Nákup Smartwings není podle Hamáčka na stole

Nákup Smartwings není podle vicepremiéra a ministra vnitra Jana Hamáčka (ČSSD) na stole. Společnost by měla využít dostupné programy podpory, například kurzarbeitový program Antivirus, řekl dnes v pořadu Otázky Václava Moravce v České televizi (ČT). Také premiér Andrej Babiš (ANO) uvedl, že firma zatím může čerpat z programů určených vládou pro pomoc firmám.

Boeing 737 MAX 8 SmartWings
doporučujeme

O tom, že by stát mohl koupit dominantní, až stoprocentní podíl v letecké společnosti, hovořil v sobotu v České televizi ministr průmyslu a obchodu a dopravy Karel Havlíček (za ANO). Opozice s tím většinou nesouhlasí, v rozhovoru pro ČT záměr zkritizoval také předák Českomoravské konfederace odborových svazů Josef Středula.

Babiš dnes uvedl, že nezná detaily připravovaného scénáře. "Představa je, že by to stát koupil za korunu," uvedl s tím, že otázkou je bilance společnosti a její zadlužení a bylo by těžké do firmy dávat miliardy. "Je to hlavní dopravce, cestovní kanceláře nás proto žádaly, abychom jim pomohli," uvedl s poznámkou, že přepraví miliony cestujících ročně.

"Dostali jsme dotaz a napsali jsme i doporučení v tom smyslu, že pro nás by bylo velmi obtížné, kdyby Smartwings zkrachoval, a to především z toho důvodu, že není vůbec jasné, jak na tom jaká společnost ve světě je," řekl dnes ČTK místopředseda Asociace cestovních kanceláří Jan Papež.

Podle něj by při objednávání dopravy jinými společnostmi nemusela být jistota, že daná společnost v polovině sezony nezkrachuje. "A to je při všech těchto neštěstích, které nás potkávají, obrovské riziko," dodal. Se Smartwings pak podle něho mají kanceláře uzavřené smlouvy v českých korunách. "Kdyby se uzavíraly s jinými společnostmi v eurech, lety by se prodražily, protože mezitím hodnota koruny klesla. To by také nebylo pro cestovní ruch příliš dobré," upozornil dále Papež.

Vstup do společnosti na úrovni stoprocentního podílu by podle Havlíčka musel být za částku blížící se nule, záchrana společnosti by nicméně stát vyšla na nízké miliardy korun. Nevyloučil ani jinou možnost, a to individuální bankovní záruku. O vyšší míře pomoci Smartwings stát uvažuje proto, že má strategický význam, uvedl ministr. Rozhodnout se podle něj musí do konce června, projedná to vláda. Podle ministryně financí Aleny Schillerové (za ANO) nedává smysl nic jiného než nákup stoprocentního podílu.

"Nákup Smartwings z mého pohledu není na stole. Můžeme se bavit o tom, jak řešit problematiku leteckého průmyslu obecně. Podle mě mají platit pro všechny stejné podmínky, jsou tady programy, ať využijí Antivirus, případně nějaké půjčky, můžou akcionáři vložit další peníze do té firmy, to jsou standardní mechanismy," řekl Hamáček. Předseda STAN Vít Rakušan dnes v ČT záměr označil za úplný nesmysl, kritizoval to také šéf ODS Petr Fiala.

"I kdyby Česká republika převzala firmu za jedinou korunu, náklady by mohly přerůst obrovitou hodnotu. V tomto případě není důvod, aby takovouto malou leteckou společnost Česká republika kupovala. Měla by se soustředit na pomoc Letišti Praha, které je strategickou firmou a které rozhodně stojí za sanaci, ale Smartwings to rozhodně není," řekl ČT Středula. "Příběh Smartwings je složitý. Jakákoli úvaha o tom, že by firma mohla být převzata státem, daňovým poplatníkem a sanovat obrovské škody, které by tam mohly být i skryty, o kterých zatím nevíme, není zodpovědný krok," dodal.

Podle analytika Petra Bartoně ze společnosti Natland by měla spíše vláda jednat o tom, kolik by jí akcionáři zaplatili za převzetí společnosti. Podle něho má společnost spíše cenu záporných miliard, jinak by ji už někdo koupil. "Nelze nijak vysvětlit, proč chce vláda uvažovat o jakékoliv ceně vyšší než jedna koruna. Stávající vlastník by i na takovou cenu kývl, protože by jej daňový poplatník vyvázal z potíží. Vláda by spíše měla jednat o tom, jakou cenu stávající vlastníci zaplatí jí za převzetí," sdělil Bartoň ČTK.

Navíc upozornil, že vláda má na obchod relativně krátký čas - dokud umožňuje EU kvůli koronaviru státní pomoc firmám. "Smartwings ani ČSA nejsou strategickou firmou. Tou by čistě teoreticky v extrému mohla být například letecká společnost Alitalia, která v Itálii zajišťuje vnitrozemskou dopravní obslužnost," řekl s tím, že to není tento případ.

Smartwings Group patří do skupiny Unimex Group, kterou vlastní podnikatelé Jiří Šimáně a Jaromír Šmejkal. Necelý poloviční podíl v dopravci drží čínská investiční společnost Citic Europe. Do skupiny patří dopravci Smartwings a ČSA. Loni na svých linkách přepravila 8,2 milionu cestujících.

Letecké společnosti po celém světě odstavily nyní z provozu většinu letadel, aby jim rychle neubývala hotovost. Řada zemí totiž rozšířila omezení v letecké dopravě, aby zpomalila šíření epidemie onemocnění způsobeného koronavirem.

Loading...
Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

FinCEN Files: Asociace neví o žádném sankčním řízení s bankou, která…

24.09.2020 16:24 Česká bankovní asociace nemá ani náznak informace o tom, že by proti kterékoli její členské bance…

Žebříček ministerstva financí: Které firmy platí státu nejvíc na dani z…

24.09.2020 15:51 Aktualizováno Na dani z příjmu právnických osob stát loni nejvíce získal opět od společnosti Škoda Auto, a to…

Rada: Jsou nutné legislativní změny, které podpoří šetrné budovy

24.09.2020 10:47 Vláda by měla přijmout legislativní změny, které podpoří výstavbu energeticky šetrných budov. Tato…

Za kolik natankujete? Benzín a nafta v Česku opět zlevnily

24.09.2020 10:06 Aktualizováno Ceny pohonných hmot v ČR znovu mírně klesly. Nejprodávanější benzín Natural 95 od minulé středy…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama