Hračky podraží. Hračkářský byznys čelí nejtěžší situaci za posledních minimálně 40 let, plyšáci z Číny se i přestávají dovážet

KOMENTÁŘ Lukáše Kovandy - Astronomický růst celosvětových přepravních nákladů se promítá a ještě promítne do cen hraček, a to i v Česku. Přeprava běžného kontejneru, v němž se vozí právě i hračky, na trase mezi Šanghají a Rotterdamem vyjde podle agentury Bloomberg na 10 522 dolarů. To je o 547 procent, než kolik činí průměr pro tuto část roku za uplynulých pět let.

hračky, Photo by Trevor Vannoy

Zkušení profesionálové hračkářského byznysu za posledních 40 let podle svých slov nepamatují tak náročnou situaci, jaké branže čelí právě teď. Například britský hračkářský obchod The Entertainer už musel zastavit dovoz velkých plyšových medvědů z Číny jednoduše proto, že přeprava enormně zdražila. Za dvojnásobek dřívější ceny by velcí „teddy bearové“ byli prakticky neprodejní. 

Za růstem přepravních nákladů stojí souhra mimořádných okolností, které nastávají v důsledku pandemie.  

Lidé po celém světě jsou nyní, když se kamenné obchody otevřely, ochotni utrácet více. To v případě hraček platí dvojnásob, neboť při nákupu hračky hraje zásadní roli návštěva hračkářství s dítětem, které si často vybírá hračku přímo v obchodě. Internetový prodej dítěti takový zážitek pochopitelně zprostředkovat nemůže, takže online prodej hraček v uplynulém pandemickém roce a čtvrt ani vzdáleně nekompenzoval propad tržeb z kamenného prodeje.  

Češi za hračky, hry a figurky běžně utratí takřka deset miliard korun ročně. Loni však byla celková útrata výrazně slabší. A letos se to tuzemští kupující snaží dohnat – podobně jako lidé v jiných zemích. To vytváří nápor na kontejnerovou přepravu z Číny, odkud se i do Česka podstatná část hraček dováží.  

Vedle silné celosvětové poptávky způsobuje růst cen přepravy, včetně přepravy hraček, také nedostatek kontejnerů, nedostatek přepravních plavidel a nedostatek pracovníků v přístavech, jako je Šanghaj. Aktuální opětovné šíření nákazy covid 19 právě v asijských exportních uzlech typu Šanghaje pochopitelně návrat do normálu oddaluje.    

Tlak na zdražování hraček v ČR tak jen tak neodezní, neboť přepravní náklady zůstanou navýšené po delší dobu.

Podnikatelé v programu Pomoc po tornádu podali žádosti za 19 milionů

23.07.2021 11:17 Podnikatelé v programu Pomoc po tornádu zatím podle ministerstva průmyslu a obchodu (MPO) podali 44…

Státní fond vymáhá od Agrofertu zpět dotaci 5 milionů korun

22.07.2021 08:32 Podpůrný a garanční rolnický a lesnický fond (PGRLF) žádá zpět od holdingu Agrofert pět milionů…

Index: Průměrná sazba hypoték v červnu stoupla na 2,13 procenta

21.07.2021 07:56 Průměrná úroková sazba hypoték v červnu stoupla na 2,13 procenta z květnových 2,06 procenta. Sazba…

Počet odhalených padělaných bankovek a mincí výrazně stoupl

20.07.2021 11:35 Česká národní banka v prvním pololetí zadržela 5334 padělaných a pozměněných bankovek a mincí. Loni…

Příjem žádostí do první výzvy programu COVID Nepokryté náklady dnes končí

19.07.2021 08:32 Podnikatelé mohou dnes naposledy žádat o podporu z první výzvy programu COVID Nepokryté náklady.…

Agrofert podruhé žaloval Evropskou komisi, chce odblokovat dotace

19.07.2021 07:53 Společnost Mlékárna Hlinsko z holdingu Agrofert podala v dubnu žalobu k Soudnímu dvoru Evropské…

Finanční svět prochází transformací. Společnost se mění na bezhotovostní

17.07.2021 09:48 Tempo růstu bezhotovostních plateb, které pandemie ještě urychlila, v následujících letech…

Státní dluh ve druhém čtvrtletí klesl o 3,6 miliardy korun

16.07.2021 16:23 Státní dluh klesl ve druhém čtvrtletí o 3,6 miliardy na 2,416 bilionu korun. Informovalo o tom dnes…

Novým šéfem pražského letiště by se měl opět stát Jiří Pos

15.07.2021 18:58 Aktualizováno Novým předsedou představenstva Letiště Praha by se měl opět stát Jiří Pos, který letiště vedl v…

Společnost OKD za první pololetí vyprodukovala 1,477 milionu tun uhlí

15.07.2021 11:57 Těžební společnost OKD za první pololetí letošního roku vyprodukovala 1,477 milionu tun černého…

Související:

Právě se děje