Praha - Pražské metro, konkrétně linka B, oslaví 25. výročí svého vzniku. Výstavba prvního úseku 'béčka' byla zahájena v roce 1977 a cestující se poprvé svezli sedmi stanicemi metra ze Sokolovské na Smíchovské nádraží 2. listopadu 1985, uvedla v úterý mluvčí pražského dopravního podniku Ilona Vysoudilová.
Linka B je nejmladší z linek pražského metra. Zároveň je také nejdelší a má nejvíce stanic. "Výstavba celé tratě metra linky B probíhala v pěti etapách až do roku 1998, kdy byla oficiálně otevřena stanice metra Hloubětín a Kolbenova, která byla součástí prodloužení metra na Černý Most," popsala proces výstavby metra B mluvčí dopravního podniku.
Po roce 1989 bylo celkem 13 stanic metra přejmenováno. Cestující si tak museli zvyknout, že z mapy zmizely na trati B například názvy jako Moskevská, Švermova nebo Dukelská. Nahradily je současné stanice Anděl, Jinonice a Nové Butovice.
Pouhý rok od oficiálního ukončení výstavby v roce 2001 zasáhla trasu B povodeň. Voda zatopila celkem 11 stanic metra včetně dvou vlakových souprav ve stanici Florenc. "Odstraňování následků velké vody trvalo téměř celý rok. Až 22. března 2003 byly otevřeny poslední dvě uzavřené stanice Křižíkova a Invalidovna," připomenula Vysoudilová.
V současné době má pražské metro na trase linky B celkem 24 stanic. Z konečné Černý Most na konečnou Zličín urazí cestující 25,7 kilometru. Tři stanice - Černý Most, Rajská zahrada a Luka - jsou povrchové. Naopak nejhlouběji pod povrchem, přibližně 40 metrů, jsou umístěny stanice Můstek, Karlovo náměstí a Náměstí Republiky.
Zprovoznění linky B pražského metra v datech 1985 Zahájen provoz na prvním úseku tratě B Smíchovské nádraží – Sokolovská (I.B) se sedmi stanicemi: Smíchovské nádraží, Moskevská, Karlovo náměstí, Národní třída, Můstek, Náměstí Republiky, Sokolovská. Současně byl zahájen provoz jednokolejné obousměrné manipulační spojovací trati B–C na Florenci. 1988 Zahájen provoz v úseku Dukelská – Smíchovské nádraží (III.B) se třemi stanicemi: Dukelská, Švermova, Radlická. 1990 Mezi 13 přejmenovanými stanicemi pražského metra bylo i několik na trati B: Dukelská → Nové Butovice, Moskevská → Anděl, Sokolovská → Florenc, Švermova → Jinonice. 1990 Zahájen provoz v úseku Florenc – Českomoravská (II.B) se čtyřmi stanicemi: Křižíkova, Invalidovna, Palmovka, Českomoravská. 1994 Zahájen provoz v úseku Zličín – Nové Butovice (V.B) s pěti stanicemi: Zličín, Stodůlky, Luka, Lužiny, Hůrka. Součástí úseku je most přes údolí Prokopského potoka. Současně byl zahájen pravidelný provoz depa Zličín. 1998 Zahájen provoz v úseku Českomoravská – Černý Most (IV.B), zatím jen se třemi stanicemi: Vysočanská, Rajská zahrada, Černý Most. Další stanice zůstaly rozestavěné a z finančních důvodů se dokončovaly za provozu. 1999 Do provozu uvedena stanice Hloubětín. 2001 Do provozu uvedena stanice Kolbenova. 2010 Otevření druhého (západního) vestibulu stanice Stodůlky.
Související
Metro zastavila vážná nehoda. Mladá žena spadla pod soupravu
Metro zasáhne v závěru listopadu další výluka. Bude se pracovat na kolejích
Aktuálně se děje
před 21 minutami
Experti rozebrali chování prince Harryho. Návrat domů není vyloučen
před 1 hodinou
Papír s informací o růstu důchodů už nepřijde každému, upozornil úřad
před 2 hodinami
V USA padl první trest v případu smrti herce Matthewa Perryho
před 3 hodinami
Nedorozumění vedlo k policejnímu zásahu ve škole v Praze
Aktualizováno před 3 hodinami
Zemřel populární moderátor Patrik Hezucký
před 4 hodinami
Německo schválilo dobrovolnou vojenskou službu. Čekají se protesty mladých
před 5 hodinami
Obchod roku: Vzniká obří streamovací gigant, Netflix kupuje Warner Bros., HBO a CNN
před 6 hodinami
Trump varuje Evropu před „civilizačním vymazáním“. V novém dokumentu kritizuje EU i migraci
před 6 hodinami
Občanské demokraty čeká kritické období. Kuba mohl svůj odchod dohodnout s Babišem, tvrdí analytik
před 7 hodinami
Pomoc Ukrajině je i v našem zájmu, prohlásil Rutte před summitem NATO
před 7 hodinami
Nejdůležitější je nezpanikařit. Hasiči pro EZ radí, jak prožít advent v bezpečí a bez požárů
před 8 hodinami
Izrael v Eurovizi zůstane, ohlásila EBU. Čtyři země budou největší soutěž světa bojkotovat
před 9 hodinami
Internet po celém světě opět kolabuje. Cloudflare hlásí problémy, výpadky má LinkedIn, X nebo Zoom
před 9 hodinami
Putin v Indii vyjednává jednu dohodu za druhou. Země obnoví dodávky paliv z Ruska
před 10 hodinami
Putin: Rusko se za každou cenu zmocní celého Donbasu
před 11 hodinami
Počasí způsobí problémy řidičům či chodcům. Platí výstraha
před 11 hodinami
Opozice zpochybňuje Babišovo řešení. Měl Agrofert prodat, zní od Pirátů
před 12 hodinami
Rusko má kapacity napadnout nejen Evropu. Rádo jich využije, když vycítí slabost
před 12 hodinami
S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum
před 13 hodinami
Merz na poslední chvíli mění plány. Nečekaně pojede kvůli Ukrajině do Bruselu
Německý kancléř Friedrich Merz odcestuje v pátek večer do Bruselu, aby se pokusil přesvědčit belgické vedení k podpoře půjčky pro Ukrajinu ve výši 165 miliard eur. Tato reparační půjčka má být financována z peněžní hodnoty zmrazených ruských státních aktiv, které jsou uloženy na belgickém území. Merz zrušil své původní cestovní plány do Osla, aby se mohl zúčastnit klíčové večeře s belgickým premiérem Bartem De Weverem a předsedkyní Evropské komise Ursulou von der Leyenovou.
Zdroj: Libor Novák