KOMENTÁŘ: Směřujeme k federální EU?

S federálním uspořádáním států se v současné době můžeme setkat na všech kontinentech světa, nikde bychom však nenarazili na dvě zcela totožné federace. I z toho důvodu je velice obtížné federaci jako politické uspořádání státu obecně definovat a přesně vymezit. Nemožnost přesné definice poté způsobuje rozpory mezi jednotlivými teoretiky – každý z nich totiž federaci přisuzuje odlišné charakteristiky. Napříč různícími se definicemi nakonec přeci jen nacházíme několik shodných prvků, které jsou pro federace typické. Splňuje současná Evropská unie tyto prvky a je ji tedy možné za federaci také označit?

Psaná ústava a princip federace

Evropská unie je jedinečným politickým systémem, který mnozí odborníci nazývají federací. Pak jsou zde ale tací, kteří EU za federaci nepovažují. Prvním problémem, na který můžeme narazit, je neexistence psané ústavy, která by právně ukotvovala federální uspořádání unie. Političtí lídři, kteří v polovině minulého století stáli v čele prvních integračních iniciativ, nikdy neformulovali své politické vize do jediného ústavního dokumentu. Ani princip federace není doposud nikde zakotven. O jeho zasazení do primárního práva unie se snažili již holandští představitelé při vzniku Maastrichtské smlouvy, a tedy EU, avšak jejich iniciativy byly neúspěšné. Přesto je třeba upozornit na skutečnost, že integrační snahy vycházející z logicky „sbližujícího se společenství“ a federalismu, byly základními myšlenkami po válce vznikajících Evropských společenství. Na počátku 21. století následovaly snahy o vytvoření evropské ústavy, avšak i ty skončily obdobným neúspěchem.

Sdílená suverenita

Prvek, který však Evropská unie splňuje, je rozdělení moci mezi více úrovní vládnutí – v našem případě mezi centrum (EU) a jednotky (členské země). Tato tzv. sdílená suverenita zaručuje, že centrum ani jednotky nerozhodují ve všech oblastech či otázkách, ale pouze v těch, které jim náleží. Každá rovina vládnutí má unijními smlouvami přesně definované oblasti, ve kterých rozhoduje. Například přesun kompetencí od členských států směrem na úroveň EU můžeme pozorovat v oblasti kompetencí, které Smlouva o fungování Evropské unie označuje za výlučné. Patří mezi ně např. celní a měnová politika, nebo stanovování pravidel hospodářské soutěže.

Oblasti, ve kterých obě úrovně společně sdílí kompetence, zahrnují např. politiky vnitřního trhu a sociální politiky, životního prostředí nebo ochrany spotřebitele. Ve všech ostatních otázkách rozhodující členské země – tento princip se nazývá subsidiaritou. Subsidiarita zaručuje, že unie jedná jen v těch oblastech, které nespadají do její výlučné pravomoci pouze tehdy, pokud cílů zamýšlené činnosti nemůže být dosaženo uspokojivě členskými státy. Je obecně známo, že princip subsidiarity byl do unijního práva zakotven „pod nátlakem“ euroskeptických států, které chtěly vyvážit federalistické prvky a ponechat si určitou část svých pravomocí. Je však možné tvrdit, že větší suverenita stále náleží členským státům. Jsou to právě tyto státy, které se mohou, ale také nemusí, rozhodnout a svoji suverenitu na unii delegovat. Je tak možné konstatovat, že suverenita v EU není formálně sdílená jako v typických federacích.

Instituce

Dalším znakem, který EU z federálního hlediska splňuje, je existence rozhodčí instituce. V systému unie je touto institucí Soudní dvůr Evropské unie, který vykonává dozor nad výkladem unijního práva a urovnává právní spory mezi unijními institucemi a členskými státy. Z institucionálního hlediska nám však chybí prvek dvoukomorového parlamentu. EU nicméně svým legislativním orgánem disponuje a je jím Evropský parlament, jehož členové jsou přímo volení členskými státy. Takto parlament vyvažuje moc nadnárodně orientované Komisi. Hlas členských států je dále silných především skrze Radu ministrů.

Zhodnocení

V závěru je třeba uvézt, že i když EU nenaplňuje federativní rysy v některých citlivých oblastech, neznamená to, že v nich určité „federativní“ pokroky nedělá. Problematická však zůstává skutečnost, že Evropská unie není státem jako takovým, a proto je velice obtížné hodnotit, zda je nebo není federací. V aktuální situaci můžeme tvrdit, že EU není ideálním typem federace a v blízké budoucnosti asi ani nebude. Na druhou stranu můžeme pozorovat mnoho federativních principů, které je možné posilovat a s každou revizí unijního práva se tak i děje.

