Na streamovací platformě Canal+ můžete zhlédnout českou minisérii Dcera národa, která se ve svěžím formátu navrací k životu Zdenky Havlíčkové – dcery takřka mytologizovaného literáta Karla Havlíčka Borovského.
Francouzská streamovací platforma Canal+, kde můžete za zvýšené předplatné nalézt i tvorbu z dílny Apple TV+, minulý rok dorazila na český trh. Teď pod hlavičkou produkční společnosti Barletta a v koprodukci s Českou televizí vyprodukovala svůj první český seriál Dcera národa. Ta se snaží čerstvým způsobem revidovat obrozenecké snahy roku a osud Zdenky Havlíčkové, který se zasloužilý reformátoři v čele s Riegerem, Trojanem, Brunerem či Palackým rozhodli utvářet podle sebe. Scénář Lucie Vaňkové čerpá z publikace Mileny Lenderové Dcera národa? Tři životy Zdeňky Havlíčkové. První tři epizody šestidílné minisérie režíroval Matěj Chlupáček, druhou polovinu pak Cristina Groșan.
Tato tvůrčí změna a zlom jsou na první pohled ihned znát. Skoro až jako bychom sledovali dvě úplně jiné série. A to jak tematicky, tak vizuálně. V tomto případě však nejde o kreativní posun, jako spíš krok zpátky. Zatímco první polovina láká na širší reflexi doby, určitou demytizaci tehdejších poměrů a klade důraz na mašinérii obrozenecké propagandy, druhá se překlopí do v kruhu se točícího teenagerského melodramatu. Díla pod hlavičkou Barletty mají prudké žánrové změny v identitě. Zmínit můžeme strhující Úsvit či s hravostí vyprávěný seriál To se vysvětlí, soudruzi!. Problém netkví ve změně přístupu, ale v tom, že daná změna zadusává podnětně rozkreslené vrstvy a vývoj protagonistky.
Právě se přehrává: Dcera národa - trailer
Dcera národa - trailer Video: YouTube
Zdenka svůj vrcholný moment zažije už takřka ze začátku, kdy se na shromáždění investorů a obrozenců, kteří přispěli do sbírky na její počest, rozhodne při slavnostním proslovu vzdorovat patriarchátu a promluvit o předem definované úloze ženy. Setkáváme se s ní jako s plně emancipovanou a vzdorovitou ženou, jež v sobě zároveň nese mladistvou naivitu a křehkost. Křehkost, kterou nemá s kým sdílet. Její život se točí okolo naškrobených a na povrchu ctnostných starších mužů. Když konečně potkává mladého a pro obrozeneckou strategii nevhodného vojáka s polskými kořeny, otevírá se pro ni nový svět.
Druhá polovina se tak nese ve znamení jejího utrpení, jelikož lásce je konstantně bráněno, zatímco si u veřejnosti románkem pošpinila pověst. Zbavená svéprávnosti už pro svou povahu nezajímá ani samozvané patrony jejího odkazu, kteří pozornost směřují k jinému propagačnímu nástroji – stavbě Národního divadla. Série tak do identity Zdenky otiskává úlohu trpitelky, jež většinu času s fatálností lamentuje nad absencí milovaného. Vytrácí se kousavý tón a stylové ladění drzé náctileté romance a tvůrci začínají postavu utápět v neukočírovaném melodramatickém patosu na hranici kýče, zatímco se zcela vytrácí sympatický a svěží nadhled.
Nelze se ubránit dojmu, že tvůrci postupným zploštěním svou cílovou skupinu mladých diváků podceňují a rezignují na potenciální a zprvu dobře rozehrané vrstvy. Jistě, je to příběh o Zdence a přímočaré vyprávění se do velké míry odvíjí od jejích subjektivních pocitů, i proto je obrozenecký klub vykreslený jako parta senilních a uslintaných páprdů. To však neznamená, že kdyby séria dotáhla linie týkající se obrozeneckých machinací, tak by zradila vlastní koncept. V závěru zkrátka nemá dostatek materiálu, aby se mohla takto razantně od zbytku izolovat stejně jako její protagonistka.
Polovičaté je i výtvarné uchopení a styl snímání. S režií se zároveň měnili i kameramané, první půlku snímal Martin Douba, druhou Márk Győri. Zatímco Douba s Chlupáčkem spoléhají na podnětné a netradiční kompozice a pracují s hloubkou prostoru, kde nechávají vyniknout secesní výtvarno a prostředí staví do kontrastu s neempatickými obrozenci, Győri a Groșan se oddávají prvoplánově líbivé a skoro až reklamní estetice, což v mnohém sráží dosavadně budovanou osobitost. Série se podmíněná romantické linii přepne do módu dráždivě (a)historického žánru s nádechem “bridgertonovské” soap opery.
Tvůrci Dceru národa protkávají různorodými anachronismy, ať už je o moderní mluvu s anglicismy, případně popový soundtrack či tanec. Tyto aspekty však v závěru působí jen velmi subtilně, jakoby se tvůrci báli odvázat a naplno se oddat více stylizované estetice, jež by dílu seděla. Vše zůstává tak nějak napůl. Je jasné a čitelné o co tvůrcům šlo. Dualitu mládí zakonzervovali přesně. Celou stopáž však cítíme, že se vhodný tvar a jasný cíl vyprávění stále hledají za pochodu. Takhle jde o částečně cool podívanou, také ale o ve své podstatě velmi krotký a banální pokus o odlišný přístup k životopisné a historické látce. Sympatie jsou stále stále stíhané zklamáním.
Hodnocení: 55 %
Režie: Cristina Groșan, Matěj Chlupáček
Scénář: Lucie Vaňková
Hrají: Antonie Formanová, Jiří Langmajer, Jan Vlasák, Vladimír Javorský, Leoš Noha, Robert Mikluš, Ladislav Hampl, Martina Jindrová, Vojtěch Machuta, Daniel Kadlec
Česká premiéra: 29. září 2024
Platforma: Canal+
Související

