Proč se v celé Evropě vrací lůžkové vlaky

Není pochyb, že Julia Senningerová je milovnicí vlaků. Třiatřicetiletá žena, která žije ve švédském hlavním městě Stockholmu, pravidelně cestuje po železnici nejen za svou rodinou do Lucemburska, ale také do prázdninových destinací. Cestování tímto způsobem dává přednost před létáním především z ekologických důvodů. Dodává však, že vlaky jsou prostě příjemnější, zejména lůžkové spoje. Má štěstí, protože noční vlaky zažívají v kontinentální Evropě comeback a od loňského léta je v nabídce řada nových služeb a další přibudou ještě letos nebo v roce 2024, napsal server BBC News.

"Je to mnohem větší zábava. Potkáte více lidí a vedete zajímavé rozhovory," říká Senningerová. V říjnu cestovala s manželem tehdy nově zavedenou lůžkovou linkou ze Stockholmu do Hamburku, druhého největšího německého města. Tu provozuje švédská železniční společnost SJ. Spoj odjíždí ze Stockholmu každý den v 17:30 a do Hamburku přijíždí v 6:30 ráno.

Uhlíková stopa je jen zlomkem letu. Letadlo ze Stockholmu do Hamburku způsobí podle výpočetního webu EcoPassenger přibližně 250 kilogramů emisí oxidu uhličitého na jednoho cestujícího. Naproti tomu CO2 uvolněný při cestě vlakem na elektrický pohon činí pouhých 26 kilogramů.

Noční vlak SJ má devět vagonů a kapacitu 400 cestujících. Dan Olofsson, vedoucí nabídkových služeb společnosti SJ, říká, že novou službu navrhla švédská vláda, "protože chtěla přesunout více lidí k cestování šetrnému ke klimatu a jedním z řešení byl noční vlak mezi Švédskem a Německem".

Služba je poháněna obnovitelnou energií a podle Olofssona ji Švédové obvykle využívají k přestupu na další železniční spoje z Hamburku.

"Hamburk není pro většinu cestujících hlavní destinací, ale je důležitým uzlem, odkud se lidé dostanou do dalších destinací v Německu, Francii a podobně," říká. "Máme lidi, kteří jím chtějí cestovat do lyžařských středisek, ale pak také na schůzky do Bruselu. Proto do Hamburku přijíždíme brzy," dodává Olofsson. Společnost plánuje od dubna prodloužit linku do Berlína.

Když se na začátku letošního roku objevila zpráva, že belgicko-nizozemská vlaková společnost European Sleeper hodlá začít přepravovat lidi přes noc z Bruselu a Amsterdamu do Berlína, vyvolalo to mezi fanoušky vlaků velký rozruch.

"Jsem velkým příznivcem nočních vlaků," říká spoluzakladatel společnosti European Sleeper Chris Engelsman. "Je to dobrodružné, romantické a efektivní," dodává a vyjmenovává seznamy svých oblíbených cest, mezi něž patří například cesta z Vídně do Kyjeva nebo z Milána na Sicílii, která zahrnuje i projížďku lodí. "Dovolená začíná, když nastoupíte do vlaku" říká Engelsman.

Spoje European Sleeper budou jezdit od konce května zpočátku třikrát týdně a každý z nich pojme přibližně 500 osob.

Proč ale právě mezi Bruselem a Berlínem? "Na této trase žádný jiný noční vlak nejezdí," říká Engelsman. "Asi před šesti lety německé dráhy ukončily provoz nočních vlaků. Byl jsem z toho frustrovaný, protože se mi zdálo, že je vždycky dost dobře obsazený," říká.

Společnost European Sleeper hodlá od příštího roku prodloužit svou trasu do českého hlavního města Prahy.

Francouzská společnost Midnight Trains, která provozuje noční vlaky, tvrdí, že chce "znovu probudit okouzlující zážitek z nočního vlaku", až v roce 2024 zahájí své první luxusní spoje z Paříže. Společnost chce nakonec obsluhovat více než 10 destinací, včetně Říma, Porta a Edinburghu, a tvrdí, že její vlaky budou jako "hotely na kolejích", které mají staromódní "nádherný šarm 20. let".

Mezitím stávající lůžková vlaková služba Nightjet, kterou vlastní Rakouské dráhy, začne ještě letos provozovat své linky Brusel-Vídeň a Paříž-Vídeň denně, aktuálně na trase jezdí třikrát týdně.

Cat Jonesová je zakladatelkou a výkonnou ředitelkou cestovní kanceláře Byway Travel, která se zabývá cestováním bez letů. Říká, že návrat popularity lůžkových vlaků "vrací radost z cestování". "Smyslem cestování je spíše zážitek než pouhý příjezd," říká. "Lidé mají pocit, že dovolená začíná, když se ve vlaku otevřou dveře," dodává.

Nicméně v závislosti na lokalitě, a zejména pokud vyrážíte z Velké Británie, může být cestování vlakem často dražší než létání. Jízdné vlakem ve Velké Británii může být ve skutečnosti o 50 procent dražší než letenky, jak vyplývá ze studie z roku 2021, kterou provedl časopis Which? zabývající se volbou spotřebitelů.

"Stejně jako u létání je třeba si rezervovat cestu dopředu, abyste našli levnější cenu," říká Mark Smith, zakladatel webové stránky s průvodcem vlaky Seat61. "Musíte si však uvědomit, že letecké společnosti neplatí žádné clo na palivo. Některé země účtují DPH na cesty vlakem, ale nikdo ji neúčtuje na letenky. Přespání ve vlaku přes noc pak ale ušetří účet za hotel," připomíná.

Dodává, že i když cestování vlakem na dlouhé vzdálenosti může být dražší, "vidíme, že mnohem více lidí volí vlak".

"Dříve měli lidé fobii z létání nebo se jim prostě líbily vlaky, ale nyní se všichni snaží snížit svou uhlíkovou stopu a chtějí si cestu zpříjemnit," říká Smith. "Lidé chtějí uniknout stresu z letiště, a jakmile jednou cestují vlakem a vidí z okna více scenérií a po příjezdu do města se snadno dostanou do hotelu, chtějí to zopakovat," dodává.

lůžkové vlaky Vlaky Velká Británie

Aktuálně se děje

před 18 minutami

před 1 hodinou

Vláda ČR

Česko bude mít novou koncepci zahraniční politiky. Vláda řešila čínský kyberútok

Koncepce naší zahraniční politiky klade důraz na zajištění bezpečnosti státu a jeho občanů i na členství ČR v EU a NATO. Na středečním jednání schválila vláda klíčový strategický dokument, který formuluje základní cíle a priority české zahraniční diplomacie pro další roky. Věnovala se i odškodnění protiprávně sterilizovaných osob nebo zabezpečení funkční zdravotní záchranné služby v příhraniční oblasti se Slovenskem.

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 3 hodinami

před 3 hodinami

před 4 hodinami

Benjamin Netanjahu, známý pod přezdívkou Bibi

Šéf Hamásu Muhammad Sinvár je po smrti, ohlásil Netanjahu

Izraelský premiér Benjamin Netanjahu oznámil, že izraelská armáda při nedávném leteckém útoku zabila Muhammada Sinvára, klíčového vojenského představitele Hamásu a mladšího bratra bývalého vůdce tohoto hnutí Jahji Sinvára. Ten byl zabit již v říjnu minulého roku při izraelské operaci na jihu Pásma Gazy.

před 5 hodinami

Internet

USA vyšetřují známou čínskou firmu kvůli bezpečnostním hrozbám. Jejími routery se k internetu připojují i Češi

Americké úřady zahájily vyšetřování čínské technologické firmy TP-Link kvůli podezření z porušování antimonopolních pravidel a závažným obavám o kyberbezpečnost. Podle amerického ministerstva spravedlnosti je TP-Link podezřelý z agresivní cenové politiky, která má za cíl vytlačit konkurenci z trhu. Kromě toho čelí firma také obviněním, že její síťová zařízení, zejména routery, představují riziko pro americkou národní bezpečnost.

před 5 hodinami

Ukrajinská armáda

Vyrábí víc než nakupuje. Co může Ukrajina získat vývozem zbraní ze země?

Ukrajina zvažuje uvolnění válečných omezení na vývoz zbraní, což by mohlo zásadně změnit její vztahy s Evropou. Opatření přijaté na začátku ruské invaze mělo zamezit vývozu vojenského materiálu, který byl nezbytný pro obranu země. Dnes je však situace jiná: ukrajický obranný průmysl dokáže vyrábět mnohem víc, než stát aktuálně dokáže koupit.

před 6 hodinami

Elon Musk

Elon Musk se otevřeně postavil proti Trumpovi

Elon Musk otevřeně kritizoval nový výdajový a daňový zákon prezidenta Donalda Trumpa, který byl minulý týden těsně schválen Sněmovnou reprezentantů. Návrh, označovaný Trumpem za „velký a krásný“, obsahuje biliony dolarů na daňové úlevy, zvýšení rozpočtu na obranu a rozšíření vládních výdajů. Nyní míří do Senátu.

před 7 hodinami

před 7 hodinami

Ilustrační foto

Hranice 1,5 °C padla. Extrémní počasí oteplí planetu o mnohem víc, obávají se vědci

Navzdory častým zprávám o rekordních vlnách veder, extrémním počasí a neochotě některých států jednat se svět podle aktuálních vědeckých odhadů pravděpodobně vyhne nejhorším scénářům globálního oteplení. Vše ale nasvědčuje tomu, že do konce století se planeta ohřeje přibližně o 2,7 °C oproti době před průmyslovou revolucí. Tento výhled, přestože lepší než předpokládaný nárůst teploty o 4 až 5 stupňů z minulých dekád, zůstává alarmující a představuje vážné riziko pro stabilitu ekosystémů i samotné lidstvo.

před 8 hodinami

před 9 hodinami

před 9 hodinami

před 9 hodinami

před 10 hodinami

Vladimir Putin

Rusko: Putin je připraven uzavřít mít. Od NATO chce ale závazek, písemně

Prezident Vladimir Putin je údajně ochoten jednat o mírovém urovnání války na Ukrajině, avšak jen za předpokladu, že Západ přistoupí na několik klíčových podmínek – včetně písemného závazku, že Severoatlantická aliance se nebude dále rozšiřovat na východ. Uvedla to agentura Reuters s odkazem na tři ruské zdroje obeznámené s probíhajícími jednáními.

před 10 hodinami

před 11 hodinami

Teenageři

Pár týdnů i tři měsíce. Jak dlouho trvají letní prázdniny ve světě?

Letní prázdniny jsou pro školáky jedním z nejočekávanějších období školního roku, kdy si mohou odpočinout a načerpat nové síly před dalším školním rokem. Délka letních prázdnin se po celém světě výrazně liší, zatímco někde si studenti dopřávají několik málo týdnů, jinde mají až 3 měsíce volna.

před 11 hodinami

Orbán se snaží přežít. Zneužívá k tomu i kauzu s údajnými ukrajinskými špiony

Napětí mezi Ukrajinou a Maďarskem dosáhlo nového dna. Série zatčení, diplomatických vyhoštění a veřejných obvinění opět narušila už tak napjaté vztahy mezi válkou zmítanou Ukrajinou a jejím sousedem – členem NATO a EU – Maďarskem.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy