Letecká doprava patří k těm nejbezpečnějším na světě, přesto, pokud dojde k nehodě, její výsledky mohou být fatální. Mnoho katastrof ale zůstane nevysvětleno a některá letadla se nenalezla dosud. Jaké jsou nejzáhadnější letecké katastrofy?
Píše se 2. srpna 1947 a letadlo Star Dust britsko-jihoamerických aerolinek mizí beze stopy na trase z Buenos Aires do Santiago. Na palubě cestovalo kromě posádky i 6 pasažérů včetně britského úředníka Paula Simpsona, který převážel oficiální diplomatické dokumenty do Chile.
Rozsáhlá pátrací akce nepřinesla žádné nálezy a dlouhých 50 let nikdo nevěděl, co se s letadlem stalo, nebo kam zmizel. Teprve v roce 1998 se v tajícím ledovci objevil kus zmizelého stroje a dnes již víme, že nehodu zapříčinilo špatné počasí a zhoršená viditelnost.
Star Dust začalo pravděpodobně klesat ještě v horách a narazilo do jednoho z horských hřebenů. Záhada se tak dočkala vyřešení, i když se tak stalo o půl století později. Jedno tajemství nám však zůstalo: před nehodou bylo z letadla odesláno morseovkou heslo "stendec", které není dodnes vysvětlené.
Nejde ale o jediný podivný případ. Jedna z největších pátracích akcí po ztraceném letadle v Pacifiku se uskutečnila v roce 1962 poté, co 16. března zmizelo letadlo Flying Tiger Line i s 93 americkými a 3 jihovietnamskými vojáky na palubě.
Poslední spojení s letadlem se uskutečnilo 80 minut od vzlétnutí z havajského ostrova Wake. Podle rádiové zprávy se měl letoun pohybovat východně od Guamu. Poté však o stroji už nikdo neslyšel ani neviděl.
Jedna civilní cisternová loď uvedla, že spatřili na obloze záblesk a kouř, což může ukazovat na výbuch na palubě Flying Tiger. Pátrací akce, která trvala 8 dní, však žádné trosky nenalezla.
I krátký let z irského Corku do Londýna se stal osudným 61 pasažérům 24. března 1968. Let Aer Lingus se zdál být poklidným, dokud se v rádiu neozvala zpráva o "rychlém klesání a otáčení". Pak se letadlo navždy odmlčelo. Dodnes ho nikdo nenašel.
Další záhadou je pákistánský letoun s 54 osobami na palubě, který zmizel krátce po vzletu dne 25. srpna 1989. Vnitrostátní pravidelný osobní let společnosti Pákistán International Airlines vzlétl z města Gilgit na severu Pákistánu a mířil do hlavního města Islamabad.
Jeden z pilotů letadla udělal rutinní rádiové volání v 07:40. To byla poslední komunikace s letadlem. Žádné zprávy o ztroskotání nebo potížích vyslány nebyly. Má se za to, že letadlo havarovalo v Himalájích, ale žádný vrak ani těla nebyla nalezena.
Jedna z nejhrozivějších leteckých nehod v dějinách, při které zemřelo 203 cestujících a 14 členů posádky se odehrála 31. října 1999. Let z Los Angeles do Cairo ztroskotalo v Atlantském oceánu asi 100 km jižně od amerického pobřeží. Příčina nehody nebyla nikdy spolehlivě potvrzena.
Asi neznámější letecká katastrofa posledních let se odehrála 8. března 2014, kdy plánovaný osobní let MH370 z mezinárodního letiště Kuala Lumpur, Malajsie, zmizel nad oceánem cestou do Pekingu.
Hlasový kontakt se uskutečnil asi hodinu po vzletu, pak se letadlo záhadně vytratilo z radarových monitorů letového provozu. Chvilku jej však ještě sledovaly vojenské radary, než zmizel i jim.
Mezinárodní pátrací akce byla největší v dějinách letectva, nenalezlo však žádná těla ani černou skříňku. Po roce se na ostrovech v Indickém oceánu a na východním pobřeží Afriky začaly vyplavovat kovové kusy z trupu letadla, a dnes už je jasné, že se letadlo zřítilo.
Malaysia Airlines mají na kontě ještě jednu nehodu, která se odehrála jen pár měsíců po zmizení letu MH370. Dne 17. července 2014 převážela společnost z Amsterdamu do Kuala Lumpur 283 cestujících a 15 členů posádky přes východní Ukrajinu, kde v té době hořel konflikt mezi ukrajinskou vládou a proruskými separatisty.
Je jasné, že letadlo s označením MH17 bylo sestřeleno raketou protiletadlového raketového kompletu Buk, ale viníka se nedalo dodnes určit. Letadlo nemělo žádné technické problémy a v době sestřelení se pohybovalo ve výšce 10 tisíc metrů (33 tisíc stop), tedy 300 metrů nad úrovní zakázaného prostoru, který Ukrajina vymezila ve výšce 32 tisíc stop.
Související

