Rady odborníka: Aby se nákup ojetého vozu nestal noční můrou

Praha - Pomalu se blíží čas letních dovolených a řada lidí se rozhoduje vyměnit své starší auto za lepší. Na co si dát při výběru auta a prodejce pozor? Jaké služby byste měli očekávat od kvalitního autobazaru a na jaké jednání si je třeba dávat pozor vám poradí Tomáš Svoboda z Auto ESA.

Nákup nového, byť ojetého vozu nebývá vždy právě levnou záležitostí a obvykle s sebou nese poměrně dlouhodobý závazek v podobě půjčky nebo leasingu. Výběr vozu i autobazaru, s nímž podepisujeme smlouvu, není radno brát na lehkou váhu. Jak se ale správně zorientovat v současné nabídce a jak poznat opravdu kvalitní autobazar, který vám nebude vnucovat předražené ojetiny?

„Není to nic složitého. Každý kvalitní autobazar by měl poskytovat svým zákazníkům určitou úroveň služeb. Zákazníci by měli mít možnost si každý vůz prohlédnout nejen na ploše, ale i v dílně nebo na zvedáku, musí mít možnost zkušební jízdy, při níž budou vůz sami řídit a v neposlední řadě by autobazar měl zákazníkovu poskytnout k prodanému vozu odpovídající záruky. To by měl být základ. Pokud autobazar takové služby neposkytuje, je lepší hledat jinde," říká Tomáš Svoboda z Auto ESA.

Jedním z dobrých vodítek by se měla stát i certifikace kvality autobazarů německé společnosti TÜV NORD. Ta od ledna letošního roku certifikuje prodejce ojetých vozů a v současnosti náročnými auditorskými testy prošly zatím pouze dvě společnosti.

Základem je zázemí

Kvalitní autobazar můžete obvykle poznat už podle zázemí. Plechová buňka pro personál, škvára nebo jen udusaná hlína nejsou dobrou vizitkou. Autobazar by měl mít důstojné zázemí pro personál i pro zákazníky. V ideálním případě by měl mít k dispozici i vybavenou dílnu. Vystavené vozy by měly být v perfektním stavu, což by prodejce měl být schopen doložit například certifikátem původu vozidla od společnosti Cebia.

Důkladná prohlídka vozu

Samozřejmostí musí být možnost důkladné prohlídky vozu. „Zákazník musí vědět přesně v jakém stavu vůz kupuje a musí mít možnost si to sám prověřit," upozorňuje Tomáš Svoboda.

Autobazar by měl mít v ideálním případě k dispozici vlastní servis, ve kterém může zákazník vyhlédnutý vůz zkontrolovat sám nebo s pomocí svého mechanika. Kvalitní autobazar neměl nic namítat. Zákazník také musí mít možnost zkušební jízdy, při níž bude vůz sám řídit.

Dostatečné záruky

Nedílnou součástí služeb kvalitního autobazaru musí být i dostatečné záruky, a to jak na technický stav vozidla tak i na veškeré právní náležitosti včetně jeho původu. Zákazník by měl mít možnost v případě nespokojenosti vůz v určitém termínu vrátit nebo vyměnit za jiný. Autobazar by měl poskytovat záruky i na dodatečně zjištěné závady a v případě jejich výskytu je na vlastní náklady odstranit.

Samozřejmostí by měla být garance původu vozidla. Jedině ta totiž dává zákazníkovi jistotu, že si v bazaru nekoupí kradený vůz nebo auto, na kterém jsou vázané půjčky a podobně.

Pestrá nabídka finančních služeb

Moderní autobazar by měl svým zákazníkům v neposlední řadě nabídnout i pestrou paletu finančních služeb od půjček přes leasing až po pojištění. Zákazník by měl mít možnost vybrat si z více variant i z většího množství finančních ústavů.

Nejkvalitnější autobazary dnes mají k dispozici i finanční poradce, kteří pomohou sestavit financování nákupu ojetého vozu zákazníkovi přímo na míru nebo mu podle jeho finančních možností pomohou s výběrem vozu.

O kvalitách autobazaru hodně napoví už internetové stránky. Měly by být moderní, přehledné a pravidelně aktualizované. Samozřejmostí musí být fotografie nabízených automobilů, zákazník by měl mít možnost si vyhlédnutý vůz předobjednat a získat dodatečné informace buď telefonicky nebo prostřednictvím elektronické pošty.

„Základem každé nabídky kvalitního autobazaru by měly být dostatečné záruky a garance k každému prodávanému vozu. Pokud autobazar prodává auta bez garancí, je rozhodně lepší zamířit jinam," varuje na závěr Tomáš Svoboda z Auto ESA.

Související

Více souvisejících

Auto ESA Autobazar

Aktuálně se děje

před 35 minutami

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 2 hodinami

před 3 hodinami

před 4 hodinami

před 4 hodinami

před 5 hodinami

Sestřelení letu J2-8243 letadla společnosti Azerbaijan Airlines

Sestřelení letu J2-8243 společnosti Azerbaijan Airlines: Co vše zatím víme?

Ázerbájdžán ve čtvrtek vyhlásil den smutku za oběti letecké nehody v Kazachstánu, při níž zahynuly desítky lidí. Zatímco příčiny havárie letu J2-8243 společnosti Azerbaijan Airlines zůstávají nejasné, začínají se objevovat otázky ohledně možné role ruského protivzdušného systému v této tragédii. Agentura Reuters s odkazem na několik anonymních zdrojů uvedla, že letadlo bylo údajně sestřeleno ruským obranným systémem.

před 5 hodinami

Pantsir-S

Pantsir-S. Co je zač ruský systém, který zřejmě sestřelil ázerbájdžánské dopravní letadlo?

Pantsir-S (v kódu NATO: SA-22 Greyhound) je ruský systém protivzdušné obrany krátkého a středního dosahu, který kombinuje raketové a kanónové zbraně. Je určen k ochraně strategických objektů, vojenských základen nebo jednotek před různými druhy leteckých hrozeb, jako jsou letadla, vrtulníky, řízené střely, bezpilotní prostředky (drony) a dokonce i raketové projektily. 

Aktualizováno před 6 hodinami

Pád letadla společnosti Azerbaijan Airlines

Ázerbájdžánské dopravní letadlo sestřelila ruská raketa. Kreml se bouří

Ruská vláda varovala před šířením nepodložených „hypotéz“ o příčině pádu letadla společnosti Azerbaijan Airlines, při kterém ve středu v Kazachstánu zahynulo 38 lidí. K incidentu došlo u města Aktau, přičemž přežilo 29 z 67 lidí na palubě. Tragédie vyvolala spekulace, že havárii mohl způsobit zásah ruského systému protivzdušné obrany v čečenské oblasti. Ázerbájdžánské vládní zdroje pro Euronews následně potvrdily, že ruská střela země-vzduch skutečně způsobila středeční havárii letadla.

před 7 hodinami

před 8 hodinami

před 9 hodinami

před 10 hodinami

před 11 hodinami

dárky

Co s nevhodným vánočním dárkem? Lhůta pro vrácení se krátí

Vánoce jsou časem radosti, ale ne všechny dárky, které dostaneme, odpovídají našim představám. Nevhodné velikosti, duplikáty nebo prostě něco, co se nám nehodí – to vše může být důvodem k vrácení nebo výměně dárku. Pokud jste se ocitli v této situaci, nezoufejte. Většina obchodů má pro takové případy řešení.

před 12 hodinami

před 13 hodinami

před 14 hodinami

před 15 hodinami

včera

RECENZE: Čarovné jablko v souboji nových vánočních pohádek obstálo

Den po nové štědrovečerní pohádce Tři princezny nasadila Česká televize do vysílání další premiérovou pohádku Čarovné jablko, která vznikla ve spolupráci se sousedy ze Slovenska. Je o souboji dobra se zlem, jak jinak. Jak ale dopadl pomyslný souboj vánočních pohádek? 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy