Odkup Českých aerolinií (ČSA) kvůli současné krizi by státu zajistil dohled nad strategicky důležitou částí dopravy a může firmu zachránit, výnosný však bude jen stěží. Mělo by jít spíš o krajní řešení. Problém by mohl nastat s oceněním společnosti. Vyplývá z komentářů analytiků, které ČTK oslovila. Upozornili na to, že odkup leteckých dopravců zvažují i další státy.
Ministryně financí Alena Schillerová (za ANO) v úterních Hospodářských novinách řekla, že stát by měl koupit ČSA. Vstup státu do společnosti v minulých dnech připustil například i premiér Andrej Babiš (ANO). Letečtí dopravci mají nyní problémy kvůli koronavirové krizi a rušení letů.
Na smysluplnosti případné investice se oslovení analytici neshodli. Například analytik společnosti Cyrrus Petr Pelc jako přínosný hodnotí budoucí udržení dominantní české letecké společnosti a její budoucí působení v rámci přepravy a cestovního ruchu. Bez významného investora podle něj může aerolinkám reálně hrozit krach. Pokud se ovšem stát rozhodne ČSA finančně podpořit, je podle Pelce žádoucí aby dostal něco nazpět. To by mohl být právě majetkový podíl ve firmě.
Naopak podle analytika společnosti Natland Petra Bartoně odkoupení ČSA státem problémy nevyřeší. "Znárodnění", jak Bartoň návrh nazval, je podle něj vhodné pouze v případech, kdy má takto významný podnik problémy například v řízení firmy. ČSA však podle něj v současnosti doplácí na nízkou poptávku kvůli krizi. Stát by měl podle Bartoně zavádět kroky ke zmrazení zaměstnanosti.
Hlavní ekonom společnosti Czech Fund Lukáš Kovanda v souvislosti s návrhem na odkup ČSA připomněl, že odkoupení národních leteckých dopravců zvažují i některé jiné státy. Česko by se tak nijak nevymykalo. Na rozdíl od některých zemí, jako je například Itálie, si to navíc může vzhledem k nízkému státnímu zadlužení dovolit. Podle Kovandy by však mělo jít o krajní řešení. "Státní vlastnictví firem je totiž často značně neefektivní," uvedl. Podle něj může být i celospolečensky přínosnější ponechat firmu svému osudu. Vláda by měla dopravce zachraňovat v případě, že by v běžné tržní soutěži nepřežil.
Problémem může být stanovení hodnoty společnosti. "Vzhledem k velmi nejasnému časovému scénáři obnovení letového provozu a jeho budoucnosti v obecné rovině je v aktuální situaci prakticky nemožné stanovit hodnotu firmy výnosovým způsobem," uvedl Pelc. Podle něj lze hodnotu firmy vyjádřit pouze majetkovou hodnotou, tedy oceněním letounů a ostatní techniky spolu s veškerým dalším hmotným majetkem. Důležitou položku tvoří také cizí zdroje firmy, tedy souhrn úvěrů a ostatních závazků. Podle Kovandy by měl stát pro stanovení ceny v zájmu transparentnosti vybrat třetí stranu obchodu z řad renomovaných poradenských firem.
Pochybovat lze podle analytiků i o výnosnosti takové investice. Situace v letecké dopravě bude v následujících měsících jen těžko předvídatelná. Podle Bartoně by tak odkup byl výhodný pouze v případě nízké ceny, o tu však podle něj vládě nejde.
ČSA v současnosti patří do skupiny Smartwings. Ta má v současnosti kvůli krizi odstaveno přes 90 procent své flotily. Zaměstnancům proto snižuje mzdy, propouštění zatím nechystá.
Související

Český turismus se konečně zotavuje z pandemie. Nejvíce nových turistů je z Tchaj-wanu

ČSA loni vydělaly přes 55 milionů korun, pomohly jim emisní povolenky
ČSA , Alena Schillerová , Ekonomika
Aktuálně se děje
před 36 minutami

Sparta nezvládla zápas v Kazachstánu. Ostrava přišla v souboji s Legií o výhru
před 38 minutami

Klub i hráč potvrdili konec spolupráce. Ewerton se z Ostravy stěhuje do Egypta
před 45 minutami

Místo radosti skepse. Proč je potřeba brát nové Trumpovo ultimátum pro Rusko s rezervou?
před 1 hodinou

Komunisté velebící agresora měli v Rusku zůstat. Za podkopávání demokracie zkrachovali na hranicích po právu
před 2 hodinami

Izrael pozastavil vojenské operace v Gaze. Bude to ale stačit?
před 4 hodinami

EU jen pár hodin po dohodě přiznala, že nemůže zaručit jeden ze slibů
před 4 hodinami

Macron se uznáním Palestiny vymezuje proti hladomoru jako prostředku zahraniční politiky, říká Hennlichová. Francie si nepřizná, že už není rozhodující velmoc
před 5 hodinami

Putin nedostal od Trumpa na ukončení války ani dva týdny
před 5 hodinami

Myslím, že Netanjahu lže, prohlásil Trump. Británie je situací v Gaze otřesena, dodal Starmer
před 6 hodinami

Trump zkrátí Putinovi ultimátum. Rusko na ukončení války nedostane ani 50 dní
před 7 hodinami

Pentagon uspořádá Top Gun. Na školení sebevražedných útoků s drony dohlédnou Ukrajinci
před 7 hodinami

CNN: Obchodní dohoda s EU je dalším vítězstvím Trumpa. Epsteinovu aféru tím ale nesmaže
před 8 hodinami

Thajsko a Kambodža ohlásily okamžité příměří. Obě země poděkovaly Číně a Trumpovi
před 8 hodinami

Roman Staněk slaví životní úspěch: Drama ve Spa mu přineslo první výhru ve Formuli 2
před 9 hodinami

"V letadle je bomba, smrt Americe, smrt Trumpovi." Cestující zažili během letu chvíle hrůzy
před 10 hodinami

Mohou USA zabránit okupaci Tchaj-wanu? Podle expertů musí prvně vyřešit zásadní otázku
před 11 hodinami

Proruská "hrozba pro národní bezpečnost." Europoslance Dostála vyhostili z Moldavska
před 11 hodinami

V Gaze hladomor není, tvrdí Netanjahu navzdory zjevným důkazům. IDF zavedly humanitární pauzy
před 11 hodinami

Připravenost Palestiny fungovat jako regulérní stát je dlouhodobě velmi omezená. Mohla by hrozit i občanská válka nebo vláda islamistů, varuje Taterová
před 12 hodinami
Jak se vyhnout ruským balistickým raketám? Ukrajina vymyslela trik, kterým ochrání F-16
Ukrajinské stíhací letouny F-16 získaly významnou posilu v podobě nových mobilních modulů pro údržbu a provoz, které jim pomohou vyhýbat se ruským útokům balistickými raketami. Tyto komplexy, vyvinuté charitativní nadací "Come Back Alive" a ukrajinským ministerstvem obrany, obsahují vše potřebné pro údržbu a vybavení letadel, stejně jako pro provádění operačních činností.
Zdroj: Libor Novák