Panika v letadle na Mallorce. Cestující skákali z křídla, šest lidí skončilo v nemocnici

Cestující kvůli falešnému poplachu vyskakovali na Mallorce z letadla. 18 lidí se zranilo
Aktuálně se děje
před 1 hodinou

Fico je připraven jednat s Merzem. Pak by mohl zvednout ruku pro další protiruské sankce
před 1 hodinou

Trump zřejmě pochopil, co je Putin zač. Transakční diplomacie s ideologem nebude fungovat
před 2 hodinami

Poruchy se násobily. Česko už začíná tušit, proč došlo k blackoutu
před 3 hodinami

Izraelci přiznali, že íránské zásoby obohaceného uranu nejsou zcela zničené
před 4 hodinami

V Rusku pohřbili odvolaného ministra Starovojta. Putin na obřad nepřišel
před 4 hodinami

Zelenskyj: Potřebujeme finance a sestřelíme všechno. Snaží se zachránit protivzdušnou obranu
před 5 hodinami

Nikdo je už nikdy neuvidí. Systematická likvidace z rukou Asadova režimu zabila desítky tisíc lidí
před 6 hodinami

Z Ruska je zklamaný. V pondělí budu mít zásadní prohlášení, oznámil Trump
před 6 hodinami

Nová ruská taktika systematicky ničí ukrajinská města. Umírají civilisté, přibývá útoků drony
před 7 hodinami

Fico se k soudu nechystá. Střelci odpustil, zaútočil na opozici a média
před 8 hodinami

Trumpovy výroky živí debatu o evropském jaderném deštníku. Významný německý politik je pro
před 8 hodinami

Tajná služba trestá selhání při atentátu na Trumpa. Suspendovala šest lidí
před 8 hodinami

Další průzkum, jiná čísla. ANO je první, vládní strany si pohoršily
před 9 hodinami

Zemřelo 121 lidí, další se pohřešují. Experti už tuší, proč byly povodně v Texasu tak smrtící
před 9 hodinami

Hrozba teroristického útoku v Česku prověřena. Policie uklidňuje veřejnost
před 11 hodinami

Počasí o víkendu čeká zlom, vrátí se léto
včera

Umělá inteligence sítě X chválila Hitlera. Musk přiznal problémy
včera

Slovinsko balancuje na ostří nože: Premiér Golob návrhem referenda o členství v NATO vyrazil dech
včera

Poprask v Nizozemsku: Každý jeden občan má v krvi chemikálie
včera
Tchaj-wan usiluje o omezení hospodářských vazeb na Čínu, úplné přerušení je však nereálné. Případná válka způsobí globální problémy s mikročipy
Tchaj-wan zvažuje omezení ekonomických vazeb na Čínu, která je pro něj zároveň klíčovým trhem i geopolitickou hrozbou. Nová vláda prezidenta Lai Čching-teho vyzvala technologické firmy, aby se orientovaly na demokratické státy a omezily obchod s Huawei a SMIC. Podle expertů však úplné zpřetrhání vztahů není reálné. Embargo by mohlo ochromit globální dodávky čipů, poškodit tchajwanské firmy i zpomalit čínský technologický rozvoj.
Zdroj: Jakub Jurek