Praha - Každého z nás už ve výtahu nejednou napadlo, jak by se zachoval, kdyby se kabina utrhla a začala nekontrolovatelně padat dolů. Většina lidí se uklidní nápadem, že by těsně před nárazem jednoduše vyskočili, a dále o celé věci nepřemýšlí. Ve skutečnosti to ale tak jednoduché není.
Výtahy jsou na první pohled poměrně běžné stroje, které najdete v každé větší budově. Jednou mají dveře s automatickým zavíráním, jinde je musíte otevřít a zavřít ručně, jsou výtahy osobní i nákladní, malé, velké, s omezenou nosností i prosklené. Všechny mají ale jedno společné - spolehlivě vás vyvezou nahoru a dolů. Většinou.
Stejně jako v případě jiné techniky i výtah se může porouchat. Nejčastěji se tak děje při výpadku elektrického proudu, kdy výtah při správné funkčnosti sjede do nejbližšího nižšího nebo nejnižšího patra, kde zastaví a nechá vás vystoupit. V horším případě vás uvězní a vy budete nuceni čekat, na záchranu. To by se už ale dnes vzhledem k podpůrným generátorům elektrické energie dít nemělo, přesto to vyloučit nelze. V tu chvíli vám bude jedinou útěchou dispečink, se kterým se můžete spojit pomocí tlačítka alarmu.
I tak ale nejde o situaci, která by vás ohrozila na životě. Ta by však mohla nastat, pokud by se s vámi kabina utrhla a začala nekontrolovatelně padat dolů. Co v takovém případě dělat? Rada je jednoduchá, vůbec nic. Výtah má totiž několik zabezpečovacích mechanismů, který mu nedovolí dopadnout na zem.
Výtah vás spadnout nenechá
Prvním z nich je samotný fakt, že lana upevňující výtah se utrhnout nemohou. Každý výtah je ke konstrukci zajišťující její pohyb připoután masivními ocelovými lany a pokud by se jedno z nich utrhlo, většinou to ani nepoznáte. Zbylá lana totiž kabinu spolehlivě udrží. Vzhledem k pravidelným kontrolám se ale nepředpokládá, že by k něčemu takovému došlo.
Pokud by se to přesto stalo a všechna lana výtahu se utrhla, nastupuje na scénu další zabezpečovací systém, automatické brzdění. To funguje na podobném principu jako brzdy v autě, kdy mechanismus výtahu sevře ocelové koleje, po kterých jezdí, a kabinu zastaví. V praxi tak sice padat budete, ale pouze několik centimetrů. I tento systém je poměrně spolehlivý a proto není třeba se bát.
Stále je to ale pouze technika, která se může porouchat. Proto mají některé výtahy i fyzikální zabezpečení. Při hypotetickém dopadu na dno se pod kabinou vytvoří podtlak, vzduchová bublina, která zpomalí náraz. Navíc jsou některé výtahové šachty vybaveny tlumiči, které mají náraz kabiny zpomalit. Tak jako tak byste měli případný pád přežít.
Vyskočit nepomáhá
Nezapomněli jsme ani na onen legendární výskok, který vám má před dopadem zachránit život. Špatnou zprávou je, že nic takového nefunguje. Abyste mohli předejít nárazu, museli byste těsně před dopadem vyskočit takovou rychlostí, jakou se výtah pohybuje dolů. Když pomineme, že správné načasování je téměř nemožné, je stoprocentně nemožné vyskočit tak rychle.
Průměrnou rychlost pádu výtahu lze spočítat poměrně obtížně, protože každý výtah je jinak těžký, padá z jiné výšky a má jinou velikost. I kdybychom ale brali v potaz, že by výtah padal rychlostí zhruba 70 kilometrů za hodinu, stejnou rychlostí byste museli vyskočit vy. Některé výtahy mohou padat i rychlostí až 160 kilometrů za hodinu, osoba jedoucí v kabině by tedy musela dosáhnout například i této rychlosti výskoku. A to je prakticky nemožné, protože nejlepší basketbalisté dosáhnou při výskoku rychlosti pouze 8 až 10 kilometrů za hodinu.
Šance na záchranu je tedy v tomto případě velmi malá, na druhou stranu se ale není čeho pád. Výtahy nepadají a jejich lana se netrhají.
Související

Koronavirus prohloubil strach z výtahů. V Indii vymysleli bezkontaktní ovládaní

V domě na Kladensku se utrhl výtah, tři zranění
Aktuálně se děje
před 35 minutami

Je digitální život správná cesta? "Naprostý chaos" po blackoutu rezonuje lidmi po celém světě
před 1 hodinou

USA a Ukrajina podepsaly dohodu o strategických nerostných surovinách
před 2 hodinami

Prvomájová předpověď počasí. Oproti středě se oteplí
včera

Obchody i doprava. Květnové svátky mají vliv na více oblastí
včera

Češi od zítra platí vyšší koncesionářské poplatky. Rozšiřuje se i okruh poplatníků
včera

Pavel vezme belgického krále i mimo Prahu, potvrdil Hrad
včera

Dnes se pálí čarodějnice. Kdo skutečně skončil za čarodějnictví na hranici?
včera

Počasí už na jaře láká na vodu. Stav na řekách ani po zimě není ideální
včera

Zemřel Ladislav Mareš, autor slavné české stolní hry Dostihy a sázky
včera

80 let od sebevraždy Adolfa Hitlera a Evy Braunové. Kdo byla Vůdcova milenka?
včera

Útočník z Třeboně zemřel v nemocnici. Policejní zásah vyšetřuje inspekce
včera

Blackout ve Španělsku nezpůsobil jen ekonomické škody. Vyžádal si i mrtvé
včera

Evropa a vojenská cvičení. Proč nezvládáme to, co Britové dělají už staletí?
včera

Projev Trumpa plný lží? Pochvaly si vycucal z prstu, ukázal fact check
včera

Čína se Trumpovi směje. Jak na ni ale skutečně dopadá obchodní válka?
včera

Vyměníme soukromí za bezpečí? I bez sběru dat lze čelit kyberhrozbám, není to ale lehké, upozorňuje Půčková
včera

Svět na prahu nové války: Jaderné mocnosti zaútočí do 36 hodin, tvrdí zpravodajci
včera

Jednání s Trumpem vyvolává v Japonsku obavy. Zbytek světa by se měl bát také
včera

Von der Leyenová Trumpovi rázně vzkázala, co svými cly způsobil
včera
Chtěl bych být papežem, prohlásil Trump
Americký prezident Donald Trump opět pobavil veřejnost svým nezvyklým výrokem. Tentokrát se nechal slyšet, že by rád stanul v čele katolické církve. „Chtěl bych být papežem,“ prohlásil s úsměvem při rozhovoru s novinářem. Vzápětí však dodal, že má i jiný návrh, kdo by mohl skutečně nahradit nedávno zesnulého papeže Františka.
Zdroj: Libor Novák