Česká kina osladí snímek Sladký život, který má s Felliniho vrstevnatou klasikou společný skutečně jen název. Nová česká romantická komedie je opět typicky plakátovým a kýčovitě barevným obrázkem bizarního fikčního světa. Přesto se však od ostatních produktů tohoto typu lehce odlišuje.
Producent Tomáš Hoffman, jenž se tentokrát podruhé v kariéře ujal i režie, je pomyslným patentem na divácký úspěch. Společně s Jiřím Vejdělkem roku 2010 diváckým hitem Ženy v pokušení odstartoval šílenství tuzemských romantických komedií, jež vyvrcholilo komerčně nejúspěšnějším porevolučním českým filmem Ženy v běhu. S tvůrčím týmem našel líbivý mustr, těžící z obsažení širokého spektra generací, opravdu velkého množství postav, srozumitelného verbálního humoru stavícího na uštěpašných hláškách, populárních písní a důležitosti rodiny, která je vždy nadřazená romantické lince. V současnosti u svých novinek replikuje i totožnou plakátovou šablonu. Plakáty Žen v běhu, Štěstí na dosah a nejnovějšího Sladkého života představují graficky identické tablo šesti hereckých tváří. Na každém z nich je Vladimír Polívka, akorát má na plakátě s každým rokem více vousů.
Právě se přehrává: Sladký život - trailer
Sladký život - trailer Video: YouTube
Ten zatímco ve Štěstí na dosah ztvárnil invalidu s křehkou povahou, ve Sladkém životě se převtělil do role šovinistického hokejisty Rosti, jenž zrovna zvítězil na mistrovství světa. Hektický život a střídání mnohem mladších partnerek mu přivodí infarkt, přičemž kvůli nasekaným dluhům přijde o veškerý majetek. Nemá se o koho opřít, jakékoli vazby ihned přetrhával. Jeho doktorka v podání další stálice tohoto žánru Petry Hřebíčkové s ním má společnou minulosti, on si ji však nedovede zařadit. Ponížený poté, co mu doktorka sdělí, že jeho nové srdce patřilo zemřelé ženě, vyhledá jejího muže a dceru. Ty jej u sebe i přes odlišný pohled na svět nechají bydlet, sbližují se s ním a Rosťa se stává empatičtějším člověkem, přičemž nachází zalíbení i v doktorce, ačkoli je to proti jeho zásadám, jelikož nikdy neměl vztah s ženou mladší třiceti let.
Popis pouhé špičky synopse filmu je vyčerpávající a tvůrci na sebe vrství nelogické a nechtěně bizarní situace. Celkovou premisu, kdy u sebe rodina nechá bydlet cizího člověka, protože má v těle údajně srdce zesnulé matky, jen těžko naivně přehlížet, stejně jako krkolomně náhlá zjištění zakrucující zápletku či schematickou komplikaci před zdárným happy endem. Opět se nacházíme v plochém katalogovém světě, který má od emocí toho našeho na míle daleko. Pokud však na spoustu naivních segmentů přistoupíme, většina z nich má v rámci výstavby a narace alespoň jasně danou funkci a dojde k jejich zužitkování, jakkoli nablble působí. Ústřední úlohu samozřejmě hraje náhoda. Je vlastně škoda, že tvůrci k celému titulu nepřistoupili ve více stylizovaném a přepáleném duchu. Takto je sled absurdních událostí spíše kontraproduktivní a akorát nám odpírá blízkost k postavám.
Ty jsou po vzoru předchozích titulů stejně šablonovité, odstřižené od opravdové lidskosti a je těžké s nimi nějakým způsobem sdílet ať už trauma z tragické smrti matky či lásku a vřelost. Je však třeba přiznat, že narozdíl od ostatních titulů, kde je na sebe většina postav zlá a dusí publikum svou toxicitou a žánru se de facto vzpírá, je Sladký život alespoň v tomto ohledu ve své škatulce příjemnější a naopak staví na proměně protagonisty z misogynního egomana v empatického člověka. Stejně jako u ostatních českých romantických komedií, i tady je romantická linka spíše v pozadí. Důrazu na ni a jejího skutečné rozvinutí se dočkáme takřka až v závěru.
Zatímco v Ženách v běhu a Štěstí na dosah není definovaný protagonista a v centru stojí skupina několika postav odlišných generací, Sladký život je ukotvený na Rosťovi. Počet ústředních postav je osekaný, což je pro celkovou, alespoň zdánlivou semknutost narativu prospěšné. Až epizodické postavy s tvářemi známých herců a hereček (Bob Klepl, Tereza Kostková, Hynek Čermák) zde ale slouží především výstavbě několika gagů či samostatných situací a posléze z děje zmizí. Svým způsobem je pak pozoruhodné sledovat, jakými absurdními dějovými zvraty Rosťa svou proměnou prochází. Je otázkou, zda by větší přímočarostí a přirozeností tvůrci neudělali lépe.
Titul má tak paradoxně nejblíže k nedávné Matce v trapu, kde protagonistka taktéž prochází osobní změnou, akorát za diametrálně odlišných podmínek a v jiném zázemí. Matka v trapu je však v převlečení za romantickou komedii spíše dramatem, kde o milostný vztah v závěru vůbec nejde. Sladký život si stále drží komediální notu, jež je skutečně všelijaká a v mnoha ohledech nejapná. Ostatně stejně jako výtvarná stránka filmu. Již nemá cenu smysl chválit technickou zdatnost. Obraz je nasáklý kýčovitou reklamní a videoklipovitou estetikou, nemá žádnou významotvornou hodnotu a korunu celému stylistickému pojetí v závěru nasadí naprosto nesmyslná rekapitulační montáž klíčových emotivních momentů s písní Každý ráno od Chinaski.
Sladký život je tak v zásadě typickým produktem, na němž lze ocenit jistý posun ve snaze o semknutost, centralizaci na jednu postavu a alespoň trochu sympatičtější lidi. Stále se ale ani zdaleka nepřibližuje romantické komedii. Je však smutné, že u produktů, kterým zkrátka chybí srdce, musíme oceňovat aspekty, jež by měly být samozřejmostí. A že je laťka proklatě nízko.
Hodnocení: 30 %
Režie: Tomáš Hoffman
Scénář: Martin Horský, Tomáš Hoffman
Hrají: Vladimír Polívka, Petra Hřebíčková, Jan Cina, Alžběta Dolečková, Olivie Sulženková, Jenovéfa Boková, Vojtěch Kotek, Hynek Čermák, Miroslav Táborský
Česká premiéra: 14. března 2024
Distributor: CinemArt
Související

RECENZE: Kotrmelce pana herce. Další unavené rýmovačky vysílají v telce

RECENZE: Vraždění upírů v rytmu černošské hudby. Hříšníci jsou eruptivním kino zážitkem
recenze , Sladký život (film) , filmy , Vladimír Polívka , Jenovéfa Boková (herečka) , Jan Cina (herec)
Aktuálně se děje
před 14 minutami

Zemřel Jiří Bartoška
před 1 hodinou

80 let po konci války se hroutí představa trvalého míru. Opakujeme totiž chyby z minulosti
před 1 hodinou

Zraky věřících jsou upřeny do Vatikánu. I podruhé se objevil černý kouř
před 2 hodinami

Dějiny ukazují, že agresora nezastaví ústupky, řekl Fiala v den výročí konce války
před 3 hodinami

Začalo další příměří na Ukrajině. Rusové chtějí v klidu oslavit vítězství v druhé světové válce
před 4 hodinami

Masakry na konci války. Nacisté umučili a zavraždili stovky Čechů
před 5 hodinami

Česko podepíše dohodu o dostavbě Dukovan, jakmile to bude možné
před 5 hodinami

Chtějí zmařit moji návštěvu Moskvy, tvrdí Fico. Kritiku míří na pobaltské státy
před 7 hodinami

Už máte letní gumy? Pak vás předpověď počasí na příští týden příliš nepotěší
včera

Živě Černý dým nad Vatikánem. První den konkláve nového papeže nepřinesl
včera

Fico si stěžuje, že nestihne oslavy v Moskvě. Pobaltí mu zakázalo přelet do Ruska
včera

Jak zachránit počasí na Zemi? Po celém světě začaly zásadní experimenty
včera

Polsko se profiluje jako nová vojenská velmoc. Po Evropě chce zásadní změnu
včera

Živě Konkláve začalo. Sledujte s námi ŽIVĚ volbu nového papeže
včera

Jak probíhá konkláve a kdy bude zvolen nový papež? Nejdůležitější otázky a odpovědi
včera

Biden v rozhovoru spílal Trumpovi: Co se to sakra děje? Který prezident takhle mluví?
včera

Indie: Celý národ je šťastný, že jsme se pomstili
včera

Nová fronta studené války: Indicko-pákistánský konflikt jako zástupný boj USA a Číny o vliv v Asii
včera

V Ústí nad Orlicí hořel vlak se dřevem. Železničáři museli omezit provoz
včera
Indie, nebo Pákistán? Velké srovnání vojenských kapacit. Převaha ale nemusí být rozhodující
Na první pohled by se mohlo zdát, že Indie má v ozbrojeném střetu s Pákistánem jednoznačnou převahu, ať už z hlediska velikosti armády, ekonomiky, nebo technologií. Tento dojem je však klamavý. Obě země totiž disponují téměř totožným počtem jaderných hlavic, které, a to je podstatné, budovaly primárně jako protiváhu tomu druhému. Nepřátelství mezi dvěma jadernými státy v jedné z nejhustěji zalidněných oblastí světa je mimořádně riskantní a zdaleka nepřináší ohrožení pouze pro jižní Asii.
Zdroj: Jakub Jurek