Jak vypadá "metro v Gaze"? Izraeli nedává jinou možnost, než pozemní invazi

Nesčetné tunely pod Gazou jsou známé především jako průchody používané k pašování zboží z Egypta, či jako trasy sloužící k zahájení útoku na Izrael. Existuje však i druhá podzemní síť, kterou izraelské obranné síly hovorově označují jako "metro v Gaze". Je to obrovský labyrint tunelů, podle některých odhadů několik kilometrů pod zemí, používaných k přepravě lidí a zboží; k ukládání raket a muničních schránek; a sídlí v něm velitelská a řídicí centra Hamasu, vše daleko od zvědavých očí letadel a sledovacích dronů IDF.

Hamás v roce 2021 tvrdil, že vybudoval pod Gazou tunely v délce 500 kilometrů, i když není jasné, zda tomu tak skutečně je. Pokud by to byla pravda, podzemní tunely Hamasu by byly o něco méně delší než polovina délky systému newyorského metra.

"Je to velmi spletitá, velmi velká – obrovská – síť tunelů na poměrně malém kousku území," řekla CNN Daphne Richemond-Barak, profesorka na izraelské Reichman University a expertka na podzemní válčení. Není jasné, kolik by síť tunelů Hamás, který ovládá chudý pobřežní pás, stála. Toto číslo je ale pravděpodobně významné, a to jak z hlediska pracovní síly, tak kapitálu.

Gaza je od roku 2007 pod pozemní, námořní a vzdušnou blokádou ze strany Izraele a také ze strany Egypta a nikdo nevěří, že vlastní typ masivních strojů, které se obvykle používají k budování tunelů hluboko pod zemí.

Odborníci tvrdí, že kopáči používající základní nástroje se pravděpodobně zavrtali hluboko pod zem, aby vykopali síť, která je napojena na elektřinu a vyztužena betonem. Izrael dlouhodobě obviňuje Hamás z přesměrování betonu určeného pro civilní a humanitární účely na stavbu tunelů.

Kritici Hamasu také upozorňují, že masivní výdaje skupiny na tunely mohly místo toho zaplatit civilní protiletecké kryty nebo sítě včasného varování, jako jsou ty v Izraeli. Tunely ale byly od atraktivním válečným nástrojem už ve středověku a i dnes nabízejí militantním skupinám výhodu v asymetrickém válčení, čímž negují některé technologické výhody pokročilejší armády, jako je IDF.

"Nechápejte mě špatně, vždy je těžké vypořádat se s tunely v jakémkoli kontextu, i když jsou v horské oblasti, ale když jsou městské oblasti, pak je všechno složitější – taktické aspekty, strategické aspekty, operační aspekty a samozřejmě ochrana, kterou chcete zajistit pro civilní obyvatelstvo," tvrdí Richemond-Barak, která je také vedoucím pracovníkem Lieberova institutu pro právo a pozemní válku a Institutu moderní války ve West Pointu.

Od teroristického útoku v Izraeli ze 7. října, při kterém bylo zabito nejméně 1400 lidí, většinou civilistů, IDF opakovaně tvrdila, že se Hamás skrývá uvnitř těchto průchodů "pod domy a uvnitř budov obydlených nevinnými civilisty z Gazy", čímž je fakticky mění na lidské štíty. Izraelské vojenské nálety od té doby zabily nejméně 2700 Palestinců.

Očekává se, že IDF půjde po síti při nadcházejícím pozemním vpádu do Gazy, podobně jako v roce 2014, kdy Izrael zahájil pozemní útok na Gazu, aby se pokusil podzemní chodby obsadit a zničit.

Tunely Hamásu vytvářejí druhou vrstvu pásma, připomněla IDF už minulý týden

Izraelská armáda už minulý týden uvedla, že narazila na části obrovské sítě podzemních tunelů, které Hamás používal pod cestou do Pásma Gazy, aby skryl své vůdce, bojovníky a zbraně před izraelským bombardováním. Jak taková podzemní síť ale funguje?

Mluvčí Izraelských obranných sil (IDF) popsal, jak hustá síť podzemních chodeb funguje. "Představte si pásmo Gazy jako jednu vrstvu pro civilisty a jednu vrstvu pro Hamás," uvedl podle BBC.

Předpokládá se, že Hamás od doby, kdy v roce 2007 ovládl Gazu, vybudoval stovky mil tunelů. Používal je nejen jako bunkry, ale také k pašování zbraní a zahájení přeshraničních útoků na Izrael.

Během války v Gaze v roce 2014 izraelská armáda uvedla, že zničila více než 30 přeshraničních útočných tunelů, z nichž každý vedl několik kilometrů na izraelské území. Izrael později rozšířil svou bezpečnostní bariéru do podzemí. Výstavbu nových hlubších tunelů ale zcela nezastavil.

Armáda uvedla, že během sobotního bezprecedentního útoku podezřívá militanty z Hamásu, že se těmito tunely infiltrovali do Izraele a zabíjeli izraelské občany.

Pásmo Gazy prostorem příliš neoplývá

Pásmo Gazy má rozlohu 365 kilometrů čtverečních a podle odhadů z loňského roku v něm žije přes 2,3 milionu lidí. Hustota zalidnění tak činí 6 507,6 obyvatele na kilometr čtvereční. U hlavního města Prahy se pro srovnání uvádí rozloha 496 kilometrů čtverečních a přes 1,3 milionu obyvatel.

Ostatně i Izrael má výrazně vyšší hustotu zalidnění než Česká republika, kde na ploše o velikosti 78 870 kilometrů čtverečních žije 10,8 milionu obyvatel. V Izraeli žije 8,3 milionu obyvatel na území o rozloze 22 tisíc kilometrů čtverečních.

Pásmo Gazy vzniklo po válce v roce 1948. Izrael si v ní zajistil existenci státu, která se však v následujících letech opakovaně ocitala v ohrožení ze strany sousedních zemí. Pásmo nejprve spravoval Egypt, po šestidenní válce započala izraelská okupace. Izraelci se z Gazy jednostranně stáhli v roce 2005.

Současný stav je zásadně definován tím, co se stalo o rok později. Radikální hnutí Hamás, které je zodpovědné za krveprolití v Izraeli z minulého víkendu, tehdy zvítězilo v posledních palestinských parlamentních volbách. Izrael a Egypt následně uvalily na Pásmo Gazy pozemní, námořní i leteckou blokádu. 

Hlavním cílem Hamásu bylo vytvoření islámského státu na území, které nyní tvoří Izrael, Západní břeh a Pásmo Gazy, a odstranění izraelského státu. Hamás také zastává názor, že celá Palestina je muslimská země, která nemůže být rozdělena na žádný jiný způsob.

Hamás má dvě hlavní složky: politickou a vojenskou. Politické vedení Hamásu je reprezentováno politickým křídlem, které má své sídlo v Pásmu Gazy. Hlavním politickým orgánem je Vedení politického křídla Hamásu, které má za cíl spravovat území v Pásmu Gazy a vést politické jednání v regionu.

Na druhé straně má Hamás také vojenské křídlo, které je známé jako Izz ad-Din al-Qassam Brigády. Tato vojenská složka Hamásu byla zodpovědná za mnoho útoků na izraelské cíle včetně raketových útoků a sebevražedných bombových útoků.

Hamás je označován za teroristickou organizaci mnoha zeměmi, včetně Spojených států a Izraele. To v důsledku jeho vojenských operací a útoků proti izraelským civilistům. Organizace byla zapletena do několika vážných konfliktů s Izraelem, jako například operace v Pásmu Gazy v letech 2008-2009, 2012 a 2014.

Hamás také vede palestinský vládní úřad v Pásmu Gazy po té, co v roce 2007 provedl násilný převrat proti palestinskému prezidentovi Mahmúdu Abbásovi a jeho straně Fatah na území Pásma Gazy. Od té doby existuje dvojvládí v Palestině, kde Fatah kontroluje Západní břeh a Hamás Pásmo Gazy.

Pásmo Gazy je jednou z nejchudších a nejstísněnějších oblastí na světě. Je to výsledkem dlouhodobé izraelské blokády, která omezuje pohyb osob a zboží do a z oblasti. Humanitární situace v Pásmu Gazy byla dlouhodobě kritická a vedla k vážným sociálním a ekonomickým problémům pro obyvatele této oblasti.

Související

Více souvisejících

Válka v Izraeli s Hamásem 2023 (Gaza) Hamás Pásmo Gazy palestina

Aktuálně se děje

před 4 minutami

Finsko, ilustrační fotografie.

Finsko hlásí problém s kabelem do Estonska. Může jít o sabotáž

Elektrická síť mezi Finskem a Estonskem přes podmořské spojení Estlink 2 je v tuto chvíli přerušena. Informoval o tom server Yle. Zodpovědná společnost Fingrid v prohlášení uvedla, že příčina poruchy je předmětem vyšetřování. Nelze přitom vyloučit sabotáž. 

před 1 hodinou

Aktualizováno před 1 hodinou

Letoun, který havaroval v Kazachstánu, jen krátce před pádem.

V Kazachstánu spadl letoun s desítkami lidí na palubě

V Kazachstánu havaroval dopravní letoun Embraer ázerbajdžánských aerolinek se zhruba sedmi desítkami lidí na palubě. Stroj začal po pádu hořet. Podle dostupných informací přežilo havárii nejméně 30 osob. Příčina nehody není v tuto chvíli známá. 

před 3 hodinami

před 3 hodinami

před 4 hodinami

před 5 hodinami

před 6 hodinami

před 8 hodinami

Zimní počasí, ilustrační fotografie.

Povánoční počasí. Očekává se přechodné oteplení

Po vánočních svátcích se v Česku přechodně oteplí, když v pátek vyšplhají teploty až na osm stupňů. Na poslední víkend letošního roku se však znovu lehce ochladí, vyplývá z předpovědi Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ). 

včera

včera

Tři princezny byly letošní premiérovou štědrovečerní pohádkou. Prohlédněte si galerii

RECENZE: Tři princezny jsou dalším nekonzistentním a paradoxně zpátečnickým pokusem o inovaci

Nové štědrovečerní pohádky České televize jsou každoročně pod ostrým drobnohledem a nejsledovanějším programem dne. Po několikaleté nadvládě režiséra Karla Janáka, i když s občasnými pauzami, se režie ujal svěží tvůrce stylizovaně autentických tragikomedií Tomáš Pavlíček. Jakkoli je jeho snaha dělat pohádku odlišně znatelná a sympatická, postupně se drolí do stereotypních cestiček.

včera

Vánoce, ilustrační fotografie.

Vánoce za dob protektorátu. Jak Češi trávili svátky za nelehkých časů

Přesně před 85 lety, v roce 1939, zažívali Češi první nesvobodné Vánoce za nacistické okupace. Tyto svátky si lidé v našich zemích ještě užívali bez výraznějších omezení, v letech následujících už byly Vánoce poznamenány nacistickou propagandou i řadou omezení. Jak Češi trávili Vánoce za nelehkých dob protektorátu a druhé světové války?

Aktualizováno včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

České dráhy o svátcích omezí provoz. Cestující se musí pečlivě informovat

České dráhy upozornily, že vlaky o letošních Vánocích jezdí podle svátečních jízdních řádů. Dopravce žádá cestující, aby věnovali zvýšenou pozornost informacím o omezení provozu vlaků v tomto období. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy