Ford přehodnocuje svou strategii v oblasti elektromobilů a mění přístup k výrobě elektrických SUV a užitkových vozidel. Automobilka se zaměřuje na ziskovost, což vede k rušení některých elektrických modelů a zdržení uvedení dalších, přičemž klade důraz na hybridní technologie.
Ford zrušil projekt velkého elektrického SUV, do kterého investoval 1,9 miliardy USD, a místo něj se zaměřuje na nový středně velký elektrický pick-up, jenž bude vyroben v USA v roce 2026. Nový přístup automobilky klade důraz na elektrické komerční dodávky, pick-upy s levnějšími bateriemi a hybridní technologie. Generální ředitel Ford Motor Company Jim Farley uvedl, že automobilka plánuje přizpůsobit svou nabídku podle potřeb zákazníků a firem, s cílem nabídnout širokou škálu elektrifikovaných pohonných možností. Uvedl to web Drive.
Ford sníží podíl výdajů na elektrickou technologii z 40 % na 30 % ročních kapitálových výdajů. Nová generace elektrického F-150 se odloží o 18 měsíců na rok 2027, kdy budou představeny i další dva elektrické pick-upy, včetně prvního elektrického Fordu Ranger. Zrušené třířadé elektrické SUV nahradí hybridní model, zatímco modely F-Series Super Duty pravděpodobně dostanou hybridní technologii. Plug-in hybridní Ford Ranger bude v Austrálii uveden v roce 2025. Výrobní zařízení určené pro SUV nyní zvyšuje produkci ziskovějších nákladních vozidel řady F s pohonem V8 Super Duty.
Americká automobilka nabízí elektrické sedmimístné SUV Explorer a středně velké elektrické SUV Ford Capri, které jsou však k dispozici pouze v Evropě. Například ale na australském trhu bude na konci roku představeno elektrické městské SUV Puma E-Gen.
Nová strategie Fordu zahrnuje plán na vývoj cenově dostupného elektrického modelu za 35 000 USD, který má být uveden na trh v roce 2026. Tento levnější elektrický Ford se připojí k plánovaným užitkovým elektromobilům, včetně dodávky E-Transit, SUV Mustang Mach-E a dalších elektrických SUV, a posílí globální elektrické portfolio značky.
FMC se zaměří na technologii baterií, což povede ke snížení výrobních nákladů a delšímu dojezdu u svých elektrických modelů. Jak uvedl generální ředitel Jim Farley, klíčem k úspěchu dostupných elektrických vozidel je konkurenceschopná cena baterií. Část výroby baterií pro Mustang Mach-E se v roce 2025 přesune z Polska do Michiganu, kde bude mít nárok na daňové úlevy podle amerického zákona o snižování inflace. Rovněž se zahájí výroba bateriových článků v Tennessee pro novou elektrickou dodávku a výroba lithium-železofosfátu (LFP), který zvyšuje dojezd, začne v roce 2026.
Byly firmou oznámeny ztráty ve výši 1,3 miliardy USD na elektromobilech za první čtvrtletí roku 2024, což odpovídá ztrátě 130 000 USD na každém prodaném elektromobilu. Tento deficit byl způsoben ztrátami v roce 2023, kdy automobilka zastavila výrobu elektrických modelů jako F-150 Lightning a Mustang Mach-E.
V červenci 2024 Ford opustil plán na úplně elektrickou řadu do roku 2030 a zvažuje zvýšení prodeje vozidel s vnitřním spalováním ve Spojeném království, aby se vyhnul sankcím za nesplnění kvót prodeje elektrických vozidel. Tento krok reflektuje širší trend mezi automobilkami, včetně Volkswagen a Mercedes-Benz, které přehodnocují své plány na elektromobily kvůli měnící se legislativě a trhu.
Aktuálně se děje
včera
Brusel vrací úder. Tlaku USA ustoupit nehodlá
včera
RECENZE: Záhada strašidelného zámku se bojí i vlastního stínu. Neurazí, ale upadne v zapomnění
včera
Napětí na Blízkém východě: Izrael stupňuje údery v Libanonu před klíčovým termínem
včera
Referendum o konci války, budoucnost Záporožské jaderné elektrárny. Co obsahuje 20bodový mírový plán?
včera
Jihomoravští záchranáři jsou na pokraji sil: Místo nehod řeší rýmu a teploty
včera
Ruské jednotky v noci vtrhly do ukrajinské vesnice. Odvlekly desítky lidí
včera
Transatlantická roztržka graduje: USA zakázaly vstup do země strůjcům evropské digitální regulace
včera
Spor USA s Venezuelou má nečekaného vítěze. Zatím z něj těží pouze Čína
včera
V Turecku se zřítilo letadlo s libyjským náčelníkem generálního štábu. Nehodu nepřežil
včera
Průlom v mírových jednáních? Ukrajina zvažuje vznik ekonomické zóny na východě
včera
Ukrajinské město dalo světu nejslavnější vánoční koledu. Rusové ho srovnali se zemí
včera
Návrat terorismu, válka ve Venezuelu nebo souboj o AI? Co lze čekávat od roku 2026
včera
Předpověď počasí na svátky: Budou letos bílé Vánoce?
23. prosince 2025 21:22
Zákaz tělesného trestání dětí, změny v rozvodech, konec střídavé péče. Co přináší novela občanského zákoníku?
23. prosince 2025 19:58
Fond je neodvolatelný, reaguje Babiš na problémy se střetem zájmů. Nic tím nevysvětlil
23. prosince 2025 19:41
Vánoční příměří je dnes už nereálný koncept. Lidé sice potřebují klid, válčení se ale radikálně změnilo
23. prosince 2025 19:20
Top 5 jídel na silvestrovskou party: rychle a chutně
23. prosince 2025 18:30
Trump jmenoval nového vyslance pro Grónsko. Má obyvatele přesvědčit, aby se připojili k USA
23. prosince 2025 17:26
Trump také sdílí naši lásku k mladým dívkám, píše se v dopise, který zřejmě poslal Epstein
23. prosince 2025 16:13
Ukrajinští muži riskují smrt v horách, aby se vyhnuli frontové linii. Nikdo podle nich už nechce mír
Uprostřed mrazivého prosince čelí Ukrajina kromě ruských raketových útoků také prohlubující se krizi lidských zdrojů. Zatímco se světoví lídři v čele s Donaldem Trumpem pokoušejí vyjednat konec války, tisíce ukrajinských mužů nadále volí riskantní cestu do ilegality, aby se vyhnuli odvodu na frontu. Reportéři CNN v rumunské pohraniční oblasti Maramureš mluvili s těmi, kteří raději riskovali smrt v zasněžených Karpatech, než aby padli v nekonečném konfliktu.
Zdroj: Libor Novák