Šikana Rakušanů? Zabavili při testech lokomotivu Škoda

Plzeň - Škoda Transportation zvažuje protest u Evropské komise (EK) proti postupu skupiny Bombardier u rakouských úřadů, ty totiž ve středu na žádost Bombardieru škodováckou lokomotivu zabavily při provádění homologačních testů na rakouských drahách. Firma o tom informovala ve čtvrtek.

Lokomotiva 109E je v současné době ve finálním stadiu zkoušek podle norem TSI a rakouských národních předpisů, nutných pro uvedení do běžného provozu v Rakousku, Německu, České republice, Slovensku, Polsku a Maďarsku. Přerušení homologačních testů v Rakousku může podle firmy odsunout nasazení lokomotiv do provozu a ohrozit i účast Škody Transportation v řadě připravovaných zahraničních tendrů. „Stodevítka je naším trumfovým esem pro řadu připravovaných tendrů v západní Evropě. Dnes je například aktuální připravovaný tendr na dodávku 300 lokomotiv, který chystají Německé dráhy. Před týdnem u nás byl tým německých auditorů, kteří prověřovali naše kvalifikační předpoklady pro tento tendr. Auditem jsme prošli úspěšně. Jakékoli zpoždění homologace nás může vážně poškodit,“ uvedl Tomáš Krsek, předseda představenstva a spolumajitel Škody Transportation. Škoda Transportation podle něj podnikne všechny právní kroky k tomu, aby jí byla lokomotiva co nejdříve vrácena. Zváží i podání stížnosti u Evropské komise na postup Bombardieru, který pokládá za nekalou soutěž a snahu Bombardieru poškodit českého konkurenta. Škoda Transportation bude také od rakouských úřadů žádat záruky, že se k lokomotivě nedostane žádný jiný výrobce lokomotiv.

„Obáváme se, aby se několikaletý výsledek práce týmu několika stovek českých techniků nedostal do rukou některého z našich největších konkurentů. Stodevítka je nejmodernější vysokorychlostní lokomotiva, která bude v příštích letech v Evropě uvedena do provozu na železnicích ve výše uvedených zemích. Je to jediný vysokorychlostní stroj splňující nejvyšší standardy TSI, který bude současně schválen pro provoz v uvedených zemích. Je naprosto nepřijatelné, aby se k ní některý konkurent mohl dostat ještě předtím, než jí uvedeme na trh,“ uvedl Krsek.

Škoda Transportation podávala v roce 2002 přihlášku do tendru na dodání lokomotiv pro České dráhy (ČD), které měly být vyrobené v rámci licence Bombardieru. Soutěž byla zrušena a smlouva vypovězena. Do nové soutěže ČD se Škoda Transportation hlásila už samostatně s vlastním vyvíjeným výrobkem. Po kanadském výrobci požadovala vrácení části zaplacených peněz za licenci, která nebyla naplněna. Bombardier reagoval požadavkem na zaplacení více než dvojnásobku za vypovězení smlouvy. O oprávněnosti tohoto požadavku se nyní vede soudní spor u rakouských soudů, které ještě nijak nerozhodly.

V souvislosti s informací o testování lokomotivy Škoda 109E právníci Bombardieru vznesli požadavek u vídeňského soudu na vydání předběžného opatření na zadržení lokomotivy pro případ, že by soud rozhodl v jejich prospěch. Lokomotiva má sloužit jako záruka na zaplacení požadované částky (spor je veden o částku v jednotkách milionů korun, tedy zlomek hodnoty zabavené lokomotivy). Z pohledu plzeňské Škodovky jde o šikanózní krok, který má zpomalit uvedení lokomotivy 109E na trh. Vídeňský soud dal právníkům Bombardieru podle firmy do ruky rozhodnutí, díky kterému si sami prostřednictvím dvou exekutorů vynutili odstavení lokomotivy v průběhu testování na rakouských kolejích. Právníci Škodovky v tuto chvíli jsou na cestě do Vídně, kde mají za úkol rozhodnutí soudu zvrátit.

Související

Více souvisejících

Vlaky

Aktuálně se děje

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Benjamin Netanjahu, známý pod přezdívkou Bibi

Zatykač na Blízkém východě moc nezmění. Netanjahu ví, že po válce jeho kariéra může skončit, říká Salem

Zatykač na izraelského premiéra Benjamina Netanjahua a bývalého ministra obrany Yoava Gallanta situaci na Blízkém východě moc nezmění. Pro EuroZprávy.cz to vysvětlil Paul Salem, viceprezident pro mezinárodní spolupráci think tanku Middle East Institute. Podle něj je hlavní starostí arabských zemí normalizace vztahů s Izraelem a zatykač příliš neovlivní ani vojenskou pomoc z Evropy. Íránské bezpečnostní obavy nepoleví.

včera

Vladimir Putin na summitu Rusko Afrika 2023.

Riziko chyby je vysoké. Rétorika Kremlu připouští jadernou válku, varuje analýza

Rusko-ukrajinská válka vstoupila do dalšího nebezpečného cyklu eskalací a hrozeb, přičemž obavy z možného použití jaderných zbraní i nadále stoupají. Přestože mnoho analytiků zůstává skeptických k možnosti, že by Vladimir Putin skutečně použil jaderné zbraně na Ukrajině, rétorika Kremlu tuto možnost nevylučuje. Riziko chyby či špatného odhadu je vysoké, což situaci činí mimořádně nebezpečnou. Ve své analýze to uvedl server SkyNews.

včera

včera

včera

Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?

Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?

Pořízení hypotéky je pro většinu z nás jedním z největších rozhodnutí v našem životě. Představuje splnění snu o vlastním bydlení, ale také zodpovědnost a dlouhodobý finanční závazek. A právě fixace hraje u hypotečního úvěru zásadní roli.

včera

včera

včera

Donald Tusk

Eskalace války zneklidňuje Evropu. Tusk mluví o nejistotě, Švédsko o zastrašování

Polský premiér Donald Tusk varoval, že nedávné události naznačují reálné riziko globálního konfliktu. Tato prohlášení přicházejí poté, co Rusko odpálilo hypersonickou balistickou střelu středního doletu na ukrajinské město. Podle Tuska se konflikt na východě dostává do rozhodující fáze, což naznačuje nejistotu a potenciální eskalaci.

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Změny počasí mění svět k nepoznání. O domov už přišly desítky milionů lidí

Konference OSN o změně klimatu COP29, která právě skončila v ázerbájdžánském Baku, přinesla opětovné výzvy k řešení klimatické krize. Ty však ostře kontrastují s tvrdou realitou: miliony lidí byly nuceny opustit své domovy kvůli klimatickým katastrofám, uvedl server Al-Džazíra.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy