Incidenty na železnici: Malé tratě lze zabezpečit již existujícími zařízeními, říká výrobce

Malé regionální tratě lze zabezpečit již existujícími technickými zařízeními, tvrdí šéf největšího výrobce zařízení pro železnice AŽD Praha Zdeněk Chrdle. S tím souhlasí zástupci strojvůdců, kteří se nechtějí v provozu spoléhat jen na rozhodování lidí.

Použití takových zařízení však v minulosti neschválilo ministerstvo dopravy, podle úřadu je jedinou možností využití evropského systému ETCS, s nímž EU počítá jako s jednotným zabezpečovačem pro celou unii. Jeho instalace na malé tratě ovšem může trvat i desítky let. Správa železnic vyvíjí zjednodušenou verzi systému.

V Česku je okolo 3500 kilometrů regionálních tratí, z toho přibližně polovina je podle Petra Nachtigalla z Univerzity Pardubice úrovně D3, tedy se zjednodušeným řízením provozu. Mezi tyto tratě patří i železnice u Perninku na Karlovarsku, kde se minulé úterý čelně srazily dva vlaky. Tyto tratě jsou řízeny výhradně člověkem, konkrétně jde o komunikaci dispečera se strojvedoucím. Nachtigall upozornil, že jde sice o efektivní způsob řízení úseků se slabým provozem, zároveň je však veškerá odpovědnost na lidech.

Takový způsob řízení provozu se nelíbí strojvůdcům. Podle nich je nepřípustné, aby byl provoz závislý jen na rozhodování lidí. Prezident Federace strojvůdců ČR Jaroslav Vondrovic navrhuje využití již existujících systémů, například systému radioblok, který je z tratí D3 pouze na železnici na Volarsku.

Stejně situaci hodnotí firma AŽD Praha, která připravuje systém ETCS na koridorových tratích a vyvinula i systém na Volarsku. Podle Chrdleho by radioblok byl využitelný i na jiných tratích D3, a to levněji a rychleji než systém ETCS. "Toto zařízení hlídá plně činnost strojvedoucího a nedovolí jízdu, která není povolena," řekl.

Ministerstvo ovšem trvá na tom, že téměř jedinou cestou pro zabezpečení menších tratí je instalace systému ETCS. Upozornilo, že regionální tratě se letos stanou součástí evropské železniční sítě a předpisy EU počítají pouze s ETCS. Podle Chrdleho by se však stát mohl pokusit u EU vyjednat výjimku minimálně do doby, než bude na tratě instalován evropský zabezpečovač, což může trvat i desítky let.

Podle ministerstva ovšem radioblok ani tak nelze použít, protože není plnohodnotným schváleným zabezpečovačem. Proti tomu se ovšem ohradil šéf AŽD Praha, podle něhož je systém vyvinutý podle požadavků Správy železnic.

Stát tak bude dál prosazovat zabezpečení jen formou ETCS, respektive jeho zjednodušenou a levnější verzi pro lokální tratě. Tu nyní vyvíjí pro tratě D3 Správa železnic, termín dokončení ale není jasný.

Při nehodě na trati mezi Perninkem a Karlovými Vary se čelně srazily dva vlaky. Při nehodě zemřeli dva lidé. Podle předběžného šetření byla příčinou nehody patrně chyba strojvedoucího jednoho z vlaků, který vjel nepovoleně na trať.

Na tratích se zjednodušeným řízením provozu se od roku 2011 stalo pět nehod. Ve všech případech bylo příčinou selhání člověka.

Související

Více souvisejících

železnice Vlaky doprava

Aktuálně se děje

před 21 minutami

Policie ČR, ilustrační fotografie.

Inspekce obvinila policisty, kteří před pražským barem napadli několik lidí

Generální inspekce bezpečnostních sborů (GIBS) ve středu obvinila dvojici příslušníků policie, kteří v únoru v opilosti napadli několik osob před barem na pražském Smíchově. Policie v dubnu zprostila muže zapojeného do incidentu výkonu služby, už dříve označila jeho jednání za neakceptovatelné a neomluvitelné.

před 46 minutami

před 54 minutami

před 1 hodinou

před 1 hodinou

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 3 hodinami

před 3 hodinami

před 3 hodinami

před 4 hodinami

před 4 hodinami

Helena Langšádlová

Ministryně Langšádlová se rozhodla podat demisi

Ministryně pro vědu, výzkum a inovace Helena Langšádlová (TOP 09) se rozhodla podat demisi, oznámila její strana ve čtvrtek ráno. Podrobnosti má končící členka Fialovy vlády poskytnout odpoledne. 

před 4 hodinami

před 6 hodinami

Aktualizováno včera

včera

včera

včera

včera

Fotbal, ilustrační fotografie

Od příští sezóny ponese nejvyšší fotbalová liga jméno sázkovky Chance. Přiteče díky ní čtvrtmiliarda ročně

Až letos v červenci odstartuje nová sezóna tuzemské nejvyšší fotbalové soutěže, už se v jejím názvu neobjeví jméno sázkové kanceláře Fortuna, ale jejího konkurenta Chance. Právě tato sázková kancelář totiž vyhrála výběrové řízení na titulárního partnera první fotbalové ligy a díky tomu si tak tuzemský profesionální fotbal od příští sezóny dalších pět let přijde na čtvrtmiliardy ročně.

včera

RECENZE: Papežův zákon o prohnilé církvi stojí i padá na velikášském akademismu

Poté, co byl u nás snímek Papežův zákon uveden v rámci nesoutěžní sekce karlovarského festivalu, se dostává i do široké distribuce. Italský film se noří do temné historie církve a skrze příběh na základě skutečných událostí reflektuje krutost lidské manipulace, společenskou rozštěpenost i individuální osudy na pozadí velkých dějin.

Zdroj: Martin Pleštil

Další zprávy