Ryan Gosling a Emily Blunt byli loni vedlejšími tvářemi letního fenoménu Barbenheimer, oba byli za své role nominováni na Oscara. Teď se před kamerou, a ve filmu i za kamerou, potkávají u dalšího projektu s blockbusterovými ambicemi. Kaskadér je v tom nejlepším slova smyslu pohodovou zábavou, jež nepostrádá hravost, důmyslnost a zbytečně se nepáře s logikou.
Jak název napovídá, snímek skládá poctu mnohými přehlížené profesi kaskadéra. V rámci propagace filmu se kaskadéři a kaskadérky na letošních Oscarech dočkali střihové montáže těch nejikoničtějších kaskád a ve zviditelňování profese pokračují tvůrci nadále, kdy se na červeném koberci s Goslingem fotí i jeho kaskadérští kolegové. Závěrečné titulky snímku pak paralelně oživují tradici záběrů z natáčení, kde můžeme vidět, jak filmaři konkrétní kousky realizovali. Režisér filmu David Leitch, sám bývalý kaskadér, patří k hlavním resuscitátorům akčního žánru, jenž dominoval v 80. a 90. letech. Ohledává možnosti, jak propojit tradici přímočarého žánru s moderními prostředky.
Právě on natočil první díl vyzdvihovaného Johna Wicka, studenou válkou a MI6 rámovanou Atomic Blonde: Bez lítosti, navázal na etablované značky s Deadpoolem 2 a Rychle a zběsile: Hobbs a Shaw, dva roky nazpět natočil neonovými barvami prozářený Bullet Train. Kaskadér je však přece jen trochu odlišný a ačkoli při čtení synopse může naskočit kultovní a ročně několikrát reprízované Zvíře, zvlášť u nás, kde jsme Belmondem taktřka odkojení, vychází ze stejnojmenného amerického seriálu z 80. let. Akční žánr kloubí s principy romantické komedie. Film je ve své podstatě půvabných retrem, což podtrhuje využití starších hitů, ať už jde o Kiss, AC/DC nebo Phila Collinse. Ty jsou namixované se soudobou hudební produkcí, ústřední skladbu I Was Made For Lovin’ You původně od Bon od Kiss pak přezpíval Yungblud.
To podtrhuje celkové ladění vázající se k v minulosti oblíbené kombinaci žánrů, přičemž je koření o prvky spjaté se současností. Stylizací, estetikou a několika explicitními citacemi odkazuje k etalonu akční hollywoodské kinematografie a aspekty digitálního věku, jako sociální sítě či chytré telefony, využívá k dějově nosným zápletkám. Samotný příběh se točí okolo kaskadéra Colta, zotavujícího se s z vážného zranění, kvůli kterému kariéru opustil a ztratil vztah s ambiciózní kameramankou Jody. Po krátké expozici je znovu zavolán na natáčení rozmáchlé space opery, na což kývne jen díky tomu, že ho Jody režíruje a údajně si Colta vyžádala. Skutečnost je ale trochu jiná. Nebude však bojovat pouze o ztracené sebevědomí a přízeň bývalé přítelkyně, ale musí vyšetřit záhadné zmizení problematického hlavního herce, na jehož prezenci úspěch filmu stojí.
Na jedné straně tak máme Coltovu osobní cestu, kdy doufá ve znovuzažehnutí vztahu s Jody, na straně druhé na vlastní pěst pátrá v rozsáhlých kruzích hollywoodské smetánky, pod jejímž povrchem hnije příznačná zkaženost. Hybatelem pro akci je však právě Coltova láska k Jody, jelikož do nebezpečí na place i kriminálních machinací se vrhá kvůli ní, aby zachránil její velký filmový debut. Tím je rozmáchlá soap opera, jež si pravděpodobně utahuje z velikášství Duny a zároveň svými kostýmy a zápletkou odkazuje k časem zaprášenému sci-fi Metalstorm: The Destruction of Jared-Sy z roku 1983, případně ve stejném roce natočenému dobrodružství Vesmírný lovec: Dobrodružství v Zakázané zóně.
Akční sekvence jsou strhující a využívají kreativních nápadů v mizanscéně. Boj s gumovými zbraněmi, bitka na překlopené zádi náklaďáku nebo souboj v kostýmu mimozemšťana jsou funkčně implenetované do s nadhledem stylizovaného světa, jenž staví na energii a radosti z filmařiny. Narážky v replikách se promítají do formální stránky, scénář načrtává vkusné paralely mezi osobním a profesním životem postav. Řešení akčních scén není čistě oldschoolové, kdy byla dominantní inscenace v delších záběrech, avšak nedočkáme se zmatečného střihu, který je ve většině mainstreamové akce poněkud rozpačitým a zjednodušujícím opěrným bodem. Inscenace se střihem je vyvážená, osvěžující a neskutečně zábavná.
