Praha - Na letišti v Ruzyni se ve špičce za hodinu uskuteční až 46 startů a přistání. To představuje i ohromné množství zavazadel, která je nutno odbavit. Co se na letišti děje s vaším kufrem na cestě do letadla? To prozrazuje Daniel Šabík, tiskový mluvčí Českých aerolinií.
Kolik kufrů se v průměru odbaví denně na Letišti Václava Havla Praha?
Na Letišti Václava Havla Praha poskytují služby odbavení celkem tři handlingové společnosti. Největší podíl, jak z pohledu počtu odbavených cestujících i počtu pohybů, má společnost Czech Airlines Handling, bývalá dceřiná, v současnosti sesterská společnost Českých aerolinií, součást skupiny Českého aeroholdingu.
Czech Airlines Handling odbaví denně více než 6000 kusů zapsaných zavazadel (tj. těch co projdou třídírnou a jsou přepravována v nákladovém prostoru letadla), což představuje přibližně 100 tun nákladu (pokud budeme brát do úvahy průměrnou váhu zapsaného zavazadla). V období provozní špičky, tj. v průběhu letních měsíců je to více než 7200 zavazadel za den.
Jaká je průměrná váha zavazadla, které se odbavuje na letišti v Ruzyni?
Průměrná váha standardního zapsaného zavazadla, které odbavuje Czech Airlines Handling se pohybuje v rozpětí 15-17 kg.
Jak dlouhou trasu urazí kufr od přepážky k letadlu?
Nejkratší trasa, kterou po dopravnících urazí standardní zapsané zavazadlo od odevzdání na check-inu po jeho naložení na vozík je přibližně 125 metrů. Tuto trasu standardní kufr absolvuje za přibližně čtyři minuty. Nicméně záleží, na které odbavovací přepážce se cestující a zavazadlo odbavuje, jak daleko je od třídírny.
Dalším faktorem, který ovlivňuje délku a čas cesty zavazadla je skutečnost, jestli dojde k rozpoznání čárového kódu na zavazadlové visačce napoprvé po přejetí čtecí bránou nebo je nutné zavazadlo vytřídit ručně. To pak kufr putuje delší cestou, než se dostane na přepravní vozík.
Další vzdálenost pak zavazadlo urazí ve vozíku na cestě mezi třídírnou a samotným letounem (na letišti v Praze to může být až 1,5 km) a po přistání to samé, ale v opačném gardu. Odbavené zavazadlo tak může najezdit i několik kilometrů za dobu od odevzdání cestujícím na check-inu po naložení do letadla a od vyložení z letadla po převzetí pasažérem.
Jaká je povolená váha zavazadla u standardních letů a kolik se připlácí za nadváhu?
Klienti Českých aerolinií cestující v přepravní třídě Economy si můžou bezplatně odbavit jeden kus zapsaného zavazadla o maximální váze 23 kg (v případě nejvyšší rezervační třídy Flex až 32 kg), jehož součet všech tří rozměrů (délka + šířka + výška) nepřesahuje 158 cm. V cestovní třídě Business si cestující může bezplatně odbavit 2 kusy zapsaných zavazadel, každé o maximální váze až 32 kg.
Držitelé Stříbrné a vyšší karty (Zlatá a Platinová) věrnostního programu OK Plus nebo držitelé karet SkyTeam Elite či Elite Plus mají nárok na bezplatnou přepravu dalšího kusu zapsaného zavazadla o maximální váze 23 kg, kde součet všech tří rozměrů nepřesahuje 158 cm.
Za nadváhu zavazadla (tj. při nadváze nad 23 kg do max. 32 kg) nebo za druhý kus zavazadla nad rámec bezplatné přepravy cestující zaplatí 80 EUR (2200 Kč - pozn. redakce) nebo ekvivalent v místní měně za jeden úsek cesty. Pokud tedy např. bude mít nadváhu zapsaného zavazadla na cestě tam i zpět, zaplatí poplatek 160 EUR nebo ekvivalent v místní měně.
Existuje maximální velikost zavazadla, aby nebylo považováno za nadrozměrné?
Za standardní zapsané zavazadlo je považováno to, součet jehož všech tří stran (délka + šířka + výška) nepřesáhne 158 cm. Zavazadla, která tento rozměr překračují jsou považována za nadrozměrná a vyžadují jinou manipulaci než zavazadla standardní. Např. nadrozměrná zavazadla nelze odbavit na standardní odbavovací přepážce, jejich přepravu je nutné předem u dopravce vyžádat (kvůli prostoru a kapacitě v letadle), jejich třídění se provádí ručně (kvůli rozměrům) apod.
Jsou omezení i pro obsah zavazadla, které si cestující nebere na palubu?
V jakýchkoliv zavazadlech je zakázané přepravovat zboží nebezpečné povahy jako např. výbušniny, střelivo nebo pyrotechniku, hořlaviny, radioaktivní materiál, hořlavé i nehořlavé a jedovaté plyny, magnetický materiál, okysličovadla a organické peroxidy, žíraviny, rtuť, jedy a infekční látky nebo jakékoliv hořlavé tekutiny. Tyto látky lze letecky přepravovat pouze ve speciálním režimu na letecký nákladní list za zvláštních přepravních podmínek.
Kromě toho v zapsaném zavazadle cestující nesmí přepravovat peníze, šeky, kreditní karty, obchodovatelné či cenné papíry nebo ostatní cennosti, obchodní či jiné osobní dokumenty, pasy či jiné osobní identifikační doklady, léky, klíče, mobilní telefony, dioptrické a sluneční brýle, šperky a předměty z drahých kovů, fotoaparáty, videokamery nebo jiné elektronické přístroje (včetně PC, notebooků a CD s databázemi), umělecké a křehké předměty nebo zkazitelné zboží.
A co kabinová zavazadla?
V kabinových zavazadlech nesmí cestující přepravovat jakékoliv zbraně, střelivo, nože a všechny další předměty bodné a sečné povahy, hračky odpovídající skutečným útočným zbraním (např. makety pistolí, granátů apod.) a tekutiny o objemu vyšším než 100 ml.
Kolik kufrů se v průměru vejde do letadla? Například u typu Airbus A320?
Do letadla typu Airbus A320 je možné naložit až 330 ks volně ložených zavazadel a přibližně 300 ks zavazadel pokud je let operován v kontejnerové verzi. Při plně obsazeném letadle typu Airbus A320 se obvykle přepravuje přibližně 150-180 ks zavazadel a zbylá kapacita je využívána pro přepravu zboží, pošty či jiného materiálu.
Související
Pražské letiště od rána funguje v omezeném režimu. Může za to počasí
Letiště Václava Havla Praha: Cizinec nahlásil pět bomb, pyrotechnici žádnou nenašli
Letiště Václava Havla Praha , ČSA
Aktuálně se děje
před 18 minutami
Na Ještěd se vrátí lanovka. Město schválilo její novou podobu, bude delší
před 51 minutami
Macron varuje: Evropa může "zemřít". Je nutná robustní obrana čelící ruské agresi
před 51 minutami
EuroZprávy.cz pořádají podcast na téma války na Ukrajině a obranyschopnosti České republiky
před 53 minutami
Daň z nemovitosti v roce 2024 vzrostla. Platební údaje už míří k poplatníkům
před 1 hodinou
Lipavský: Ruský imperialismus je největší hrozbou. Je v zájmu Evropy, aby se Ukrajina ubránila Rusku
před 2 hodinami
Kyjev: Ukrajinci v cizině sedí v restauracích, zatímco doma umíráme. Evropské státy začnou vracet brance do vlasti
před 2 hodinami
Důchody v květnu 2025 s jednou drobnou změnou. Peníze vám mohou přijít v jiném termínu
před 2 hodinami
Munice a rakety za miliardy. USA chystají další masivní balík pomoci Ukrajině
před 3 hodinami
Řecko odmítá tlak EU a NATO: Ukrajině nedáme ani Patrioty, ani S-300
před 3 hodinami
Izraelská invaze do Rafahu se blíží. Město opouští statisíce lidí
před 4 hodinami
Putin vyrazí poprvé od znovuzvolení na zahraniční cestu. Tentokrát si nevybral Bělorusko ani Turecko
před 4 hodinami
Školačky v Kutné Hoře rozrušila hodina s psycholožkou. Zasahovala záchranka
před 4 hodinami
Ukrajina stáhla z bojiště americké Abramsy
před 7 hodinami
Teplé počasí se vrací. O víkendu teploty výrazně porostou
včera
RECENZE: Rivalové rozehrávají drama milostného trojúhelníku na tenisovém kurtu
včera
Odvolací soud zrušil odsuzující verdikt nad Weinsteinem
včera
Dvojí kvalita potravin? Nestlé čelí vážnému obvinění, má nadržovat bohatším zemím
včera
Bělorusko obvinilo Litvu z dronového útoku. Nesmysl, reaguje Vilnius
včera
Tragická střelba na pražské FF UK zasáhla 9000 lidí. O krizovou pomoc se staraly stovky lidí
včera
Nemáte děti? Na důchody zaplatíte víc, navrhují lidovci. Piráti jsou proti
Piráti jednoznačně odmítají návrh lidovců na zvýšení důchodových odvodů pro bezdětné. Podle nich je tento záměr kontroverzní, neboť postihuje lidi bez potomků, aniž by vedl k vyšší porodnosti.
Zdroj: Karolína Svobodová