Praha - Bezpečnost silničního provozu v České republice se postupně zlepšuje. Mezi roky 2007 a 2013 se počet obětí silničních dopravních nehod snížil o téměř polovinu, těžce zraněných ubylo 30 %. Přesto však ČR patřila v roce 2013 ke třetině zemí EU s nejvyšší mírou silniční nehodovosti. V železniční dopravě se v uvedeném období počty zraněných a usmrcených nesnižovaly, uvedl Český statistický úřad.
Snižování nehodovosti na silnicích v České republice pozitivně ovlivňovaly postupná modernizace vozového parku, rozvoj dopravní infrastruktury, dopravní výchova i zesílená mediální osvěta, včetně některých preventivně-represivních opatření. „Tento příznivý trend se však během letošních prvních devíti měsíců zastavil a usmrcených bylo proti stejnému období 2013 o desetinu více, zejména kvůli vysokému počtu obětí v červnu a září," říká analytik ČSÚ Jiří Kamenický. „Mírně vyšší byl i počet lehkých zranění, naopak případů těžkých zranění bylo nejméně za posledních zhruba čtyřicet let," dodává.
Dlouhodobé tendence ukazují zlepšování bezpečnosti silničního provozu, a to zejména v letech 2007–2013. Snížil se počet obětí nehod o téměř polovinu, těžkých zranění o téměř třetinu a počet lehkých zranění o osminu. Redukuje se i tzv. následná úmrtnost – zatímco v roce 1995 bylo z celkového počtu obětí silničních nehod zaznamenáno 13 % zemřelých v rozmezí jednoho až třiceti dnů po nehodě, v roce 2010 byl tento ukazatel jen poloviční.
To však nestačí na vyrovnání nepříznivé relace k nehodovosti v zemích EU. V roce 2013 bylo v ČR, hned po Polsku, zaznamenáno nejvíce úmrtí při silničních nehodách v přepočtu na obyvatele ve střední Evropě, úroveň Německa převyšovalo o více než polovinu. „Na milion obyvatel připadalo v České republice 62 úmrtí při silniční nehodě, což bylo o pětinu více než obdobný poměr v zemích Evropské unie," vysvětluje Kamenický.
V železniční dopravě počty zraněných či usmrcených osob, v úhrnu na všech typech drah, mezi roky 2007 a 2013 pouze stagnovaly (232 obětí a 635 zraněných v roce 2013), s mírným růstem u trolejbusové či tramvajové dopravy. Desetinu obětí si vyžádaly střety na železničních přejezdech.
Regionálně zaznamenal v letech 2010–2013 nejvíce nehod s následky na zdraví v přepočtu na obyvatele Jihočeský kraj, a to o čtvrtinu více než činil republikový průměr. Nadprůměrná nehodovost byla i v Libereckém (o pětinu), Plzeňském (o šestinu) a Pardubickém (o sedminu) kraji. V Praze byly počty nehod s následky na zdraví proti relativní úrovni za ČR naopak o pětinu nižší. Vyšší závažností nehod podle podílu usmrcených a těžce zraněných osob se vyznačují příhraniční okresy na jihu a jihovýchodě ČR a také Kraj Vysočina.
Závažnost nehod podle počtu úmrtí, které zavinili řidiči osobních aut, se zvyšuje u řidičů do 25 let a nad 65 let; jejich počet plynule roste také se stářím vozidla. V posledních letech se zvyšují počty nehod s následky na zdraví v důsledku střetu se zvěří (za roky 2008–2013 o čtvrtinu). Z hlediska typu komunikace přetrvává nejvyšší závažnost nehod na silnicích 1. třídy (soustřeďují přitom méně než šestinu veškerých nehod), a to vlivem velmi vysokého podílu usmrcených. Vztáhneme-li počty nehod k intenzitě dopravy, pak na silnicích 3. třídy byla 2,2krát vyšší četnost nehod s újmou na zdraví než na silnicích 1. třídy, a desetkrát vyšší než na dálnicích, informuje czso.cz.
Velmi závažné jsou nehody s účastí chodců. V letech 2009–2012 při nich zemřel nebo utrpěl těžké zranění každý pátý chodec. Při nehodách větších motocyklů zemřela rovněž celá pětina motorkářů, cyklisté nepřežili nehody ve 13,5 % případů.
Související
Nehoda u Málkova uzavřela silnici. Havaroval kamion s krevní plazmou
Vážná nehoda na D5. Na příjezdu do Prahy se utvořila dlouhá kolona
Dopravní nehody , čsú , Nehody aut
Aktuálně se děje
před 21 minutami
Rakousko je bez plynu. Gazprom mu zavřel kohoutky
před 1 hodinou
Útěk z USA před Trumpem? Na čtyři roky vás ukryjeme, vrátíte se, až odejde, slibuje lodní společnost
Aktualizováno před 1 hodinou
Lidé na Národní třídě vypískali Rakušana i Babiše, Pavel zpytoval svědomí. Na Staroměstském náměstí se demonstruje
před 2 hodinami
Do pěti let budeme mít platy jako Němci, slíbil Fiala. Ve skutečnosti to nebude ani za dalších 35 let
před 2 hodinami
COP29: Světu dochází čas. Musí sehnat bilion dolarů ročně dříve, než nastoupí Trump
před 3 hodinami
Trumpova politika Ameriky na prvním místě: Jaké bude mít globální důsledky?
před 4 hodinami
Nemám vůbec strach. Trump bude problém, ale pro zločince, říkají migranti v USA
před 5 hodinami
Temná stránka války na Ukrajině: Veteráni v Rusku prolévají krev, společnost se jich bojí
před 6 hodinami
Odpověď těm, co jednají s Putinem. Masivní útok na Ukrajinu byl vzkaz Scholzovi a Trumpovi, míní Kyjev
před 7 hodinami
Rusko tlačí Ukrajinu do kouta. Samo ale čelí vážným problémům
před 8 hodinami
Rusko v noci provedlo největší útok za celý podzim. Zasáhlo obytné budovy i obchody, Kyjev sčítá mrtvé
před 9 hodinami
Češi slaví 17. listopad. Pavlovi poděkovali i na něj křičeli
před 10 hodinami
Den, který navždy změnil Česko. 17. listopad odstartoval odpor Čechů proti komunistickému režimu
před 10 hodinami
35 let po sametové revoluci potřebuje Česko další transformaci
před 11 hodinami
Počasí bude příští týden jak na houpačce. Přijdou mrazy i citelné oteplení
včera
Hradecký asistent Vácha zná trest za rasismus. Vedle dvouměsíční stopky zaplatí 40 000 korun
včera
Slovácko představilo nového trenéra Smetanu. Přišel z Ružomberoku za 100 000 eur
Aktualizováno včera
Ve StarDance padla první třicítka. Soutěž opustila Jana Paulová
včera
COP29 selhal, oči se upírají k summitu G20. Jednejte, nebo přijde zkáza, vyzvala státy OSN
včera
Sbohem, X, vítej, Bluesky. Nad Muskovou sociální sítí se stahují mračna, čelí hromadnému exodu
Sociální média procházejí zásadní proměnou, přičemž stále více uživatelů opouští platformu X, dříve známou jako Twitter, kterou vlastní Elon Musk. Mnozí nacházejí nové útočiště na konkurenční platformě Bluesky, založené v roce 2019 Jackem Dorseyem, původním zakladatelem Twitteru.
Zdroj: Libor Novák