Kina se po dlouhém čekání dočkala vyhlíženého pokračování pro mnohé legendárního Gladiátora z roku 2000. I tentokrát za epickou sandálovou podívanou stojí obdivuhodně produktivní Ridley Scott. Vyrovnala se dvojka zbožštěné jedničce? A má tohle srovnání vůbec smysl?
Kariéra Ridleyho Scotta již od začátku osciluje mezi krvavou historií lidstva, korupcí a falší prolezlou současností a nebezpečně fascinující i neznámou budoucností. Jeho jméno si většinou spojujeme s rozmáchlou zábavou a epickými výjevy, ačkoli jeho tvorba nabízí samozřejmě mnohem větší rozmanitost. Není to ani rok, co představil svérázný portrét Napoleona, kde slavného vojevůdce vykreslil jako ukňouraného a zakomplexovaného tyrana. Gladiátorské pokračování představuje interpretačně mnohem uzavřenější dílo a ctí tradici přímočarých hollywoodských eposů. Někdy ale působí jako slastně zhýralý exces, což je paradoxně jeho nejsilnější poloha. A zanechme teď otázku, zda pokračování vůbec muselo vzniknout.
Když Ridley Scott roku 2000 natočil Gladiátora, šlo o renesanci hollywoodského velkofilmu. Opulentní a řemeslně vycizelované výjevy antického Říma, podmanivý patos, silná gesta a heroismus, stejně jako prostor pro intimní momenty. Film posbíral pět Oscarů a stal se jedním z nejnavštěvovanějších filmů roku. Nelze se však ubránit dojmu, že se Maximova cesta časem až příliš zbožštila a začalo se zapomínat na to, že šlo především o vzkříšení prachem zapadlého žánru, než o revoluční snímek. Kořeny sahají k italským sandálovkám a prestižním eposům ve stylu Bena Hura. Nemá smysl předstírat, že jde o myšlenkově bohatý klenot. Jde o poctivou a strhující zábavu v atraktivních římských kulisách. Nic víc, nic míň.
Pokračování, o němž se řadu let spekulovalo, je tak možná až příliš vystaveno přemrštěným očekáváním. A je škoda, že Scott a scenárista David Scarpa se snaží variovat mnohé principy a narativ skoro 25 let starého předobrazu. Protagonista je i tentokrát vyvrhel. Lucius je v rámci římského útlaku zajat, zatímco domov padne popelem. Jeho jediným motorem je pomsta. Má však vznešený původ. Film postupně rozkrývá konexe na staré známé postavy z prvního dílu, zatímco Řím se ocitá na hraně zhroucení kvůli neschopné vládě dvojice šílených císařů.
Luciuse se ujímá démonický a nevypočitatelný Macrinus, který mu slíbí pomstu výměnou za anomální výkony v arénách, s čímž Lucius nemá žádný problém. Zaslepený pomstou masakruje cokoli mu přijde pod ruku. Vyprávění od krvavých klání postupně osciluje k intimnější rovině rodinné minulosti, zatímco předkládá nesmrtelné ideály a víru v nezlomnou diplomacii a římskou společnost. Střetává se idealistická utopie, intriky, stagnace vladařů i boj o moc.
Gladiátor II toho nakousne opravdu spoustu. Nic však plně nerozkreslí a celkový dojem je zkrátka jeden velký chaos, srovnatelný se zápasem s paviány či nosorožci, kterým Lucius v aréně musí čelit. Upíná se k emocionálnímu jádru, které však nemá dostatek prostoru dýchat a působí tak nějak vynuceně? Luciusova proměna je krkolomně zasazená do scénáře, který ví, jakým způsobem chce skončit. Samotná cesta k závěru je ale neuspokojivá a neupřímná. Zvraty a cesta protagonisty jsou jak z příručky scenáristiky pro základní školy.
Emoce a intimní svět postav nejsou tažnou silou, jako spíš nadbytečným balastem. Snímek exceluje v absurdních momentech a intenzivních bitvách, mnohdy na hraně extravagantního campu. Dvojice císařů je vykreslena v takřka parodických konturách, každá z dalších gladiátorských bitev se předhání v šílených nápadech a hlavní zdroj zábavy ztělesňuje brilantně slizký Macrinus v podání Denzela Washingtona, jehož kreace do nablblé dekadence perfektně zapadá. Není nouze o vládnoucí opičku, uřezanou hlavu či patetické monology. Až se chce povzdechnout nad tím, že Scott se plně neoddal absurdně půvabnému a neserióznímu tónu.
Zvraty se předhání v pokleslosti, doprovázené spektakulární akcí, kterou režisér stále umí, i když evidentně rezignoval na větší nápaditost. Režie je maximálně efektivní, těží z dynamické střihové skladby. To je kolikrát na škodu a citelně se projevuje absence déle inscenovaných záběrů boje, jež napínají diváckou tenzi. Takhle jde pouze o popcornově uspokojivé řezání. Dvojka zkrátka ještě více umocňuje takřka telenovelové jádro a to ve všech aspektech. Právě díky absolutnímu “over the top přístupu” jde o vtahující zábavu a hříšnou potěchu, jakkoli bychom neměli zavírat oči nad zcela očividnými problémy. Touha podlehnout sošným mužům s meči je ale někdy až příliš silná.
Hodnocení: 55 %
Režie: Ridley Scott
Scénář: David Scarpa
Hrají: Paul Mescal, Denzel Washington, Pedro Pascal, Connie Nielsen, Joseph Quinn, Fred Hechinger, Derek Jacobi, Rory McCann, Tim McInnerny, Peter Mensah, Matt Lucas
Česká premiéra: 14. listopadu 2024
Distribuce: Cinemart
Související
RECENZE: Životopisný Aznavour v rytmu šansonu zachycuje prchavost života
RECENZE: Dokument Hudba Johna Williamse staví legendárnímu skladateli oslavný pomníček
recenze , Gladiátor II (film) , filmy , Ridley Scott
Aktuálně se děje
před 34 minutami
Pavel kondoloval Steinmeierovi. Připomněl tragickou střelbu na FF UK
před 2 hodinami
Fico tvrdí, že mu Zelenskyj nabídl půlmiliardu eur za souhlas s Ukrajinou v NATO
před 2 hodinami
Z mírumilovného trhu se stalo místo hrůzného činu. Scholz promluvil v Magdeburgu
před 3 hodinami
Vymyslel si muže se zbraní a zaměstnal policii. Hrozí mu tři roky vězení
před 4 hodinami
Počasí do Vánoc. Meteorologové slibují až 40 centimetrů nového sněhu
před 5 hodinami
Volby by jasně vyhrálo hnutí ANO. Poslance by měli komunisté či Motoristé
před 7 hodinami
Česko si připomíná oběti tragédie na FF UK. Naší společností otřásla, říká Fiala
před 7 hodinami
Němci zjišťují pravdu o útočníkovi z Magdeburgu. Tíhl k AfD a kritizoval islám
před 8 hodinami
V Česku bezprostřední riziko nehrozí, říká Rakušan po útoku na trzích v Německu
před 10 hodinami
Zimní počasí je zpět. Do Česka se o víkendu vrátí sníh
Aktualizováno včera
Mimořádná zpráva Teroristický útok v Magdeburgu: Do davu lidí najelo auto, 2 mrtví a až 80 zraněných. Incident zachytila kamera
včera
Přesně osm let po berlínském masakru. Magdeburg je vyvrcholením dlouhodobých hrozeb v Německu
včera
Prezident Pavel telefonicky hovořil se Zelenským
včera
Deset zemí EU včetně Česka předložilo návrh nových sankcí proti Rusku
včera
Milník v boji se smrtící infekcí: WHO ohlásila konec epidemie marburského viru
včera
Rusko nesmí vyhrát. Budu jednat s Putinem, prohlásil Scholz
včera
USA zabily vůdce Islámského státu Abu Yusifa
včera
Írán se o rozšíření islámské revoluce do Sýrie nepokusí. Měl by vypracovat novou strategii, říká Bacik
včera
Pákistán vyvíjí rakety, kterými by mohl zasáhnout USA
včera
Proč nemá Ukrajina zajatce? Bývalý člen armády vysvětlil, proč nejde severokorejské vojáky vzít do zajetí
Haneul, bývalý severokorejský voják, si ze své služby nejvíce pamatuje neustálý pocit hladu. Během prvního měsíce v armádě ztratil 10 kilogramů, protože strava sestávala pouze z popraskané kukuřice a plesnivého zelí. Po třech měsících výcviku byla téměř celá jeho jednotka těžce podvyživená a musela být převezena do zotavovacího centra.
Zdroj: Libor Novák