Řidiči kamionů jsou sice povinní dodržovat pravidelné přestávky, přeplněné motoresty a jiná odpočívadla jim to ale častokrát neumožňují. Z tohoto důvodu nejsou výjimkou případy, kdy zastavují i na dálničních sjezdech, parkovištích čerpacích stanic a v krajním případě i jízdních pruzích.
Z tohoto důvodu se ale dostávají do prekérních situací, kdy mohou být za nevhodné parkování pokutovaní částkou 1500 až 2000 korun. Pokračují-li navzdory překročení maximální povolené doby v jízdě, i tak se ale sankci nevyhnou. To jim hrozí nejen pět tisíc korun pokuty, nýbrž i ztráta čtyř bodů.
Že je odpočívadel málo, se ví dlouhodobě, ale náprava se zatím příliš nekoná. "Řidičům se vlastně nemůžeme divit, že takto parkují. Nemají moc na výběr. Raději zaplatí pokutu za nevhodné parkování než za to, že přesáhli povolenou dobu jízdy kvůli tomu, že další hodinu hledají parkoviště s volným místem,“ vyjádřil se k situaci na českých dálnicích pro Lidové noviny Igor Sirota, mluvčí Ústředního automotoklubu České republiky.
Problém spatřuje v absenci cca dvou tisíc parkovacích míst na páteřní síti rychlostních komunikací, což Lidovým novinám potvrdil i jeden z řidičů, který se rozhodl pro odpočinek u čerpací stanice na D1. "Za devět let se nezměnilo vůbec nic. Naopak, je to horší. Spousta fungujících parkovišť se zavírá,“ konstatoval cca čtyřicetiletý Zdeněk.
Lépe je tomu pouze v místech, v nichž dochází k výstavbě nových benzinových pump, a kde se bere v úvahu i potřeba parkovacích ploch. Problematické jsou ale ty starší, kde je tento proces pomalý. "Stejně je pomalý proces rekonstrukce ploch, které Ředitelství silnic a dálnic uzavřelo, protože jsou zdevastované,“ uvedl Sirota.
Že je odpočívadel málo, varují média už delší dobu a opakovaně. Zatím se ale nic moc nezměnilo. Před cca dvěma lety bila dřívější data sdružení autodopravců Česmad Bohemia doslova na poplach. České dálnice a hlavní silniční tahy tehdy postrádaly dva tisíce parkovacích míst. Na stejný počet nyní poukazuje Ústřední automotoklub (ÚAMK).
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se každopádně hájí tím, že usiluje o postupné zlepšení situace. "Jedná se o běžící projekt, během kterého je každoročně přidáno zhruba 150 až 200 míst pro parkování,“ sdělil jeho mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
Z důvodu sníženého množství volných míst k parkování se řidiči dálkových kamionů častokrát uchylují k tomu, že vozidlo zaparkují na sjezdu vedoucím k parkovišti, anebo dokonce i přímo v jízdním pruhu, čímž ohrožují nejen sami sebe, ale i ostatní šoféry.
"Nebezpečí hrozí především na sjezdech na parkoviště, protože v zatáčce řidiči nečekají kamiony odstavené na obou stranách. Přestože je na těchto místech doporučená snížená rychlost, řidiči ji často nedodržují, a proto může být překvapení v podobě kamionů skutečně nebezpečné,“ upozornil Sirota.
Sama policie si je tohoto faktu vědoma. Bohužel není zrovna v nejlepším postavení, jelikož s tím nezmůže. V její pravomoci je pouze rozdávání případných pokut. "Udělování pokut za nebezpečné parkování je policejní denní chleba, řeší se to neustále. Bohužel nedostatek odstavných míst řeší řidiči po svém,“ stěžovala si policejní tisková mluvčí Hana Rubášová.
Unavení řidiči mohou být časovanou bombou
Aby si řidiči odpočinuli, by měl stát zajistit i z toho důvodu, že po nich vyžaduje mnohem větší disciplínu. Novela zákona o silniční dopravě, kterou koncem července podepsal prezident Miloš Zeman například počítá s povinností dopravců zajistit, aby jejich šoféři opravdu dělali bezpečnostní přestávky.
Nový zákon vychází z evropských předpisů, jež si kladou za cíl omezení počtu dopravních incidentů, které zavinila únava řidičů. Besip například varoval, že nehody vzniklé v důsledku nedostatečně vyspalých šoférů jsou na českých silnicích a dálnicích jedny z nejčastějších.
Podle asociace Záchranný kruh by řidiči neměli podléhat naivní představě, že mají nad vozidlem bez ohledu na svůj stav kontrolu. Ředitel Zdravotnické záchranné služby Karlovarského kraje Jiří Smetana se například nechal slyšet, že únava častokrát způsobuje mikrospánek nebo zpomalené vnímání, které mohou být pomyslnou časovanou bombou.
Z tohoto důvodu je nutné, aby řidič kamionu po čtyřech a půl hodinách přerušil jízdu, a to minimálně na 45 minut. Jednou denně taktéž musí absolvovat takzvaný denní odpočinek, tedy jedenáct hodin intenzivního odpočinku.
Zda jsou bezpečnostní přestávky dodržovány, je nutné zaznamenávat pomocí takzvaných tachografů. Není-li jimi dotyčné vozidlo vybavené, pak se zapisují ručně, či evidují jiným způsobem.
ÚAMK je toho názoru, že by se problematika odpočívadel mohla částečně vyřešit díky opravě momentálně uzavřených ploch, které byly původně určeny k tomuto účelu. "Tuto přestavbu může udělat ŘSD nebo ji zadat jako komerční zakázku. Jedná se o místa, která jen bez využití chátrají,“ uzavřel Sirota.
Související

Pražští řidiči dostali vzkaz od policie. Jednomu místu se večer mají vyhnout

Tragický den na silnicích. Nejvážnější nehoda na Domažlicku stála život tři lidi
doprava , Nehody kamiónů , nákladní doprava , kamiony , Dálnice
Aktuálně se děje
před 1 hodinou

Dalo se nedávným protestům v Los Angeles předejít? Podle expertů stačilo dodržet tři postupy
před 2 hodinami

Starmer a Macron vyzvali k tvrdším sankcím na Rusko, Rubio jednal s Lavrovem
před 2 hodinami

Nečekaný propad ANO. Babiš je v novém průzkumu pod 30 procenty
před 3 hodinami

Napětí na hranici Německa a Polska. Volný pohyb je minulostí, přinejmenším dočasně
před 3 hodinami

Politický darebák a lichvář. Trump z mezinárodního obchodu odstraňuje respekt, obětí budou i jeho voliči
před 4 hodinami

Důchody v roce 2026. Ministerstvo zveřejnilo první odhady růstu penzí
před 5 hodinami

Trump zahájil obchodní válku s Brazílií. Nejspíš hraje o osud Bolsonara
před 5 hodinami

Ministerstvo vnitra odhalilo útok hackerů. Citlivá data údajně neunikla
před 6 hodinami

Trump splnil slib poté, co ho rozzuřil Putin. Na Ukrajinu opět proudí americké dodávky
před 7 hodinami

Rusové se pokoušeli o další sabotáže v Česku. BIS je zastavila
před 7 hodinami

Rubio míří na klíčové jednání s Lavrovem. Trump stupňuje tlak na Putina i spojence v Asii
před 8 hodinami

Zdražování nafty má pokračovat. Ve světě panují obavy z jejího nedostatku
před 8 hodinami

Budoucnost ekonomických vztahů Moskvy se Západem. Ekonom si jeden scénář neumí představit
před 9 hodinami

Izrael oznámil pozemní operaci v Libanonu. Křehké příměří se rozpadá, hrozí další konflikt
před 9 hodinami

Exprezidenta Juna znovu zatkli. Jihokorejci se obávají, že by ničil důkazy
před 9 hodinami

Von der Leyenová čelí hlasování o nedůvěře. Nejspíš ho ustojí, ale za vysokou cenu
před 10 hodinami

Další prázdninová tragédie. Hoch zemřel po pádu ze střechy továrny
před 10 hodinami

Další bezesná noc nad Kyjevem. Masivní ruský útok zabil důchodkyni a mladou policistku
před 11 hodinami

Uzavírka Staroměstské se protáhne na měsíc, naznačil Hřib
před 11 hodinami
Putin Trumpovo rozčarování ignoruje. Kreml je dle expertů vždy připraven na nejhorší variantu
Ruský prezident Vladimir Putin údajně přehlíží rozčarování, které nad jeho postupem vyjádřil americký prezident Donald Trump. Podle ruského vůdce má totiž Moskva na bojišti stále výraznější převahu a Kyjev může v následujících měsících čelit kolapsu. Uvedl to americký deník The New York Times s odvoláním na dvě osoby blízké Kremlu.
Zdroj: Jakub Jurek