Česká kina právě hrají černou komedii říznutou sociálním dramatem, která letos opanovala festival v Cannes a odnesla si Zlatou palmu. Křehká i třeskutě absurdní Anora o americké striptérce a jejím vztahu se synem ruského oligarchy patří ke komediálním vrcholům tohoto roku, ačkoli bychom od jejího tvůrce Seana Bakera čekali možná trochu něco jiného.
Když nezávislý režisér Sean Baker letos přebíral Zlatu palmu, šlo o vyvrcholení jeho dlouholetých snah o nahlížení americké společnosti jinou optikou. Jeho tvorba se věnuje lidem se špatným sociálním zázemím. Ať už jde o bývalé pornohvězdy, sexuální pracovnice či rozvažeče jídla. Filmy točí s minimálním rozpočtem a komorním štábem, díky čemuž působí upřímně i apelativně. Snaží se demytizovat profese, na něž většina společnosti nahlíží skrz prsty a hledá příčiny jejich špatné ekonomické situace, z které kvůli špatnému nastavení systému takřka není úniku a nezbývá nic jiného, než neustále našlapovat na hraně zákona.
V české distribuci byl roku 2018 z jeho předchozích šesti filmů dosud uveden pouze křehký Florida Projekt, kombinující naivní dětský svět se surovostí toho dospělého. Teď je možnost vidět i jeho nejnovější Anoru. Ta se jeho předchozím filmům v několika ohledech vymyká. Zatímco vždy podmiňoval zápletku prokreslení postav, tentokrát je tomu naopak. I když jeho filmy vynikaly kombinací surovosti a upřímného humoru, teď načrtává takřka anekdotickou situaci a přináší svébytnou černou komedii. Stále však neztrácí autorskou tvář. Protagonistkou je sexuální pracovnice Anora (Mikey Madison), která se za své rodné jméno stydí a preferuje Ani.
Potkáváme ji během běžné práce v nočním klubu. Dynamické montáže různorodého obsluhování klientely, dunivé basy, barevné prostředí blikajících světel a občasné klepy s kolegyní na cigaretě. Nevíme, co všechno má Anora za sebou. Víme jen, že stále věří v pohádkovou budoucnost. Budoucnost, kterou ji má přinést pouze bohatý zákazník. I když to nikdy není řečeno explicitně, Anora v sobě nese tlumenou bolest a místo víru v sebe samou se upíná k falešným iluzím. Když jednoho večera klub prořízne uragán v podobě mladistvého miliardáře Ivana (Mark Ejdelštejn), Anoře se otevírá zdánlivé vysvobození.
Ivan je zámožným synkem ruského oligarchy. Nepřečerpatelná kreditka, nekonečné párty a luxusní život plný chvilkového opojení. Anora se s Ivanem propadá do pohádky, jež má zákonitě tvrdý konec. Ivanově počínání vystaví stopku jeho rodiče. Vyprávění by se dalo rozčlenit do tří stylisticky, atmosférou i tempem odlišných částí. První se dá připodobnit k euforické párty, druhá k postupnému střízlivění a třetí k nevyhnutelné kocovině. Anora žije ve světě, kde Pretty Woman může být realitou. Nechce si ani připustit, že by to mělo být naopak.
Film záměrně vypouští expozici. Ihned nás vrhá do víru neonového světa. Ačkoli problematiku amerického snu a deziluze reflektuje na individuálním osudu, Baker ukazuje, že nejde jen o případ jedné Anory. Sexuálních pracovnic, které nemají legislativní ani rodinné zastání a čekají na vysvobození od movité šlechtice bychom našli tisíce. Půvabná Anora komunikuje především tělem. Se světem, jenž nefunguje na bázi tělesnosti a sexu, nemá žádné zkušenosti. Sluneční paprsky jsou něčím nepříjemným a neznámým.
Nad hořkým jádrem však Baker konstruuje jednu z nejlepších komedií tohoto roku. Energické segmenty s naivním a sexuálně neotrkaným Ivanem, noční pátrání po jeho osobě či nervózní mafiánské gorily povolané ruským oligarchou jsou nepravděpodobnými, leč nesmírně vztahujícími stavebními kameny pro nekonvenční a překvapivě absurdně třeskutou zábavu. Baker neustále přidává pod kotel nekončícími slovními přestřelkami, nadávkami a slapstick segmenty. Romance se překlápí v grotesku, groteska se postupně mění v tragédii. Humor je všemi částmi prostoupený, až někdy zapomínáme, že sledujeme hluboce bolestivý příběh.
V tom pro některé může vězet největší úskalí filmu. Anora má i přes žánrově fluidní a zběsilý mix ambice být sociálním dramatem. Pokud film nahlížíme touto perspektivou, může nám chybět hlubší psychologizace či větší pospolitost tří odlišných segmentů. Neukotvenost filmu, naivita a tak rapidní tobogán emocí však dokonale zachycují charakter protagonistky, že samotné vyprávění a forma nám o ní sdělí více, než hlubší prozkoumání její minulosti. Nejvíce tak záleží na diváckých očekávání. Pro jedny půjde o brilantní komedii s prvky sociálního dramatu, pro druhé o nezvládnuté a mělké sociální drama. A obě varianty čtení jsou zcela validní.
Pečlivě vystavěné gagy snímané v dlouhých záběrech s precizně načasovanou hereckou akcí jsou dostatečným diváckým motorem, stejně jako unikátní schopnost nahlížet svět filmovou optikou zcela jinak, aniž by slevil ze svého naturalismu. Tahle sonda za happy end amerických pohádek pro dospělé je Bakerovým nejdiváčtějším filmem. Ačkoli možná není nejdůležitější, rozhodně jde o ideální vstupenku do světů režiséra, který je jedním z nejpotřebnějších hlasů současné americké kinematografie. A odlišně vystavěná Anora je akorát dalším příslibem jeho kariéry.
Hodnocení: 80 %
Režie: Sean Baker
Scénář: Sean Baker
Hrají: Mikey Madison, Mark Ejdelštejn, Jurij Borisov, Karren Karagulian, Vache Tovmasyan, Darja Ekamasova, Alexej Serebrjakov, Paul Weissman, Vincent Radwinsky
Česká premiéra: 31. října 2024
Distribuce: Cinemart
14. listopadu 2024 10:36
Timothy West, uznávaná britská hvězda jeviště a plátna, zemřel ve věku 90 let
Související
RECENZE: Životopis The Apprentice naštval Donalda Trumpa a vykresluje jeho vzestup
RECENZE: Dcera národa reviduje národní obrození mladistvou perspektivou. Daří se to?
recenze , Anora (film) , filmy
Aktuálně se děje
před 46 minutami
Americká noční můra pro Německo. Ze zvolení Trumpa nejásají ani Švédové
před 1 hodinou
Ochrana prince Williama a jeho rodiny selhala. Ve Windsoru se loupilo
před 2 hodinami
RECENZE: Ze striptérky princeznou? Anora je nekonvenční černou komedií
před 2 hodinami
Velká změna v unijní diplomacii. Borrell končí, na odchodu si neodpustil kritiku
před 3 hodinami
Počasí v Česku se ochladí. Pocit zimy umocní i vítr, uvedli meteorologové
před 4 hodinami
Česko by mohlo v boji o záchranu klimatu dělat víc. EU vytváří vyšší a ambiciózní cíle, říká analytička pro EZ
před 4 hodinami
Podezřelý incident v Baltském moři. Podmořský kabel je mimo provoz
před 5 hodinami
Fico se čertí kvůli rozhodnutí Bidena. Jde o militantní krok USA, prohlásil
před 6 hodinami
Odvážná vize. Fiala vysvětlil, jak to myslel s platy jako v Německu
před 6 hodinami
Střely jen do břevna. Bezbranková remíza z Albánie je ale pro Čechy nadějí na první místo
před 7 hodinami
Svět reaguje na rozhodnutí USA o úderech v Rusku. První státy jej uvítaly
před 8 hodinami
Rusko rozpoutalo masakr v Oděse. Zaútočilo na bytovku i univerzitu, 10 mrtvých a desítky zraněných
před 9 hodinami
Nasazení ATACMS proti Rusku: Média odhalila, co bude jejich první cíl
před 9 hodinami
Kreml poprvé zareagoval na možnost použití ATACMS v Rusku
před 10 hodinami
Počasí se zklidnilo, ceny začnu klesat? Potravinářský gigant popsal, co se dnes děje
před 10 hodinami
Počasí: Meteorologové varují před větrem. Pocitovou teplotu srazí dolů
před 10 hodinami
Kim Čong-ungovi vadí, že USA brání Ukrajinu před Ruskem. Chrastí jadernými zbraněmi
před 11 hodinami
Obyvatelům Pacifiku už jde o přežití, svět si na klimatických konferencích nastavuje zrcadlo, říká analytička pro EZ
před 11 hodinami
Záhada, nad kterou si láme hlavu celý svět. Co zničilo nejmodernější ruskou zbraň na Ukrajině?
před 12 hodinami
Povolení útočit raketami ATACMS v Rusku rozlítilo Moskvu. Svět čeká na reakci Putina
Rozhodnutí prezidenta Joea Bidena umožnit Ukrajině používat americké rakety dlouhého doletu k útokům na ruské území vyvolalo ostrou reakci v Moskvě a přililo olej do ohně už tak vyhroceného konfliktu. Tento krok, který Rusko vnímá jako přímé ohrožení své suverenity, přinesl tvrdou kritiku od ruských představitelů a médií a zdůraznil rostoucí napětí v geopolitickém střetu mezi Moskvou, Kyjevem a Západem, uvedl server BBC.
Zdroj: Libor Novák