Neutěšená situace řidičů kamionů. Nemají kde odpočívat a často parkují nevhodně

Řidiči kamionů jsou sice povinní dodržovat pravidelné přestávky, přeplněné motoresty a jiná odpočívadla jim to ale častokrát neumožňují. Z tohoto důvodu nejsou výjimkou případy, kdy zastavují i na dálničních sjezdech, parkovištích čerpacích stanic a v krajním případě i jízdních pruzích.

Ilustrační fotografie
doporučujeme

Z tohoto důvodu se ale dostávají do prekérních situací, kdy mohou být za nevhodné parkování pokutovaní částkou 1500 až 2000 korun. Pokračují-li navzdory překročení maximální povolené doby v jízdě, i tak se ale sankci nevyhnou. To jim hrozí nejen pět tisíc korun pokuty, nýbrž i ztráta čtyř bodů. 

Že je odpočívadel málo, se ví dlouhodobě, ale náprava se zatím příliš nekoná. "Řidičům se vlastně nemůžeme divit, že takto parkují. Nemají moc na výběr. Raději zaplatí pokutu za nevhodné parkování než za to, že přesáhli povolenou dobu jízdy kvůli tomu, že další hodinu hledají parkoviště s volným místem,“ vyjádřil se k situaci na českých dálnicích pro Lidové noviny Igor Sirota, mluvčí Ústředního automotoklubu České republiky.

Problém spatřuje v absenci cca dvou tisíc parkovacích míst na páteřní síti rychlostních komunikací, což Lidovým novinám potvrdil i jeden z řidičů, který se rozhodl pro odpočinek u čerpací stanice na D1. "Za devět let se nezměnilo vůbec nic. Naopak, je to horší. Spousta fungujících parkovišť se zavírá,“ konstatoval cca čtyřicetiletý Zdeněk.

Lépe je tomu pouze v místech, v nichž dochází k výstavbě nových benzinových pump, a kde se bere v úvahu i potřeba parkovacích ploch. Problematické jsou ale ty starší, kde je tento proces pomalý. "Stejně je pomalý proces rekonstrukce ploch, které Ředitelství silnic a dálnic uzavřelo, protože jsou zdevastované,“ uvedl Sirota.

Že je odpočívadel málo, varují média už delší dobu a opakovaně. Zatím se ale nic moc nezměnilo. Před cca dvěma lety bila dřívější data sdružení autodopravců Česmad Bohemia doslova na poplach. České dálnice a hlavní silniční tahy tehdy postrádaly dva tisíce parkovacích míst. Na stejný počet nyní poukazuje Ústřední automotoklub (ÚAMK). 

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se každopádně hájí tím, že usiluje o postupné zlepšení situace. "Jedná se o běžící projekt, během kterého je každoročně přidáno zhruba 150 až 200 míst pro parkování,“ sdělil jeho mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Z důvodu sníženého množství volných míst k parkování se řidiči dálkových kamionů častokrát uchylují k tomu, že vozidlo zaparkují na sjezdu vedoucím k parkovišti, anebo dokonce i přímo v jízdním pruhu, čímž ohrožují nejen sami sebe, ale i ostatní šoféry. 

"Nebezpečí hrozí především na sjezdech na parkoviště, protože v zatáčce řidiči nečekají kamiony odstavené na obou stranách. Přestože je na těchto místech doporučená snížená rychlost, řidiči ji často nedodržují, a proto může být překvapení v podobě kamionů skutečně nebezpečné,“ upozornil  Sirota.

Sama policie si je tohoto faktu vědoma. Bohužel není zrovna v nejlepším postavení, jelikož s tím nezmůže. V její pravomoci je pouze rozdávání případných pokut. "Udělování pokut za nebezpečné parkování je policejní denní chleba, řeší se to neustále. Bohužel nedostatek odstavných míst řeší řidiči po svém,“ stěžovala si policejní tisková mluvčí Hana Rubášová.

Unavení řidiči mohou být časovanou bombou

Aby si řidiči odpočinuli, by měl stát zajistit i z toho důvodu, že po nich vyžaduje mnohem větší disciplínu. Novela zákona o silniční dopravě, kterou koncem července podepsal prezident Miloš Zeman například počítá s povinností dopravců zajistit, aby jejich šoféři opravdu dělali bezpečnostní přestávky. 

Nový zákon vychází z evropských předpisů, jež si kladou za cíl omezení počtu dopravních incidentů, které zavinila únava řidičů. Besip například varoval, že nehody vzniklé v důsledku nedostatečně vyspalých šoférů jsou na českých silnicích a dálnicích jedny z nejčastějších. 

Podle asociace Záchranný kruh by řidiči neměli podléhat naivní představě, že mají nad vozidlem bez ohledu na svůj stav kontrolu. Ředitel Zdravotnické záchranné služby Karlovarského kraje Jiří Smetana se například nechal slyšet, že únava častokrát způsobuje mikrospánek nebo zpomalené vnímání, které mohou být pomyslnou časovanou bombou. 

Z tohoto důvodu je nutné, aby řidič kamionu po čtyřech a půl hodinách přerušil jízdu, a to minimálně na 45 minut. Jednou denně taktéž musí absolvovat takzvaný denní odpočinek, tedy jedenáct hodin intenzivního odpočinku. 

Zda jsou bezpečnostní přestávky dodržovány, je nutné zaznamenávat pomocí takzvaných tachografů. Není-li jimi dotyčné vozidlo vybavené, pak se zapisují ručně, či evidují jiným způsobem. 

ÚAMK je toho názoru, že by se problematika odpočívadel mohla částečně vyřešit díky opravě momentálně uzavřených ploch, které byly původně určeny k tomuto účelu. "Tuto přestavbu může udělat ŘSD nebo ji zadat jako komerční zakázku. Jedná se o místa, která jen bez využití chátrají,“ uzavřel Sirota.

Loading...
Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Do úterý je přerušen provoz části metra C

26.09.2020 08:12 Provoz metra na lince C mezi stanicemi Pražského povstání a Kačerov je ode dneška až do úterního…

Škoda po tragédii na D1 u Brna je 2,5 milionu, příčina nehody se stále…

24.09.2020 12:44 Materiální škoda po středeční tragické nehodě dvou kamionů a čtyř osobních aut na okraji Brna je…

Alarmující zjištění: Kolik mostů na silnicích nižších tříd je v havarijním…

24.09.2020 11:51 Aktualizováno V České republice se od roku 2004 téměř zdvojnásobil počet mostů ve špatném až havarijním stavu na…

České dráhy nemusí vracet státu 7 miliard, potvrdil soud

23.09.2020 18:46 České dráhy nemusejí vracet státu víc než sedm miliard korun, které dostaly v roce 2008 za převod…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama