Klimatičtí aktivisté z uskupení Last Generation (Poslední generace) se za posledních několik dní dostali do křížků s řidiči i policisty. Během pátku protestovali uprostřed ranní špičky na jedné z nejfrekventovanějších berlínských křižovatek, další akce jsou plánované po celém městě i zbytku Německa.
O jejich chování často informuje německý zpravodajský server Deutsche Welle. Jen o den dříve, ve čtvrtek, několik demonstrantů vstoupilo do areálu letiště v Hamburku a přilepila se k ranveji. Informoval o tom například server britské stanice Sky News. Řada letů kvůli nim musela být zrušena, na místě zasahovali složky integrovaného záchranného systému. Podobná situace nastala i v Düsseldorfu, informoval německý server Tagesschau.
Při posledním protestu se klimatičtí aktivisté vydali na kruhový objezd u Vítězného oblouku, kde se přilepili na silnici. Někteří motoristé zvládli demonstranty objíždět mimo silnici a pokračovali v jízdě. Aktivisté měli nasazené masky zobrazující vysoké politiky.
Podle skupiny německá vládní koalice nesplnila svou zákonnou povinnost předložit okamžitou strategii, aby Německo splnilo svůj vlastní zákon o ochraně klimatu a dosáhlo neutrality skleníkových plynů do roku 2045, shrnuje německý server.
Ve středu jeden z německých řidičů kamionů neudržel nervy na uzdě a najel na jednoho z protestujících nákladním vozidlem. Stalo se tak poté, co nejprve vystoupil a pokusil se několik mladých lidí odtáhnout osobně a násilím. Protestující mu vstoupili do cesty v místě křižovatky, kudy se snažil projet poměrně vysokou rychlostí. Z videa je podle anglického nápisu Healthcare na vozidle jasně patrné, že převážel zdravotnický materiál.
Řidiči nyní hrozí odebrání řidičského oprávnění, situaci ze středy momentálně zkoumá německé státní zastupitelství ve Stralsundu a soud. Řidič se údajně sám přihlásil na policii v Grimmenu. „Proti jednačtyřicetiletému muži nyní probíhá vyšetřování pro podezření z pokusu o ublížení na zdraví,“ zní od policie podle Tagesschau.
Na twitteru chování řidičů vůči aktivistům kritizoval například uživatel Michael Mayr. „V Berlíně řidič auta strčí do staršího muže, protože ‚musí do práce‘. Zatímco klimatičtí aktivisté pokojně posedávají, násilí se dopouštějí řidiči aut, píše Mayr.
„Jak pán řekl, že musí jít do práce, že kvůli vašim zbytečným blokádám chodí pozdě do práce, a proto má existenční obavy, takže jeho obavy chápu. Když ho kvůli vašim blokádám propustíte, nezaplatíte mu mzdu,“ reagoval na Mayrovo prohlášení jiný uživatel s přezdívkou Modasch.
Hnutí Poslední generace už se vyskytuje i v České republice. Popisek na jejich twitterovém profilu zní: „Auta už nás nebaví. Chceme město pro lidi – čisté, tiché a bezpečné. Chceme třicítku pro Prahu i Brno! Jak ji má Brusel a Paříž.“
Rozvědka: Teroristé to nejsou
Server Deutsche Welle už koncem loňského roku informoval o rozhodnutí německých úřadů neoznačit klimatickou aktivistickou skupinu Poslední generace za extremistickou či teroristickou. „Nepovažuji tuto skupinu za opozici vůči svobodnému domácímu řádu, a proto není předmětem sledování domácích zpravodajských služeb,“ řekl tehdy šéf německé zpravodajské služby Thomas Haldenwang.
„Páchání trestné činnosti nedělá ze skupiny extremisty,“ podotkl. Narážel na to, že opakovaně blokují silnice a znesvěcují umělecká díla.
Kritizoval slova Alexandra Dobrindta z Křesťanskodemokratické unie (CDU). „Je třeba zabránit tomu, aby se ze skupiny aktivistů stala militantní skupina,“ poukázal tehdy na nebezpečnou činnost aktivistů.
Haldenwang ale jeho obavy označil za nesmyslné. „Trestné činy sice podléhají potrestání, ale to je úkolem policie a soudů a bylo by nevhodné, aby se do nich zapojovaly zpravodajské služby,“ zdůraznil.
Související
Klimatičtí extremisté z Poslední generace chtějí kandidovat do europarlamentu
Extremisté z Poslední generace se chtějí přestat lepit k vozovce. Mají jiný plán
Last Generation (Poslední generace) , Německo
Aktuálně se děje
před 16 minutami
Bartošek zvažuje žalobu na Okamuru za slova o Hitlerovi
před 35 minutami
Pěstitelé, kteří nemají pojištění proti mrazům, dostanou jen polovinu kompenzací
před 1 hodinou
Počasí dnes bude příznivé. V Česku se může objevit další silná polární záře
před 2 hodinami
Ukrajina z pohraničí Charkovské oblasti evakuovala více než 4000 lidí
před 2 hodinami
Počet obětí války v Gaze stoupl na 35 tisíc
před 3 hodinami
Události Petra Nutila: Rusko je stále bez hranic, Česko bez obrany proti propagandě
před 3 hodinami
Poláci trápili obhájce bronzu z Lotyšska, USA si poradily s Němci. Dánové s přehledem přejeli Rakousko
před 4 hodinami
UNRWA: V Pásmu Gazy není bezpečno nikde, ani v zónách pro evakuaci civilistů
před 5 hodinami
Zázrak v Pásmu Gazy: Navzdory bojům se v centru otevřela nová nemocnice
před 6 hodinami
NASA zveřejnila o úchvatnou simulaci. Ukazuje, co se stane, když spadnete do černé díry
před 7 hodinami
Biden: Příměří v Gaze může být už zítra. Záleží na Hamásu
před 8 hodinami
Polsko vzdoruje stupňující se hybridní válce. Na východní hranici vybuduje moderní opevnění
před 8 hodinami
Zelenskyj: V sobotu probíhaly boje mezi ukrajinskými a ruskými silami v okolí sedmi vesnic
před 9 hodinami
Afghánistán zasáhly masivní povodně. Mrtvých jsou stovky
před 11 hodinami
Počasí příští týden: Teploty v maximech vystoupají až na 24 stupňů
před 17 hodinami
Vítězem Eurovision Song Contest 2024 se stal švýcarský nebinární zpěvák Nemo
včera
Češi slaví druhou výhru. K obratu proti tvrdým Norům zavelel jubilant Červenka, jenž vyrovnal Jágra
včera
Vlna veder decimuje Mexiko. Rekordy pokořeny v 10 městech, včetně Mexico City
včera
Kolika let se dožívají lidé v EU? Česko je na tom výrazně lépe než Slovensko
včera
Ukrajina posílí své vojáky v Charkovské oblasti, kde ruské invazní síly zahájily ofenzivu
Prezident Volodymyr Zelenskyj oznámil, že Ukrajina posílí své vojáky k obraně Charkovské oblasti, kde ruské invazní síly začaly nově útočit. Zelenskyj v pravidelném večerním hlášení uvedl, že Kyjev poskytuje vojákům veškerou potřebnou podporu k obraně svých pozic. Dále poděkoval za nově ohlášenou americkou pomoc ve výši 400 milionů dolarů a zdůraznil, že Kyjev se snaží zajistit co nejrychlejší dodání materiálu na frontu.
Zdroj: Libor Novák