RECENZE: Dwayne Johnson se jako Black Adam zmůže jen na prázdné fráze a pěsti

Black Adam byl prezentován jako inovativní superhrdinský snímek, který ukáže budoucí cestu DCEU. Místo toho však odhalil bezradnost produkčního týmu, jenž nedokáže vymyslet smysluplný příběh, natož vesmír. To jen ukazuje, jak v této disciplíně zaostávají za Marvelem. Snímek nabídne jen prázdné dialogy a spoustu bitek, jimiž maskuje duševní prázdnotu.

Dwayne Johnson je bezesporu filmová hvězda světového kalibru. Tento statut se však příliš nezakládá na hereckých kvalitách, ale spíše na jeho oblíbenosti u mnoha oddaných fanoušků. I když, je pravdou, že pod vedením zkušeného režiséra ze sebe dokáže vysoukat ucházející herecké řemeslo. S režisérem snímku Jaume Colletem-Serrou již spolupracoval na průměrném dobrodružném snímku Expedice: Džungle a zřejmě si padli do noty, neboť jejich spolupráce pokračovala i na snímku Black Adam.

Jaume má na svém kontě celkem služné akční thrillery s Liamem Neesonem Neznámý, NON-STOP či Cizinec ve vlaku. V aktuálním snímku se Jaume také spolehnul na to, co mu jde nejlépe – na proud téměř neutuchající akce, která je jemně navlečena na vetchou kostru příběhu. A nejinak je tomu i tentokrát.

Black Adam má svým širokým záběrem, který začíná u mytologie a čarodějů a končí v postmoderním světě. Díky tomu má velký prostor k manévrov

ání a rozpracování skutečně zajímavých myšlenek, čehož se však nedočkáme. Bohužel se tvůrci omezili pouze na rozvržením světa, s nímž se v podstatě nepracuje a slouží jen jako divadelní kulisa, jež má minimální vliv na příběh samotný.

Děj klopýtavě postupuje kupředu, ale chybí mu nějaké skutečně nosné téma. Dějový oblouk postav je téměř neznatelný a jeho přítomnost je všem zúčastněným v podstatě jen na obtíž, protože se musejí věnovat i jemu, místo toho, na co se všichni těší nejvíc. V Black Adamovi jde totiž především o bitky.

Vlastně jich je tolik, že se zdá, že některé postavy se na plátně objeví jen proto, aby si to mohly s Black Adamem rozdat pěstmi a dostat pořádně natlučeno. Tuto strategii jsme již mohli u Jauma vidět ve snímcích zmíněných výše, ale u žánrového akčního snímku se nad podobným přístupem dá zamhouřit oko, ale u velkofilmu za dvě stě miliónů dolarů se tato liknavost pomíjí těžko. O to horší je, že snímek často vykrádá jiné filmy, v nichž hrají bitky také důležitou roli. Bohužel to dělá tak okatě a nenápaditě, že tím jen ukazuje svou bezradnost. Ne Dwayne fakt není druhý Bud Spencer.

Za zmínku stojí také zcela nahodilé zacházení s humorem à la Marvell. Vtípky jsou do snímku nasázeny s železnou pravidelností, ale jejich úroveň dosahuje humoru dvanáctiletého kluka, který se snaží zalíbit hloučku kamarádů. Už u Marvellu to s tím humorem občas přehánějí, ale u Black Adama jde vyloženě o trapné momenty, u nichž člověk neví, jestli se má smát, nebo odejít ze sálu.

A když už jsme u těch podivných rozhodnutí, Black Adam je snímek, který náleží do stejného světa jako Shazam a tak by bylo logické, kdyby se ve filmu tento superhrdina objevil alespoň na skok. Bohužel se objeví jen v podivné scénce po titulcích, která jen podtrhuje celkovou bezradnost ohledně směřování celého DCEU.

Black Adam je tak především barvami hýřící atrakcí, která chce na dvě hodiny zabavit diváka, aby nestihl přemýšlet o tom, co se skrývá pod naleštěnou skořápkou. Po celkem dobrém Batmanovi, který dal divákům alespoň naději, že se v DCEU vzpamatovali, tak přichází Black Adam, který vzniknuvší naděje velmi rychle vyrval z kořenů a ubezpečil všechny o tom, že producenti stále neví kudy kam. Pokud si vystačíte s plytkým příběhem, který je zabalený do barveného pozlátka a je od začátku do konce protkán průměrnými bitkami s notnou dávkou zpomalovaček, tak na Black Adama klidně vyrazte, protože v žádném jiném případě nelze snímek doporučit.