RECENZE: Kotrmelce pana herce. Další unavené rýmovačky vysílají v telce

RECENZE: Vraždění upírů v rytmu černošské hudby. Hříšníci jsou eruptivním kino zážitkem
recenze , Dcera národa (seriál) , seriály , Antonie Formanová , Jiří Langmajer , Jan Vlasák (herec)
Aktuálně se děje
před 34 minutami

Trvalo to téměř 11 let. Rusko je podle úřadu OSN zodpovědné za sestřelení letu MH17
před 44 minutami

Zelenskyj o jednání s Putinem nestál. Bojí se ale Trumpa
před 1 hodinou

První vystoupení od uzavření příměří: Si Ťin-pching Trumpa obvinil z šikany a popsal, co mohlo následovat
před 2 hodinami

Výhled počasí až na přelom jara a léta. Ústav nastínil, kam vyšplhají teploty
Aktualizováno včera

MS v hokeji 2025 ONLINE: Česko – Dánsko 7:2. Pastrňák a Nečas úřadovali
včera

Brno přišlo o výraznou osobnost. Zemřela varhanice Alena Štěpánková-Veselá
včera

Požár domu v Jablonci nad Jizerou způsobil mnohamilionovou škodu
včera

Letoun z Istanbulu musel opakovat přistání v Praze. Drama popsala cestující
včera

Setrvalý stav. Meteorologové prozradili, kdy by se mohlo změnit počasí
včera

Pavel poslal telegram do Vatikánu. Lva XIV. zve na návštěvu Česka
včera

Francouzi byli blízko senzace. Finové ale v závěru vyrovnali a vyhráli v prodloužení
včera

Poslední rozloučení s Jiřím Bartoškou bude příští týden v Rudolfinu
včera

Zabili ji nacisté. Před 80 lety zemřela Klára Červenková, vědkyně a bojovnice za práva žen
včera

USA a Čína uzavřely příměří v obchodní válce: Co to znamená pro svět?
včera

Neexistuje rozumný důvod, proč očekávat mír. Indie a Pákistán se nenávidí
včera

Rusku se schůzka se Zelenským nelíbí. Příměří, které má platit ode dneška, taky ne
včera

Přejmenování Perského zálivu, připojení Grónska či změna Mexického zálivu. Proč je Trump posedlý mapami?
včera

"Čas běží..." Německo dalo Rusku jasné ultimátum, do půlnoci se Kreml musí rozhodnout
včera

Konec byrokracie v EU? Brusel chce konkurovat USA, na stole jsou zásadní změny
včera
EU představí tento týden nové sankce proti Rusku. Jsou tak slabé, že je schválí i Maďaři, tvrdí zdroje
Evropská unie plánuje 14. května představit další balík sankcí proti Rusku za jeho pokračující agresi vůči Ukrajině. Informaci sdělil deníku Kyiv Independent představitel EU pod podmínkou zachování anonymity.
Zdroj: Libor Novák