Ředitel školy: Rotační výuka je v prosinci zbytečná

Po zhruba dvou měsících se dnes do Smíchovské střední průmyslové školy (SSPŠ) v Praze vrátila většina studentů. V budově školy se sešlo asi 350 žáků, ostatní se učí ze svých domovů. Zavedení rotační výuky před vánočními prázdninami však není efektivní, řekl v dnešním rozhovoru s ČTK ředitel školy Radko Sáblík.

Školství, ilustrační foto
doporučujeme

Škola má 647 studentů, ve výuce ve škole se po týdnu střídají. V prosinci si tak mnozí studenti zažijí jediný týden standardní výuky ve třídách. "Rotační výuka je tak nyní pro výuku naprosto zbytečná. Jedinou výhodou je, že se učitelé se studenty po dvou měsících uvidí a navážou sociální kontakty," řekl ČTK ředitel školy se zaměřením na IT. Podle něj by střídání prezenční a dálkové výuky po týdnu mělo smysl, kdyby trvalo déle než dva týdny v posledním měsíci v roce.

Sáblík by proto spolu s pedagogy školy preferoval, aby studenti druhého a třetího ročníku měli před svátky i nadále distanční výuku s možností s učiteli individuálně konzultovat na osobních schůzkách. "Návrat žáků posledního ročníku byl dobrý krok, o návratu druháků a třeťáků si to nemyslím," řekl.

To, že od dnešního dne není povinné skupiny žáků a studentů nemísit, ale výuka v homogenních skupinách je jen doporučená, Sáblík uvítal. Ve výběrových seminářích, tedy v hodinách předmětu, který si studenti volí jako svou profilaci, se totiž zároveň učí studenti jednoho ročníku z různých tříd. V SSPŠ zachovali homogenní skupiny ve 2. a 3. ročnících, maturanti mají volitelné hodiny společně, aby měli možnost se připravit na závěrečnou zkoušku. Předtím se i oni učili tyto lekce přes internet.

Výuka na dálku ani v praktické výuce však podle ředitele školy problém nebyla. Potřebné IT a grafické programy, s nimiž zde pracují, jsou studenti schopní si nainstalovat a obsluhovat je z domova. Na dálku se tak studenti učili zabezpečit programy proti kybernetickým útokům nebo stavěli drony. "Jedinou nesnází bylo, že technika některých studentů nebyla tolik výkonná, aby daný program zvládla, ale k výpadkům docházelo minimálně," řekl ředitel.

Podle Sáblíka by mohla situace, kdy bylo nutné děti učit jinak než obvykle, české školství posunout. "Mnozí učitelé viděli, že ne všechno, co studenty jinak učí, je pro ně důležité. A naopak se zase ukázalo, že jsou jiné, dnes důležité věci, které ve školách moc neučíme, jako komunikace, argumentace, chápání textu nebo analýza a vyhodnocení problému," řekl. Podle Sáblíka je tak vhodné objem učiva, které se na středních školách učí, zmenšit a naopak více opakovat, aby došlo k osvojení znalostí. Doplnil, že cestou je také děti profilovat podle toho, k čemu mají předpoklady. K tomu mohou napomoci také úpravy běžné výuky, které letos mnozí učitelé a ředitelé škol kvůli pandemické situaci provedli. V SSPŠ například ředitel kvůli podzimní dálkové výuce přepracoval klasifikační řád. "Zrušil jsem povinnost, aby každý student byl dvakrát přezkoušený," sdělil. Učitelé tak mohou hodnotit žáky například z domácích úkolů nebo slovně.

V Praze je podle statistik ministerstva školství zhruba 185 středních škol, které nabízí denní formu vzdělávání. V celé ČR je takových škol kolem 1270.

Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Školy se od února neotevřou pro více žáků, ani malotřídky

27.01.2021 20:20 Vzhledem k epidemiologické situaci se v provozu škol od 1. února nic nemění, informoval ministr…

Ve školách zřejmě budou moci učit i odborníci, kteří nejsou pedagogy

27.01.2021 10:10 Na středních školách a na druhém stupni základních škol by mohli učit i odborníci bez pedagogického…

Většina středních škol v Praze plánuje i letos jednotné přijímací zkoušky

27.01.2021 09:52 Ve většině středních škol v Praze chystají letos ředitelé jednotné přijímací zkoušky jako v…

SPD chce po vládě návrat žáků prvního stupně ZŠ do škol

26.01.2021 13:39 Opoziční hnutí Svoboda a přímá demokracie (SPD) vyzvalo vládu, aby se do škol vrátili všichni žáci…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama