Čokoláda je po mnohé symbolem mlsání – a také přibírání na váze a dalších zdravotních problémů. To ale nemusí být nutně pravda. Čokoláda totiž obsahuje také přírodní látky, které pomáhají udržovat zdravé cévy. Znamená to, že může snížit riziko srdečního selhání – a to až o 13 procent. Jenže to samozřejmě není tak jednoduché.
Čas od času všichni zhřešíme a kousek čokolády si dáme. A podle expertů se za to nemusíme vůbec stydět. Přírodní sloučeniny v čokoládě označované jako flavonoidy zvyšují zdraví krevních cév a pomáhají snižovat záněty. Příležitostné pojídání čokolády nám tudíž podle vědců prospívá.
Vědci zjistili, že průměrná spotřeba - až tři tabulky za měsíc - sníží riziko srdečního selhání o 13 procent. Nejlepší je v tomhle ohledu samozřejmě tmavá čokoláda, která má méně cukru a je více zdravá.
Na druhé straně je ale nutné myslet na to, že nelze sníst tabulku čokolády každý den. Lékaři totiž zároveň varují, že u těch, kteří jedí čokoládu denně, naopak existuje o 17 procent vyšší riziko srdeční selhání. Hlavní je tedy podle nich umírněnost. Častá konzumace cukru a tuku totiž napáchá více škody než užitku.
Vedoucí výzkumný pracovník, doktor Chayakrit Krittanawong z Icahn School of Medicine na Mount Sinai v New Yorku, vysvětluje: „Věřím, že čokoláda je důležitým zdrojem flavonoidů, který je spojen s redukcí zánětu a zvyšováním dobrého cholesterolu. Nejdůležitější je, že flavonoidy mohou zvýšit oxid dusnatý - plyn, který rozšiřuje krevní cévy a zvyšuje cirkulaci.“
„Nicméně čokoláda obsahovat také vysoké množství nasycených tuků. Proto v této chvíli doporučujeme mírnou konzumaci,“ říká jeden z autoru studie, která byla představena na konferenci Evropské společnosti pro kardiologii v Mnichově. Ta vycházela z pěti jiných studií, do kterých se zapojilo celkem 575 000 osob.
Lékaři tedy doporučují tři tabulky čokolády měsíčně. Ale i to by se mohlo brzy změnit. „Abychom mohli přinést konkrétní doporučení, budeme potřebovat klinické testy založené na náhodném výběru, které by srovnaly výsledky čokolády a tmavé čokolády." říká britská dietetička Victoria Taylorová. Souhlasí nicméně s názorem, že kakao je pro lidské zdraví přínosné.
„Tato rozsáhlá analýza naznačuje, že užívání malého množství čokolády by vás mohlo chránit před srdečním selháním, ale příliš mnoho čokolády může škodit. Pokud vás honí mlsná, dejte si příležitostně malý kousek tmavé čokolády s nejvyšším obsahem kakaa,“ radí Taylorová.
Předchozí studie univerzit Aberdeen, Manchester, Cambridge a East Anglia zjistila, že u lidí, kteří pravidelně jedí čokoládu, existuje o 11 procent nižší pravděpodobnost infarktu, mrtvice nebo jiných kardiovaskulárních problémů.
Podle kritiků však tyto studie mohou být zkreslené, protože u lidí s vysokým rizikem onemocnění srdce je větší šance, že se čokoládě úplně vyhýbají - takže ti, kteří ji pravidelně konzumují, mohou být obecně prostě zdravější.
Související
Guardian: Coca-Cola, Mondelēz, Danone či Ferrero bojují proti zdravému stravování vleklými žalobami
Bič na potravinářské firmy: Zmenšováním balení klamou zákazníky, rozhodl soud
Čokoláda , zdraví , srdeční tep srdce , lékaři , věda
Aktuálně se děje
včera
Kolumbie vyhlásila stav národní katastrofy. Počet mrtvých po zemětřesení dál prudce stoupá
včera
Francie zavádí kvůli vedru krizový stav. Domácnostem omezuje spotřebu vody
včera
Rusko přitvrzuje. Útoky raketami jsou stále častější, Moskva polevit nehodlá
včera
Kolumbii zasáhlo silné zemětřesení. Mrtvých jsou nejméně desítky
včera
V Bulharsku vybuchl sklad munice. Exploze byla vidět na kilometry daleko
včera
Lipsko se vyhnulo katastrofě. Dron s výbušninou narazil do letadla, našli na něm DNA
včera
Zuckerbergova jachta odmítla pomoci plavidlu v nouzi
včera
Kanaďanům dochází trpělivost. Pochybují o kapacitách hasičů, požáry začínají hasit sami
včera
Ukrajinské drony zaútočily v Tatarstánu. Nálet prý trval hodiny
včera
Dostupná ložiska mizí. Severní moře se stává rájem robotů a dronů
včera
Čína kvůli mohutnému tajfunu evakuovala milion lidí
včera
Zemřel legendární spisovatel Vladimír Páral
včera
Tragédie v Praze. Při zkoušce prasklo potrubí, jeden člověk zemřel
včera
Ekonomické škody ani nespokojenost Rusů k zastavení bojů nestačí. Putin stál věří, že zvítězí
včera
Počasí aktuálně: Meteorologové varují před vedry a požáry na dalších místech
včera
Počasí láme jeden rekord za druhým. Historicky nejvyšší teploty hlásí oceány i celá Evropa
včera
Patová situace: Írán s USA mluvit nechce, trvá a podmínkách, na které Trump nepřistoupí
včera
Ztratí klíčového spojence? Netanjahu riskuje otevřený konflikt s Trumpem
včera
Teherán předložil seznam podmínek pro otevření Hormuzského průlivu. Ceny ropy rostou
včera
Netanjahu: Izrael odmítl Trumpův mírový plán pro Pásmo Gazy
Izraelský premiér Benjamin Netanjahu otevřeně odmítl mírový plán pro Pásmo Gazy, který prosazuje americká administrativa. Tento krok představuje vzácný veřejný rozpor mezi židovským státem a Bílým domem, jenž se snaží urychleně dosáhnout urovnání blízkovýchodních konfliktů.
Zdroj: Libor Novák