Celkové hodnocení: 40 %

Black Adam (2022)

Hrají: Dwayne Johnson, Sarah Shahi, Viola Davis, Pierce Brosnan, Noah Centineo, Aldis Hodge, Quintessa Swindell, Odelya Halevi, Joseph Gatt, Marwan Kenzari, Mohammed Amer, Bodhi Sabongui, James Cusati-Moyer, Angel Rosario Jr., Natalie Burn, Uli Latukefu, Derek Russo, Patrick Sabongui, Christopher Matthew Cook, Jalon Christian

Režie: Jaume Collet-Serra

Předloha: Charles Clarence Beck (komiks), Otto Binder (komiks)

Scénář: Adam Sztykiel, Rory Haines, Sohrab Noshirvani

Kamera: Lawrence Sher

Hudba: Lorne Balfe

USA / 125 min / akční, sci-fi

Ti druzí

recenze filmy Kina Dwayne Johnson Pierce Brosnan EuroZprávy.cz film Black Adam film Shazam! žánr: akční komiksy DC comics DCEU Vertical Entertainment

Aktualizováno před 18 minutami

Ukrajinská armáda střeží své území

Ve vojenském prostoru Libavá už cvičí první ukrajinští vojáci

Ve vojenském prostoru Libavá v Olomouckém kraji už jsou ukrajinští vojáci na plánovaném cvičení, řekl dnes serveru iDNES.cz náčelník generálního štábu Karel Řehka. Ministerstvo podle serveru nesdělilo z bezpečnostních důvodů přesný počet vojáků ani informace o tom, kdy do Česka přijeli.

Aktualizováno před 19 minutami

před 23 minutami

Lyžování, ilustrační foto

V Česku začala lyžařská sezóna. Na Černé hoře bylo o víkendu tisíc lyžařů

Zhruba 1000 lyžařů a výletníků přijelo o víkendu na Černou horu u Janských Lázní v Krkonoších. K dispozici měli zkrácenou sjezdovku Anděl s asi půl metrem sněhu. Od pondělí bude areál mimo provoz. Opět otevře v pátek 9. prosince, kdy by se mělo lyžovat na celé sjezdovce Anděl o délce 1,1 kilometru. ČTK to dnes řekla mluvčí SkiResortu Černá hora - Pec Zina Plchová. V pátek by se mělo začít lyžovat i ve Špindlerově Mlýně.

Mychajlo Podoljak, poradce z kanceláře ukrajinského prezidenta

Představitelé Kyjeva, Finska a Pobaltí kritizují návrh Macrona dát Rusku bezpečnostní záruky

Představitelé Ukrajiny, Finska a Baltských států dnes kritizovali výroky francouzského prezidenta Emmanuela Macrona, který v rozhovoru s francouzskou televizí TF1 naznačil, že v rámci budoucích jednání o ukončení války na Ukrajině bude potřeba dát Rusku bezpečnostní záruky. Podle Kyjeva či Pobaltí je to ale Moskva, kdo by se měl po ukončení invaze zaručit Evropě. Napsal to list Financial Times (FT).

Vlaky

Kvůli poruše vedení u Chocně vlaky dvě hodiny nejely

Kvůli najetí vlaku do takzvané hákovnice na trakčním vedení mezi Chocní a Ústím nad Orlicí stál dnes odpoledne dvě hodiny provoz na hlavním koridoru Praha - Ostrava. Vlaky čekaly ve stanicích a některé nabraly až dvouhodinová zpoždění. "Provoz byl obnoven ve 14:58, vlaky se postupně rozjíždějí," řekla ČTK mluvčí Správy železnic Radka Pistoriusová.

Obchody

Tržby obchodníků o druhém adventním víkendu vzrostly o až 15 procent

Tržby obchodníků o druhém adventním víkendu vzrostly proti začátku adventu zhruba o deset až 15 procent. Meziročně jsou zhruba srovnatelné nebo vyšší o jednotky procent. Lidé nejvíce nakupovali hračky, drobnější elektroniku, ale i hotová těsta nebo sváteční šunky. Vyplývá to z informací obchodníků, které dnes poskytli ČTK.

