Do českých kin vstupuje sociální drama s ambicemi o sociologický přesah a adrenalinem napumpované vyprávění. Sonda do života lidí na hraně možností a sil je však příliš uzavřená do sebe, topí se v hysterické rétorice a otravuje svou zacykleností.
Snímek režíroval David Laňka. Filmařský samouk s absolutoriem Konzervatoře Jaroslava Ježka, jenž od náctiletého věku přispíval do tisku různorodými texty o hudbě či filmu. Napsal několik nostalgicky vděčných portrétů českých herců a hereček či popularizačních publikací o českém filmu, jeho stěžejním spisovatelským dílem jsou knížky pro děti. Jeho filmografie jímá například klišoidní komediální stereotypizaci Modelky s.r.o., pokus o vztahovou mumblecore Poslouchej nebo drama tematizující život s autismem Spolu. Pro Primu realizoval například seriál Bodyguardi. Projekty většinou tvoří v tandemu s Martinem Müllerem a Jedna noc je jeho prvním samostatným titulem.
Dvojsečný název Jedna noc za prvé označuje osudovou noc, kdy protagonista Adam, tehdy ještě pravděpodobně úspěšný frontman kapely, v opilosti při cestě autem z koncertu s jeho fanynkou nabourá a zapříčiní její smrt. Druhou vrstvou názvu je noc, během níž se celý film odehrává. Adam je životní troska, zapletená v nekončící síti dluhů, kope příkopy, z života mu vymizela jakákoli motivace a chlastá. Jako hudebníkovi mu dříve alkohol dodával drive a elán, teď už mu slouží k zahnání všudypřítomných problémů. Doma na něj čeká žena Eliška s dítětem, která si po nocích vydělává přes erotické videochaty, aby muži pomohla splatit dluhy.
Sledujeme zacyklené pásmo, kdy Adam z bytu po hádkách neustále odchází, aby se posléze zase vrátil. Putuje mezi bytem, ulicemi, hospodou, navštěvuje bývalého nejlepšího kamaráda z kapely a snaží se sehnat peníze. Film se snaží dynamicky zachytit zacyklenost člověka, jenž neustále osciluje na psychickém i materiálním dně. Atmosférou, laděním i zápletkou film připomíná tvorbu bratrů Safdieů, především jejich Drahokam, kde protagonista v hektickém tempu na pozadí kriminální zápletky shání peníze a utopicky věří v zisk skrze sázení. Adamova cesta je takřka totožná, místo sázek však penězi krmí automat a krade.
Relativně slibný výchozí bod však padá na hysterickém scénáři a vyprávění. Opakující se scény a motivy můžou zrcadlit i nemožnost Adamova posunu, zároveň je jejich exekuce krkolomná, doslovná a zkrátka vyčpělá. Zatímco tvůrci detailními záběry na šuplík s hospodskou peněženkou předznamenávají, že dojde ke krádeži, spousta dalších motivů je nedotažených a ve scénáři ledabyle nahozených. Ať už jde o náhodné setkání Adama s matkou tragicky zemřelé dívky, případně naprosto uměle našroubovanou zápletkou s prostitutkou, které Adam ukradl peníze.
V rámci výstavby tvůrci upřednostňují scenáristickou účelovost před věrohodností a autenticitou. Je na každém, kdo na tuto skutečnost přistoupí. Od kýženého obrazu lidí zatížených fatální situací, jež se navíc snaží být aktuální a apelativní, to odtahuje a jen těžko se jde do fikčního světa ponořit, především kvůli neukočírovanému rytmu filmu, kdy se jakákoli dravost či adrenalin vytrácí. Zjednodušeně řečeno hodinu a půl sledujeme muže, který si za zničený život může sám a potácí se od průseru k průseru.
Osobní apokalypsa je v druhém plánu rámovaná právě postavou Elišky, na jejímž příkladu se tvůrci dle anotace snažili upozornit na soudobý problém, kdy se ženy prodávají na internetu. Načrtávají explicitní a primitivní morální dilema a problematiku nijak nerozvíjejí, spíš na ni bezduše ukazují. Většinu času jsme pak divácky omezeni na Adamovo vnímání, bez možnosti se odtrhnout od sobecké sebelítosti, kdy se nemůže přenést přes to, jak si jeho žena vydělává peníze. Obě ústřední postavy jsou čitelné a postrádají rozměrnost. A trávit celou stopáž ve vězení tvrdohlavého chudáka, bez jakékoli interpretační vrstvy či pobídce k dialogu, je zkrátka málo. Navíc v podivném vakuu ostravských kulis.
Je otázkou, co nám tvůrci chtěli touto výsečí z lidských osudů říct, premisa by možná fungovala v krátkometrážním formátu. Zavádějící je především to, do jaké míry reflektují mužskou sobeckost, kdy Adam odmítne 50 tisíc aby si zachoval hrdost, a do jaké míry jej litují. Tento rozkol a balanc na tenké hraně je asi tím nejpodnětnějším, co film v oblasti interpretace může nabídnout. Navíc ústřední herci Adam Ernest a Vanda Chaloupková repetitivní a hysterické dialogy zvládají přetvořit do snesitelné míry. Možná, kdybychom byli perspektivou blíže Elišce, mohl z toho být film, jaký tvůrci pravděpodobně zamýšleli. Takhle je to jen další odvar variující fenomén chcípáckého filmu, jakých se u nás v rámci sebelítostivých dramat urojilo kvantitativní množství.
Hodnocení: 45 %
Režie: David Laňka
Scénář: David Laňka
Hrají: Vanda Chaloupková, Adam Ernest, Pavlína Balner, Jan Nedbal, Štěpán Jacenko, Stanislav Aubrecht, Martin Cikán, Radim Jíra, Kamila Janovičová
Česká premiéra: 9. května 2024
Distributor: Bontonfilm
11. prosince 2024 20:20
Na co v prosinci do kina? Nejlepší film roku, opičí životopis i ježčí návrat
Aktuálně se děje
před 2 minutami
Politici mají hotovo. Důchodovou reformu posvětil i prezident
před 29 minutami
Evropa směřuje k jednotné obranné průmyslové základně. Klíčoví hráči? Německo a překvapivě Itálie
před 1 hodinou
KLDR na pokraji kolapsu. Jak se Kim Čong-un dokáže udržet u moci navzdory ekonomickým problémům?
před 1 hodinou
Pád Asada rozpoutal v Evropě vášnivou debatu. Uprchlíci se bojí, co bude dál
před 2 hodinami
Francie má nového premiéra. Barniera nahradil Macronův spojenec Bayrou
před 2 hodinami
Trumpovo pozvání čínského prezidenta na inauguraci je historickým krokem. Si Ťin-pching ale neměl a výběr
před 3 hodinami
Zapojení Kyjeva do převratu v Sýrii je pro Rusko další ze špatných signálů. Podobné akce už běží v Súdánu a Mali, říká Řepa
před 3 hodinami
Ledovkové počasí je zpět v Česku. Udeří už dnes večer
před 3 hodinami
O transportu Asada do Ruska nevěděla ani jeho rodina. Moskva ho nechá upadnout v zapomnění
před 3 hodinami
Eutanazie zažívá nevídaný boom. V Kanadě takto zemře každý dvacátý
před 4 hodinami
Kde bere KLDR peníze? Severokorejská vláda vyškolila tisíce programátorů, podílí se na rozsáhlém spiknutí
před 4 hodinami
Čeští vědci zabodovali v NASA. Pomohli s odhalením tajemství černých děr
před 4 hodinami
Čína stranou nestojí. Legitimizuje požadavek Ruska, aby se Ukrajina vzdala značné části území
před 5 hodinami
Scholzova politická kariéra se blíží ke svému konci. V pondělí se rozhodne
před 5 hodinami
Počasí může ohrozit dostupnost potravin. V Británii už zvedají varovný prst
před 6 hodinami
Trumpa Sýrie nezajímá. Možná ale bude muset
před 6 hodinami
Rusko podniklo masivní letecký útok na Ukrajinu
před 7 hodinami
Syrské márnice vypráví příběhy o drsném týrání a mučení
před 8 hodinami
Počasí jako stvořené k zimním radovánkám. O víkendu napadne sníh
včera
Elon Musk překonal historický rekord. Nikdy nebyl nikdo bohatší, než on
Elon Musk, nejbohatší člověk planety, dosáhl dalšího historického milníku. Jeho čisté jmění přesáhlo hranici 400 miliard dolarů, čímž se stal prvním člověkem, který tohoto čísla dosáhl. Upozornil na to server CNN.
Zdroj: Libor Novák