Není pochyb, že Julia Senningerová je milovnicí vlaků. Třiatřicetiletá žena, která žije ve švédském hlavním městě Stockholmu, pravidelně cestuje po železnici nejen za svou rodinou do Lucemburska, ale také do prázdninových destinací. Cestování tímto způsobem dává přednost před létáním především z ekologických důvodů. Dodává však, že vlaky jsou prostě příjemnější, zejména lůžkové spoje. Má štěstí, protože noční vlaky zažívají v kontinentální Evropě comeback a od loňského léta je v nabídce řada nových služeb a další přibudou ještě letos nebo v roce 2024, napsal server BBC News.
"Je to mnohem větší zábava. Potkáte více lidí a vedete zajímavé rozhovory," říká Senningerová. V říjnu cestovala s manželem tehdy nově zavedenou lůžkovou linkou ze Stockholmu do Hamburku, druhého největšího německého města. Tu provozuje švédská železniční společnost SJ. Spoj odjíždí ze Stockholmu každý den v 17:30 a do Hamburku přijíždí v 6:30 ráno.
Uhlíková stopa je jen zlomkem letu. Letadlo ze Stockholmu do Hamburku způsobí podle výpočetního webu EcoPassenger přibližně 250 kilogramů emisí oxidu uhličitého na jednoho cestujícího. Naproti tomu CO2 uvolněný při cestě vlakem na elektrický pohon činí pouhých 26 kilogramů.
Noční vlak SJ má devět vagonů a kapacitu 400 cestujících. Dan Olofsson, vedoucí nabídkových služeb společnosti SJ, říká, že novou službu navrhla švédská vláda, "protože chtěla přesunout více lidí k cestování šetrnému ke klimatu a jedním z řešení byl noční vlak mezi Švédskem a Německem".
Služba je poháněna obnovitelnou energií a podle Olofssona ji Švédové obvykle využívají k přestupu na další železniční spoje z Hamburku.
"Hamburk není pro většinu cestujících hlavní destinací, ale je důležitým uzlem, odkud se lidé dostanou do dalších destinací v Německu, Francii a podobně," říká. "Máme lidi, kteří jím chtějí cestovat do lyžařských středisek, ale pak také na schůzky do Bruselu. Proto do Hamburku přijíždíme brzy," dodává Olofsson. Společnost plánuje od dubna prodloužit linku do Berlína.
Když se na začátku letošního roku objevila zpráva, že belgicko-nizozemská vlaková společnost European Sleeper hodlá začít přepravovat lidi přes noc z Bruselu a Amsterdamu do Berlína, vyvolalo to mezi fanoušky vlaků velký rozruch.
"Jsem velkým příznivcem nočních vlaků," říká spoluzakladatel společnosti European Sleeper Chris Engelsman. "Je to dobrodružné, romantické a efektivní," dodává a vyjmenovává seznamy svých oblíbených cest, mezi něž patří například cesta z Vídně do Kyjeva nebo z Milána na Sicílii, která zahrnuje i projížďku lodí. "Dovolená začíná, když nastoupíte do vlaku" říká Engelsman.
Spoje European Sleeper budou jezdit od konce května zpočátku třikrát týdně a každý z nich pojme přibližně 500 osob.
Proč ale právě mezi Bruselem a Berlínem? "Na této trase žádný jiný noční vlak nejezdí," říká Engelsman. "Asi před šesti lety německé dráhy ukončily provoz nočních vlaků. Byl jsem z toho frustrovaný, protože se mi zdálo, že je vždycky dost dobře obsazený," říká.
Společnost European Sleeper hodlá od příštího roku prodloužit svou trasu do českého hlavního města Prahy.
Francouzská společnost Midnight Trains, která provozuje noční vlaky, tvrdí, že chce "znovu probudit okouzlující zážitek z nočního vlaku", až v roce 2024 zahájí své první luxusní spoje z Paříže. Společnost chce nakonec obsluhovat více než 10 destinací, včetně Říma, Porta a Edinburghu, a tvrdí, že její vlaky budou jako "hotely na kolejích", které mají staromódní "nádherný šarm 20. let".
Mezitím stávající lůžková vlaková služba Nightjet, kterou vlastní Rakouské dráhy, začne ještě letos provozovat své linky Brusel-Vídeň a Paříž-Vídeň denně, aktuálně na trase jezdí třikrát týdně.
Cat Jonesová je zakladatelkou a výkonnou ředitelkou cestovní kanceláře Byway Travel, která se zabývá cestováním bez letů. Říká, že návrat popularity lůžkových vlaků "vrací radost z cestování". "Smyslem cestování je spíše zážitek než pouhý příjezd," říká. "Lidé mají pocit, že dovolená začíná, když se ve vlaku otevřou dveře," dodává.
Nicméně v závislosti na lokalitě, a zejména pokud vyrážíte z Velké Británie, může být cestování vlakem často dražší než létání. Jízdné vlakem ve Velké Británii může být ve skutečnosti o 50 procent dražší než letenky, jak vyplývá ze studie z roku 2021, kterou provedl časopis Which? zabývající se volbou spotřebitelů.
"Stejně jako u létání je třeba si rezervovat cestu dopředu, abyste našli levnější cenu," říká Mark Smith, zakladatel webové stránky s průvodcem vlaky Seat61. "Musíte si však uvědomit, že letecké společnosti neplatí žádné clo na palivo. Některé země účtují DPH na cesty vlakem, ale nikdo ji neúčtuje na letenky. Přespání ve vlaku přes noc pak ale ušetří účet za hotel," připomíná.
Dodává, že i když cestování vlakem na dlouhé vzdálenosti může být dražší, "vidíme, že mnohem více lidí volí vlak".
"Dříve měli lidé fobii z létání nebo se jim prostě líbily vlaky, ale nyní se všichni snaží snížit svou uhlíkovou stopu a chtějí si cestu zpříjemnit," říká Smith. "Lidé chtějí uniknout stresu z letiště, a jakmile jednou cestují vlakem a vidí z okna více scenérií a po příjezdu do města se snadno dostanou do hotelu, chtějí to zopakovat," dodává.
Aktuálně se děje
před 18 minutami

