Evropská unie čelí stále naléhavější bezpečnostní výzvě, kterou dlouho přehlížela: rozsáhlému podílu čínských firem na správě a vlastnictví více než 30 přístavů po celé Evropě. Zatímco v minulosti byly tyto investice vítány jako vítaný příliv kapitálu a příležitost pro modernizaci infrastruktury, dnes se stále častěji ukazuje, že přítomnost čínských firem v klíčových logistických uzlech představuje strategické riziko pro celou evropskou bezpečnost.
Nejnověji na tuto hrozbu upozornil evropský komisař pro dopravu Apostolos Tzitzikostas, který ve čtvrtek vyzval průmyslové lídry ke zpřísnění pravidel pro prověřování zahraničních investic a důkladnější kontrole vlastnické struktury přístavů. Ve svém projevu prohlásil, že je třeba přehodnotit dosavadní přístup a posílit obranu proti vnějším vlivům, které mohou narušit stabilitu evropského dopravního systému.
Tzv. obranná bílá kniha Evropské komise vydaná nedávno tento apel podporuje a navrhuje zavedení nových pravidel pro vlastnictví tzv. „kritické dopravní infrastruktury“. Podobně reaguje i návrh frakce Socialistů a demokratů v Evropském parlamentu, který požaduje revizi mechanismů pro kontrolu zahraničních investic, zejména tam, kde jde o strategická aktiva.
Ačkoli v žádném z těchto dokumentů není Čína zmíněna výslovně, podle odborníků je cílový adresát těchto opatření zřejmý. Výzkumník Simon Van Hoeymissen z Královského vyššího institutu obrany v Belgii upozorňuje, že jde o jasnou reakci na rostoucí vliv Číny v klíčových evropských přístavech, jako jsou Antverpy, Rotterdam, Hamburk či Pireus, který je už z více než dvou třetin vlastněn čínskou státní firmou COSCO.
Hlavními hráči z Číny jsou společnosti COSCO Shipping, China Merchants a hongkongská Hutchison Ports. Tyto firmy v posledních dvou dekádách získaly významné podíly v desítkách evropských přístavních terminálů. Portugalská europoslankyně Ana Miguel Pedro (EPP) varuje, že nejde o klasickou tržní expanzi, ale o řízený strategický postup, koordinovaný s politickými zájmy Komunistické strany Číny. Podle ní se jedná o vážné bezpečnostní riziko, které Evropa nesmí nadále ignorovat.
Na rizika spojená s čínským vlastnictvím přístavů upozorňuje také zpráva varšavského Centra pro východní studia, která uvádí, že po ruské invazi na Ukrajinu a vzhledem k podpoře Moskvy ze strany Pekingu stoupla ostražitost vůči zahraničnímu vlivu, zejména v oblastech, kde se infrastruktura kříží s vojenskými zájmy NATO.
Za konkrétní varovný příklad je považována situace v polském přístavu Gdyně, kde společnost Hutchison vlastní část přístavního terminálu už přes 20 let. V jeho bezprostředním okolí se však nachází vojenská námořní základna NATO, loděnice a sídlo elitních sil polského námořnictva. Tato těsná blízkost vyvolává otázky o možnosti narušení bezpečnosti, sběru citlivých informací nebo jiných forem vlivu. Polská vláda proto zařadila přístav Gdyně na seznam strategické infrastruktury, čímž podmínila jeho provozovatele spoluprací se státem.
Podle deníku Politico čelí společnost Hutchison narůstajícímu tlaku i ze Spojených států. Prezident Donald Trump, který vyvíjí tlak na čínské firmy působící mimo území Číny, údajně vyzval firmu k odprodeji části svých aktiv. V reakci na to prý Hutchison vyjednával o prodeji 14 evropských přístavních podílů konsorciu vedenému investiční společností BlackRock, za účasti Mediterranean Shipping Company. Jednání ale letos v březnu ztroskotala, a to údajně kvůli zásahu čínských úřadů.
Evropské bezpečnostní kruhy však považují i tento vývoj za potvrzení obav. Pokud je možné, aby o strategickém majetku rozhodoval zahraniční stát, ukazuje to na systémový problém, který oslabuje autonomii evropské infrastruktury. Europoslankyně Pedro v této souvislosti varovala: „Když protivník zneužije slabinu v jediném přístavu, může tím ohrozit celou Evropu. Nemůžeme si dovolit strategickou slepotu, zatímco jiní jednají s jasným cílem.“
Měnící se rétorika Bruselu tak ukazuje na posun v uvažování o evropské bezpečnosti. Nejde již jen o vojáky a zbraně, ale o ekonomickou infrastrukturu, jejíž ovládnutí může v krizové situaci rozhodovat o schopnosti obrany. V době narůstajících globálních napětí a konfrontace se stává otázka vlastnictví přístavů záležitostí prvního řádu. Evropané se teprve začínají probouzet — otázkou zůstává, zda není již pozdě.
Související
Je rozhodnuto. Evropa Rusku utáhne kohoutky, dovoz zemního plynu utne do konce roku 2027
EU vzkazuje Trumpovi: Putina za válečné zločiny na Ukrajině omilostnit nelze
EU (Evropská unie) , Čína , dovoz a vývoz
Aktuálně se děje
před 21 minutami
Počasí o víkendu: V noci bude mrznout, přes den se citelně oteplí
včera
Pavel v úterý jmenuje Babiše premiérem
včera
Britský expert pro EZ: Globální potravinová bezpečnost bude stabilní, rizikem ale zůstává Putin
včera
Babiš oznámil, že se navždy vzdá Agrofertu
včera
New York Times podává žalobu na Pentagon a Hegsetha
včera
Letadlo se Zelenským pronásledovaly záhadné vojenské drony
včera
Je naprostá iluze věřit, že by Rusko mohlo na Ukrajině prohrát, prohlásil belgický premiér
Aktualizováno včera
Na Hrad dorazil Zůna, Šebestyán a Macinka. Jmenování Turka ministrem není pravděpodobné, řekl Pavel
včera
Macron tajně varoval evropské lídry: Existuje šance, že USA zradí Ukrajinu a Evropu
včera
Amerikou hýbe očkovací kauza: Po vakcíně zemřelo 10 dětí, tvrdí úřady. Důkazy ale nikdo nemá
včera
Král Karel III. pronesl vzácné prohlášení k Ukrajině. Odsoudil Rusko
včera
Zemřel světově proslulý kostýmní výtvarník Theodor Pištěk
včera
Co si myslí Evropané? Bojí se války a Trumpa vnímají jako nepřítele
včera
Eurovize čelí nejtěžšímu rozhodnutí v historii: Rozhodne, zda vyhodí Izrael
včera
Putin nezahálí. Po neúspěšném jednání o Ukrajině míří do Indie
včera
Cesta k míru na Ukrajině je nejistá, varuje Trump. Američtí vyslanci chystají setkání s kyjevským představitelem
včera
Proč rozhovory dosud nic nepřinesly? Putin na mír nespěchá, užívá si pocit, že se ho svět doprošuje
včera
Počasí na některých místech potrápí řidiče, avizovali meteorologové
3. prosince 2025 21:58
Na Štědrý den půjde nakoupit i letos. Jeden z řetězců ale bude pokračovat v tradici
3. prosince 2025 21:07
Bývalý princ Andrew je bez dvou dalších poct. Ztrácí status rytíře
Bývalý princ Andrew nadále ztrácí půdu pod nohama v souvislosti s kauzou kolem vazeb na finančníka Jeffreyho Epsteina. Mladší bratr krále Karla III. přišel o další dva tituly, informovala stanice Sky News.
Zdroj: Lucie Podzimková