Praha - Železniční dopravci zřejmě dalších pět let nebudou muset vyplácet náhrady při zpoždění vlaku delším než hodinu. Senátní výbory pro dopravu a ústavně-právní to podpořily. Prodloužení výjimky z evropského nařízení až do roku 2019 dopravcům uleví i od některých dalších povinností. Senát o výjimce rozhodne tento týden.
Výjimka z unijního nařízení měla skončit letos v prosinci. Poslanci ji prodloužili v rámci vládní novely drážního zákona. Zdůvodnili to tím, že dopravci nemají šanci ovlivnit vznik zpoždění zejména kvůli stavební činnosti na tuzemských tratích.
Nařízení Evropského parlamentu z roku 2007 ukládá dopravcům na železnici mimo jiné, aby v případě zpoždění nad 60 minut vraceli cestujícím 25 až 50 procent jízdného. Při zpoždění nad 60 minut už by dopravce musel zdarma zajistit občerstvení, ubytování a náhradní dopravu. I toto opatření by návrh o pět let odsunul.
Výjimka se týká i poskytování informací o mezinárodních cestách, které by musel dopravce poskytovat ve všech prodejních místech. To by údajně znamenalo nutnost enormního proškolení personálu.
Zpožďování vlaků na našich drahách není ve srovnání s Evropou ničím výjimečným. Vyplývá to ze srovnání aktuálních zpoždění šesti evropských drážních dopravců. Lidové noviny srovnaly situaci v České republice se stavem v Dánsku, Itálii, Slovinsku, na Slovensku a v Nizozemsku.
V západní Evropě jsou běžně za vlaky včas považovány spoje se zdržením 10 až 15 minut. Například ve Velké Británii jsou ve statistikách za vlaky včas vykazovány vlaky se zpožděním do deseti minut, Francie, Itálie nebo Německo prosazují 15 minut.
V Česku kontroluje přesnost vlaků systém Babitron, na kterém se podílí České dráhy ve spolupráci s Institutem teoretické informatiky. Systém nabízí jednak české železniční sítě, kde jsou různobarevnými trojúhelníky vyznačeny všechny jedoucí vlaky. Barevné odstupňování značí délku zpoždění. Systém nabízí i přehlednou tabulku s názvy vlaků, jejich polohou i nabraným zpožděním. Obdobný systém má i Dánsko, kde se Česko se svým Babitronem inspirovalo.
Související
Vánoce omezí vlakovou dopravu. Cestující si musí dát pozor na omezení
V neděli startuje nový jízdní řád. České dráhy nabídnou ještě více komfortních vlaků
Vlaky , Senát ČR , České Dráhy
Aktuálně se děje
včera
Brusel vrací úder. Tlaku USA ustoupit nehodlá
včera
RECENZE: Záhada strašidelného zámku se bojí i vlastního stínu. Neurazí, ale upadne v zapomnění
včera
Napětí na Blízkém východě: Izrael stupňuje údery v Libanonu před klíčovým termínem
včera
Referendum o konci války, budoucnost Záporožské jaderné elektrárny. Co obsahuje 20bodový mírový plán?
včera
Jihomoravští záchranáři jsou na pokraji sil: Místo nehod řeší rýmu a teploty
včera
Ruské jednotky v noci vtrhly do ukrajinské vesnice. Odvlekly desítky lidí
včera
Transatlantická roztržka graduje: USA zakázaly vstup do země strůjcům evropské digitální regulace
včera
Spor USA s Venezuelou má nečekaného vítěze. Zatím z něj těží pouze Čína
včera
V Turecku se zřítilo letadlo s libyjským náčelníkem generálního štábu. Nehodu nepřežil
včera
Průlom v mírových jednáních? Ukrajina zvažuje vznik ekonomické zóny na východě
včera
Ukrajinské město dalo světu nejslavnější vánoční koledu. Rusové ho srovnali se zemí
včera
Návrat terorismu, válka ve Venezuelu nebo souboj o AI? Co lze čekávat od roku 2026
včera
Předpověď počasí na svátky: Budou letos bílé Vánoce?
23. prosince 2025 21:22
Zákaz tělesného trestání dětí, změny v rozvodech, konec střídavé péče. Co přináší novela občanského zákoníku?
23. prosince 2025 19:58
Fond je neodvolatelný, reaguje Babiš na problémy se střetem zájmů. Nic tím nevysvětlil
23. prosince 2025 19:41
Vánoční příměří je dnes už nereálný koncept. Lidé sice potřebují klid, válčení se ale radikálně změnilo
23. prosince 2025 19:20
Top 5 jídel na silvestrovskou party: rychle a chutně
23. prosince 2025 18:30
Trump jmenoval nového vyslance pro Grónsko. Má obyvatele přesvědčit, aby se připojili k USA
23. prosince 2025 17:26
Trump také sdílí naši lásku k mladým dívkám, píše se v dopise, který zřejmě poslal Epstein
23. prosince 2025 16:13
Ukrajinští muži riskují smrt v horách, aby se vyhnuli frontové linii. Nikdo podle nich už nechce mír
Uprostřed mrazivého prosince čelí Ukrajina kromě ruských raketových útoků také prohlubující se krizi lidských zdrojů. Zatímco se světoví lídři v čele s Donaldem Trumpem pokoušejí vyjednat konec války, tisíce ukrajinských mužů nadále volí riskantní cestu do ilegality, aby se vyhnuli odvodu na frontu. Reportéři CNN v rumunské pohraniční oblasti Maramureš mluvili s těmi, kteří raději riskovali smrt v zasněžených Karpatech, než aby padli v nekonečném konfliktu.
Zdroj: Libor Novák