Související

Více souvisejících

EU (Evropská unie) evropský parlament rada evropské unie politika evropská komise Suverenita Brusel

Aktuálně se děje

před 37 minutami

Donald Trump

Trump rozvrací světový řád. Evropa hledá cestu z krize

Spojené státy se pod vedením Donalda Trumpa stále více stahují z role garanta globální bezpečnosti, čímž vrhají Evropu do nejistoty. Politika amerického prezidenta, která zpochybňuje poválečné bezpečnostní uspořádání, přináší největší krizi Západu od konce druhé světové války. Odborníci varují, že „Trumpismus přežije jeho prezidentství“, píše BBC.

před 1 hodinou

před 2 hodinami

Mike Waltz

"Můžu za to já." Ke skandálu v Bílém domě se přiznal významný Trumpův muž, nic ale nevysvětlil

Washington se zmítá v bezpečnostním skandálu poté, co americký poradce pro národní bezpečnost Mike Waltz podle BBC převzal plnou odpovědnost za únik informací z privátní chatovací skupiny na aplikaci Signal. Skupina, v níž se nacházeli vysoce postavení vládní činitelé, omylem zahrnula i novináře Jeffreyho Goldberga, který následně zveřejnil detaily o amerických plánech na bombardování Jemenu.

před 2 hodinami

před 3 hodinami

před 4 hodinami

před 4 hodinami

před 4 hodinami

před 6 hodinami

včera

včera

Aktualizováno včera

Marco Rubio při jednání s ruskou delegací v Rijádu.

Rusko a Ukrajina se dohodly na zastavení útoků v Černém moři, tvrdí Bílý dům. Kreml tvrdí něco jiného

Rusko a Ukrajina se dohodly na zastavení vojenských útoků v oblasti Černého moře a zajištění bezpečného průjezdu pro komerční lodě. Oznámil to Bílý dům po jednáních mezi USA a ruskou delegací v saúdskoarabském Rijádu. Kreml ale zveřejnil podmínky příměří, které jsou podle něj neoddělitelně spojeny s uvolněním sankcí proti ruským bankám a exportérům potravin a hnojiv. Podle ruského prohlášení vstoupí dohoda v platnost až poté, co budou ruské finanční instituce plně napojeny zpět na mezinárodní platební systém SWIFT a budou zrušeny sankce vůči pojišťovnám zapojeným do vývozu potravin.

včera

včera

Mette Frederiksenová je dánská politička a od června 2019 předsedkyně vlády Dánska. Od roku 2015 je vůdkyní sociálních demokratů a od parlamentních voleb v roce 2001 zasedá v parlamentu.

Dánská premiérka Frederiksenová má Trumpa plné zuby. Chce se postavit agresivním krokům Washingtonu

Dánská premiérka Mette Frederiksenová ostře odsoudila Bílý dům za „nepřijatelný nátlak“ na Grónsko v souvislosti s plánovanou návštěvou delegace Spojených států vedené druhou dámou Ushou Vanceovou. Frederiksenová prohlásila, že se proti agresivním krokům Washingtonu vůči arktickému ostrovu důrazně postaví. Podle serveru Politico už má amerického prezidenta Donalda Trumpa dost.

včera

včera

Donald Trump

Trump únik vojenských plánů bagatelizuje: Nepodstatné, jediná chyba za dva měsíce, ten novinář je šmejd

Americký prezident Donald Trump poprvé obsáhleji reagoval na kontroverzní únik informací o vojenských úderech v Jemenu, který se dostal k novináři The Atlantic Jeffrey Goldbergovi. Trump v rozhovoru pro stanici NBC označil Goldberga za „šmejda“ a tvrdil, že jeho nechtěná přítomnost ve skupinovém chatu na aplikaci Signal „neměla žádný dopad“. Podle něj byl Goldberg přidán omylem jedním ze zaměstnanců kongresmana Mikea Waltze.

včera

Ilustrační foto

Skandál v USA: Proč je plánování útoku přes aplikaci Signal velký problém?

Americká vláda čelí ostré kritice poté, co vyšlo najevo, že detaily o vojenských úderech v Jemenu byly sdíleny v soukromé skupině na šifrované komunikační aplikaci Signal. Šokující odhalení přinesl Jeffrey Goldberg, šéfredaktor magazínu The Atlantic, který se omylem stal členem 18členné skupiny a měl přístup k citlivým informacím.

včera

včera

včera

Znovu Spolu. Fiala je lídrem do voleb, které prý rozhodnou o budoucím směřování Česka

Podruhé za sebou půjdou ODS, KDU-ČSL a TOP 09 do parlamentních voleb společně. Trojice stran v úterý zahájila podpisem smlouvy předvolební kampaň. Na voliče apeluje, že podzimní volby rozhodnou o budoucím směřování Česka. Koalice Spolu chce být nejlepší volbou pro ty, kterým leží na srdci budoucnost země v nejisté době, kdy dochází ke změně světového řádu.

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy