se však o složení zemí, které do eurozóny vstoupí jako první, diskutovalo v předchozích měsících a letech? Šlo o mimořádně složitá jednání?
Neformální diskuse probíhaly už dlouho předtím, protože u některých zemích existovaly výrazné pochybnosti, že podmínky budu schopné splnit. Zejména státy na jihu byly častým předmětem debat, zda na vstup „mají“. Problémem bylo především kritérium rozpočtového deficitu. Některé státy bojovaly i s vysokým veřejným zadlužením, zejména Itálie nebo Belgie, a bylo jasné, že ho nebudou schopny do roku 1998 výrazněji snížit. Lze si ale představit vznik eura bez účasti zakládajícího státu a jedné z největších ekonomik, nebo státu, na jehož území sídlí většina unijních institucí? Rozhodování Rady proto bylo velmi politicky citlivé a obtížné a bylo označováno za diskutabilní. Nešlo jen o formální potvrzení plnění podmínek, ale řadu dalších aspektů: odstartovat úspěšně celý projekt, odměnit státy za snahu plnit konvergenční kritéria, a přitom respektovat jejich parametry, rozjet eurozónu za účasti klíčových ekonomik EU.
Kritéria, která měli budoucí členové měnové unie splnit, definovala Maastrichtská smlouva o Evropské unii přijatá v roce 1992. Jak přísně byla v dobovém kontextu nastavena? Odrážela nezbytný kompromis umožňující potenciální zapojení co největšího počtu tehdejších členských států evropského integračního projektu, nebo byla považována za skutečnou a dostatečně silnou pojistku pro efektivní fungování eurozóny?
Kritéria byla, jako spousta dalších aspektů spojených se vznikem eura, kompromisem. Musela zohlednit dva požadavky. Na jedné straně nastavit relativně přísné podmínky, které zajistí stabilitu fungování měnové unie, na straně druhé nebudou působit jako nepřekonatelná bariéra. Při jejich vzniku, v období konjunktury v Evropě, se nezdálo, že jsou příliš přísná. V podstatě splňují představu, jak má fungovat stabilní ekonomika. Když mělo dojít na jejich naplnění, zejména fiskální kritéria se ukázala jako náročná. A to i pro státy u kterých bychom to neočekávali, jako je Německo nebo Francie. Objevily se proto kritické hlasy, že kritéria jsou formulována příliš přísně, nebo že jejich smluvní zakotvení poskytuje možnost interpretace v tom, zda je státy plní. Navzdory tomu i po třiceti letech zůstávají podmínky přijetí eura pořád stejné, i když se jinak spousta věcí v souvislostí s eurokrizí změnila.
Jak velkým tématem bylo v květnu 1998 členství Řecka, které zmíněná maastrichtská neplnilo, a tak zůstalo před pomyslnou branou eurozóny?
V případě Řecka bylo víceméně jasné, že nevstoupí, takže to vlastně nikoho moc nepřekvapilo. I v letech před rozhodnutím mělo Řecko špatná fiskální čísla, vysokou inflaci i úrokové sazby. Čísla, která tehdy řecká vláda prezentovala jako referenční, jasně nestačila ke splnění podmínek. Řecko nesplnilo ani jedno z kritérií. Pointou je, jak se později ukázalo, že i toto byla lepší data, než jaká byla řecká realita.
Od krize eurozóny 2009 zaznívají hlasy, které tvrdí, že při rozhodování o připravenosti konkrétních zájemců o přistoupení do měnové unie upřednostněno politické hledisko před ekonomickými faktory. Souhlasíte s takovým hodnocením, nebo jde o zpětný pohled, kterému neodpovídala podoba dobové diskuze před 2. květnem 1998?
Myslím, že je to do značné míry pravda. Kdyby měla rozhodovat čistě ekonomická data, některé státy by se do eurozóny nedostaly. Nešlo jen o formální naplnění kritérií, ale i způsob, jak jich některé vlády, často jednorázově, dosáhly. Eurozóna mohla vzniknout i s menším počtem zemí, formálně tomu nic nebránilo. Na druhé straně, je otázkou, zda mají být číselné hodnoty alfou a omegou všeho, zda nemá při rozhodování docházet k širšímu posouzení situace konkrétního státu. Mnohem větším problémem jsou strukturální rozdíly mezi zeměmi eurozóny a samotné nastavení projektu než jednorázové splnění kritérií.
Jak silné odpůrce měla vlastně jednotná evropská měna v předvečer v svého zavedení v zemích, které se k euru rozhodly přistoupit? Panovaly v tomto směru mezi jednotlivými státy markantní rozdíly?
Postoje a strategie vůči vstupu do eurozóny byly hodně variabilní, a často zohledňovaly národní specifika. Nicméně musíme rozlišovat veřejnou podporu a vládní podporu. Všechny státy, které hodlaly euro zavést, samozřejmě vládní podporu měly. Dokonce i Dánsko, které si známou výjimku vyjednalo až dodatečně, po neúspěšném referendu. Z čehož vyplývají dvě věci. Zaprvé, politické elity byly často optimističtější než veřejnost. Zadruhé, z hlediska podpory veřejnosti panovaly mezi jednotlivými státy rozdíly. V měnově méně stabilních zemích, zejména na jihu Evropy, byla podpora nejvyšší, směrem na sever naopak klesala. Což je paradoxní jen na první pohled.
V roce 1998 se měnová unie prezentovala jako opatření, které zefektivní ekonomiku EU a podnítí její hospodářský růst. Domníváte se, že navzdory problémům, které fungování eurozóny dosud provázely, byly tyto základní předpoklady správné?
Hlavní ekonomický argument spočíval v tom, že tento krok ještě více prohloubí benefity jednotného evropského trhu, podpoří sbližování jednotlivých ekonomik a také globální význam evropské ekonomiky, protože euro bude plnit úlohu další rezervní měny. To je celkem racionální úvaha. Naráží ovšem na otázku, zda na tak zásadní projekt byla EU připravená. Musíme ho vnímat optikou tehdejšího integračního optimismu, velkých osobností, které vznik evropské měny podporovaly i celkové atmosféry po skončení studené války. Nesmíme zapomínat, že šlo hlavně o politické rozhodnutí, které se o opíralo o dosavadní logiku integrace, která nebyla fakticky zpochybňována, což je zásadní rozdíl oproti dnešní době.
Související
Velká nevýhoda pro členy vlády za SPD a Motoristy. Jen aklimatizovat se na ministerstvu trvá téměř rok, říká politolog
Politika SPD a Motoristů vyhovuje oligarchům, Babiš se v EU může chovat jako Meloniová, říká politoložka
rozhovor , EU (Evropská unie) , eurozóna , Zdeněk Sychra
Aktuálně se děje
před 43 minutami
Pentagon: Čína v roce 2027 rozpoutá válku s Tchaj-wanem
před 1 hodinou
Izraelská policie zatkla palestinského muže. Převlékl se za Santa Clause
před 2 hodinami
Předvánoční úspěchy českých sportovců, které dávají naději směrem k Zimním olympijským hrám
před 2 hodinami
Ještě v neděli závodil, před Štědrým dnem ho našli v hotelu. Zemřel biatlonista Bakken
před 2 hodinami
Zůna ukázal SPD tvrdou realitu. Bohužel však skončil dříve, než vůbec začal
před 3 hodinami
Na Kilimandžáru se zřítil vrtulník s pěti lidmi na palubě. Mezi mrtvými jsou čeští turisté
před 4 hodinami
Papež vyzval Ukrajinu a Rusko, aby zasedly k jednomu stolu a začaly jednat
před 4 hodinami
Soud poslal MMA zápasníka Karlose Vémolu do vazby
před 5 hodinami
Turecko zadrželo stovku sympatizantů Islámského státu. Chystali teroristické útoky během novoročních oslav
před 7 hodinami
Islámský stát v tichosti opět sílí. Vytváří statisíce nových uprchlíků
před 8 hodinami
Úřady oznámily, že našly přes milion nových dokumentů v kauze Epsteina
před 9 hodinami
Evropa může čelit válce s Ruskem do několika let. Podle expertů na to není vůbec připravena
před 10 hodinami
Počasí bude mrazivé i po svátcích, o víkendu se přidá sněžení
včera
Brusel vrací úder. Tlaku USA ustoupit nehodlá
včera
RECENZE: Záhada strašidelného zámku se bojí i vlastního stínu. Neurazí, ale upadne v zapomnění
včera
Napětí na Blízkém východě: Izrael stupňuje údery v Libanonu před klíčovým termínem
včera
Referendum o konci války, budoucnost Záporožské jaderné elektrárny. Co obsahuje 20bodový mírový plán?
včera
Jihomoravští záchranáři jsou na pokraji sil: Místo nehod řeší rýmu a teploty
včera
Ruské jednotky v noci vtrhly do ukrajinské vesnice. Odvlekly desítky lidí
včera
Transatlantická roztržka graduje: USA zakázaly vstup do země strůjcům evropské digitální regulace
Vztahy mezi Evropou a Spojenými státy zažívají prudké ochlazení. Francouzský prezident Emmanuel Macron a zástupci Evropské unie ostře odsoudili rozhodnutí Washingtonu uvalit zákaz udělování víz pěti vlivným evropským osobnostem. Jde o lidi, kteří stojí v čele boje za regulaci amerických technologických gigantů a potírání dezinformací. Evropská strana mluví o „zastrašování a nátlaku“, zatímco USA argumentují bojem proti „mimosoudní cenzuře“.
Zdroj: Libor Novák