Na sociálních sítích se vynořil nový trend. Umělá inteligence uživatelům ve velkém předělává libovolné fotky do stylu japonského filmového studia Ghibli. Na první pohled neškodná, v jádru však bezduše trpká zábava podněcuje k diskusi, co jsme ještě ochotni akceptovat.
Virtuální prostor sociálních sítí už delší dobu okupují nejen mamutí počty falešných profilů. Při bezmyšlenkovitém projíždění fotek a krátkých videí jsme zahlcení digitálním smogem, který často generuje umělá inteligence. Původně nástroj k utužení vztahů a socializaci se stává hlásnou troubou algoritmického balastu. Výtvarně odporně generované obrázky s přemrštěně kýčovitou estetikou, která parazituje na základech lidské práce, naše receptory zaplavují v lepším případě podbízivou rozomilostí, v horším případě nenávist budícími výjevy vůči minoritám, případně bizarními religionistickými motivy.
Dochází k devalvaci umění. Každý si může cokoliv a kdykoliv vygenerovat, nástroje umělé inteligence pro tuto absurdní zábavu se stále zdokonalují. Jakkoliv na tomto příkladu lze vystavět podnětnou polemiku, většina veřejnosti nad úlohou umění ve společnosti mávne rukou. Inteligence a umělci jsou neustále pod palbou, řada internetových diskusí je shledává zbytečnými. Současné světové směřování vzývající volný trh, kde má kvalitu uměleckých děl určovat komerční úspěch, akorát podtrhuje skepsi a bezvýchodnost uměleckého sektoru.
Jistě, může jít v širokém kontextu turbulentní doby o pomyslné křičení na mrak. Kultura, jakožto pilíř a statutární aspekt civilizace, se mění ve vyprázdněné jedničky a nuly. Důsledkem je emocionální otupělost, kterou obsah generovaný umělou inteligencí umocňuje. A ať si to chceme připustit, nebo ne, brzy z toho bude problém. Laciná líbivost a především konformnost ženou vkus do propasti. Stále klesající laťku intelektuální náročnosti, kdy nejvíce vyzdvihujeme po srsti jdoucí obsah, teď hořce dokresluje nejnovější trend sociálních sítí. Nová verze generátoru obrázků GPT-4o totiž umí předělat jakoukoliv fotku do stylu animovaných filmů studia Ghibli, jež vytvořilo snímky jako Můj soused Totoro, Hrob světlušek nebo Cesta do fantazie.
Věhlasná estetika v čele s tvůrcem Hajako Mijazakim byla vždy v opozici hlavní proud určující disneyovské stylistiky. Imaginativní světy podporující dětskou fantazii, jež se nevyhnutelně střetává s hořkostí reálného života, vznikají díky autorské vizi. To, že se z unikátního animovaného stylu na sociálních sítích stal generický balast, je skutečně absurdním paradoxem, neb samotný Mijazaki několik let nazpět umělou inteligenci v umění odsoudil. Samotný fakt, že virtuální prostor redukuje kouzelné filmové světy na bezduchý vizuální gimmick, jako by to byla jediná součást jejich osobitosti, vypovídá o absolutní rezignaci na jakoukoliv soudnost.
Že jde o roztomilou blbost? Ano, pouze však do určité míry. V kontextu samotné debaty o vlivu umělé inteligence na umění a vnímání světa i faktu, že známý cynik Mijazaki technologii označil za urážku samotného života, jde spíše o naše smutné zrcadlo. Hřejivý a útulný filtr “ghiblifikující” fotky z našich dovolených, libovolné dějinné události či scény z jiných filmů bezpáteřně vykrádá celoživotní dílo studia a duševní vlastnictví umělců, kteří několik desetiletí rozšiřují náš cit pro imaginaci, jež teď pozvolna a nemilosrdně umírá.
Vrcholem nevkusu a zvráceným příkladem je pak fotka na oficiálním účtu X Bílého domu, který zveřejnil “ghiblifikovaný” obrázek zatčení stíhané kriminálnice. Jaký to má celé smysl? Opravdu chceme denně vídat Andreje Babiše, jenž na svém oficiálním instagramovém účtu zveřejnil svou AI předělanou fotku se slepicí? Politické subjekty na těchto trendech parazitují a za nic si tak zvyšují dosah. Pokud se podíváme na humanistickou a hluboce empatickou tvorbu, kterou teď internet przní, nelze se ubránit rezignovanému nářku nad zoufalým stavem digitálního světa.
