Na streamovací platformě Canal+ můžete zhlédnout českou minisérii Dcera národa, která se ve svěžím formátu navrací k životu Zdenky Havlíčkové – dcery takřka mytologizovaného literáta Karla Havlíčka Borovského.
Francouzská streamovací platforma Canal+, kde můžete za zvýšené předplatné nalézt i tvorbu z dílny Apple TV+, minulý rok dorazila na český trh. Teď pod hlavičkou produkční společnosti Barletta a v koprodukci s Českou televizí vyprodukovala svůj první český seriál Dcera národa. Ta se snaží čerstvým způsobem revidovat obrozenecké snahy roku a osud Zdenky Havlíčkové, který se zasloužilý reformátoři v čele s Riegerem, Trojanem, Brunerem či Palackým rozhodli utvářet podle sebe. Scénář Lucie Vaňkové čerpá z publikace Mileny Lenderové Dcera národa? Tři životy Zdeňky Havlíčkové. První tři epizody šestidílné minisérie režíroval Matěj Chlupáček, druhou polovinu pak Cristina Groșan.
Tato tvůrčí změna a zlom jsou na první pohled ihned znát. Skoro až jako bychom sledovali dvě úplně jiné série. A to jak tematicky, tak vizuálně. V tomto případě však nejde o kreativní posun, jako spíš krok zpátky. Zatímco první polovina láká na širší reflexi doby, určitou demytizaci tehdejších poměrů a klade důraz na mašinérii obrozenecké propagandy, druhá se překlopí do v kruhu se točícího teenagerského melodramatu. Díla pod hlavičkou Barletty mají prudké žánrové změny v identitě. Zmínit můžeme strhující Úsvit či s hravostí vyprávěný seriál To se vysvětlí, soudruzi!. Problém netkví ve změně přístupu, ale v tom, že daná změna zadusává podnětně rozkreslené vrstvy a vývoj protagonistky.
Zdenka svůj vrcholný moment zažije už takřka ze začátku, kdy se na shromáždění investorů a obrozenců, kteří přispěli do sbírky na její počest, rozhodne při slavnostním proslovu vzdorovat patriarchátu a promluvit o předem definované úloze ženy. Setkáváme se s ní jako s plně emancipovanou a vzdorovitou ženou, jež v sobě zároveň nese mladistvou naivitu a křehkost. Křehkost, kterou nemá s kým sdílet. Její život se točí okolo naškrobených a na povrchu ctnostných starších mužů. Když konečně potkává mladého a pro obrozeneckou strategii nevhodného vojáka s polskými kořeny, otevírá se pro ni nový svět.
Druhá polovina se tak nese ve znamení jejího utrpení, jelikož lásce je konstantně bráněno, zatímco si u veřejnosti románkem pošpinila pověst. Zbavená svéprávnosti už pro svou povahu nezajímá ani samozvané patrony jejího odkazu, kteří pozornost směřují k jinému propagačnímu nástroji – stavbě Národního divadla. Série tak do identity Zdenky otiskává úlohu trpitelky, jež většinu času s fatálností lamentuje nad absencí milovaného. Vytrácí se kousavý tón a stylové ladění drzé náctileté romance a tvůrci začínají postavu utápět v neukočírovaném melodramatickém patosu na hranici kýče, zatímco se zcela vytrácí sympatický a svěží nadhled.
Nelze se ubránit dojmu, že tvůrci postupným zploštěním svou cílovou skupinu mladých diváků podceňují a rezignují na potenciální a zprvu dobře rozehrané vrstvy. Jistě, je to příběh o Zdence a přímočaré vyprávění se do velké míry odvíjí od jejích subjektivních pocitů, i proto je obrozenecký klub vykreslený jako parta senilních a uslintaných páprdů. To však neznamená, že kdyby séria dotáhla linie týkající se obrozeneckých machinací, tak by zradila vlastní koncept. V závěru zkrátka nemá dostatek materiálu, aby se mohla takto razantně od zbytku izolovat stejně jako její protagonistka.
Polovičaté je i výtvarné uchopení a styl snímání. S režií se zároveň měnili i kameramané, první půlku snímal Martin Douba, druhou Márk Győri. Zatímco Douba s Chlupáčkem spoléhají na podnětné a netradiční kompozice a pracují s hloubkou prostoru, kde nechávají vyniknout secesní výtvarno a prostředí staví do kontrastu s neempatickými obrozenci, Győri a Groșan se oddávají prvoplánově líbivé a skoro až reklamní estetice, což v mnohém sráží dosavadně budovanou osobitost. Série se podmíněná romantické linii přepne do módu dráždivě (a)historického žánru s nádechem “bridgertonovské” soap opery.
Tvůrci Dceru národa protkávají různorodými anachronismy, ať už je o moderní mluvu s anglicismy, případně popový soundtrack či tanec. Tyto aspekty však v závěru působí jen velmi subtilně, jakoby se tvůrci báli odvázat a naplno se oddat více stylizované estetice, jež by dílu seděla. Vše zůstává tak nějak napůl. Je jasné a čitelné o co tvůrcům šlo. Dualitu mládí zakonzervovali přesně. Celou stopáž však cítíme, že se vhodný tvar a jasný cíl vyprávění stále hledají za pochodu. Takhle jde o částečně cool podívanou, také ale o ve své podstatě velmi krotký a banální pokus o odlišný přístup k životopisné a historické látce. Sympatie jsou stále stále stíhané zklamáním.
Hodnocení: 55 %
Režie: Cristina Groșan, Matěj Chlupáček
Scénář: Lucie Vaňková
Hrají: Antonie Formanová, Jiří Langmajer, Jan Vlasák, Vladimír Javorský, Leoš Noha, Robert Mikluš, Ladislav Hampl, Martina Jindrová, Vojtěch Machuta, Daniel Kadlec
Česká premiéra: 29. září 2024
Platforma: Canal+
Související
RECENZE: Dokument Hudba Johna Williamse staví legendárnímu skladateli oslavný pomníček
RECENZE: Dekadentní Gladiátor II se ocitá mezi slastnou pokleslostí a nefunkčními emocemi
recenze , Dcera národa (seriál) , seriály , Antonie Formanová , Jiří Langmajer , Jan Vlasák (herec)
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Zimní počasí na pár dní ustoupí. Do Česka dorazí oteplení
včera
Princ William se vrátil na místo, které mu ukázala maminka Diana
včera
Češi cestující vlakem dostali důležité upozornění. Od neděle se zavádí velká novinka
včera
Na co v prosinci do kina? Nejlepší film roku, opičí životopis i ježčí návrat
včera
V Česku se má zlepšit pokrytí leteckou záchrankou. Vláda řešila i boj s korupcí
včera
Česko bude v Eurovizi reprezentovat vítěz SuperStar. ČT oznámila novinku k přenosům
včera
Rusové prozradili, jak se má Asad po útěku ze Sýrie v Moskvě
včera
VIDEO: Zákazu si nevšimli. Pendolino málem způsobilo velkou tragédii
včera
Politická krize v Jižní Koreji eskaluje: Exministr se pokusil o sebevraždu, v prezidentské kanceláři proběhla razie
včera
Lukašenko ruskými jadernými zbraněmi ohrožuje většinu Evropy. Na dostřel má Prahu i Reykjavík
včera
Macron chce nasadit na Ukrajině 40 tisíc vojáků ze Západu. Bude jednat s Tuskem
včera
Orbán jednal s Putinem o ukončení války na Ukrajině
včera
Sýrie stále nemá klid. Izrael zničil celou námořní flotilu, Turecko bombarduje konvoje
včera
Polsko si došlápne na Rusko. Bude požadovat vysvětlení
včera
Konec těžby ropy i uvolnění prastarých patogenů. Nová studie popsala, co způsobí změny počasí v Evropě
včera
O dalším osudu Sýrie nerozhodnou povstalci ani občané. Míč je na straně zbytku světa
včera
Trump: Priorita je ukrajinská krize, Blízký východ je jednodušší problém
včera
Sjednocená Sýrie zůstává nesplněným snem. Pád Asada na tom nic nemění
včera
Situace je skličující: Kdokoli se ujme vlády v Sýrii, dostane na starost zničenou armádu a občanskou válku
včera
Kim vyměnil lidské životy za stíhačky? Objevuje se důvod, proč poslal vojáky bojovat na Ukrajinu
Spojené státy by měly pokračovat v posilování své odstrašující síly v asijsko-pacifickém regionu, uvedl admirál Samuel Paparo, velitel amerického Indo-pacifického velení (INDOPACOM). Paparo během fóra Reagan National Defense Forum oznámil, že mezi Ruskem a Severní Koreou probíhají jednání o možné dodávce ruských stíhacích letounů MiG-29 a Su-27 do KLDR.
Zdroj: Libor Novák