"Zemanův kanál nemá opodstatnění." Olomoucký kraj projekt odmítl, píše na ministerstva

Zastupitelstvo Olomouckého kraje dnes vyslovilo nesouhlas s projektem stavby kanálu Dunaj-Odra-Labe, jehož značná část by měla vést přes území tohoto kraje. Zastupitelé zároveň schválili znění dopisu adresovaného ministerstvu dopravy a ministerstvu pro místní rozvoj, ve kterém je vyjádřen nesouhlas krajské samosprávy se stavbou kanálu. Usnesení o zahájení přípravy na tuto rozsáhlou stavbu přijala 5. října vláda.

Josef Suchánek
doporučujeme

"Kanál v dnešní době nemá užitkové a ekonomické opodstatnění. Kromě toho je podle odborníků velkou hrozbou pro životní prostředí. Proto si myslím, že bylo správné rozhodnutí jeho výstavbu dále nepodpořit," komentoval odmítavé stanovisko vedení kraje olomoucký hejtman Josef Suchánek (Piráti a STAN). Olomoucký kraj je podle něj řešením tohoto vodního kanálu zasažen nejvíce ze všech krajů, protože jeho územím procházejí všechny tři větve, a to Dunajská, Oderská i Labská. Dlouhodobě Olomoucký kraj odmítá Labskou větev.

Opoziční zastupitel a bývalý hejtman Ladislav Okleštěk (ANO) dnes neúspěšně navrhl stažení zamítavého stanoviska z programu jednání do doby, než budou známé dopady záměru na životní prostředí. Podle zastupitelky Jitky Seitlové (Společně-Koalice pro Olomoucký kraj) byly už do několika studií investovány desítky až stovky milionů korun a zastupitelé mají k dispozici dostatek informací, aby se mohli rozhodnout a hlasovat. Podle Oklešťka je však třeba počkat na studii, která posoudí dopad projektu na životní prostředí.

Se stavbou kanálu Dunaj-Odra-Labe nesouhlasí ani zastupitelé Ostravy. Nesouhlasné stanovisko jednomyslně odhlasovali v polovině listopadu a žádají ukončení příprav výstavby vodního díla. Město poukazuje na to, že stavba by měla obrovské důsledky na ekosystém a životní prostředí v okolí řeky Odry, která protéká územím Ostravy, a negativně by ovlivnila urbanismus města.

Studii proveditelnosti pro výstavbu vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe projednala vláda na začátku října. Připravovat se má první část vodního koridoru, která by měla stát zhruba 15 miliard korun a zaměřuje se na propojení Dunaje s Odrou. Schválené přípravy projektu kritizovali opoziční politici i zástupci ekologických organizací. Stavbu kanálu naopak prosazuje prezident Miloš Zeman.

Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

V chovu s ptačí chřipkou na Táborsku dnes usmrtili zbylá zvířata

23.01.2021 13:16 Aktualizováno V Dlouhé Lhotě na Táborsku bylo dnes utraceno 17 ptáků z malochovu s potvrzenou ptačí chřipkou.…

Kolaudace velké části tunelu Blanka neplatí, rozhodl soud

22.01.2021 18:47 Aktualizováno Městský soud v Praze vyhověl žalobě spolku Holešovičky pro lidi a zrušil kolaudační souhlas pro…

Ze tragickou srážku vlaků u Perninku může podle inspekce strojvedoucí

21.01.2021 10:07 Drážní inspekce označila za příčinu loňské srážky osobních vlaků u Perninku pochybení…

Paliva v Česku od minulého týdne zdražila, benzin je nad 28 Kč/l

21.01.2021 07:38 Pohonné hmoty v uplynulém týdnu zdražily. Litr nejprodávanějšího benzinu Natural 95 se aktuálně u…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama