Na streamovací platformě Canal+ můžete zhlédnout českou minisérii Dcera národa, která se ve svěžím formátu navrací k životu Zdenky Havlíčkové – dcery takřka mytologizovaného literáta Karla Havlíčka Borovského.
Francouzská streamovací platforma Canal+, kde můžete za zvýšené předplatné nalézt i tvorbu z dílny Apple TV+, minulý rok dorazila na český trh. Teď pod hlavičkou produkční společnosti Barletta a v koprodukci s Českou televizí vyprodukovala svůj první český seriál Dcera národa. Ta se snaží čerstvým způsobem revidovat obrozenecké snahy roku a osud Zdenky Havlíčkové, který se zasloužilý reformátoři v čele s Riegerem, Trojanem, Brunerem či Palackým rozhodli utvářet podle sebe. Scénář Lucie Vaňkové čerpá z publikace Mileny Lenderové Dcera národa? Tři životy Zdeňky Havlíčkové. První tři epizody šestidílné minisérie režíroval Matěj Chlupáček, druhou polovinu pak Cristina Groșan.
Tato tvůrčí změna a zlom jsou na první pohled ihned znát. Skoro až jako bychom sledovali dvě úplně jiné série. A to jak tematicky, tak vizuálně. V tomto případě však nejde o kreativní posun, jako spíš krok zpátky. Zatímco první polovina láká na širší reflexi doby, určitou demytizaci tehdejších poměrů a klade důraz na mašinérii obrozenecké propagandy, druhá se překlopí do v kruhu se točícího teenagerského melodramatu. Díla pod hlavičkou Barletty mají prudké žánrové změny v identitě. Zmínit můžeme strhující Úsvit či s hravostí vyprávěný seriál To se vysvětlí, soudruzi!. Problém netkví ve změně přístupu, ale v tom, že daná změna zadusává podnětně rozkreslené vrstvy a vývoj protagonistky.
Zdenka svůj vrcholný moment zažije už takřka ze začátku, kdy se na shromáždění investorů a obrozenců, kteří přispěli do sbírky na její počest, rozhodne při slavnostním proslovu vzdorovat patriarchátu a promluvit o předem definované úloze ženy. Setkáváme se s ní jako s plně emancipovanou a vzdorovitou ženou, jež v sobě zároveň nese mladistvou naivitu a křehkost. Křehkost, kterou nemá s kým sdílet. Její život se točí okolo naškrobených a na povrchu ctnostných starších mužů. Když konečně potkává mladého a pro obrozeneckou strategii nevhodného vojáka s polskými kořeny, otevírá se pro ni nový svět.
Druhá polovina se tak nese ve znamení jejího utrpení, jelikož lásce je konstantně bráněno, zatímco si u veřejnosti románkem pošpinila pověst. Zbavená svéprávnosti už pro svou povahu nezajímá ani samozvané patrony jejího odkazu, kteří pozornost směřují k jinému propagačnímu nástroji – stavbě Národního divadla. Série tak do identity Zdenky otiskává úlohu trpitelky, jež většinu času s fatálností lamentuje nad absencí milovaného. Vytrácí se kousavý tón a stylové ladění drzé náctileté romance a tvůrci začínají postavu utápět v neukočírovaném melodramatickém patosu na hranici kýče, zatímco se zcela vytrácí sympatický a svěží nadhled.
Nelze se ubránit dojmu, že tvůrci postupným zploštěním svou cílovou skupinu mladých diváků podceňují a rezignují na potenciální a zprvu dobře rozehrané vrstvy. Jistě, je to příběh o Zdence a přímočaré vyprávění se do velké míry odvíjí od jejích subjektivních pocitů, i proto je obrozenecký klub vykreslený jako parta senilních a uslintaných páprdů. To však neznamená, že kdyby séria dotáhla linie týkající se obrozeneckých machinací, tak by zradila vlastní koncept. V závěru zkrátka nemá dostatek materiálu, aby se mohla takto razantně od zbytku izolovat stejně jako její protagonistka.
Polovičaté je i výtvarné uchopení a styl snímání. S režií se zároveň měnili i kameramané, první půlku snímal Martin Douba, druhou Márk Győri. Zatímco Douba s Chlupáčkem spoléhají na podnětné a netradiční kompozice a pracují s hloubkou prostoru, kde nechávají vyniknout secesní výtvarno a prostředí staví do kontrastu s neempatickými obrozenci, Győri a Groșan se oddávají prvoplánově líbivé a skoro až reklamní estetice, což v mnohém sráží dosavadně budovanou osobitost. Série se podmíněná romantické linii přepne do módu dráždivě (a)historického žánru s nádechem “bridgertonovské” soap opery.
Tvůrci Dceru národa protkávají různorodými anachronismy, ať už je o moderní mluvu s anglicismy, případně popový soundtrack či tanec. Tyto aspekty však v závěru působí jen velmi subtilně, jakoby se tvůrci báli odvázat a naplno se oddat více stylizované estetice, jež by dílu seděla. Vše zůstává tak nějak napůl. Je jasné a čitelné o co tvůrcům šlo. Dualitu mládí zakonzervovali přesně. Celou stopáž však cítíme, že se vhodný tvar a jasný cíl vyprávění stále hledají za pochodu. Takhle jde o částečně cool podívanou, také ale o ve své podstatě velmi krotký a banální pokus o odlišný přístup k životopisné a historické látce. Sympatie jsou stále stále stíhané zklamáním.
Hodnocení: 55 %
Režie: Cristina Groșan, Matěj Chlupáček
Scénář: Lucie Vaňková
Hrají: Antonie Formanová, Jiří Langmajer, Jan Vlasák, Vladimír Javorský, Leoš Noha, Robert Mikluš, Ladislav Hampl, Martina Jindrová, Vojtěch Machuta, Daniel Kadlec
Česká premiéra: 29. září 2024
Platforma: Canal+
Související
RECENZE: Čarovné jablko v souboji nových vánočních pohádek obstálo
RECENZE: Tři princezny jsou dalším nekonzistentním a paradoxně zpátečnickým pokusem o inovaci
recenze , Dcera národa (seriál) , seriály , Antonie Formanová , Jiří Langmajer , Jan Vlasák (herec)
Aktuálně se děje
před 40 minutami
"Chceme domů, ale jen se podívat." Syrští uprchlíci čelí zásadní výzvě
před 43 minutami
Odpustit Japonsku a Německu nebo dosadit neutrální země. Je čas na reformu Rady bezpečnosti
před 1 hodinou
Bolek Polívka znovu v legendární scéně s kolotoči
před 1 hodinou
Jsme svědky začátku nové epochy. Bezos vyslal raketu na oběžnou dráhu, boj o vesmír odstartoval
Aktualizováno před 2 hodinami
Mimořádná zpráva Na Slovensku zaútočil student nožem ve škole. Ubodal několik lidí
před 3 hodinami
Příměří, na které se čekalo 15 měsíců: Co změní konec války mezi Izraelem a Hamásem?
před 3 hodinami
Rusové si podají ruku s Íránem. Co víme o dohodě o strategickém partnerství?
před 4 hodinami
Policejní manévry v Plzni. Hledala se bomba a muž se zbraní na střeše paneláku
před 5 hodinami
"Hamás ustupuje, aby nás mohl vydírat." Dohoda s Izraelem dostává trhliny
před 7 hodinami
Sto let partnerství. Starmer podepisuje v Kyjevě přelomovou dohodu
před 8 hodinami
Co obsahuje dohoda mezi Izraelem a Hamásem?
před 10 hodinami
Počasí příští týden: Teploty mohou skákat až o 13 stupňů
včera
Výbuch v Mostě má sedmou oběť. Zemřela žena popálená na 90 % těla
včera
Vyhlídka nástupu Trumpa nutí Ukrajince i Rusy eskalovat. Před jednáním se snaží urvat co nejvíc
včera
Izrael a Hamás uzavřely dohodu o příměří
včera
Tusk: Rusko plánovalo teroristické útoky na letadla po celém světě
včera
Žádná dohoda. Netanjahu popřel tvrzení médií o příměří s Hamásem
včera
Polsko už se nechce spoléhat na USA. Rusku se musíme ubránit sami, naléhá
včera
EXKLUZIVNĚ: Pět procent HDP na obranu? Ptali jsme se v celé Evropě, tady jsou reakce
včera
Americké telekomunikace napadli čínští hackeři. Výměna infrastruktury by stála astronomickou částku
Náklady na výměnu čínského telekomunikačního vybavení v USA by mohly dosáhnout astronomických částek. Vláda Spojených států čelí složitému úkolu, jak nahradit zastaralou a ohroženou infrastrukturu, kterou již více než dva roky zneužívá hackerská skupina Salt Typhoon, napojená na čínské ministerstvo státní bezpečnosti.
Zdroj: Libor Novák