Do české distribuční nabídky opět vlétl Marty Pohl alias Řezník s další odvázaně prasáckou komedií. Opět baví čirou exploatací, citem pro neherce a svérázným jazykem. Na film za první týden přišlo přes 65 tisíc diváků. V minulosti už ale svérázný tvůrce prokázal, že to umí lépe.
Marty Pohl je kromě rapové kariéry do popkultury zapsaný svými kultovními amatérskými filmovými projekty. Do nich plně propisuje exploatační elementy a navazuje na vlnu vulgárních amerických komedií nultých let. Své pojetí však obohacuje o typicky lokální motivy, ať už se jedná o zaplivané pražské uličky, romskou subkulturu, litry alkoholu nebo kilogramy drog, především signifikantní perník. Jeho krátkometrážní tvorba s osobitě zašpiněným puncem se na YouTube stala takřka generační záležitostí. Celovečerní debut Párty hárd z roku 2019 zakotvil na streamovacích platformách, jeho profesionalizované pokračování Párty Hárder: Summer Massacre už šlo do klasické distribuce a navštívilo jej přes 55 tisíc diváků.
Zatímco letní komedie variovala americké teenage filmy ve stylu Prci, prci, prcičky, Na plech se vydává jiným směrem, ačkoli stále čerpá z žánrové kinematografie. Tentokrát na půdorysu krimi filmu větví bizarní a pikem nařezanou pohádku. Protagonista Marek se jakožto tituly ověnčený student hlásí o první zaměstnání. Přijatý do korporátních struktur je vyslán na sever Čech, aby rozvíjel prosperující pobočku. Služební byt dostane v ghettu. Rapidním sledem událostí se ocitne v drogy prorostlém sídlišti mezi vrchními vařiči párna a pod nátlakem tamního vyšetřovatele na ně má donášet a odhalit tajný recept. Životem neotesaný Marek je vhozen do víru svérázného života a pomáhá pikařské rodině v čele s toho času vězněným bossem Grundzou distribuovat produkt, díky čemuž narozdíl od nesmyslné korporátní práce dochází k seberealizaci.
Právě se přehrává: Na plech - trailer
Na plech - trailer Video: YouTube
Film svým vyprávěním, motivy a chvílemi i lehce odfláknutou stylistikou bojuje proti establishmentu. Ačkoli na prvním místě stojí vulgární gagy a potoky výkalů, v druhém plánu skrze Marka vnímáme, k jak nesmyslné a korporáty zaštícené práci se i přes roky kvalifikovaného studia dostaneme. Zaplivaně vybydlené prostory, kde vládne násilí a nadávky, jsou mnohem vřelejší, než prochlazené kanceláře prosperující firmy.. A vlastně i inkluzivnější. Je škoda, že se tvůrci do kontrastů a paralel nepustili více. Nad plechem totiž tkví nevyužitý potenciál. I přes punkové ladění tvůrcům vlastní mohlo jít o komplexnější a soudržnější zběsilou komedii. Takto načrtává několik podnětných a kousavých motivů, jež jsou však záhy udusány a podmíněny jednotlivým segmentům.
Zatímco Párty Hárder: Summer Massacre bylo scenáristicky sevřené a až překvapivě působivě zužitkovalo takřka všechny načrtnuté aspekty, kdy k dotažení či zúročení gagu došlo klidně i o několik desítek minut později, Na plech působí jako nadšenecké pásmo nápadů, jemuž chybí chytřejší dramaturgie. Jednotlivé scény spolu nekomunikují. V tomto ohledu jde o výrazný krok zpět. Jistě, jde o neřízenou střelu a v piku jen těžko můžeme hledat narativní soudržnost. Krkolomně větvené linky a v některých částech dost povadlé tempo ale připomínají divácky deziluzivní kocovinu. Velmi záhy nás ale nakopne další vlna břitkých dialogových výměn, jež skýtají kultovní potenciál. Minimálně mezi oddanou komunitou.
Pohl v první polovině staví především na verbálním humoru a slovně květnatých urážkách, postupně šlape i do vizuálních gagů. Kromě autorsky signifikantního stylu humoru perníkovou odyseu okysličují segmenty pohrávající si s žánrovými konvencemi. Dočkáme se tak variace kostýmy robustní pohádky, historické fresky sledující letitý souboj dvou frakcí, případně ústecké bitvy připomínající velkofilmy Ridleyho Scotta. Vždy perfektně napasované do absurdního, takřka dadaistického fikčního světa, v němž Pohl rozvětvuje mytologii půvabně zasmrádlého vesmíru, kde jednotlivé postavy či archetypy putují napříč jeho filmografií. Klišé a stereotypy záměrně vyhání do extrémů, i tak ale diváky vybízí k nahlédnutí postav v jiném a humanistickém světle.
Standardně uhrane práce s neherci, ať už novými, případně těmi ozkoušenými, v čele s přirozeným talentem Juliuse Oračka. Jeho kreace horkokrevného násilníka, pod jehož tvrdou slupkou se skrývá péče a oddanost směrem k nejbližším, skutečně patří k těm nejzábavnějším vůbec. Korpulentní Marek Milko ztvárňující Grundzu zase baví svým ležérním projevem. Strojeně a nekomfortně pak působí etablovaní herci v čele s Tomášem Jeřábkem v roli šéfa společnosti. Do Pohlova světa zkrátka nepatří. Kontrastně uchopená stylizace tak opět koresponduje s ústřední linkou, kdy jsou romští pikaři mnohem upřímnější a srdečnější, než korporátní krysy. Život mimo struktury a zákon je takřka jedinou možností, jak se z marketingovými hesly přeplněného světa nezbláznit. A nebo se zkrátka jen útěšně přesmažit.
Jakkoli Pohl zkouší, co všechno dokáže české publikum vydržet, nelze se ubránit dojmu, že zůstal tak nějak v pasti vlastního písečku. Film bude šokovat především ty, kteří pod lžičkovým plakátem citujícím zbožštělé Pelíšky očekávají rodinnou komedii, jak je film také inzerován. Většina diváků už totiž ví, že z plátna se na ni vychrlí hektolitry výměšků. I když jde o na distribuční poměry z řetězu utrženou jízdu, zůstává v závěru přece jen trochu krotká. To podtrhuje krédo závěrečné scény, které hlásá, že drogy jsou špatné a z protagonisty si příklad brát nemáme. Moralistní pošťouchnutí je zcela nadbytečné. Na plech srší nadšením a portfoliem impulzivních nápadů. Je však otázkou, zda bychom od relativně etablovaného punkového tvůrce neměli chtít i něco víc.
Hodnocení: 65 %
Režie: Marty Pohl
Scénář: Marty Pohl
Hrají: Jan Hofman, Julius Oračko, Marek Milko, Karel Oračko, René Oračko, Vladimír Škultéty, Tomáš Jeřábek, Robert Nebřenský, Milan Šteindler, Anita Krausová
Česká premiéra: 23. ledna 2025
Distributor: Bontonfilm
3. března 2025 8:21
Nejlepším filmem roku je Anora. Na Oscarech triumfovala nezávislá kinematografie
Související

BERLINALE: Francouzské Pelíšky se jako mozaika kolektivní a rodinné paměti rozpadají

Berlinale: Paranoidní thriller Mother's Baby vyděsí všechny nadcházející matky
recenze , Na plech (film) , Drogy , filmy , Řezník (rapper)
Aktuálně se děje
Aktualizováno včera

Závěry summitu: EU chce investovat do vlastní i ukrajinské obrany. Jen Orbán je proti
včera

Zemřel legendární zpěvák Josef Zíma
včera

Nebezpečný Srb stále uniká. Policie zveřejnila nové informace k případu
včera

Macháč se v mexickém Acapulcu dočkal prvního triumfu na okruhu ATP
včera

Policejní zásah v Praze vyšetřuje inspekce. Střílelo se, útočník je po smrti
včera

Počasí dnes psalo rekordy na většině území. Nejtepleji bylo v Karviné
včera

Zelenskyj ocenil evropské snahy ohledně Ukrajiny. Řekl, jak pokračují jednání s USA
včera

Nákladní vlak při nehodě v Hustopečích nad Bečvou výrazně překročil rychlost
včera

Zimní počasí nemělo kýžený efekt. Situace v Česku má k ideálu daleko, přiznal ČHMÚ
včera

Zalužnyj: Rusko se snaží revidovat světový řád a Spojené státy ho definitivně ničí
Aktualizováno včera

Klíčový den pro budoucnost: Zelenskyj dorazil na summit EU. Musíme vyzbrojit Evropu a nemáme čas, říkají lídři
včera

EU řeší, co se Slovenskem. Za schválení finanční pomoci Kyjevu mu nabízí dohodu
včera

Jaderný deštník nad Evropou? Jsme pro, říkají po pěti letech první státy
včera

Summit EU: Orbán odmítnul společnou obranu, Macron se sešel se Zelenským
včera

Čtvrt milionu Ukrajinců přijde v USA o azyl. Trump je nechá vyhodit ze země
včera

Trump, nejméně kompetentní americký prezident v historii. Díky němu USA dopadnou stejně jako Řím
včera

"Ve volbách by prohrál." USA tlačí na Kyjev, aby vyměnil Zelenského. Diktátor není, volby nebudou, vzkazuje opozice
včera

Německo chce silnou a samostatnou Evropu, na Trumpa už se nespoléhá
včera

Slovensko a Maďarsko. Černí koně Evropské unie, kteří se vzdalují západní demokracii
včera
Svět je stále brutálnější a Rusko nezná hranice. Agrese neskončí jen na Ukrajině, varuje Macron
Francouzský prezident Emmanuel Macron ve středečním televizním projevu varoval, že ruská agrese „nezná hranic“ a nepřestane jen u Ukrajiny. Podle něj představuje přímou hrozbu nejen pro Francii, ale pro celou Evropu, která se musí připravit na možnou budoucnost bez záruky americké podpory.
Zdroj: Libor Novák