Podvodů na WhatsAppu přibývá. Policisté upozornili na další praktiku
před 1 hodinou

Česko bude mít novou koncepci zahraniční politiky. Vláda řešila čínský kyberútok
před 1 hodinou

Rusko navrhuje Ukrajině další kolo rozhovorů. Lavrov prozradil detaily
před 2 hodinami

Do čela ČT chce nejméně pět kandidátů. Čtyři prostředí televize dobře znají
před 3 hodinami

Ženu nabádaly hlasy k útoku v obchodním centru. Policie včas zakročila
před 3 hodinami

Záhada jarního počasí. Meteorologové prozradili, zdali je opravdu chladné
před 4 hodinami

Šéf Hamásu Muhammad Sinvár je po smrti, ohlásil Netanjahu
před 5 hodinami

USA vyšetřují známou čínskou firmu kvůli bezpečnostním hrozbám. Jejími routery se k internetu připojují i Češi
před 5 hodinami

Vyrábí víc než nakupuje. Co může Ukrajina získat vývozem zbraní ze země?
před 6 hodinami

Elon Musk se otevřeně postavil proti Trumpovi
před 7 hodinami

Německo se tvrdě opřelo do Izraele. Netanjahu si už musí uvědomit, že dělá něco vážně špatně
před 7 hodinami

Hranice 1,5 °C padla. Extrémní počasí oteplí planetu o mnohem víc, obávají se vědci
před 8 hodinami

Zelenskyj: Trumpa rozčiluje Putin víc než já. Říkám nepříjemné pravdy, on příjemné lži
před 9 hodinami

Rusko čelí novým sankcím, Putina ale nezlomí. Je zvyklý na horší časy
před 9 hodinami

OBRAZEM: Do Prahy dorazil Legiovlak. Vypráví příběh o legionářích na ruské Transsibiřské magistrále
před 9 hodinami

Kam vyrazit v létě? Přehled největších tuzemských hudebních festivalů
před 10 hodinami

Rusko: Putin je připraven uzavřít mít. Od NATO chce ale závazek, písemně
před 10 hodinami

Rusko oznámí další kolo jednání s Ukrajinou, Zelenskyj chce summit s Trumpem a Putinem
před 11 hodinami

Pár týdnů i tři měsíce. Jak dlouho trvají letní prázdniny ve světě?
před 11 hodinami
Orbán se snaží přežít. Zneužívá k tomu i kauzu s údajnými ukrajinskými špiony
Napětí mezi Ukrajinou a Maďarskem dosáhlo nového dna. Série zatčení, diplomatických vyhoštění a veřejných obvinění opět narušila už tak napjaté vztahy mezi válkou zmítanou Ukrajinou a jejím sousedem – členem NATO a EU – Maďarskem.
Zdroj: Libor Novák