Fakt, že studio Ghibli teď četné množství lidí bude vnímat primárně skrze haldy parazitujících kreací, udusává jakoukoliv důstojnost. Více než o cokoliv jiného jde o názorný úkaz, jak content generovaný umělou inteligenci nedosáhne na nic jiného, než na obludně povrchní nápodobu lidské práce a kreativity. Mávnout nad tím rukou, že o nic nejde, je až příliš líné. “Ghiblifikovaný” obsah není zhoubou kultury, nýbrž docela hlasitou součástí širšího problému. A pokud budeme nadále tento typ bezpáteřní krádeže podporovat, za chvíli se v lavině obdobných produktů utopíme. A je otázkou, zda to někomu vůbec vadit.
Související
Vánoční příměří je dnes už nereálný koncept. Lidé sice potřebují klid, válčení se ale radikálně změnilo
Bratrství je silné slovo, ale slabý kompas. Babiš si rozumí s Ficem a Orbánem, důležitější jsou Němci
komentář , studio Ghibli , animovaný film , umělá inteligence (AI) , sociální sítě
Aktuálně se děje
před 51 minutami
Zelenskyj i Putin chtějí ukončit válku na Ukrajině, prohlásil Trump
Aktualizováno před 1 hodinou
Nebezpečné počasí hrozí už dnes večer. Výstraha se týká celé ČR
před 2 hodinami
Trump měl na telefonu Putina. Hovor byl dobrý a produktivní, tvrdí šéf Bílého domu
před 2 hodinami
Vážná nehoda na Benešovsku. Na místě hořelo
před 3 hodinami
Smrt Bardotové zasáhla i české politiky. Ozvali se Babiš či Klempíř
před 4 hodinami
Příměří u jaderné elektrárny v Záporoží. Začaly kritické opravy vedení
před 5 hodinami
Muž s nožem v Budějovicích vyhrožoval kolemjdoucím. Policista ho zpacifikoval
před 6 hodinami
Francie oplakává Bardotovou. O dojmy se podělil i prezident Macron
před 7 hodinami
Lavrov promluvil o úmyslech Moskvy a varoval Evropany
před 8 hodinami
Hazard, jaký se nevidí. Žena v Krkonoších bruslila na tenkém ledu i s kočárkem
před 9 hodinami
Zemřela ikonická herečka Brigitte Bardotová
před 10 hodinami
Turek se nevzdává. Pavel by měl dodržet svá slova, říká poslanec
před 11 hodinami
Zimní počasí na přelomu roku. Napadnout mohou desítky centimetrů sněhu
před 12 hodinami
Trump přivítá Zelenského. Zbývá deset procent a plán bude hotový, tvrdí Kyjev
před 12 hodinami
Anonym vyhrožoval střelbou v teplickém obchodním domě. Policie po něm pátrá
před 14 hodinami
Předpověď počasí: Poslední týden roku bude ve znamení pravé zimy
včera
"Zelenskyj nemá nic, dokud to neschválím." Trump dal jasně najevo, kdo rozhoduje o válce na Ukrajině
včera
Obrana za miliardy. Polsko se opevňuje před Ruskem, staví dračí zuby i protidronové bariéry
včera
Rusko válkou ničí samo sebe. Chytilo se do své vlastní ekonomické pasti
včera
Období hlubokého otřesu a nejistoty. Rok 2025 se zapíše do dějin Evropské unie
Uplynulý rok 2025 se do dějin evropské ekonomiky zapíše jako období hlubokého otřesu a nejistoty. Server Politico jej popisuje jako jeden z nejvíce vyčerpávajících roků pro unijní obchod, kterému dominoval nevybíravý tlak staronového amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ten od svého lednového návratu do úřadu nešetřil na adresu Bruselu urážkami a označil Evropskou unii za uskupení vytvořené k parazitování na Americe, což následně podpořil zavedením nejtvrdších celních bariér za posledních sto let.
Zdroj: Libor Novák