Z pohledu fanoušků delší dobu chřadnoucí série Vetřelec se dočkala nového pokračování, které působí čerstvě, ačkoli se obrací do minulosti. Režisér Fede Alvarez čerpá ze všech předchozích děl, na čemž film ve své podstatě stojí i padá. Nejlépe funguje v částech, kdy je survival horor ohlodaný na dřeň.
Je to již 45 let, co Ridley Scott natočil formativní vesmírný horor Vetřelec. Na film s takřka instantním kultovním statutem navázal James Cameron pokračováním Vetřelci (1986) a posléze i David Fincher s Vetřelec ³ (1992). Podvratným a pro mnohé provokativním způsobem pokračoval francouzský režisér Jean-Pierre Jeunet ve Vetřelec: Vzkříšení (1996). V této chvíli sérii opustila její titulní hvězda Sigourney Weaver, jež dala tvář hrdince Ellen Ripley, která se ve všech dílech staví proti zdánlivě neporazitelnému monstru. Ridley Scott po pauze rozšířil vetřelčí svět o prequely Prometheus (2012) a Vetřelec: Covenant (2017). Svět netvoří pouze celovečerní filmy, ale i řada komiksů, hraných i animovaných seriálů a počítačových her.
První díl je etalonem survival hororu, kdy v tísnivě komorní atmosféře sledujeme většinu času neviditelné a plíživě agresivní zlo. Industriální prostředí kosmické lodi se stává nebezpečnou jeskyní, jejíž nadvládu převzal mimozemský xenomorf. Zvolený styl se sérii dosavadně replikovat nepovedlo, i proto se další pokračování od původního konceptu odchylují. Fede Alvarez, jenž má za sebou povedený horor Smrt ve tmě (2016) či hravý remake vyvražďovačky Lesní duch (2013), výchozím bodem na Scottovu klasiku navazuje, zároveň vychází ze všech dosavadních filmů, jež četně cituje, ať už podprahově či explicitně. Scénář konzultoval jak se Scottem, jenž zůstal v roli producenta, tak s Cameronem.
Jde o křížení dvou přístupů, aby se série omladila a zároveň navrátila ke kořenům. Sledujeme skupinu mladých, kteří v dystopickém prostředí na planetě bez slunce nemají možnost k důstojné budoucnosti. Rozhodnou se na vlastní pěst vyrazit na oběžnou dráhu a s vidinou zisku vykrást jednu z opuštěných lodí. Netuší ale, že jde právě o tu loď, na níž před zhruba 20 lety Ripley bojovala o přežití poté, co se vesmírný výzkum zvrtl. Alvarez je věrný původním kulisám, postavy jsou na chátrající vesmírné kocábce obklopeni temnotou, problikávajícími CRT monitory, obrovskými tlačítkami a stroji, jež se tvůrci nijak nesnaží aktualizovat, aby zachovali ducha prvního dílu. V mnoha schématech pak vychází ze špičkové hororové videohry Alien: Isolation (2014). Procházení lodi a překonávání jednotlivých místností silně těží z videoherních mechanik.
Právě se přehrává: Vetřelec: Romulus
Vetřelec: Romulus Video: YouTube
A přesně v hororových momentech film funguje nejvíce. Kamera i mizanscéna eklekticky zdatně opisují od svých předchůdců, aniž by byla nouze o originální stylistické nápady. Když se pak v jednotlivých segmentech snímek přepne do přímočarého survival hororu s gore a slasher prvky, dokáže být strhující. Celou dobu po příchodu na loď dokáže stupňovat a napínat atmosféru, zároveň nabízí pestrou paletu vesmírných nepřátel, z nichž každý může postavy zlikvidovat jinak. Samotná akce však kolikrát postrádá rytmus a v mnoha případech jde na úrovní oddělených segmentů o variaci již několikrát viděného. Přílišné zahledění do svých předchůdců funguje na bázi popkulturních odkazů pro zasvěcené fanoušky, samotnému celku spíše škodí a na povrch prostupuje samoúčelný fanouškovský servis. Alvarez, stejně jako v předchozích filmech, ani zde neumí sladit vyprávěcí tempo s akcí a organická plynulost narace značně drhne.
Veskrze dynamická, i když místy rozkolísaná akce je jasným hnacím motorem filmu, který však není dostatečně silný. Jeho snahy o vtahující přímočarost podkopává práce s postavami a příliš dlouhá expozice, jež v závěru nikam nevede. Takřka první polovinu trávíme s postavami, poznáváme jejich zázemí a vztahy, aby se pak s většinou rozkreslených informací nijak nepracovalo. Emocionálním jádrem filmu má být takřka sourozenecký vztah mezi protagonistkou Rain (Cailee Spaeny), jež se stará o lehce porouchaného androida Andyho (David Jonsson), který představuje klíčovou roli k vybrakování lodi. Dynamika staví na vztahu mezi člověkem a umělou inteligencí, u níž nikdy nevíme, nakolik lidská může být. Vykreslení je ale až příliš banální a navíc ověšené balastem v podobě několika pro kýžený narativ zbytečných postav, jímž je však věnováno až příliš mnoho prostoru, nikoli z hlediska prezence, nýbrž jejich minulosti a morálních dilemat. Její problematika je pro divácký zážitek zcela nadbytečná a snaha o důslednější rozkreslení psychologie se rozplývá v temnotě.
Alien: Romulus v dílčích částech skutečně představuje vtahující zábavu, veskrze okoukanou od mistrovství předchozích děl, v kombinaci s režijním zápalem. Krvavě šťavnaté vyvražďovací scény a nečekaně bizarní i groteskní výjevy se určitě zaryjou do paměti. Nad vší lákavostí visí problémy v podobě nezajímavého budování fikčního světa i vnitřního světa postav, samoúčelné citace předchozích dílů a nepoutavý emocionální pohon pro výbuchy brutální akce, v němž série s Ripley excelovala. Pokud by si Alvarez řekl, že chce natočit přímočaře akční survival horor, okleštěný o jakoukoli psychologii a bez ohlížení se na dříve předestřené vzorce, šlo by o plnotučnou zábavu, jež by sérii skutečně mohla nabídnout nový směr. Kvůli eklektické neukotvenosti se ale setkáváme s tvarem, na nějž budeme vzpomínat pouze v souvislosti s několika krvavými a nečekanými momenty.
Hodnocení: 60 %
Režie: Fede Alvarez
Scénář: Fede Alvarez, Rodo Sayagues
Hrají: Cailee Spaeny, David Jonsson, Archie Renaux, Isabela Merced, Spike Fearn, Aileen Wu, Robert Bobroczkyi
Česká premiéra: 15. srpna 2024
Distributor: Falcon
12. července 2025 21:02
Slovenský filmař ovládl karlovarský festival. Skarsgård má Křišťálový glóbus
Související

