Česká kina právě hrají černou komedii říznutou sociálním dramatem, která letos opanovala festival v Cannes a odnesla si Zlatou palmu. Křehká i třeskutě absurdní Anora o americké striptérce a jejím vztahu se synem ruského oligarchy patří ke komediálním vrcholům tohoto roku, ačkoli bychom od jejího tvůrce Seana Bakera čekali možná trochu něco jiného.
Když nezávislý režisér Sean Baker letos přebíral Zlatu palmu, šlo o vyvrcholení jeho dlouholetých snah o nahlížení americké společnosti jinou optikou. Jeho tvorba se věnuje lidem se špatným sociálním zázemím. Ať už jde o bývalé pornohvězdy, sexuální pracovnice či rozvažeče jídla. Filmy točí s minimálním rozpočtem a komorním štábem, díky čemuž působí upřímně i apelativně. Snaží se demytizovat profese, na něž většina společnosti nahlíží skrz prsty a hledá příčiny jejich špatné ekonomické situace, z které kvůli špatnému nastavení systému takřka není úniku a nezbývá nic jiného, než neustále našlapovat na hraně zákona.
V české distribuci byl roku 2018 z jeho předchozích šesti filmů dosud uveden pouze křehký Florida Projekt, kombinující naivní dětský svět se surovostí toho dospělého. Teď je možnost vidět i jeho nejnovější Anoru. Ta se jeho předchozím filmům v několika ohledech vymyká. Zatímco vždy podmiňoval zápletku prokreslení postav, tentokrát je tomu naopak. I když jeho filmy vynikaly kombinací surovosti a upřímného humoru, teď načrtává takřka anekdotickou situaci a přináší svébytnou černou komedii. Stále však neztrácí autorskou tvář. Protagonistkou je sexuální pracovnice Anora (Mikey Madison), která se za své rodné jméno stydí a preferuje Ani.
Právě se přehrává: Anora - trailer
Anora - trailer Video: YouTube
Potkáváme ji během běžné práce v nočním klubu. Dynamické montáže různorodého obsluhování klientely, dunivé basy, barevné prostředí blikajících světel a občasné klepy s kolegyní na cigaretě. Nevíme, co všechno má Anora za sebou. Víme jen, že stále věří v pohádkovou budoucnost. Budoucnost, kterou ji má přinést pouze bohatý zákazník. I když to nikdy není řečeno explicitně, Anora v sobě nese tlumenou bolest a místo víru v sebe samou se upíná k falešným iluzím. Když jednoho večera klub prořízne uragán v podobě mladistvého miliardáře Ivana (Mark Ejdelštejn), Anoře se otevírá zdánlivé vysvobození.
Ivan je zámožným synkem ruského oligarchy. Nepřečerpatelná kreditka, nekonečné párty a luxusní život plný chvilkového opojení. Anora se s Ivanem propadá do pohádky, jež má zákonitě tvrdý konec. Ivanově počínání vystaví stopku jeho rodiče. Vyprávění by se dalo rozčlenit do tří stylisticky, atmosférou i tempem odlišných částí. První se dá připodobnit k euforické párty, druhá k postupnému střízlivění a třetí k nevyhnutelné kocovině. Anora žije ve světě, kde Pretty Woman může být realitou. Nechce si ani připustit, že by to mělo být naopak.
Film záměrně vypouští expozici. Ihned nás vrhá do víru neonového světa. Ačkoli problematiku amerického snu a deziluze reflektuje na individuálním osudu, Baker ukazuje, že nejde jen o případ jedné Anory. Sexuálních pracovnic, které nemají legislativní ani rodinné zastání a čekají na vysvobození od movité šlechtice bychom našli tisíce. Půvabná Anora komunikuje především tělem. Se světem, jenž nefunguje na bázi tělesnosti a sexu, nemá žádné zkušenosti. Sluneční paprsky jsou něčím nepříjemným a neznámým.
Nad hořkým jádrem však Baker konstruuje jednu z nejlepších komedií tohoto roku. Energické segmenty s naivním a sexuálně neotrkaným Ivanem, noční pátrání po jeho osobě či nervózní mafiánské gorily povolané ruským oligarchou jsou nepravděpodobnými, leč nesmírně vztahujícími stavebními kameny pro nekonvenční a překvapivě absurdně třeskutou zábavu. Baker neustále přidává pod kotel nekončícími slovními přestřelkami, nadávkami a slapstick segmenty. Romance se překlápí v grotesku, groteska se postupně mění v tragédii. Humor je všemi částmi prostoupený, až někdy zapomínáme, že sledujeme hluboce bolestivý příběh.
V tom pro některé může vězet největší úskalí filmu. Anora má i přes žánrově fluidní a zběsilý mix ambice být sociálním dramatem. Pokud film nahlížíme touto perspektivou, může nám chybět hlubší psychologizace či větší pospolitost tří odlišných segmentů. Neukotvenost filmu, naivita a tak rapidní tobogán emocí však dokonale zachycují charakter protagonistky, že samotné vyprávění a forma nám o ní sdělí více, než hlubší prozkoumání její minulosti. Nejvíce tak záleží na diváckých očekávání. Pro jedny půjde o brilantní komedii s prvky sociálního dramatu, pro druhé o nezvládnuté a mělké sociální drama. A obě varianty čtení jsou zcela validní.
Pečlivě vystavěné gagy snímané v dlouhých záběrech s precizně načasovanou hereckou akcí jsou dostatečným diváckým motorem, stejně jako unikátní schopnost nahlížet svět filmovou optikou zcela jinak, aniž by slevil ze svého naturalismu. Tahle sonda za happy end amerických pohádek pro dospělé je Bakerovým nejdiváčtějším filmem. Ačkoli možná není nejdůležitější, rozhodně jde o ideální vstupenku do světů režiséra, který je jedním z nejpotřebnějších hlasů současné americké kinematografie. A odlišně vystavěná Anora je akorát dalším příslibem jeho kariéry.
Hodnocení: 80 %
Režie: Sean Baker
Scénář: Sean Baker
Hrají: Mikey Madison, Mark Ejdelštejn, Jurij Borisov, Karren Karagulian, Vache Tovmasyan, Darja Ekamasova, Alexej Serebrjakov, Paul Weissman, Vincent Radwinsky
Česká premiéra: 31. října 2024
Distribuce: Cinemart
12. dubna 2025 20:00
RECENZE: Stylově sevřený thriller Zabitý večer připomíná Hitchcocka digitálního věku
Související

RECENZE: Stylově sevřený thriller Zabitý večer připomíná Hitchcocka digitálního věku

RECENZE: Degenerace kinematografie ve prospěch TikToku. Sledování Minecraft filmu bolí
recenze , Anora (film) , filmy
Aktuálně se děje
před 20 minutami

Mladým kuřákům v EU hrozí horší časy. V čele boje stojí Nizozemsko
před 57 minutami

Velikonoční počasí má opakovat scénář z loňska, naznačují modely
před 1 hodinou

Kaliňák ukázal sako, které měl Fico na sobě během loňského atentátu
před 2 hodinami

Policie vyšetřuje sebevraždu v Macoše. Zesnulou je matka oběti střelce z FF UK
před 3 hodinami

Polsko se obořilo na Trumpa: Nevidíte, jak se vám Putin posmívá?
Aktualizováno před 3 hodinami

Živě Historický milník: Katy Perry letěla do vesmíru s první čistě ženskou posádkou Blue Origin
před 4 hodinami

Kam kráčíš, Ameriko? Trump a jeho role při nárůstu politicky motivovaného násilí
před 4 hodinami

Nastal čas. Kyjev pozval západní lídry na návštěvu v den, kdy Rusko slaví Den vítězství
před 6 hodinami

Trump má problém, se kterým nepočítal. Čína navzdory nátlaku nechce jednat
před 7 hodinami

"Nebe nespadne". Čína uklidňuje svět po Trumpových celních excesech
před 8 hodinami

"Byly jsme jako středověké otrokyně, musely jsme se týrat." Slavnou církví Opus Dei otřásá skandál
před 9 hodinami

Trump opět vše mění: Výjimky na smartphony a elektroniku? Pouze dočasně
před 11 hodinami

Prorazí EU Trumpův nezájem a chaos? Pokusí se využít zmrazení cel
před 11 hodinami

34 mrtvých, 117 zraněných. Útok na Sumy se stal omylem, prohlásil Trump
před 12 hodinami

Letní počasí se blíží. Teploty tento týden citelně vyrostou
Aktualizováno před 18 hodinami

Kometa Brno slaví návrat mezi elitu. Udolala pražskou Spartu a míří do finále Tipsport extraligy
včera

Lékařská zpráva zveřejněna. Jaký je zdravotní stav Donalda Trumpa?
Aktualizováno včera

Brutalita Rusů nezná mezí. Během oslav hodili raketu na město plné civilistů, na ulicích leží desítky mrtvých
včera

Čína poprvé oficiálně vyzvala Trumpa, aby zrušil cla
včera
OBRAZEM: Anna Slováčková (†29): Veřejnost se dnes rozloučila se slavnou umělkyní
V neděli se v bazilice sv. Ludmily na náměstí Míru konaly mše, které se proměnily v důstojnou vzpomínku na zesnulou zpěvačku Annu Julii Slováčkovou. Nešlo sice o oficiální zádušní mši, její jméno ale zaznělo z úst kněze během přímluv a prostor před oltářem zaplnily růže, svíčky a lidé, kteří zavzpomínali na mladou umělkyni.
Zdroj: Libor Novák