Praha - Každého z nás už ve výtahu nejednou napadlo, jak by se zachoval, kdyby se kabina utrhla a začala nekontrolovatelně padat dolů. Většina lidí se uklidní nápadem, že by těsně před nárazem jednoduše vyskočili, a dále o celé věci nepřemýšlí. Ve skutečnosti to ale tak jednoduché není.
Výtahy jsou na první pohled poměrně běžné stroje, které najdete v každé větší budově. Jednou mají dveře s automatickým zavíráním, jinde je musíte otevřít a zavřít ručně, jsou výtahy osobní i nákladní, malé, velké, s omezenou nosností i prosklené. Všechny mají ale jedno společné - spolehlivě vás vyvezou nahoru a dolů. Většinou.
Stejně jako v případě jiné techniky i výtah se může porouchat. Nejčastěji se tak děje při výpadku elektrického proudu, kdy výtah při správné funkčnosti sjede do nejbližšího nižšího nebo nejnižšího patra, kde zastaví a nechá vás vystoupit. V horším případě vás uvězní a vy budete nuceni čekat, na záchranu. To by se už ale dnes vzhledem k podpůrným generátorům elektrické energie dít nemělo, přesto to vyloučit nelze. V tu chvíli vám bude jedinou útěchou dispečink, se kterým se můžete spojit pomocí tlačítka alarmu.
I tak ale nejde o situaci, která by vás ohrozila na životě. Ta by však mohla nastat, pokud by se s vámi kabina utrhla a začala nekontrolovatelně padat dolů. Co v takovém případě dělat? Rada je jednoduchá, vůbec nic. Výtah má totiž několik zabezpečovacích mechanismů, který mu nedovolí dopadnout na zem.
Výtah vás spadnout nenechá
Prvním z nich je samotný fakt, že lana upevňující výtah se utrhnout nemohou. Každý výtah je ke konstrukci zajišťující její pohyb připoután masivními ocelovými lany a pokud by se jedno z nich utrhlo, většinou to ani nepoznáte. Zbylá lana totiž kabinu spolehlivě udrží. Vzhledem k pravidelným kontrolám se ale nepředpokládá, že by k něčemu takovému došlo.
Pokud by se to přesto stalo a všechna lana výtahu se utrhla, nastupuje na scénu další zabezpečovací systém, automatické brzdění. To funguje na podobném principu jako brzdy v autě, kdy mechanismus výtahu sevře ocelové koleje, po kterých jezdí, a kabinu zastaví. V praxi tak sice padat budete, ale pouze několik centimetrů. I tento systém je poměrně spolehlivý a proto není třeba se bát.
Stále je to ale pouze technika, která se může porouchat. Proto mají některé výtahy i fyzikální zabezpečení. Při hypotetickém dopadu na dno se pod kabinou vytvoří podtlak, vzduchová bublina, která zpomalí náraz. Navíc jsou některé výtahové šachty vybaveny tlumiči, které mají náraz kabiny zpomalit. Tak jako tak byste měli případný pád přežít.
Vyskočit nepomáhá
Nezapomněli jsme ani na onen legendární výskok, který vám má před dopadem zachránit život. Špatnou zprávou je, že nic takového nefunguje. Abyste mohli předejít nárazu, museli byste těsně před dopadem vyskočit takovou rychlostí, jakou se výtah pohybuje dolů. Když pomineme, že správné načasování je téměř nemožné, je stoprocentně nemožné vyskočit tak rychle.
Průměrnou rychlost pádu výtahu lze spočítat poměrně obtížně, protože každý výtah je jinak těžký, padá z jiné výšky a má jinou velikost. I kdybychom ale brali v potaz, že by výtah padal rychlostí zhruba 70 kilometrů za hodinu, stejnou rychlostí byste museli vyskočit vy. Některé výtahy mohou padat i rychlostí až 160 kilometrů za hodinu, osoba jedoucí v kabině by tedy musela dosáhnout například i této rychlosti výskoku. A to je prakticky nemožné, protože nejlepší basketbalisté dosáhnou při výskoku rychlosti pouze 8 až 10 kilometrů za hodinu.
Šance na záchranu je tedy v tomto případě velmi malá, na druhou stranu se ale není čeho pád. Výtahy nepadají a jejich lana se netrhají.
Související

Koronavirus prohloubil strach z výtahů. V Indii vymysleli bezkontaktní ovládaní

V domě na Kladensku se utrhl výtah, tři zranění
Aktuálně se děje
před 14 minutami

Zelenskyj se chce za týden setkat s Trumpem
před 1 hodinou

Rusko po masivním útoku na Ukrajinu obvinilo Kyjev z odkladu rozsáhlé výměny zajatců
před 1 hodinou

Zkáza Hitlerovy námořní pýchy. Krátký, ale nezapomenutelný příběh Bismarcku
před 2 hodinami

Ukrajina sestřelila ruský stíhací letoun Su-35 v Kurské oblasti
před 3 hodinami

Pandemická generace: Jak covid-19 zanechal dlouhodobé stopy na dětech
před 4 hodinami

USA jsou zranitelné zranitelné víc, než si myslely. Ukrajinský útok drony odhalil slabinu americké obrany
před 5 hodinami

Evropa se připravuje na kybernetickou katastrofu: EU posiluje spolupráci s armádami, průmyslem a NATO
před 6 hodinami

Souboj Trumpa s Muskem není jen obyčejná hádka. Bílému domu může pořádně zavařit
před 8 hodinami

Největší útok na Charkov od začátku války: Starosta hovoří o „otevřeném teroru“
před 9 hodinami

Ani předpověď počasí na víkend není bez bouřek. Teplejší bude sobota
včera

Novinka ohledně důchodů se osvědčuje, hlásí ministerstvo
včera

Podvodníci přišli s novou metodou na WhatsAppu. Zneužívají důvěry v kamarády
včera

Bundeswehr musí posílit o dalších 60 tisíc vojáků. Vyloučena není povinná služba
včera

Až sedmicentimetrové kroupy a downbursty. Meteorologové zhodnotili čtvrteční bouřky
včera

Ze smrti ženy na Pardubicku je vražda na objednávku. Dva lidé čelí obvinění
včera

Hromadná nehoda na D10. Pět zraněných, dálnice je uzavřena
včera

Česku se nevyhnou bouřky ani o víkendu. Na sobotu už platí varování
včera

Historický objev se nekoná. Vědci krotí nadšení, údaje se pletly, na exoplanetě K2-18b život není
včera

Důrazné varování EMA: Léky Ozempic a Wegovy vás mohou připravit o zrak
včera
Za nejpřísnějšími opatřeními proti imigraci v Evropě stojí země, kde vládne levice. Příběh Dánska a jeho nečekaně tvrdé politiky
Dánsko se stalo průkopníkem restriktivní protiimigrační politiky v Evropě. V posledních letech přijalo řadu opatření, která odborníci hodnotí jako nejtvrdší na kontinentu. Přestože tuto politiku prosazuje levicová vláda premiérky Mette Frederiksenové, Kodaň pokračuje ve zpřísňování pravidel pro žadatele o azyl i uprchlíky. Sama Frederiksenová upozornila, že migrace ohrožuje sociální soudržnost a sociální zabezpečení.
Zdroj: Jakub Jurek