Pražský dopravní podnik (DPP) chce příští rok zahájit stavbu druhého úseku metra D a tramvajové trati v horní části Václavského náměstí. Plánuje také, že dokončí budované trati z Divoké Šárky na sídliště Dědina a z Modřan do Libuše a postaví i zprovozní koleje z Holyně do Slivence. V rozhovoru s ČTK to řekl ředitel DPP Petr Witowski. Podnik podle něj také začne se stavbou trolejbusové trati na letiště či umožní bezkontaktní nákup jízdenek ve všech autobusech.
První úsek linky metra D mezi Pankrácí a stanicí Olbrachtova v Praze 4 začal DPP stavět koncem letošního dubna, nyní má hotový asi kilometr tunelů a nedávno začal hloubit stanici Olbrachtova. Dále je v plánu úsek z Olbrachtovy na Nové Dvory, jehož zhotovitele nyní podnik vybírá v soutěži. "Věřím, že se nám na podzim příštího roku podaří zahájit stavbu druhého úseku metra D," řekl Witowski. Předpokládaná cena úseku je zhruba 24,6 miliardy korun, finální vzejde z tendru.
Začátkem příští ho roku by měla začít stavba kolejí na horní části Václavského náměstí, kde tramvaje jezdily do roku 1980. Oproti původnímu stavu budou koleje po stranách náměstí a uprostřed vznikne promenáda. Odhad nákladů na vybudování kolejí a úprav horní části náměstí je podle dřívějšího vyjádření náměstka primátora Adama Scheinherra (Praha Sobě) 1,25 miliardy korun. Podnik také příští rok plánuje za 233 milionů postavit druhou část trati do Slivence, která naváže na úsek mezi Barrandovem a Holyní.
Cestující se v polovině příštího roku také dostanou tramvají až do Libuše, kam podnik za 304 milionů staví koleje z obratiště Sídliště Modřany. Stejně tak by DPP chtěla dokončit stavbu kolejí z Divoké Šárky na sídliště Dědina, které by měly být zprovozněny na přelomu října a listopadu. Stavba vyjde na 840 milionů korun a 85 procent z částky DPP podle dřívějších informací získá z evropských fondů. V plánu je podle Witowského i prodloužení tramvajové trati ze stanice Pankrác ke křižovatce ulic Budějovická a Bystřická.
"Začátkem příštího roku bychom chtěli zahájit bezkontaktní placení také ve všech autobusech, čímž by se měl velmi zpříjemnit nákup jízdenek," řekl dále ředitel. Podnik v roce 2019 terminály pro bezkontaktní platbu vybavil tramvaje, o rok později vestibuly stanic metra. Witowski dodal, že podnik příští rok začne stavbu trolejbusové trati z Veleslavína na letiště, kde bude jezdit elektrifikovaná linka číslo 119. Stavba vyjde na 354,5 milionu.
Příští rok chce DPP v tendru vybrat dodavatele nových vozů lanovky na Petřín, dokončit tendr na nákup až 140 hybridních kloubových autobusů, převzít 15 nových trolejbusů a nasadit je do provozu na první trolejbusové trati mezi Letňany a Čakovicemi, vyměnit eskalátory ve stanici Jiřího z Poděbrad, začít testovat autobus na vodík nebo dokončit rekonstrukci a opět zprovoznit tramvajovou trať mezi Palmovkou a Ohradou. Názvy zastávek bude tramvajích a autobusech bude oznamovat hlas herce a dabéra Jana Vondráčka.
Související
Metro C ráno nejezdilo na části trasy. Důvodem byla technická závada
Další výluka na lince metra C. V úseku přes centrum Prahy se nejezdí
Dopravní podník Praha , Praha - Václavské náměstí , Praha
Aktuálně se děje
před 28 minutami
Islámský stát v tichosti opět sílí. Vytváří statisíce nových uprchlíků
před 1 hodinou
Úřady oznámily, že našly přes milion nových dokumentů v kauze Epsteina
před 2 hodinami
Evropa může čelit válce s Ruskem do několika let. Podle expertů na to není vůbec připravena
před 4 hodinami
Počasí bude mrazivé i po svátcích, o víkendu se přidá sněžení
včera
Brusel vrací úder. Tlaku USA ustoupit nehodlá
včera
RECENZE: Záhada strašidelného zámku se bojí i vlastního stínu. Neurazí, ale upadne v zapomnění
včera
Napětí na Blízkém východě: Izrael stupňuje údery v Libanonu před klíčovým termínem
včera
Referendum o konci války, budoucnost Záporožské jaderné elektrárny. Co obsahuje 20bodový mírový plán?
včera
Jihomoravští záchranáři jsou na pokraji sil: Místo nehod řeší rýmu a teploty
včera
Ruské jednotky v noci vtrhly do ukrajinské vesnice. Odvlekly desítky lidí
včera
Transatlantická roztržka graduje: USA zakázaly vstup do země strůjcům evropské digitální regulace
včera
Spor USA s Venezuelou má nečekaného vítěze. Zatím z něj těží pouze Čína
včera
V Turecku se zřítilo letadlo s libyjským náčelníkem generálního štábu. Nehodu nepřežil
včera
Průlom v mírových jednáních? Ukrajina zvažuje vznik ekonomické zóny na východě
včera
Ukrajinské město dalo světu nejslavnější vánoční koledu. Rusové ho srovnali se zemí
včera
Návrat terorismu, válka ve Venezuelu nebo souboj o AI? Co lze čekávat od roku 2026
včera
Předpověď počasí na svátky: Budou letos bílé Vánoce?
23. prosince 2025 21:22
Zákaz tělesného trestání dětí, změny v rozvodech, konec střídavé péče. Co přináší novela občanského zákoníku?
23. prosince 2025 19:58
Fond je neodvolatelný, reaguje Babiš na problémy se střetem zájmů. Nic tím nevysvětlil
23. prosince 2025 19:41
Vánoční příměří je dnes už nereálný koncept. Lidé sice potřebují klid, válčení se ale radikálně změnilo
Vánoční příměří na západní frontě v roce 1914 patří k nejznámějším výjimkám moderního válečnictví. Na několik hodin tehdy ustoupily zbraně, propaganda i disciplína a prostor získal prostý lidský instinkt. O více než sto let později však podobná epizoda působí téměř nemyslitelně. Současné konflikty, včetně války na Ukrajině, jsou vedeny nepřetržitě, centralizovaně a v těsném propojení s politikou, médii a ideologií.
Zdroj: Jakub Jurek