ROZHOVOR | Autoři absurdního dramatu cítí, že naše civilizace je v koncích, říká režisér Ondřej Zajíc

Divadelní hra "Koza aneb Kdo je Sylvie", kterou před 22 lety napsal Edward Albee je provokativním dramatickým dílem, které zkoumá hluboké lidské emoce a konflikty. Režisér Ondřej Zajíc přináší svůj unikátní pohled na Albeeho text, prostřednictvím inovativního a emotivního ztvárnění. Inscenace Koza aneb Kdo je Sylvie, nabízí divákům silné a nekompromisní reflexe lidské podstaty a jejích temných stránek.

Co bylo hlavním motivem pro výběr této hry Edwarda Albeeho? Najít nějakou hru, kde budete moci spolupracovat s Hynkem Čermákem nebo vás zajímalo to téma?

Všechno, obojí. Hledáte hru s ideální hereckou příležitostí. Tentokrát šlo o roli pro Hynka Čermáka. A takovou hereckou příležitost „Koza“ určitě má. Tak to je první věc, no a druhá je, zda a čím vás text zasáhne.  Za svůj život jsem přečetl stovky her, a když nějakou novou hru studuju, tak pozoruju, co se mnou dělá. Analyzuju ji, ale někdy – vzácně - na mě působí na více úrovních. A u „Kozy“ jsem si říkal, sakra to je tak chytrý, to bude některý diváky tak štvát, to je bude provokovat a dráždit. Ale tak chytře. Ta základní situace je hrozně vtipná, je to dobře uchopené, není to samoúčelná provokace.

Autoři absurdního dramatu se na první pohled profilují tak, že je vše okolo nás jen depresivní, že život je beznadějný, ale ve skutečnosti silně cítí, že naše civilizace je v koncích a snaží se svými texty dráždit a provokovat. Jsou to takové facky, ale v dobrém slova smyslu. Citlivějšího člověka, který ještě není tak apatický, to může trochu nakopnout, nabudit, probrat...
Tak tohle nejspíš je hlavní kvalita textu, která mě lákala k inscenování „Kozy“.

Viděl jste tu původní hru, které se v Praze hrála před dvaceti lety, a kde hlavní roli ztvárnil Juraj Kukura a Emília Vášáryová?

Neviděl a jsem rád, protože ono vás to pak ovlivňuje. U téhle hry určitě. Rozhodující je, jak uchopíte základní situaci, která je v případě tohoto textu velice silná, efektní. Někdy si říkám, že až moc. Může diváka zahltit tak hodně, že už se nedostane k hlubším a jemnějším vrstvám sdělení, a to by bylo u tak skvělého textu škoda. Ale možná to celé přeceňuji, a diváci už jsou dnes zvyklí a otrlí. Připravení.

 V té hře hraje rozhodující roli určité sexuální tabu, jehož překročení drtivě vstoupí do života skvěle situované rodiny. Najednou se lidé, kteří žijí dosud šťastný, až bezstarostný život, konfrontováni s něčím, co má podobu či rozměr biblické katastrofy. Soukromá biblická katastrofa. A my pozorujeme, jak moc je každý z nás připravený na nějaký neočekávaný otřes, který vlastně může přijít kdykoliv.

Doporučené články

Jak pro vás jako režiséra bylo těžké uchopit, abyste vlastně zůstal věren předloze a přitom přenést hru do českých podmínek?

Miluji texty, které když jim uvěříte a odevzdáte se víře v to, že autor napsal něco, co ho přesahovalo, vydají nečekané plody. Odkryje vrstvy, které jste ani nečekali. A tohle je pro mě nad všemi interpretacemi. Záměrně si vybírám texty, které nemusím interpretovat, ale ony interpretují mě. Je to věc důvěry a odevzdání se, a vlastně vždy rozhoduje první dojem z čtení.  

 Albee je autor světového významu, hraje se po celém světě. Na lokální úrovni nebo třeba i evropské existují skvělí autoři, ale abyste napsali hru a za dvacet, třicet, padesát let se hrála po celém světě, tak takových textů je opravdu málo. Albee má nejznámější hru, kterou napsal v 60. letech „Kdo se bojí Virginie Woolfové“, hraje se dodnes úspěšně po celém světě a v mnoha divadlech. Textem „Kozy“ se ale autor chtěl posunout ještě někam dál. O hodně dál.  Je to taková spíše schválnost, provokace, kde to autor záměrně hodně přehnal, on není na hranici, on jde daleko za hranici snesitelnosti. Pro některé konzervativní lidi to nebude přijatelné. Jim se nepropojí, že nejde o reálný život, že to je jen divadlo.

Ale za touhle kontroverzní životní situací je velké množství sdělení, a to mě na tom strašně baví.

S čím by divák měl odejít z toho představení?

Tohle bych nechal na divákovi. Ale vím, s čím bych chtěl odcházet já. Pokud jsou naše životy do nějaké míry založeny na lži, může se nám stát, že při srážce s realitou z našeho života nezůstane takřka nic. Zjistíme tak něco o svých velkých iluzích. A autor se nám touto hrou snaží naznačit, že takovéhle lži – malé či velké – máme ve svém životě všichni. A práce na tomhle textu mi pomohla si tuto skutečnost znovu do hloubky uvědomit…

Osud této divadelní rodiny je děsivý. Jsou inteligentní, úspěšní, jsou úžasní a teď se prostě stane něco, o čem víte, že to prostě nemohou zvládnout, protože vy byste to nezvládli, protože by to nezvládl nikdo, ale teď co s tím?

V biblické historii se stalo mnohokrát, že byl člověk konfrontován s něčím katastrofickým, co ho děsivě přesahovalo, co se zvládnout nedalo, ale život se nakonec prosadil a my jdeme dál.

Kdybyste měl pozvat diváka na co byste ho pozval, co by byl ten hlavní divácký tahák?

Doufám, že se bude královsky bavit, doufám, že uvidí skvělé herecké výkony, no a snad bude mít zážitek, který na divadle není úplně obvyklý. Snad zažije něco jiného, extrémního, ale zároveň prudce inteligentního.

Ondřej Zajíc rozhovor Divadlo Bez zábradlí

Aktuálně se děje

včera

včera

Donald Trump

Trump přijal Netanjahua a zkritizoval "neuctivou" Harrisovou

Exprezident a republikánský kandidát pro listopadové volby Donald Trump v pátek přijal ve svém floridském sídle Mar-a-Lago izraelského premiéra Benjamina Netanjahua. Zdroje CNN tvrdí, že o setkání požádal Netanjahu. Trump zmínil, že s Netanjahuem měl vždy dobrý vztah, zdůraznila Al Jazeera.

včera

včera

včera

včera

Artur Omarov

V předvečer zahájení her se odhlásil zápasník Omarov. Kvůli zranění achilovky

Ještě než budou letní olympijské hry oficiálně zahájeny, česká výprava sportovců hlásí již druhou ztrátu. Po nedávném odřeknutí účasti na pařížských hrách od tenistky Markéty Vondroušové, která má zraněnou ruku, musel den před zahájením svou účast na nich odříct i zápasník Artur Omarov. Toho totiž do klání pro změnu nepustila zraněná achilovka. Toto zranění si přivodil nešťastně na posledním intenzivním tréninku.

Aktualizováno včera

Na D1 u Prahy se po dopravní nehodě tvoří kolony. (26.7.2024) Prohlédněte si galerii

Dopravní kolaps na D1: Kolony se táhly až do Prahy, potíže hlásí i od Brna

V nejméně vhodnou chvíli na začátku víkendové špičky nastal v pátek odpoledne dopravní kolaps na hlavní české dálnici D1. V Praze a na výjezdu z metropole se tvořily kolony kvůli dopravní nehodě. U Brna zase nastaly potíže kvůli havarijnímu stavu povrchu vozovky. Policie o obou incidentech informovala na sociálních sítích kolem 14. hodiny. 

včera

včera

Lukostřelba, ilustrační fotografie.

LOH 2024: Po Horáčkové se představil i lukostřelec Li. V kvalifikaci skončil až jednašedesátý

Po účasti Marie Horáčkové se olympijské kvalifikace ve stejné disciplíně zúčastnil i Adam Li, pro něhož se jednalo o první start pod pěti kruhy. Li v mužské kvalifikaci nakonec skončil až jako jednašedesátý. Zároveň se spolu s Horáčkovou zúčastnil i kvalifikace v soutěži smíšených dvojic, v nichž ta česká neuspěla, když skončila až pětadvacátá a nepostoupila tak do osmifinále.

včera

včera

včera

Hamas staví své politické zájmy nad zájmy civilního obyvatelstva v pásmu Gazy, za které je odpovědný. Akce Hamasu zbavují Gazany jejich práv a základních potřeb. (zdroj: IDF)

V izraelském zajetí zemřel jeden z lídrů Hamásu

Jeden z předáků militantního hnutí Hamás na Západním břehu Jordánu, Mustafa Muhammad Abú Ara, zemřel v izraelském vězení poté, co se mu v posledních dnech zhoršil zdravotní stav, uvedly v pátek palestinské úřady. Uvedl to server Times of Israel.

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Ve Francii kvůli nahlášené bombě evakuovali v den zahájení olympiády letiště

Mezinárodní letiště Basilej-Mylhúzy-Freiburg, ležící ve Francii poblíž hranic se Švýcarskem a Německem, dnes kolem poledne na přibližně hodinu přerušilo provoz. Vedení letiště uvedlo, že z bezpečnostních důvodů evakuovalo všechny cestující.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy