Ford přehodnocuje svou strategii v oblasti elektromobilů a mění přístup k výrobě elektrických SUV a užitkových vozidel. Automobilka se zaměřuje na ziskovost, což vede k rušení některých elektrických modelů a zdržení uvedení dalších, přičemž klade důraz na hybridní technologie.
Ford zrušil projekt velkého elektrického SUV, do kterého investoval 1,9 miliardy USD, a místo něj se zaměřuje na nový středně velký elektrický pick-up, jenž bude vyroben v USA v roce 2026. Nový přístup automobilky klade důraz na elektrické komerční dodávky, pick-upy s levnějšími bateriemi a hybridní technologie. Generální ředitel Ford Motor Company Jim Farley uvedl, že automobilka plánuje přizpůsobit svou nabídku podle potřeb zákazníků a firem, s cílem nabídnout širokou škálu elektrifikovaných pohonných možností. Uvedl to web Drive.
Ford sníží podíl výdajů na elektrickou technologii z 40 % na 30 % ročních kapitálových výdajů. Nová generace elektrického F-150 se odloží o 18 měsíců na rok 2027, kdy budou představeny i další dva elektrické pick-upy, včetně prvního elektrického Fordu Ranger. Zrušené třířadé elektrické SUV nahradí hybridní model, zatímco modely F-Series Super Duty pravděpodobně dostanou hybridní technologii. Plug-in hybridní Ford Ranger bude v Austrálii uveden v roce 2025. Výrobní zařízení určené pro SUV nyní zvyšuje produkci ziskovějších nákladních vozidel řady F s pohonem V8 Super Duty.
Americká automobilka nabízí elektrické sedmimístné SUV Explorer a středně velké elektrické SUV Ford Capri, které jsou však k dispozici pouze v Evropě. Například ale na australském trhu bude na konci roku představeno elektrické městské SUV Puma E-Gen.
Nová strategie Fordu zahrnuje plán na vývoj cenově dostupného elektrického modelu za 35 000 USD, který má být uveden na trh v roce 2026. Tento levnější elektrický Ford se připojí k plánovaným užitkovým elektromobilům, včetně dodávky E-Transit, SUV Mustang Mach-E a dalších elektrických SUV, a posílí globální elektrické portfolio značky.
FMC se zaměří na technologii baterií, což povede ke snížení výrobních nákladů a delšímu dojezdu u svých elektrických modelů. Jak uvedl generální ředitel Jim Farley, klíčem k úspěchu dostupných elektrických vozidel je konkurenceschopná cena baterií. Část výroby baterií pro Mustang Mach-E se v roce 2025 přesune z Polska do Michiganu, kde bude mít nárok na daňové úlevy podle amerického zákona o snižování inflace. Rovněž se zahájí výroba bateriových článků v Tennessee pro novou elektrickou dodávku a výroba lithium-železofosfátu (LFP), který zvyšuje dojezd, začne v roce 2026.
Byly firmou oznámeny ztráty ve výši 1,3 miliardy USD na elektromobilech za první čtvrtletí roku 2024, což odpovídá ztrátě 130 000 USD na každém prodaném elektromobilu. Tento deficit byl způsoben ztrátami v roce 2023, kdy automobilka zastavila výrobu elektrických modelů jako F-150 Lightning a Mustang Mach-E.
V červenci 2024 Ford opustil plán na úplně elektrickou řadu do roku 2030 a zvažuje zvýšení prodeje vozidel s vnitřním spalováním ve Spojeném království, aby se vyhnul sankcím za nesplnění kvót prodeje elektrických vozidel. Tento krok reflektuje širší trend mezi automobilkami, včetně Volkswagen a Mercedes-Benz, které přehodnocují své plány na elektromobily kvůli měnící se legislativě a trhu.
Aktuálně se děje
před 38 minutami
V Česku se potvrdilo další ohnisko ptačí chřipky
před 2 hodinami
Zelenskyj i Putin chtějí ukončit válku na Ukrajině, prohlásil Trump
Aktualizováno před 2 hodinami
Nebezpečné počasí hrozí už dnes večer. Výstraha se týká celé ČR
před 3 hodinami
Trump měl na telefonu Putina. Hovor byl dobrý a produktivní, tvrdí šéf Bílého domu
před 4 hodinami
Vážná nehoda na Benešovsku. Na místě hořelo
před 4 hodinami
Smrt Bardotové zasáhla i české politiky. Ozvali se Babiš či Klempíř
před 5 hodinami
Příměří u jaderné elektrárny v Záporoží. Začaly kritické opravy vedení
před 6 hodinami
Muž s nožem v Budějovicích vyhrožoval kolemjdoucím. Policista ho zpacifikoval
před 7 hodinami
Francie oplakává Bardotovou. O dojmy se podělil i prezident Macron
před 8 hodinami
Lavrov promluvil o úmyslech Moskvy a varoval Evropany
před 10 hodinami
Hazard, jaký se nevidí. Žena v Krkonoších bruslila na tenkém ledu i s kočárkem
před 11 hodinami
Zemřela ikonická herečka Brigitte Bardotová
před 11 hodinami
Turek se nevzdává. Pavel by měl dodržet svá slova, říká poslanec
před 12 hodinami
Zimní počasí na přelomu roku. Napadnout mohou desítky centimetrů sněhu
před 13 hodinami
Trump přivítá Zelenského. Zbývá deset procent a plán bude hotový, tvrdí Kyjev
před 14 hodinami
Anonym vyhrožoval střelbou v teplickém obchodním domě. Policie po něm pátrá
před 15 hodinami
Předpověď počasí: Poslední týden roku bude ve znamení pravé zimy
včera
"Zelenskyj nemá nic, dokud to neschválím." Trump dal jasně najevo, kdo rozhoduje o válce na Ukrajině
včera
Obrana za miliardy. Polsko se opevňuje před Ruskem, staví dračí zuby i protidronové bariéry
včera
Rusko válkou ničí samo sebe. Chytilo se do své vlastní ekonomické pasti
Ruská federace se s blížícím se čtvrtým rokem plnohodnotné invaze na Ukrajinu potýká s nečekaným vedlejším efektem své válečné politiky. Regiony bohaté na energetické suroviny, které tvoří hospodářskou páteř země, totiž doplácejí na konflikt nejvyššími lidskými i ekonomickými ztrátami. Kreml proměnil odlehlé oblasti v zásobárnu vojáků i peněz, čímž však paradoxně ohrožuje průmyslová odvětví, která Putinovu agresi financují.
Zdroj: Libor Novák