Transparentnost volební kampaně: ANO a SPD propadly, nejlépe si vedli Piráti, ohodnotila TI

Nejméně transparentní kampaň k letošním krajským volbám měly podle hodnocení organizace Transparency International (TI) hnutí ANO, SPD a karlovarská koalice ODS a KDU-ČSL s podporou Soukromníků. Nejlépe si vedli Piráti, plzeňská koalice KDU-ČSL, ADS a Nestraníků a ústečtí Spojenci pro kraj.

Ilustrační foto
doporučujeme

Hodnocení z hlediska průhlednosti financování a přístupu ke kampani dnes česká pobočka TI zveřejnila na webu.

"Strany obecně poskytují velmi vágní informace o plánovaných rozpočtech na kampaň. Neinformují o profilech na sociálních sítích. Zakrývají vztahy k mediálním a PR agenturám. Nepublikují seznamy dárců dříve, než požaduje zákon. Dokonce i tak jednoduchá věc, jako je přehled vlastních předvolebních akcí, je pro mnohé problém," uvádí se v hodnocení.

TI strany oznámkovala jako ve škole. Zcela propadlo hnutí SPD, které podle TI oznámilo pouze celkovou částku na kampaň ve výši 20 milionů korun, nikoli jednotlivé výdaje, dárce, volební tým, najaté agentury, plán předvolebních akcí či volební profily na sociálních sítích. 

Podobně na tom bylo ANO, které chtělo do kampaně investovat 45 milionů korun. Od čisté "pětky" ho uchránily informace o lidech a agenturách, které se na strategii a marketingu kampaně podílely.

Piráti dostali od TI známku 1,6. Na výbornou organizace ohodnotila jejich seznam dárců, volebních akcí a informace o rozpočtu. Chyběl ale seznam externích spolupracovníků a agentur.

Z dalších parlamentních stran si nejlépe vedlo hnutí STAN (známka 3,6) a KSČM (známka 3,8). Horší známku než průměrnou čtyřku dostaly ODS a Trikolóra (shodně 4,2), KDU-ČSL (4,4) a ČSSD (4,6). Na TOP 09, která kandiduje v různých koalicích, ocenila TI její veřejný účet a seznam dárců, čímž strana napomohla k transparentnosti i svým liknavějším koaličním partnerům.

Mezi největší nešvary letos podle organizace patřilo "manipulativní vedení kampaní". Obhájci krajských pozic si podle TI v řadě případů zaplatily PR agentury, aby v médiích publikovaly reklamní články, které zdánlivě informují o běžné krajské agendě. "Pokud tuto práci následně jednoznačně podstrkují v kampani jako svou propagaci a propagaci strany, jde o privatizaci veřejné funkce," uvedl ředitel TI David Ondráčka.

Organizace hodnotila kampaně celkem tří desítek uskupení, a to velkých stran i jejich krajských koalic a úspěšných regionálních uskupení. Trendem v transparentnosti kampaně se podle vedoucího projektu transparentnivolby.cz Ondřeje Cakla stalo "lajdáctví". Většina stran se podle něj ani nenamáhala použít aplikace na zveřejňování informací o rozpočtu, dárcích nebo personálním vedení kampaně.

Loading...
Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Chyby v účetní závěrce MMR za rok 2018 přesáhly pět miliard, zjistil NKÚ

26.10.2020 09:40 Chyby v účetní závěrce ministerstva pro místní rozvoj (MMR) za rok 2018 přesáhly pět miliard korun.…

Zeman si chtěl řádem vykoupit svědomí, říká Kuberová. Na vyšetření tátovy…

26.10.2020 09:10 ROZHOVOR – Občas měla oči plné slz, někdy se jí dojetím zlomil hlas. Když Věře Kuberové, vdově po…

Střídání času škodí zdraví, říkají europoslanci. Nesmyl, člověk se musí…

25.10.2020 22:02 Aktualizováno Nejsou ve svém postoji jednotní. Čeští europoslanci se úplně neshodnou, zda má dojít ke zrušení…

Na schůzce v zavřené restauraci byl údajně i náměstek VZP Šmehlík. Ten to…

25.10.2020 19:29 Aktualizováno Dalším účastníkem středeční noční schůzky v uzavřené restauraci na Vyšehradě, kde se sešli ministr…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama