Ryan Gosling a Emily Blunt byli loni vedlejšími tvářemi letního fenoménu Barbenheimer, oba byli za své role nominováni na Oscara. Teď se před kamerou, a ve filmu i za kamerou, potkávají u dalšího projektu s blockbusterovými ambicemi. Kaskadér je v tom nejlepším slova smyslu pohodovou zábavou, jež nepostrádá hravost, důmyslnost a zbytečně se nepáře s logikou.
Jak název napovídá, snímek skládá poctu mnohými přehlížené profesi kaskadéra. V rámci propagace filmu se kaskadéři a kaskadérky na letošních Oscarech dočkali střihové montáže těch nejikoničtějších kaskád a ve zviditelňování profese pokračují tvůrci nadále, kdy se na červeném koberci s Goslingem fotí i jeho kaskadérští kolegové. Závěrečné titulky snímku pak paralelně oživují tradici záběrů z natáčení, kde můžeme vidět, jak filmaři konkrétní kousky realizovali. Režisér filmu David Leitch, sám bývalý kaskadér, patří k hlavním resuscitátorům akčního žánru, jenž dominoval v 80. a 90. letech. Ohledává možnosti, jak propojit tradici přímočarého žánru s moderními prostředky.
Právě on natočil první díl vyzdvihovaného Johna Wicka, studenou válkou a MI6 rámovanou Atomic Blonde: Bez lítosti, navázal na etablované značky s Deadpoolem 2 a Rychle a zběsile: Hobbs a Shaw, dva roky nazpět natočil neonovými barvami prozářený Bullet Train. Kaskadér je však přece jen trochu odlišný a ačkoli při čtení synopse může naskočit kultovní a ročně několikrát reprízované Zvíře, zvlášť u nás, kde jsme Belmondem taktřka odkojení, vychází ze stejnojmenného amerického seriálu z 80. let. Akční žánr kloubí s principy romantické komedie. Film je ve své podstatě půvabných retrem, což podtrhuje využití starších hitů, ať už jde o Kiss, AC/DC nebo Phila Collinse. Ty jsou namixované se soudobou hudební produkcí, ústřední skladbu I Was Made For Lovin’ You původně od Bon od Kiss pak přezpíval Yungblud.
Právě se přehrává: Kaskadér - trailer
Kaskadér - trailer Video: YouTube
To podtrhuje celkové ladění vázající se k v minulosti oblíbené kombinaci žánrů, přičemž je koření o prvky spjaté se současností. Stylizací, estetikou a několika explicitními citacemi odkazuje k etalonu akční hollywoodské kinematografie a aspekty digitálního věku, jako sociální sítě či chytré telefony, využívá k dějově nosným zápletkám. Samotný příběh se točí okolo kaskadéra Colta, zotavujícího se s z vážného zranění, kvůli kterému kariéru opustil a ztratil vztah s ambiciózní kameramankou Jody. Po krátké expozici je znovu zavolán na natáčení rozmáchlé space opery, na což kývne jen díky tomu, že ho Jody režíruje a údajně si Colta vyžádala. Skutečnost je ale trochu jiná. Nebude však bojovat pouze o ztracené sebevědomí a přízeň bývalé přítelkyně, ale musí vyšetřit záhadné zmizení problematického hlavního herce, na jehož prezenci úspěch filmu stojí.
Na jedné straně tak máme Coltovu osobní cestu, kdy doufá ve znovuzažehnutí vztahu s Jody, na straně druhé na vlastní pěst pátrá v rozsáhlých kruzích hollywoodské smetánky, pod jejímž povrchem hnije příznačná zkaženost. Hybatelem pro akci je však právě Coltova láska k Jody, jelikož do nebezpečí na place i kriminálních machinací se vrhá kvůli ní, aby zachránil její velký filmový debut. Tím je rozmáchlá soap opera, jež si pravděpodobně utahuje z velikášství Duny a zároveň svými kostýmy a zápletkou odkazuje k časem zaprášenému sci-fi Metalstorm: The Destruction of Jared-Sy z roku 1983, případně ve stejném roce natočenému dobrodružství Vesmírný lovec: Dobrodružství v Zakázané zóně.
Akční sekvence jsou strhující a využívají kreativních nápadů v mizanscéně. Boj s gumovými zbraněmi, bitka na překlopené zádi náklaďáku nebo souboj v kostýmu mimozemšťana jsou funkčně implenetované do s nadhledem stylizovaného světa, jenž staví na energii a radosti z filmařiny. Narážky v replikách se promítají do formální stránky, scénář načrtává vkusné paralely mezi osobním a profesním životem postav. Řešení akčních scén není čistě oldschoolové, kdy byla dominantní inscenace v delších záběrech, avšak nedočkáme se zmatečného střihu, který je ve většině mainstreamové akce poněkud rozpačitým a zjednodušujícím opěrným bodem. Inscenace se střihem je vyvážená, osvěžující a neskutečně zábavná.
To je ostatně hlavní funkce filmu. Chytře pobavit a v jádru několikrát variovaný narativ předložit v atraktivním postmoderním obalu z filmařského zákulisí. Goslingova postava navíc není archetypální svůdník. Je to křehký a zranitelný muž, který i přes oslnivý vzhled uhrane především svou citlivostí, oddaností a ve filmovém byznysu nevídanou upřímností. Dynamika mezi ním a ambiciózní Jody je přirozená, uvěřitelná a jejich lásce nebrání ostatní milostné partie, nýbrž intimní nejistota a neschopnost vyjádřit skutečné emoce, za něž se dvojice stydí. Z Goslinga i Blunt je znatelný zápal pro vytvoření pohodové filmové atmosféry a radost z každého záběru.
Kaskadér je skutečně euforickým kolektivním dílem, odtrženým od problémů reálného světa. Jak ostatně ve filmu říká drogový dealer – nemám rád hrané filmy, protože musí reflektovat realitu. Hravě přehlédnete občasné nelogičnosti scénáře nebo rozpačitost v tom, kdo příběh vypráví. Ačkoli snímek začíná vyprávět Colt skrze voice over, tato sebeuvědomělá rovina, kdy promlouvá k publiku, se z filmu vytratí a působí tak samoúčelně. Další sebeuvědomělou rovinu však dodávají rozpravy Jody, jež reflektuje možná stylistická a narativní řešení připravovaného filmu, jejichž zákonitosti v několika případech zrcadlí i podrývají samotného Kaskadéra. Hravé a romantizované filmařské zákulisí je ideálním hollywoodským mainstreamem pro začínající léto, po němž se nebudete cítit opití patosem či citově vykořistěně.
Hodnocení: 75 %
Režie: David Leitch
Scénář: Drew Pearce
Hrají: Ryan Gosling, Emily Blunt, Aaron Taylor-Johnson, Hannah Waddingham, Winston Duke, Stephanie Hsu, Teresa Palmer, David Collins, Zara Michales
Česká premiéra: 2. května 2024
Distribuce: CinemArt
12. dubna 2025 20:00
RECENZE: Stylově sevřený thriller Zabitý večer připomíná Hitchcocka digitálního věku
Související

