Káva, čaj či pivo patří mezi nejoblíbenější nápoje na světě. Pokud si je neosladíme nebo jinak neochutíme, jsou hořké - přesto si je ale dáváme rádi. Podle vědců to ovšem není kvůli chuti. Důvod, proč jich tolik vypijeme, je prý úplně jiný.
Pokud jste přesvědčeni, že pijete hořkou kávu nebo pivo, protože si vychutnáte jejich chuť, jste podle všeho na omylu. Tvrdí to alespoň nový výzkum. Podle vědecké studie není naše obliba hořké nebo naopak sladké nápoje založena na našich chuťových genech, ale spíše na asociacích, které v nás tyto nápoje vyvolávají.
Výzkumníci hledali genetické důvody pro to, jak si vybíráme nápoje. Domnívali se, že by jim to mohlo pomoci najít způsoby, jak zasáhnout a ovlivnit stravu lidí,“ vysvětluje deník The Independent.
Nápoje jsou důležitou součástí našeho denního příjmu energie - sladké nápoje mohou přispět k obezitě a špatnému zdraví ústní dutiny, zatímco alkohol souvisí s více než 200 chorobami a způsobuje asi 6% úmrtí na celém světě.
Zmíněnou studii vedla Marilyn Cornelisová, odborná asistentka preventivní medicíny na Northwestern University of Feinberg School of Medicine v Chicagu. „Genetika, která je základem našich preferencí, souvisí s psychoaktivními složkami těchto nápojů,“ vysvětluje vědkyně.
„Lidé mají rádi, jak se díky kávě a alkoholu cítí. Proto je pijí. Není to kvůli chuti,“ tvrdí Cornelisová. Výsledky studie byly nedávno publikovány ve vědeckém časopise Human Molecular Genetics.
Související
Pomohla vůbec někomu Trumpova cla? První země se z nich opatrně raduje
Káva se stává nápojem bohatých. Její cena je hned ze dvou důvodů rekordní
Aktuálně se děje
před 50 minutami
Policie pokročila s vyšetřováním střelby v Poleradech. Taxikáři hrozí až 10 let
před 2 hodinami
Počasí se ochladí. Dorazí i vytrvalejší deště
včera
Nová proruská bulharská vláda zastaví veškeré dodávky zbraní na Ukrajinu
včera
Při výbuchu auta v Moskvě údajně zahynul ruský generál
včera
EU chce zakázat vstup všem Rusům, kteří od začátku války sloužili v armádě
včera
Lukašenko odmítl poslat běloruské vojáky na Ukrajinu: Nebudeme potravou pro děla
včera
Tajnůstkářství, nedůvěra, testování loajality. Co se děje v Pentagonu pod vedením Hegsetha?
včera
Netanjahu v kleštích. Izraelci požadují masivní údery na Libanon, tím by naštval Trumpa
včera
Zelenskyj je přesvědčen, že NATO Ukrajinu potřebuje
včera
Izraelská armáda nařídila evakuaci pátého největšího města Libanonu
včera
Uživatelé v EU mají smůlu. Apple jim přepracovanou Siri s umělou inteligencí nedodá
včera
Trumpa na zápase NBA vypískali. Během utkání usnul
včera
Izrael bez obvinění už 500 dní vězní významného lékaře. Přemístil ho na samotku, kde si ani nelehne
včera
Na frontě se mu nedaří, ve světě čelí rostoucí izolaci. Zelenskyj popsal bezútěšnou pozici Ruska
včera
Trump: K podpisu mírové dohody s Íránem dojde do tří dnů
včera
Írán a Izrael oznámily zastavení vzájemných útoků
včera
Soud opět zasáhl proti Trumpovi. Zrušil poplatek 100 000 dolarů za žádost o víza
včera
Výhled počasí na měsíc. Teploty budou jiné, než bývá zvykem
8. června 2026 22:01
Do Varů dorazí dvě hollywoodské hvězdy. Oscarové nominace zatím neproměnily
8. června 2026 21:08