Není pochyb, že Julia Senningerová je milovnicí vlaků. Třiatřicetiletá žena, která žije ve švédském hlavním městě Stockholmu, pravidelně cestuje po železnici nejen za svou rodinou do Lucemburska, ale také do prázdninových destinací. Cestování tímto způsobem dává přednost před létáním především z ekologických důvodů. Dodává však, že vlaky jsou prostě příjemnější, zejména lůžkové spoje. Má štěstí, protože noční vlaky zažívají v kontinentální Evropě comeback a od loňského léta je v nabídce řada nových služeb a další přibudou ještě letos nebo v roce 2024, napsal server BBC News.
"Je to mnohem větší zábava. Potkáte více lidí a vedete zajímavé rozhovory," říká Senningerová. V říjnu cestovala s manželem tehdy nově zavedenou lůžkovou linkou ze Stockholmu do Hamburku, druhého největšího německého města. Tu provozuje švédská železniční společnost SJ. Spoj odjíždí ze Stockholmu každý den v 17:30 a do Hamburku přijíždí v 6:30 ráno.
Uhlíková stopa je jen zlomkem letu. Letadlo ze Stockholmu do Hamburku způsobí podle výpočetního webu EcoPassenger přibližně 250 kilogramů emisí oxidu uhličitého na jednoho cestujícího. Naproti tomu CO2 uvolněný při cestě vlakem na elektrický pohon činí pouhých 26 kilogramů.
Noční vlak SJ má devět vagonů a kapacitu 400 cestujících. Dan Olofsson, vedoucí nabídkových služeb společnosti SJ, říká, že novou službu navrhla švédská vláda, "protože chtěla přesunout více lidí k cestování šetrnému ke klimatu a jedním z řešení byl noční vlak mezi Švédskem a Německem".
Služba je poháněna obnovitelnou energií a podle Olofssona ji Švédové obvykle využívají k přestupu na další železniční spoje z Hamburku.
"Hamburk není pro většinu cestujících hlavní destinací, ale je důležitým uzlem, odkud se lidé dostanou do dalších destinací v Německu, Francii a podobně," říká. "Máme lidi, kteří jím chtějí cestovat do lyžařských středisek, ale pak také na schůzky do Bruselu. Proto do Hamburku přijíždíme brzy," dodává Olofsson. Společnost plánuje od dubna prodloužit linku do Berlína.
Když se na začátku letošního roku objevila zpráva, že belgicko-nizozemská vlaková společnost European Sleeper hodlá začít přepravovat lidi přes noc z Bruselu a Amsterdamu do Berlína, vyvolalo to mezi fanoušky vlaků velký rozruch.
"Jsem velkým příznivcem nočních vlaků," říká spoluzakladatel společnosti European Sleeper Chris Engelsman. "Je to dobrodružné, romantické a efektivní," dodává a vyjmenovává seznamy svých oblíbených cest, mezi něž patří například cesta z Vídně do Kyjeva nebo z Milána na Sicílii, která zahrnuje i projížďku lodí. "Dovolená začíná, když nastoupíte do vlaku" říká Engelsman.
Spoje European Sleeper budou jezdit od konce května zpočátku třikrát týdně a každý z nich pojme přibližně 500 osob.
Proč ale právě mezi Bruselem a Berlínem? "Na této trase žádný jiný noční vlak nejezdí," říká Engelsman. "Asi před šesti lety německé dráhy ukončily provoz nočních vlaků. Byl jsem z toho frustrovaný, protože se mi zdálo, že je vždycky dost dobře obsazený," říká.
Společnost European Sleeper hodlá od příštího roku prodloužit svou trasu do českého hlavního města Prahy.
Francouzská společnost Midnight Trains, která provozuje noční vlaky, tvrdí, že chce "znovu probudit okouzlující zážitek z nočního vlaku", až v roce 2024 zahájí své první luxusní spoje z Paříže. Společnost chce nakonec obsluhovat více než 10 destinací, včetně Říma, Porta a Edinburghu, a tvrdí, že její vlaky budou jako "hotely na kolejích", které mají staromódní "nádherný šarm 20. let".
Mezitím stávající lůžková vlaková služba Nightjet, kterou vlastní Rakouské dráhy, začne ještě letos provozovat své linky Brusel-Vídeň a Paříž-Vídeň denně, aktuálně na trase jezdí třikrát týdně.
Cat Jonesová je zakladatelkou a výkonnou ředitelkou cestovní kanceláře Byway Travel, která se zabývá cestováním bez letů. Říká, že návrat popularity lůžkových vlaků "vrací radost z cestování". "Smyslem cestování je spíše zážitek než pouhý příjezd," říká. "Lidé mají pocit, že dovolená začíná, když se ve vlaku otevřou dveře," dodává.
Nicméně v závislosti na lokalitě, a zejména pokud vyrážíte z Velké Británie, může být cestování vlakem často dražší než létání. Jízdné vlakem ve Velké Británii může být ve skutečnosti o 50 procent dražší než letenky, jak vyplývá ze studie z roku 2021, kterou provedl časopis Which? zabývající se volbou spotřebitelů.
"Stejně jako u létání je třeba si rezervovat cestu dopředu, abyste našli levnější cenu," říká Mark Smith, zakladatel webové stránky s průvodcem vlaky Seat61. "Musíte si však uvědomit, že letecké společnosti neplatí žádné clo na palivo. Některé země účtují DPH na cesty vlakem, ale nikdo ji neúčtuje na letenky. Přespání ve vlaku přes noc pak ale ušetří účet za hotel," připomíná.
Dodává, že i když cestování vlakem na dlouhé vzdálenosti může být dražší, "vidíme, že mnohem více lidí volí vlak".
"Dříve měli lidé fobii z létání nebo se jim prostě líbily vlaky, ale nyní se všichni snaží snížit svou uhlíkovou stopu a chtějí si cestu zpříjemnit," říká Smith. "Lidé chtějí uniknout stresu z letiště, a jakmile jednou cestují vlakem a vidí z okna více scenérií a po příjezdu do města se snadno dostanou do hotelu, chtějí to zopakovat," dodává.
Aktuálně se děje
před 10 minutami
Rusko odpálilo mezikontinentální balistickou raketu. Poprvé v historii
před 1 hodinou
Ukrajinská fronta by mohla brzy zkolabovat, varují odborníci
před 1 hodinou
Nasazení ATACMS a Storm Shadow na ruském území: Symbolické gesto, nebo zlom ve válce na Ukrajině?
před 3 hodinami
Páteční počasí může překvapit řidiče, varovali meteorologové
včera
Vláda uvolní peníze na pomoc sportu po povodních. Podpořila také podnikání s Ukrajinou
včera
Muži hrozilo za zapálení baru v Liberci doživotí. Trest je nakonec nižší
včera
Česko si pořídí další Leopardy. Armáda tak splní požadavky NATO
včera
Bláznivé počasí očima meteorologů. Na konci týdne přijde další zvrat
včera
Princ Harry na tetovacím křesle. Nové video má své vysvětlení
včera
RECENZE: Dekadentní Gladiátor II se ocitá mezi slastnou pokleslostí a nefunkčními emocemi
včera
Pavel řekl, zda by Babišovi svěřil vládu. Může to ovlivnit jeho další kandidaturu
včera
Češi po výhře nad Gruzií postupují v Lize národů mezi elitu. Mají také jistou baráž o MS
včera
Storm Shadow donutí ruské síly přeskupit jednotky. Co jsou zač střely, které zvýší obavy z další eskalace?
včera
Ukrajina poprvé použila britské střely Storm Shadow k útokům na ruské území
včera
Strach z prohloubení války. USA i EU se obávají eskalace hybridních útoků
včera
Svět čekají dva nejnebezpečnější měsíce války, varuje Orbán
včera
Austin se vysmál Putinovi: Na Ukrajině selhal, nedosáhl svých cílů ani za 1000 dní
včera
Musk není jen Trumpův dárce. Bude potřebovat, aby zklidnil vztahy s Čínou
včera
Nad Ukrajinou se stahují mračna. Zelenskyj přiznal, že kvůli Trumpovi může prohrát
včera
Počasí letos překoná obávaný rekord. Je ještě naděje na změnu?
Rok 2024 se zapíše do historie jako rok rekordních klimatických extrémů, přičemž data ukazují, jak rychle globální oteplování mění náš svět. Stále rostoucí teploty, extrémní počasí, zvyšování hladiny moří a pokračující emise skleníkových plynů podtrhují naléhavou potřebu globální akce. Uvedl to server The Guardian.
Zdroj: Libor Novák