Sofia Coppola se po Marii Antoinette z roku 2006 navrací k životopisu slavných osobností. Oproti extravagantně postmodernímu portrétu francouzské panovnice je Priscilla subtilní a intimní. Ani tady však pro režisérku nejsou faktografické údaje tolik důležité a přináší křehce vystavěný portrét manželky krále rocku, jenž zprostředkovává svírající atmosféru.
Autorská režisérka Sofia Coppola již od začátku své kariéry štěpí názory kritiky i publika. Pokud pomineme všeobecně vychvalované Ztraceno v překladu, vyčítá se jí předkládání příběhů ze života vyšší vrstvy či dokonce smetánky, povrchnost nebo přílišná bezdějovost. Její filmografie je však nejsilnější právě v nuancích a verbálně těžko zprostředkovatelných pocitech. Empaticky nahlíží svět bohatých a celebrit a na rozdíl od ostatních jej nevyužívá k ostré kritice, zároveň však nikdy nesklouzne ke glorifikaci. Vše podmiňuje postavám a jejich emocím. Ukazuje, že nablýskaný svět plný pozlátek umí bolet, nikoli ale ublíženě či kýčovitě.
Priscilla naprosto dokonale zapadá do jejího portfolia. Jde o pomyslnou odpověď na extravagantní Luhrmannův portrét Elvis, kde vykreslil Presleyho ikonografický obraz v postmoderním hávu. Coppola oproti tomu konstruuje uzavřený a atrakcí zbavený svět, kde Presleyho sledujeme zcela odlišnou perspektivou. Titul je adaptací autobiografického románu Priscilly Presley Můj život s Elvisem, jenž vyšel roku 1985, u nás v českém překladu roku 1992. Priscilla Presley na filmu působila i jako producentka. Snímek odpremiéroval v loňské soutěži benátského festivalu, odkud si hlavní herečka Cailee Spaeny odnesla za své ztvárnění cenu.
Právě se přehrává: Priscilla - trailer
Priscilla - trailer Video: YouTube
Sledujeme teprve čtrnáctiletou Priscillu, kterou si vyhlédne o devět let starší Elvis. Prvotní poblouznění se však velmi rychle mění v prochlazený vztah. Priscilla je zavřená do zlaté klece majestátního domu, který připomíná nedobytnou a neuniknutelnou pevnost. Elvis neustále odjíždí na turné, flámy s přáteli, případně zažívá románky. Když už spolu tráví čas, jsou doslova uzavřeni v ložnici. Nejde však o sexuální pudy. Vše je podmiňováno Elvisovým potřebám. On se své ženě, se kterou se vzal po sedmi letech vztahu, nikdy nepřizpůsobuje.
Tohle však není film o něm. Ačkoli svůj podíl na tom má i absence autorských práv, ve filmu nezazní ani jedna jeho píseň. Cítíme s mladinkou dívkou, která se pod zámkem stává ženou a uvědomuje si, že musí uniknout. Jinak zůstane obložená chlupatými koberci a hedvábným textilem, skoro jako v muzeu. Jakoby její role byla redukována na domácího mazlíčka. Elvisovo uzurpátorství je umocněno jeho výškou i temným svícením v bezvýchodné ložnici. Každé jeho objetí má znepokojivý nádech.
Elvis však není démonizován. Některé scény mají výtvarný nádech hororu, vychází však ze subjektivního vnímání Priscilly, na jejíž vnímání jsme tařka celou stopáž omezeni.. Elvis samotný je vykreslený jako frustrovaný a oproti své veřejné póze velmi nesebevědomý a nejistý muž. Poslouchá všechny okolo, akorát svou ženu ne. Frustraci si vybíjí na ní, zaslepený vlastním sobectvím. Podepisují se na něm prášky i hektický život. V jistém slova smyslu tak rozumíme, proč se chová tímto způsobem, zároveň však toto chování není žádným způsobem ospravedlňováno.
Rozplývá se i přehled o čase. Stejně jako Priscilla, během filmu se jen těžko chytáme, jak dlouho v domě tráví čas. Orientujeme se pouze dle zlomových událostí, ať už jde o svatbu či narození dítěte. S tím, jak si protagonistka začíná uvědomovat svou situaci, se postupně obléká do odvážnějších barevných kombinací a mění svůj přístup k Elvisovi. Její vnitřní svět se boří a bojuje s oddanou láskou k člověku, z něhož je jen vyprázdněná schránka neschopná city opětovat. Právě tady se promítají pověstné detaily režisérky – změny ve způsobu česání vlasů, chůzi i mimice. Niterné emoce a proměny vlastností se zrcadlí v každodenních drobnostech. Priscillina osobnost se nám tvaruje před očima poté, co ji dlouhodobě utvářel Elvis.
Výtvarná koncepce sází na měkkost, které napomáhá i senzitivní 16mm filmový materiál. Křehkost a zranitelnost je cítit všude. Ostatně nejsilnější emoce a momenty jsou ty, které neslyšíme. Snímek i díky tomu v mnohém připomíná Spencer, v němž Pablo Larraín portrétuje samotu princezny Diany. Celkově vtahující a tempem nespěchající zážitek, kdy sledujeme Priscillu propadající se do Elvisova světa, aby se pak velmi obtížně škrábala zpátky nahoru, pokračuje v signifikantním stylu etablované tvůrkyně, jež se tentokrát divácky přece jen trochu otevřela širšímu publiku. Atraktivní a i přes životopisnou podstatu velmi univerzální příběh si najde všechny, kteří chtějí naslouchat a prožívat.
Hodnocení: 80 %
Režie: Sofia Coppola
Scénář: Sofia Coppola
Hrají: Cailee Spaeny, Jacob Elordi, Ari Cohen, Dagmara Dominczyk, Tim Post, Lynne Griffin, Dan Beirne, Rodrigo Fernandez-Stoll, Dan Abramovici, Tim Dowler-Coltman
Česká premiéra: 30. května 2024
Distributor: Aerofilms
30. listopadu 2025 16:15
Chat Control zavádí nebezpečný precedens. Evropská unie může ztratit soukromí
Související
RECENZE: Dospívání je dnes těžké. Festival Anifilm uvedl brilantní indie výpověď o proměně ambic
RECENZE: Kotrmelce pana herce. Další unavené rýmovačky vysílají v telce
recenze , Priscilla (film) , Elvis Presley , filmy
Aktuálně se děje
před 14 minutami
Rusko má kapacity napadnout nejen Evropu. Rádo jich využije, když vycítí slabost
před 49 minutami
S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum
před 1 hodinou
Merz na poslední chvíli mění plány. Nečekaně pojede kvůli Ukrajině do Bruselu
před 3 hodinami
Počasí o víkendu: V noci bude mrznout, přes den se citelně oteplí
včera
Pavel v úterý jmenuje Babiše premiérem
včera
Britský expert pro EZ: Globální potravinová bezpečnost bude stabilní, rizikem ale zůstává Putin
včera
Babiš oznámil, že se navždy vzdá Agrofertu
včera
New York Times podává žalobu na Pentagon a Hegsetha
včera
Letadlo se Zelenským pronásledovaly záhadné vojenské drony
včera
Je naprostá iluze věřit, že by Rusko mohlo na Ukrajině prohrát, prohlásil belgický premiér
Aktualizováno včera
Na Hrad dorazil Zůna, Šebestyán a Macinka. Jmenování Turka ministrem není pravděpodobné, řekl Pavel
včera
Macron tajně varoval evropské lídry: Existuje šance, že USA zradí Ukrajinu a Evropu
včera
Amerikou hýbe očkovací kauza: Po vakcíně zemřelo 10 dětí, tvrdí úřady. Důkazy ale nikdo nemá
včera
Král Karel III. pronesl vzácné prohlášení k Ukrajině. Odsoudil Rusko
včera
Zemřel světově proslulý kostýmní výtvarník Theodor Pištěk
včera
Co si myslí Evropané? Bojí se války a Trumpa vnímají jako nepřítele
včera
Eurovize čelí nejtěžšímu rozhodnutí v historii: Rozhodne, zda vyhodí Izrael
včera
Putin nezahálí. Po neúspěšném jednání o Ukrajině míří do Indie
včera
Cesta k míru na Ukrajině je nejistá, varuje Trump. Američtí vyslanci chystají setkání s kyjevským představitelem
včera
Proč rozhovory dosud nic nepřinesly? Putin na mír nespěchá, užívá si pocit, že se ho svět doprošuje
Ruský prezident Vladimir Putin se nejeví jako člověk, který by toužil po rychlé dohodě, spíše si užívá pocit, že je prosí o zvážení mírového návrhu. Pětihodinové setkání, které proběhlo mezi hlavou Kremlu a americkým vyslancem Donaldem Trumpem, jehož zástupcem byl zeť Jared Kushner, nepřineslo navenek žádné významné výsledky. Pro pochopení současné situace a konfliktu na Ukrajině je podle CNN užitečné podívat se na věc Putinovýma očima.
Zdroj: Libor Novák