České dráhy v letošním prvním pololetí hospodařily se ztrátou 1,98 miliardy korun. Ztráta je výsledkem jarní koronavirové krize a s ní spojeným omezením provozu. Pokles tržeb zaznamenala osobní i nákladní přeprava. Vlaky dopravce tak v pololetí cestovalo 59,8 milionu cestujících, meziročně o třetinu méně. Dráhy o tom dnes informovaly ve své finanční zprávě. V předchozích několika letech společnost hospodařila se ziskem, loni s 1,3 miliardy korun.
"Po zavedení opatření proti šíření nemoci poklesl počet cestujících v našich vlacích oproti běžnému stavu o více než 90 procent. Vzhledem k potřebě udržet dostatečnou kapacitu a frekvenci přepravy s cílem minimalizovat dopady na ekonomiku státu a zdraví populace, nebylo možné výrazněji snížit náklady. Tržby se však propadly na minimum," uvedl šéf státního dopravce Václav Nebeský.
Po uvolnění restrikcí podle něj sice začaly počty cestujících pozvolna stoupat, na loňské počty zákazníků ani tržby se však společnost dosud nedostala. V mezinárodní dopravě pak citelně chybí zahraniční turisté. Osobní doprava tak skončila ve ztrátě 1,92 miliardy korun.
Klesla také průměrná přepravní vzdálenost na jednoho cestujícího, která byla v prvním pololetí 43 kilometrů, i celkový přepravní výkon. V součtu najeli cestující drah během prvních šesti měsíců roku 2,56 miliardy kilometrů.
Ve ztrátě 44 milionů korun skončila i nákladní doprava provozovaná dceřinou firmou ČD Cargo. Ta se přitom v předchozích letech zásadním způsobem podílela na zisku celé skupiny. Letošní ztrátu způsobilo téměř zastavení přeprav některých komodit, zejména pak v automobilovém průmyslu a v přepravě kontejnerů z a do Číny. I přes krizi ovšem ČD Cargo dál působí i na zahraničních trzích.
Společnost v minulých měsících kvůli krizi provedla několik opatření. Vedle interních úsporných kroků především u personálních a režijních nákladů šlo například o využití vládních programů Antivirus a COVID.
I přes krizi dráhy pokračují i v investicích do obnovy vozového parku. Nebeský zmínil například dodávku 50 osobních expresních vozů, nákup netrakčních souprav push-pull či dvouvozových jednotek RegioPanter. Vlaky se společnost snaží obnovovat i v nákladní dopravě, což je klíčové pro její další expanzi v cizině.
Skupinu Českých drah tvoří osobní dopravce a nákladní ČD Cargo. Do skupiny patří i Výzkumný ústav železniční, poskytovatel datových služeb ČD Telematika nebo poskytovatel ICT služeb ČD Informační systémy. Skupina zaměstnává kolem 23.500 lidí.
Související

Autem, nebo vlakem? Češi míří na Slovensko, za volantem sedět nemusí

Přechod na letní čas zpozdí víkendové noční vlaky, upozorňují ČD
Aktuálně se děje
před 2 minutami

Zemřelo 121 lidí, další se pohřešují. Experti už tuší, proč byly povodně v Texasu tak smrtící
před 32 minutami

Hrozba teroristického útoku v Česku prověřena. Policie uklidňuje veřejnost
před 1 hodinou

Počasí o víkendu čeká zlom, vrátí se léto
včera

Umělá inteligence sítě X chválila Hitlera. Musk přiznal problémy
včera

Slovinsko balancuje na ostří nože: Premiér Golob návrhem referenda o členství v NATO vyrazil dech
včera

Poprask v Nizozemsku: Každý jeden občan má v krvi chemikálie
včera

Tchaj-wan usiluje o omezení hospodářských vazeb na Čínu, úplné přerušení je však nereálné. Případná válka způsobí globální problémy s mikročipy
včera

Dalo se nedávným protestům v Los Angeles předejít? Podle expertů stačilo dodržet tři postupy
včera

Starmer a Macron vyzvali k tvrdším sankcím na Rusko, Rubio jednal s Lavrovem
včera

Nečekaný propad ANO. Babiš je v novém průzkumu pod 30 procenty
včera

Napětí na hranici Německa a Polska. Volný pohyb je minulostí, přinejmenším dočasně
včera

Politický darebák a lichvář. Trump z mezinárodního obchodu odstraňuje respekt, obětí budou i jeho voliči
včera

Důchody v roce 2026. Ministerstvo zveřejnilo první odhady růstu penzí
včera

Trump zahájil obchodní válku s Brazílií. Nejspíš hraje o osud Bolsonara
včera

Ministerstvo vnitra odhalilo útok hackerů. Citlivá data údajně neunikla
včera

Trump splnil slib poté, co ho rozzuřil Putin. Na Ukrajinu opět proudí americké dodávky
včera

Rusové se pokoušeli o další sabotáže v Česku. BIS je zastavila
včera

Rubio míří na klíčové jednání s Lavrovem. Trump stupňuje tlak na Putina i spojence v Asii
včera

Zdražování nafty má pokračovat. Ve světě panují obavy z jejího nedostatku
včera
Budoucnost ekonomických vztahů Moskvy se Západem. Ekonom si jeden scénář neumí představit
Tři roky po začátku ruské invaze zůstávají vztahy mezi Evropou a Moskvou zmrazené. Západ sází na sankce, ale řada firem v Rusku nadále působí a obchodní výměna pokračuje často přes třetí země. Ekonom Libor Žídek pro EuroZprávy.cz upozornil, že návrat k normálu je nepravděpodobný, a že některé firmy už tak obcházejí sankce. Evropa tak stojí před otázkou, jaký model vztahů s Ruskem je do budoucna vůbec možný.
Zdroj: Jakub Jurek