To je ostatně hlavní funkce filmu. Chytře pobavit a v jádru několikrát variovaný narativ předložit v atraktivním postmoderním obalu z filmařského zákulisí. Goslingova postava navíc není archetypální svůdník. Je to křehký a zranitelný muž, který i přes oslnivý vzhled uhrane především svou citlivostí, oddaností a ve filmovém byznysu nevídanou upřímností. Dynamika mezi ním a ambiciózní Jody je přirozená, uvěřitelná a jejich lásce nebrání ostatní milostné partie, nýbrž intimní nejistota a neschopnost vyjádřit skutečné emoce, za něž se dvojice stydí. Z Goslinga i Blunt je znatelný zápal pro vytvoření pohodové filmové atmosféry a radost z každého záběru.
Kaskadér je skutečně euforickým kolektivním dílem, odtrženým od problémů reálného světa. Jak ostatně ve filmu říká drogový dealer – nemám rád hrané filmy, protože musí reflektovat realitu. Hravě přehlédnete občasné nelogičnosti scénáře nebo rozpačitost v tom, kdo příběh vypráví. Ačkoli snímek začíná vyprávět Colt skrze voice over, tato sebeuvědomělá rovina, kdy promlouvá k publiku, se z filmu vytratí a působí tak samoúčelně. Další sebeuvědomělou rovinu však dodávají rozpravy Jody, jež reflektuje možná stylistická a narativní řešení připravovaného filmu, jejichž zákonitosti v několika případech zrcadlí i podrývají samotného Kaskadéra. Hravé a romantizované filmařské zákulisí je ideálním hollywoodským mainstreamem pro začínající léto, po němž se nebudete cítit opití patosem či citově vykořistěně.
Hodnocení: 75 %
Režie: David Leitch
Scénář: Drew Pearce
Hrají: Ryan Gosling, Emily Blunt, Aaron Taylor-Johnson, Hannah Waddingham, Winston Duke, Stephanie Hsu, Teresa Palmer, David Collins, Zara Michales
Česká premiéra: 2. května 2024
Distribuce: CinemArt
20. listopadu 2024 18:30
RECENZE: Dekadentní Gladiátor II se ocitá mezi slastnou pokleslostí a nefunkčními emocemi
Související
RECENZE: Dekadentní Gladiátor II se ocitá mezi slastnou pokleslostí a nefunkčními emocemi
RECENZE: Ze striptérky princeznou? Anora je nekonvenční černou komedií
recenze , Kaskadér (film) , filmy , Ryan Gosling (herec) , Emily Blunt
Aktuálně se děje
včera
Rodinný konflikt v Plzni skončil vraždou a pokusem o další. Případ není uzavřen
včera
ANO válcuje českou politiku i podle dalšího průzkumu. Sahá po vlastní většině
včera
Obrana proti balistickým střelám je extrémně obtížná. Rusko se snaží Západ zastrašit, říká Drmola
včera
Putin přiznal, že Rusko na Ukrajině otestovalo novou raketu. Válka se mění v globální konflikt, varoval
včera
Mír, ale za jakou cenu? Ukrajinci, kteří utekli ze země, promluvili
včera
Klimatická dohoda padla. Summit COP29 přinesl jen zklamání a hořkou pachuť
včera
Vadí vám Trump? Prodáme vám dům za dolar, vyzývá italská vesnice Američany
včera
Útok balistickou střelou na Ukrajině: Západ zpochybnil použití ICBM, internetem kolují nové záběry
včera
Svět řeší podivnou ruskou tiskovku. Neříkejte nic o útoku balistickou střelou, nařídil někdo Zacharovové
včera
Generální ředitel WHO skončil v nemocnici
včera
27 milionů obyvatel na místě, které je zabíjí. Jak se žije v nejznečištěnějším městě na světě?
včera
Rusko jedinou střelou zahodilo všechny snahy ze studené války. Západ nesmí polevit
včera
Rusko je ochotné jednat o míru na Ukrajině. Když se splní jeho požadavky
včera
Netanjahu podle OSN zdecimoval Pásmo Gazy. Absurdní, brání se zatykači
včera
EU se připravuje na obchodní válku. Podle ekonoma Kuchaře Trumpova cla pocítí hlavně Američané
včera
ICC vydal zatykače na Netanjahua a Gallanta
včera
Nástup Trumpa znervózňuje všechny. Kyjev i Moskva se snaží získat výhodu ve válce, než převezme úřad
včera
Rusko vypálením ICBM vyslalo signál, že má technologie a je ochotné je použít, řekl Kraus pro EZ
včera
Polsko je naším prioritním cílem, prohlásila Zacharovová
včera
Nové varování meteorologů. Sněhu bude až 15 centimetrů, zesílí i vítr
Na Moravě a ve Slezsku může napadnout ještě o pár centimetrů více, než se původně předpokládalo. Vyplývá to z nejnovějšího znění výstrahy, v němž Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ) upřesnil její časovou a územní platnost. Meteorologové zároveň přidali varování před silným větrem.
Zdroj: Jan Hrabě