Americký Federální úřad pro letectví (FAA) povolil obnovit provoz letadel Boeing 737 MAX, který byl v březnu loňského roku zastaven po dvou tragických nehodách. Úřad dnes ale zároveň oznámil, že obnovení provozu je podmíněno úpravami letadel a novým školením pilotů. Očekává se, že návrat letadel do provozu nyní bez průtahů schválí i další úřady, včetně evropských.
Nařízení, které umožňuje návrat letadel 737 MAX do provozu, podepsal šéf FAA Steve Dickson. Uvedl mimo jiné, že má teď v bezpečnost letadel Boeing 737 MAX stoprocentní důvěru. Rozhodnutí úřadu tak otevírá cestu k obnovení dodávek letounů a k zahájení jejich komerčního provozu do konce letošního roku.
Boeing byl nucen provoz svých nejprodávanějších letadel 737 MAX v celém světě přerušit po nehodách v Indonésii a v Etiopii. Při nich zahynulo 346 lidí. Jako problém se ukázal systém řízení letu, kvůli kterému byl výrobce nucen provést úpravy. Stroj nemohl do vzduchu po 20 měsíců, což je nejdelší taková pauza v dějinách komerčního letectví.
Podle Dicksona udělal úřad vše, co je v lidských silách, aby zajistil, že se takové nehody už nebudou opakovat. "(Designové změny) odstraňují příčiny těchto nehod," uvedl šéf FAA v rozhovoru s agenturou Reuters. Dickson je bývalý armádní i komerční pilot. Koncem září letoun 737 MAX osobně otestoval v doprovodu dalších pilotů ze svého úřadu.
The FAA ungrounds the #737MAX. Read the statement and additional information at https://t.co/S0xmC3e7xa. #737MAXungrounded https://t.co/5LxLCtsGpP
— The FAA ✈️ (@FAANews) November 18, 2020
Bezpečnost letadla však zpochybňují někteří pozůstalí. "Kvůli agresivnímu tajnůstkářství FAA nemůžeme věřit, že Boeing 737 MAX je bezpečný," konstatoval Američan Michael Stumo, který přišel v loňské havárii v Etiopii o 24letou dceru. Některé rodiny pozůstalých se s Boeingem soudí.
V Evropě o zastavení provozu letadel 737 MAX loni rozhodla Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA). Ta ale už minulý měsíc uvedla, že letadlo považuje po nařízených úpravách za bezpečné, čímž dala najevo, že se schválením k provozu nebude otálet, poznamenala agentura DPA.
Agentura Reuters nicméně připomíná , že nehody letadel řady MAX znamenají konec americké dominance v oblasti letecké bezpečnosti. Zatímco dříve po desetiletí velké i malé státy kopírovaly rozhodnutí FAA, nyní o uvedení do provozu v Evropě, Kanadě, Brazílii, Číně a jinde rozhodnou tamní regulační úřady.
Jakmile se letadlo vrátí do provozu, Boeing spustí středisko, které bude nonstop monitorovat u všech letů strojů MAX cokoli, co by mohlo zkomplikovat let - od zaseknutého přistávacího zařízení po zdravotní komplikace, sdělily agentuře Reuters tři obeznámené zdroje.
Odstavení letadel 737 MAX z provozu stálo jejich výrobce kolem 20 miliard dolarů (444,5 miliardy Kč). Zasáhlo dále dodavatele podniku a vyvolalo vyšetřování Boeingu a FAA, mimo jiné kvůli nedostatečné transparentnosti a slabému dohledu při vývoji letadel.
Co se týče amerických leteckých společností, American Airlines a United Airlines se chystají stroj na komerční linky pustit v prvním čtvrtletí příštího roku; Southwest Airlines pak ve druhém kvartálu.
Akcie Boeingu ztratily více než polovinu hodnoty, postupně se ale zotavují. Kolem 16:40 SEČ si na burze v New Yorku připisovaly kolem dvou procent na 212,4 dolaru.
"Letadlo 737 MAX bude teď bude mít problém s poptávkou. Boeing bude muset najít aerolinky ochotné stroje odebírat," řekl analytik Jonathan Raviv ze společnosti Citigroup. U výroby čeká návrat k normálnímu stavu nejdříve v roce 2023.
Související

Boeing se dohodl s USA v kauze nehod letounů 737 MAX. Zaplatí tučnou pokutu

Boeing přiznal chybu. Úřady po hororovém incidentu uzemnily letouny 737 MAX 9
Boeing 737 MAX , boeing , Federální úřad pro letectví (FAA) , letadla, letectví , USA (Spojené státy americké)
Aktuálně se děje
před 1 hodinou

Trump dal Rusku ultimátum: Na uzavření míru s Ukrajinou má 50 dní
před 2 hodinami

Evropa prostředník, USA prodejce. Jak vypadá Trumpův plán na zbrojní pomoc Ukrajině?
před 3 hodinami

Masakr v centru Gazy: Děti šly pro vodu, izraelská armáda je zabila
před 4 hodinami

Švýcaři členství v EU nevěří. Jsou hrdí na neutralitu, bohatství a přímou demokracii
před 4 hodinami

Rusko se chystá na jadernou válku. Buduje a modernizuje své jaderné základny
před 5 hodinami

Trump chystá zásadní oznámení o Rusku
před 5 hodinami

Nechválí Hitlera, místo toho obhajuje "dobré rasy." Muskova "nejchytřejší AI na světě" je diskriminační
před 6 hodinami

Vyplatí se podnikat v konfliktních zónách? Lafarge je lekcí pro celý svět
před 7 hodinami

Trump hrozí EU dalšími cly. Evropa zuří, trhy se propadají
před 7 hodinami

Trump pojede do Británie za králem Karlem III.
před 8 hodinami

Evropa může prosadit svou sílu a postavit se Trumpovi. Místo toho zatím čeká na jeho milosrdenství
před 8 hodinami

Pondělní počasí bude horké i v dalším kraji, vyplývá z nové výstrahy
před 8 hodinami

Slovensko odpovědělo Fialovi: Nebudeme hlasovacím automatem jen proto, že to chce český premiér
před 9 hodinami

Tábor Rafah: Humanitární město, nebo zločin proti lidskosti? Izraelský plán vyvolává vlnu kritiky
před 9 hodinami

Trump: Putin mluví hezky, ale všechny bombarduje. Chystá velkou ofenzívu, Ukrajině pošleme Patrioty
před 10 hodinami

Itálie a Řecko bijí na poplach kvůli Libyi, spojence to nechává chladnými
před 11 hodinami

Macron: Evropa čelí největší hrozbě od konce druhé světové války
před 12 hodinami

Horké letní počasí je definitivně zpět. Platí varování
včera

Důchodci už nedostanou to, na co byli zvyklí. Alespoň ne automaticky
včera
Lékař falšoval certifikáty o očkování proti covidu-19. Sedět nepůjde, rozhodla ministryně
Americká ministryně spravedlnosti Pam Bondiová nařídila ukončení procesu s lékařem, který je obviněný ze zničení vakcín proti nemoci covid-19 v hodnotě 28 tisíc dolarů (590 tisíc korun). Doktor zároveň vydával falešné dokumenty potvrzující očkování a dětem aplikoval solný roztok místo vakcíny na žádost rodičů.
Zdroj: Lucie Podzimková