Praha - Každého z nás už ve výtahu nejednou napadlo, jak by se zachoval, kdyby se kabina utrhla a začala nekontrolovatelně padat dolů. Většina lidí se uklidní nápadem, že by těsně před nárazem jednoduše vyskočili, a dále o celé věci nepřemýšlí. Ve skutečnosti to ale tak jednoduché není.
Výtahy jsou na první pohled poměrně běžné stroje, které najdete v každé větší budově. Jednou mají dveře s automatickým zavíráním, jinde je musíte otevřít a zavřít ručně, jsou výtahy osobní i nákladní, malé, velké, s omezenou nosností i prosklené. Všechny mají ale jedno společné - spolehlivě vás vyvezou nahoru a dolů. Většinou.
Stejně jako v případě jiné techniky i výtah se může porouchat. Nejčastěji se tak děje při výpadku elektrického proudu, kdy výtah při správné funkčnosti sjede do nejbližšího nižšího nebo nejnižšího patra, kde zastaví a nechá vás vystoupit. V horším případě vás uvězní a vy budete nuceni čekat, na záchranu. To by se už ale dnes vzhledem k podpůrným generátorům elektrické energie dít nemělo, přesto to vyloučit nelze. V tu chvíli vám bude jedinou útěchou dispečink, se kterým se můžete spojit pomocí tlačítka alarmu.
I tak ale nejde o situaci, která by vás ohrozila na životě. Ta by však mohla nastat, pokud by se s vámi kabina utrhla a začala nekontrolovatelně padat dolů. Co v takovém případě dělat? Rada je jednoduchá, vůbec nic. Výtah má totiž několik zabezpečovacích mechanismů, který mu nedovolí dopadnout na zem.
Výtah vás spadnout nenechá
Prvním z nich je samotný fakt, že lana upevňující výtah se utrhnout nemohou. Každý výtah je ke konstrukci zajišťující její pohyb připoután masivními ocelovými lany a pokud by se jedno z nich utrhlo, většinou to ani nepoznáte. Zbylá lana totiž kabinu spolehlivě udrží. Vzhledem k pravidelným kontrolám se ale nepředpokládá, že by k něčemu takovému došlo.
Pokud by se to přesto stalo a všechna lana výtahu se utrhla, nastupuje na scénu další zabezpečovací systém, automatické brzdění. To funguje na podobném principu jako brzdy v autě, kdy mechanismus výtahu sevře ocelové koleje, po kterých jezdí, a kabinu zastaví. V praxi tak sice padat budete, ale pouze několik centimetrů. I tento systém je poměrně spolehlivý a proto není třeba se bát.
Stále je to ale pouze technika, která se může porouchat. Proto mají některé výtahy i fyzikální zabezpečení. Při hypotetickém dopadu na dno se pod kabinou vytvoří podtlak, vzduchová bublina, která zpomalí náraz. Navíc jsou některé výtahové šachty vybaveny tlumiči, které mají náraz kabiny zpomalit. Tak jako tak byste měli případný pád přežít.
Vyskočit nepomáhá
Nezapomněli jsme ani na onen legendární výskok, který vám má před dopadem zachránit život. Špatnou zprávou je, že nic takového nefunguje. Abyste mohli předejít nárazu, museli byste těsně před dopadem vyskočit takovou rychlostí, jakou se výtah pohybuje dolů. Když pomineme, že správné načasování je téměř nemožné, je stoprocentně nemožné vyskočit tak rychle.
Průměrnou rychlost pádu výtahu lze spočítat poměrně obtížně, protože každý výtah je jinak těžký, padá z jiné výšky a má jinou velikost. I kdybychom ale brali v potaz, že by výtah padal rychlostí zhruba 70 kilometrů za hodinu, stejnou rychlostí byste museli vyskočit vy. Některé výtahy mohou padat i rychlostí až 160 kilometrů za hodinu, osoba jedoucí v kabině by tedy musela dosáhnout například i této rychlosti výskoku. A to je prakticky nemožné, protože nejlepší basketbalisté dosáhnou při výskoku rychlosti pouze 8 až 10 kilometrů za hodinu.
Šance na záchranu je tedy v tomto případě velmi malá, na druhou stranu se ale není čeho pád. Výtahy nepadají a jejich lana se netrhají.
Související
Koronavirus prohloubil strach z výtahů. V Indii vymysleli bezkontaktní ovládaní
V domě na Kladensku se utrhl výtah, tři zranění
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Počasí na Štědrý den: Bílé Vánoce budou jen někde, vyplývá z předpovědi
včera
Karel III. o Vánocích neuvidí dva prince. Do Sandringhamu nepřijedou
včera
Schick pokračuje ve výtečné fazóně. Čtyřmi góly proti Freiburgu přeskočil Kollera
včera
Útočník z Magdeburgu míří do vazby. Bilance páteční tragédie se změnila
včera
Počasí se ochladilo a déšť se mění ve sníh. Meteorologové poskytli předpověď
včera
RECENZE: Americký muzikálový hit Čarodějka protíná Hollywood a TikTok
včera
Robert Fico je u Putina v Kremlu
včera
Ukrajinci zaútočili na Kazaň. Putin teď slibuje mnohem větší destrukci na Ukrajině
včera
Poslední šance si vyřídit všechno potřebné. Pošta sdělila, jak bude mít otevřeno
včera
Davidovou trápí vyhřezlá ploténka. Na operaci se však zatím nechystá
včera
Bramborový salát podle Magdaleny Dobromily Rettigové
včera
Prosincové projevy politiků: Pavel bude poslední v řadě. Promluví i Zeman
včera
Důchody dostanou lidé do Štědrého dne. Příští rok už to bude o Vánocích jinak
včera
Rok od střelby na FF UK: Oběti se spravedlnosti nedočkají, přestože viníka smrti 14 lidí známe
včera
Otevírací doba o Vánocích. Pořádky se nemění, zákon mluví jasně
včera
Rok od tragédie, která změnila život mnoha lidem. Česko si připomíná nejhorší masovou střelbu v historii
Aktualizováno včera
OBRAZEM: Česko si připomnělo oběti tragédie na FF UK. Naší společností otřásla, říká Fiala
21. prosince 2024 21:56
Kate a William dojali Brity vánoční pohlednicí. Zachycuje klíčový moment tohoto roku
21. prosince 2024 20:30
Česká hymna poprvé zazněla před 190 lety. V Tylově Fidlovačce
21. prosince 2024 19:33
Policii znepokojuje, co se děje na D1 před Brnem. Ukázala záběry nebezpečných nehod
Dálnice D1 spojující Prahu a Brno je nejvytíženější českou dálnicí, na které často nastávají dopravní komplikace. Viníky jsou mnohdy samotní řidiči jako aktéři zbytečných a nebezpečných nehod. Policie se proto rozhodla ukázat záběry z několika havárií a apelovat na řidiče, aby byli za volantem obezřetní.
Zdroj: Jan Hrabě