Fyzička už není to, co bývala. A tak se kromě vrásek a bílých vlasů s přibývajícími lety téměř nevyhnutelně objevuje nějakých pár kilogramů navíc. Nezávisle na tom, jak jíme. Jak stárneme, je stále obtížnější udržet si svou váhu. Proč tomu tak je?
Tuto otázku si položili vědci ze stockholmského Institutu Karolinska ve spolupráci s Uppsalskou a Lyonskou univerzitou.
Tým vědců v rozpětí 13 let analyzoval tukové buňky 54 mužů a žen. Z analýzy vyplynulo, že u obou pohlaví s postupem let klesá obměna tuků v tukové tkáni, čili rychlost, s níž jsou tuky odstraňovány z tukových buněk a naopak v nich ukládány. Tato skutečnost je předpokladem pro zvyšování hmotnosti.
Ti, kdo nadále jedí normálně jako dřív, tedy nekompenzují tento pokles tím, že by jedli méně kalorií, ztloustnou v průměru o 20 procent. "Výsledky poprvé ukázaly, že procesy v naší tukové tkáni regulují změny tělesné hmotnosti během stárnutí nezávisle na jiných faktorech," vysvětluje jeden z autorů studie Peter Arner. "To by mohlo otevřít možnosti nových postupů pro léčbu obezity," citoval ho italský deník La Repubblica.
Vědci pak zkoumali obměnu tuků u 41 žen, které se podrobily takzvané bariatrické operaci, tedy zmenšení žaludku nebo zkrácení trávicího traktu. Experti tak chtěli zjistit, jak míra obměny tuků může ovlivňovat jejich schopnost udržet si získanou váhu v následujících čtyřech až sedmi letech. Z výsledků vyplynulo, že pouze těm ženám, které měly nízkou úroveň obměny tuků před zákrokem, se podařilo ji zvýšit, a tedy si udržet úbytek na váze.
Vědci doporučují, že proti pomalé obměně tuků lze bojovat i tím, že se budeme více pohybovat. "Obezita a nemoci spojené s ní se staly globálním problémem. Pochopení dynamiky tukové tkáně a toho, co u člověka množství tukové tkáně reguluje, nebylo ještě nikdy tak důležité," podotýká Kirsty Spaldingová z Institutu Karolinska.
Podle jiné studie snižuje riziko obezity to, že polovinu porce nějakých pochutin, třeba smažených brambůrků nebo uzenin, nahradíme sušeným ovocem. Experti sledovali po dobu 20 let tři skupiny lidí - 51.529 mužů ve věku od čtyřiceti do pětasedmdesáti let, 121.700 žen od pětatřiceti do pětapadesáti let a 116.686 žen ve věku od čtyřiadvaceti do čtyřiačtyřiceti let.
Monitorovali jejich zdravotní stav, váhu a výživu. Ukázalo se, že ti, kdo jedli alespoň 14 gramů sušeného ovoce denně, měli menší riziko, že za čtyři roky přiberou dva či více kilogramů.
Ochranný efekt sušeného ovoce je ještě patrnější, když se konzumuje místo nezdravých pochutin. Výsledky studie podporují závěr, že pravidelná konzumace sušeného ovoce bohatého na vitaminy, minerální soli a "dobré" tuky prospívá zdraví a pomáhá udržet pod kontrolou váhu. Například tím, že přispívá k pocitu sytosti.
Související
WHO: Obezita dosáhla pandemických rozměrů. Možná ale existuje řešení
Svět nebezpečně tloustne. Obezitou trpí alarmující množství lidí
obezita, nadváha, hubnutí , zdraví , život , ženy , Muži , důchodci, senioři
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Babiš obešel Motoristy. Sucho začal řešit se svým bývalým ministrem
před 1 hodinou
Počasí beze srážek má důsledky. Nebezpečí požárů už se týká celého Česka
před 1 hodinou
Ruská armáda našla nový zdroj rekrutů. Studenti ze škol
před 2 hodinami
Rusko už nemůže válku ignorovat. Propad popularity Putina už reflektují i prokremelské průzkumy
před 3 hodinami
Počasí v Asii je tak extrémní, že se brambory doslova vaří v zemi
před 4 hodinami
Dejte nám 10 procent svých raket do Patriotů a zničíme všechny ruské balistické střely, vzkázal Zelenskyj USA
před 4 hodinami
Trump nebyl sám. Z Turecka s ním potají odletěl jediný ministr
před 6 hodinami
Víkendové počasí přinese změnu. Teploty opět poletí nahoru
včera
Páral nebude mít veřejný pohřeb. Rodina se chce rozloučit jinak
včera
Situace se stabilizuje, hlásí ministerstvo. Jde o důležitý lék na rakovinu
včera
Bývalý šéf České pošty Knap podlehl vážné nemoci
včera
Policie vyšetřuje pondělní tragickou zkoušku potrubí v Praze
včera
Houbaři už pamatují lepší časy. Zelená místa na mapě vesměs chybějí
včera
Padlo obvinění kvůli útoku v Tanvaldu. Útočníka poslal soud do vazby
včera
Podporovat Trumpa už se v Evropě nenosí. Pro politiky se stal přítěží
včera
Britové po 10 letech brexitu litují. Přijala by je EU zpátky?
včera
Trump označuje globální oteplování za podvod. Američané mu to ale vůbec nevěří
včera
36 hodin po ničivém zemětřesení v Kolumbii záchranáři stále nachází živé
včera
Vance potají jednal se Zelenským. Požaduje, aby se Ukrajina vyhnula útokům na klíčovou trasu pro vývoz ropy
včera
MAPA: Kde pozorovat zatmění Slunce? Najděte si místo přímo ve vašem okolí
Dnešní podvečerní úplné zatmění Slunce představuje výjimečnou událost, na kterou Evropa čekala dlouhých 27 let. Měsíc se postaví přímo mezi Zemi a Slunce a úzký pás územi od Islandu přes severní Španělsko až po Baleárské ostrovy zahalí do temnoty. Jedná se o první úplné zatmění pozorovatelné z evropské pevniny od roku 1999. Celou událost navíc doprovází velmi neobvyklá astronomická geometrie, která z tohoto úkazu dělá jeden z nejvíce očekávaných zážitků celé generace.
Zdroj: Libor Novák