Ursula von der Leyenová

EU by podle von der Leyenové měla upravit státní podpory a zvýšit financování přechodu na zelenou ekonomiku

Evropská unie by měla zlepšit pravidla pro státní podporu a zvážit vyšší financování přechodu na zelenou ekonomiku, aby zabránila odlivu investic kvůli novému americkému balíčku dotací na zelenou energii známému jako zákon o snížení inflace (IRA). EU a USA by také měly spolupracovat v oblasti čisté ekonomiky. Uvedla to dnes předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová.

Aktualizováno před 4 hodinami

Těžba ropy

Zástupci OPEC a OPEC+ se dohodli, že ponechají těžební limity ropy beze změny

Zástupci Organizace zemí vyvážejících ropu (OPEC) a jejích spojenců, tedy skupiny označovaná OPEC+, se na dnešním zasedání dohodli, že ponechají své těžební limity beze změny. Ropné trhy musí nejprve vyhodnotit dopad zpomalující čínské ekonomiky na poptávku a cenového limitu pro ruskou ropu na nabídku. Uvedla to agentura Reuters s odvoláním na informované zdroje.

Aktualizováno před 4 hodinami

Protesty za práva žen v Íránu

Írán po sérii masových protestů a tragédií ruší mravnostní policii. Dohlížela i na nošení šátků

Íránský generální prokurátor oznámil zrušení mravnostní policie, jejíž zásah stál u zrodu současných protivládních protestů. Informovala o tom dnes agentura AFP s odkazem na zprávu íránské agentury ISNA. Podle ní generální prokurátor Mohammad Džafar Montazerí mluvil o konci mravnostní policie na sobotním náboženském setkání ve městě Kom. Ministerstvo vnitra, které za mravnostní policie zodpovídá, zatím zprávu nijak nekomentovalo.

Velká Británie

Británie chce razantněji zasáhnout proti migraci, Albáncům azyl nedá

Britská vláda zvažuje, jak omezit vysoké počty migrantů, kteří do země přijíždějí bez příslušných dokladů přes Lamanšský průliv. Ministryně vnitra Suella Bravermanová podle dnešní zprávy listu The Sunday Times podporuje návrh, podle kterého by všichni tito migranti byli po příjezdu zadrženi v záchytných středisek a neměli by právo na legalizaci pobytu. Na udělení azylu podle ministerstva nemají právo Albánci, kteří letos tvoří asi čtvrtinu všech migrantů, již do Británie dorazili nelegální cestou.

sopka Semeru

Úřady na indonéském ostrově Jáva vyhlásily po erupci sopky Semeru evakuaci

Úřady na indonéském ostrově Jáva vydaly po dnešní erupci sopky Semeru příkaz k evakuaci, domovy už opustilo téměř 2000 lidí. Informovala o tom agentura Reuters. Semeru, která je zároveň nejvyšší horou ostrova, vychrlila oblak popela a kouře do výšky 15 kilometrů a po svazích stékají proudy žhavé lávy. Úřady zatím nehlásí žádné zraněné.

Na hlavní trati u Jihlavy je zastavený provoz, vlak narazil do stromu

Na hlavní trati u Jihlavy vlak narazil do stromu, provoz je zastavený

Na trati mezi Havlíčkovým Brodem a Veselím nad Lužnicí je u Jihlavy od rána zastavený provoz. Lokomotiva nákladního vlaku narazila před 9:00 do spadlého stromu, na místě je poškozené trakční vedení. Při nehodě se lehce zranil strojvedoucí a je poškozená lokomotiva. České dráhy (ČD) zajišťují náhradní autobusovou dopravu v úseku z Rantířova do Jihlavy, řekl ČTK mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. První odhad škody na lokomotivě je 250.000 korun.

Další čínská města po protestech oznámila zmírnění přísných omezení

Další čínská města dnes oznámila zmírnění přísných omezení pohybu, jejichž cílem bylo zabránit šíření nemoci covid-19. Čína prosazuje politiku nulového výskytu případů nemoci, po rozsáhlých protestech proti omezením z minulého víkendu se však snaží tuto politiku učinit cílenější a méně svazující, uvedla agentura Reuters.

Zdroj: ČTK