RECENZE: Stylově sevřený thriller Zabitý večer připomíná Hitchcocka digitálního věku

RECENZE: Degenerace kinematografie ve prospěch TikToku. Sledování Minecraft filmu bolí
recenze , Kaskadér (film) , filmy , Ryan Gosling (herec) , Emily Blunt
Aktuálně se děje
před 1 hodinou

Česko zažilo tragický den: Na silnicích vyhaslo sedm lidských životů
před 2 hodinami

Soud si došlápl na Trumpa: Chce ho dohnat k odpovědnosti za pohrdání soudem
před 3 hodinami

Oblíbený ruský generál se vrací na frontu. Má to ale háček
před 3 hodinami

Překvapivé zjištění o okolnostech vraždy na Karlovarsku. Muži hrozí až 18 let
před 4 hodinami

Trump otevřel Číně cestu, na které ji Američané nechtějí vidět
před 5 hodinami

OBRAZEM: Národní divadlo vyprovodilo Aloise Švehlíka na poslední cestu
před 5 hodinami

Saharský písek nad Českem. Opakuje se scénář z loňských Velikonoc
před 6 hodinami

Tragická nehoda na D2. Stala se v koloně před Brnem, tři lidé zemřeli
před 6 hodinami

Rusko není schopno ovládnout celou Ukrajinu. Po smrti Putina nás nečeká nic hezkého, varuje expert
před 8 hodinami

Trumpova evropská jízda: Co stojí na pozadí několika únorových dní, které změnily svět?
před 9 hodinami

Nikdy v životě jsem se o budoucnost Ameriky nebál víc, píše Friedman. Svět vidí Trumpovy USA jako darebácký stát
před 10 hodinami

Trump zavádí 245% clo na čínské zboží
před 10 hodinami

Švehlíkovi dali sbohem v Národním divadle. Byl to skvělý chlap, řekl Burian
před 10 hodinami

Řidiče opět čeká dopravní peklo. Kde budou letos silničáři opravovat silnice a dálnice?
před 11 hodinami

Počasí přidělává starosti. K nebezpečí požárů se přidává varování před větrem
před 11 hodinami

Obchodní válka to není. Ekonom pro EZ vysvětlil, jak Trumpova cla zasáhnou Česko
před 11 hodinami

EU bude v novém světovém řádu hrát silnou roli. Chce s námi spolupracovat celý svět, tvrdí von der Leyenová
před 12 hodinami

Italská premiérka má před sebou nadlidský úkol. Letí do Washingtonu přesvědčit Trumpa
před 13 hodinami

Obavy z bioterorismu na Slovensku a v Maďarsku sílí. Virolog varuje před unáhlenými závěry
před 14 hodinami
Přepadení benzinky na Plzeňsku. Pachatel si lup dlouho neužil
Policie od úterního večera vyšetřuje loupežné přepadení benzinky nedaleko Plzně, kdy si pachatel odnesl blíže nespecifikovaný finanční obnos. Dlouho si ho ale neužil. Přibližně po dvou hodinách od trestného činu byl totiž zadržen.
Zdroj: Jan Hrabě