Ačkoliv popularita ruského prezidenta Vladimira Putina se v posledních měsících na jeho poměry výrazně propadla, stále zůstává mezi ruskými voliči velmi oblíbený. Podle serveru Christian Science Monitor je to z velké části díky jeho masivním investičním projektům do infrastruktury.
Obyvatelé dvou zapadlých vesnic v nejchudší oblasti Ruska, Tuvinské republice, nacházející se v blízkosti mongolské hranice, byli zcela odříznuti od civilizace. Pokud byl někdo zraněn, do nemocnice jej mohl v podstatě odvést jen vrtulník.
Ministerstvo obrany však minulý rok vybudovalo nový most, který propojil vesnici s Kyzylem, hlavním městem republiky. Obyvatelé vesnice nyní jej mohli dosáhnout během půl hodiny, což dříve bylo zvláště v zimních měsících takřka nedosažitelné a vesničané kvůli tomu strádali hlady. Nyní tvrdí, že mohou jíst chleba každý den.
Tuvinská republika není jediná oblast, kde se masivně staví infrastruktura. Putin si za svůj cíl určil propojení regionů, včetně těch vzdálených. Podle Vladimira Klimanova, ekonoma z Ruské prezidentské akademie národní ekonomie a veřejné správy, je infrastruktura klíčem k regionálnímu ekonomickému rozvoji.
Vláda investuje především do masivních projektů s velkou publicitou. Pokračuje tak v sovětské tradici a jeho projekty lze vnímat jako svého druhu snahu o obnovu údajné ruské velikosti během období SSSR a zároveň jako kultivaci Sověty zanedbávaných regionů.
Rusko se soustředí na zlepšení velmi špatného stavu silnic a cest obecně. Dosáhlo šestinásobného navýšení rychlostních silnic. Počítá s investicemi v hodnotě asi 100 miliard dolarů na pomoc vzdálených a rozsáhlých regionů s modernizací jejich silniční sítě před koncem funkčního období Putina v roce 2024.
Za Purinovy vlády Rusko postavilo 20 velmi dlouhých mostů.Tím nejdelším je kontroverzní Krymský nebo též Kerčský most, který spojuje Rusko s okupovaným Krymem. Jeho silniční část otevřel Putin minulý rok, tento rok se očekává dokončení železniční části.
Podle Vladimira Kvinta, hlavního ruského ekonomického stratéga, jsou investice nutné k napravení staré sovětské infrastruktury, nejsou ale zaměřené na budoucnost. Kvint vyčítá vládě, že za nimi nestojí žádní studie, která by skutečně vyčíslila jejich ekonomický přínos.
Daniel Grigorjev, ekonom z levicového Institutu pro globalizaci a sociální hnutí se sídlem v Moskvě, se zase obává, že Rusko těmito projekty zvláště v oblasti plynovodů jde na ruku velkým podnikům a zvyšuje svou ekonomickou závislost na exportu ropy a plynu.
Putinovi masivní investice do infrastruktury jsou však oblíbené mezi obyvatelstvem. Ruský prezident svoji popularitu odvíjí od toho, co veřejnost vnímá pozitivně a tedy bude i v následujících letech tlačit na budování silnic a mostů. Překážkou mu může být jen stagnující ekonomika.
Související
Jak Zelenskyj šikovně ukázal Západu, jakým problémem je konání voleb ve válce
Válku na Ukrajině lze vyřešit, ale ne rychle. Důkazem je příběh Německa po první světové válce
Rusko , Vladimír Putin , Silnice
Aktuálně se děje
před 29 minutami
Jak Zelenskyj šikovně ukázal Západu, jakým problémem je konání voleb ve válce
před 1 hodinou
Skvělá zpráva od policistů. Pohřešovaný dvanáctiletý chlapec se konečně našel
před 1 hodinou
Akt antisemitismu otřásl Austrálií. Pro násilí u nás není místo, řekl Albanese
před 2 hodinami
Maláčová definitivně skončila v čele SOCDEM. Novým předsedou je Nedvěd
před 3 hodinami
Babiš i Fiala odsoudili teroristický útok v australském Sydney
Aktualizováno před 4 hodinami
Útok na populární pláži v Sydney: Dva útočníci zastřelili několik lidí
před 4 hodinami
Babiš pod palbou. Rakušan ho přirovnal k Orbánovi, kritizoval i Hřib
před 6 hodinami
Trump slibuje odvetu po útoku v Sýrii. Zemřeli tři Američané
před 7 hodinami
Volby na Ukrajině by byly výzvou. Experti upozorňují na několik problémů
před 8 hodinami
Za tři dny se nenašel. Policie nasadila do pátrání po Markovi maximální síly
před 9 hodinami
Výhled počasí na příští víkend. Trend má pokračovat
včera
Plzeň prodloužila neporazitelnost. Sparta si zajistila pohár i na jaře, Olomouc vybouchla
Aktualizováno včera
Mnozí Ukrajinci jsou po dalším ruském útoku bez vody a elektřiny
včera
V neděli startuje nový jízdní řád. České dráhy nabídnou ještě více komfortních vlaků
včera
Kupka tepe Babiše, který nechce dát Ukrajincům už ani korunu
včera
Kmoníček má nahradit Pojara. Babiš oslovil i dalšího člověka
včera
Slavia hrála v Londýně sympaticky, kvalita soupeře ale byla jinde. Tottenham vyhrál 3:0
včera
Přes deset událostí. Na západě Čech se zase otřásá země
včera
Turek je stále kandidátem na ministra, tvrdí Motoristé
včera
Česko za Babiše nehodlá financovat Ukrajinu. Nebudeme tam dávat peníze, řekl
Česko podle nově jmenovaného premiéra Andreje Babiše (ANO) potřebuje peníze pro vlastní občany. Evropskou unii proto vyzývá k tomu, aby našla jiné způsoby financování Ukrajiny, která přes tři roky čelí ruské agresi. Nebudeme tam dávat peníze, prohlásil Babiš doslova.
Zdroj: Jan Hrabě