Týdenní výhled filmů: Ambiciózní Vlny, návrat vesmírného Vetřelce a sprosté princezny
Aktuálně se děje
včera

Britové oslavili narozeniny budoucího krále. Na trůnu ho přivítají až za mnoho let
včera

Čeští fotbaloví zástupci v Evropě znají další možné soupeře. Nejtěžší výběr má Plzeň, co Ostrava a Sparta?
Aktualizováno včera

Zemřel legendární Ozzy Osbourne
včera

Na Českokrumlovsku řádily falešné lékařky. Hrozí jim až pět let ve vězení
včera

Trumpa podruhé přijme britský panovník. V programu zůstává jeden otazník
včera

Metro opět začne stavět na Staroměstské. Má to ale háček
včera

Sto let od vydání knihy, která byla základem nacistické ideologie. V Česku je zakázaná
včera

Íránský režim zdrcený válkou míchá víru s nacionalismem. Jde o nebezpečnou hru, problémy ale nezakryje
včera

Škrty v zahraniční pomoci nikoho nezabijí, tvrdí USA. Zemře 14 milionů lidí, spočítali vědci
včera

V Motole s meningokokem leží nezletilý student. Merxbauerová pro EZ řekla, na co si dávat pozor
včera

OSN: Pásmo Gazy je peklem na Zemi. Lékaři omdlévají, děti umírají hlady
včera

14 let po útocích na ostrově Utøya je internet inkubátorem extremismu. Navzdory nespočtu varování
včera

Británii dochází trpělivost. Izraeli zaslala důrazné varování
včera

USA opouští UNESCO, oznámil Trump
včera

EU žaluje Francii za to, že lidem říká, jak recyklovat
včera

V Motole je hospitalizován mexický student s potvrzenou nákazou meningokokem
včera

Francii dochází trpělivost. Tlačí EU k tvrdšímu postupu vůči Trumpovi
včera

Trump je zaskočen izraelskými útoky v Gaze a Sýrii, v Bílém domě sílí odpor k Netanjahuovi
včera

Manévry záchranářů v Roztokách u Prahy: Kvůli meningitidě vyšetřili stovku lidí
včera
Nejtragičtější letecké neštěstí v historii Bangladéše: Letadlo se zřítilo na školu, desítky mrtvých
Tragédie otřásla v pondělí bangladéšským hlavním městem, když se vojenský stíhací letoun zřítil přímo na školní areál v severní části Dháky. Podle oficiálních údajů přišlo o život nejméně 27 lidí, z toho 25 dětí. Dalších 171 osob utrpělo zranění, většinou školáci, kteří byli převezeni do několika nemocnic v metropoli.
Zdroj: Libor Novák