RECENZE: Priscilla je křehkým i svíravým protipólem rockové pohádky

Sofia Coppola se po Marii Antoinette z roku 2006 navrací k životopisu slavných osobností. Oproti extravagantně postmodernímu portrétu francouzské panovnice je Priscilla subtilní a intimní. Ani tady však pro režisérku nejsou faktografické údaje tolik důležité a přináší křehce vystavěný portrét manželky krále rocku, jenž zprostředkovává svírající atmosféru.

Autorská režisérka Sofia Coppola již od začátku své kariéry štěpí názory kritiky i publika. Pokud pomineme všeobecně vychvalované Ztraceno v překladu, vyčítá se jí předkládání příběhů ze života vyšší vrstvy či dokonce smetánky, povrchnost nebo přílišná bezdějovost. Její filmografie je však nejsilnější právě v nuancích a verbálně těžko zprostředkovatelných pocitech. Empaticky nahlíží svět bohatých a celebrit a na rozdíl od ostatních jej nevyužívá k ostré kritice, zároveň však nikdy nesklouzne ke glorifikaci. Vše podmiňuje postavám a jejich emocím. Ukazuje, že nablýskaný svět plný pozlátek umí bolet, nikoli ale ublíženě či kýčovitě.

Priscilla naprosto dokonale zapadá do jejího portfolia. Jde o pomyslnou odpověď na extravagantní Luhrmannův portrét Elvis, kde vykreslil Presleyho ikonografický obraz v postmoderním hávu. Coppola oproti tomu konstruuje uzavřený a atrakcí zbavený svět, kde Presleyho sledujeme zcela odlišnou perspektivou. Titul je adaptací autobiografického románu Priscilly Presley Můj život s Elvisem, jenž vyšel roku 1985, u nás v českém překladu roku 1992. Priscilla Presley na filmu působila i jako producentka. Snímek odpremiéroval v loňské soutěži benátského festivalu, odkud si hlavní herečka Cailee Spaeny odnesla za své ztvárnění cenu.

Právě se přehrává: Priscilla - trailer

Priscilla - trailer Video: YouTube

Sledujeme teprve čtrnáctiletou Priscillu, kterou si vyhlédne o devět let starší Elvis. Prvotní poblouznění se však velmi rychle mění v prochlazený vztah. Priscilla je zavřená do zlaté klece majestátního domu, který připomíná nedobytnou a neuniknutelnou pevnost. Elvis neustále odjíždí na turné, flámy s přáteli, případně zažívá románky. Když už spolu tráví čas, jsou doslova uzavřeni v ložnici. Nejde však o sexuální pudy. Vše je podmiňováno Elvisovým potřebám. On se své ženě, se kterou se vzal po sedmi letech vztahu, nikdy nepřizpůsobuje.

Tohle však není film o něm. Ačkoli svůj podíl na tom má i absence autorských práv, ve filmu nezazní ani jedna jeho píseň. Cítíme s mladinkou dívkou, která se pod zámkem stává ženou a uvědomuje si, že musí uniknout. Jinak zůstane obložená chlupatými koberci a hedvábným textilem, skoro jako v muzeu. Jakoby její role byla redukována na domácího mazlíčka. Elvisovo uzurpátorství je umocněno jeho výškou  i temným svícením v bezvýchodné ložnici. Každé jeho objetí má znepokojivý nádech.

Elvis však není démonizován. Některé scény mají výtvarný nádech hororu, vychází však ze subjektivního vnímání Priscilly, na jejíž vnímání jsme tařka celou stopáž omezeni.. Elvis samotný je vykreslený jako frustrovaný a oproti své veřejné póze velmi nesebevědomý a nejistý muž. Poslouchá všechny okolo, akorát svou ženu ne. Frustraci si vybíjí na ní, zaslepený vlastním sobectvím. Podepisují se na něm prášky i hektický život. V jistém slova smyslu tak rozumíme, proč se chová tímto způsobem, zároveň však toto chování není žádným způsobem ospravedlňováno.

Rozplývá se i přehled o čase. Stejně jako Priscilla, během filmu se jen těžko chytáme, jak dlouho v domě tráví čas. Orientujeme se pouze dle zlomových událostí, ať už jde o svatbu či narození dítěte. S tím, jak si protagonistka začíná uvědomovat svou situaci, se postupně obléká do odvážnějších barevných kombinací a mění svůj přístup k Elvisovi. Její vnitřní svět se boří a bojuje s oddanou láskou k člověku, z něhož je jen vyprázdněná schránka neschopná city opětovat. Právě tady se promítají pověstné detaily režisérky – změny ve způsobu česání vlasů, chůzi i mimice. Niterné emoce a proměny vlastností se zrcadlí v každodenních drobnostech. Priscillina osobnost se nám tvaruje před očima poté, co ji dlouhodobě utvářel Elvis.

Výtvarná koncepce sází na měkkost, které napomáhá i senzitivní 16mm filmový materiál. Křehkost a zranitelnost je cítit všude. Ostatně nejsilnější emoce a momenty jsou ty, které neslyšíme. Snímek i díky tomu v mnohém připomíná Spencer, v němž Pablo Larraín portrétuje samotu princezny Diany. Celkově vtahující a tempem nespěchající zážitek, kdy sledujeme Priscillu propadající se do Elvisova světa, aby se pak velmi obtížně škrábala zpátky nahoru, pokračuje v signifikantním stylu etablované tvůrkyně, jež se tentokrát divácky přece jen trochu otevřela širšímu publiku. Atraktivní a i přes životopisnou podstatu velmi univerzální příběh si najde všechny, kteří chtějí naslouchat a prožívat.

Hodnocení: 80 %

Režie: Sofia Coppola

Scénář: Sofia Coppola

Hrají: Cailee Spaeny, Jacob Elordi, Ari Cohen, Dagmara Dominczyk, Tim Post, Lynne Griffin, Dan Beirne, Rodrigo Fernandez-Stoll, Dan Abramovici, Tim Dowler-Coltman

Česká premiéra: 30. května 2024

Distributor: Aerofilms

Související

Ve jménu cti

RECENZE: Potlačovaná modernita Ve jménu cti. Film o duelech vás strhne

Přízeň publika karlovarského festivalu si loni podmanilo francouzské drama Ve jménu cti. Diváckou cenou ověnčený snímek je takřka staromilským a přímočarým příběhem, který se teď dostává i do široké distribuce. Pod vrstvou mužské ublíženosti a šermu trefně reflektuje dnešní dobu.

Více souvisejících

recenze Priscilla (film) Elvis Presley filmy

Aktuálně se děje

Aktualizováno před 5 minutami

před 18 minutami

před 55 minutami

Robert Fico

Fico se má podle Kaliňáka vrátit do práce už za několik dní

Ze Slovenska ve středu přišly nové zprávy o aktuálním zdravotním stavu slovenského premiéra Roberta Fica (Smer-SD). Rehabilitace politika totiž pokračuje. Podle ministra obrany a stranického kolegy Roberta Kaliňáka stále platí předpoklad, že se Fico vrátí do práce na přelomu června a července. 

Aktualizováno před 1 hodinou

Evan Gershkovich

V Rusku začal soud s americkým novinářem Gershkovichem. Hrozí mu 20 let vězení

Vyšetřování prokázalo, že americký novinář Evan Gershkovich sbíral tajné informace o ruské společnosti působící v obranném průmyslu pro americkou Ústřední zpravodajskou službu (CIA), uvedl ve středu první den procesu s vězněným novinářem ruský prokurátor. Podle amerického velvyslanectví v Rusku však nebyly předloženy žádné důkazy o údajné špionáži, uvedla agentura Reuters.

před 2 hodinami

před 2 hodinami

před 2 hodinami

před 2 hodinami

před 3 hodinami

před 4 hodinami

před 4 hodinami

Aktualizováno před 4 hodinami

Petr Pavel přivítal na Pražském hradě slovenského prezidenta Petera Pellegriniho. (26.6.2024) Prohlédněte si galerii

Pellegrini v Praze. Nový slovenský prezident je na první zahraniční cestě

Do Prahy ve středu dorazil nově zvolený slovenský prezident Peter Pellegrini, na Pražském hradě jej dopoledne přijal český protějšek Petr Pavel. Pro Pellegriniho jde o první zahraniční návštěvu ve funkci hlavy státu. Prezidenti se shodli, že na obnovení mezivládních jednání ještě nenastal čas. Oba ale vyjádřili naději, že k tomu časem dojde. 

před 5 hodinami

před 5 hodinami

před 6 hodinami

před 6 hodinami

Bouřka, ilustrační foto.

Počasí: V Česku dnes opět hrozí silné bouřky

V Česku ve středu po několika dnech opět udeří bouřky. Podle aktuální výstrahy Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ) v nich může na Moravě a ve Slezsku spadnout až 50 milimetrů srážek. Hrozí také krupobití. 

před 6 hodinami

před 7 hodinami

před 8 hodinami

před 8 hodinami

USA a Rusko se po více než roce opět spojily. Hovořily o Ukrajině

Americký ministr obrany Lloyd Austin a jeho ruský protějšek Andrej Belousov v úterý telefonicky jednali o situaci na Ukrajině, jak informovalo ruské ministerstvo obrany podle serveru CNN.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy