Washington - Studenti, které jejich matky kojily, získávají na střední škole lepší známky než jejich spolužáci krmení jako miminka z lahve. K těmto závěrům došli v nové studii američtí vědci.
Odborníci z univerzit American University a University of Colorado Denver sledovali 126 dětí z 59 rodin a porovnávali sourozence, z nichž někteří byli kojeni a ostatní ne.
Právě srovnáním sourozenců se chtěli experti vyhnout vlivu těžko měřitelných faktorů, jako jsou vrozená inteligence a vliv prostředí.
Výsledky studie publikované v odborném časopise Journal of Human Capital ukazují, že každý měsíc kojení má pozitivní vliv na studijní výsledky na střední škole a zvyšuje pravděpodobnost, že dotyčný bude pokračovat na vysoké.
"Náš výzkum potvrzuje, že kojení ovlivňuje kognitivní schopnosti a zdraví dítěte a hraje důležitou roli při vzdělávání," říká profesorka zdravotní ekonomie Sabiová, ale dodává: "Jsme teprve na začátku a čeká nás ještě mnoho práce, abychom mohli potvrdit přímou příčinnou souvislost s úplnou platností."
Podle ní vycházelo bádání jejího týmu z údajů dlouhodobé národní studie o zdraví dospívajících Američanů a bylo prvním svého druhu, které použilo informace o sourozencích.
"Tím, že jsme se zaměřili na sourozence, jsme vyloučili možnost, že výsledky ovlivní například různý socioekonomický status sledovaných rodin," vysvětluje kolega Sabiové profesor Rees.
Související
Rowlingová, Kasparov, Rushdie. Osobnosti varují před "klimatem" netolerance
České firmy založily Unii retailu. Žádají snížené nájmy za dobu uzavření prodejen
Aktuálně se děje
před 34 minutami
Dostupná ložiska mizí. Severní moře se stává rájem robotů a dronů
před 1 hodinou
Čína kvůli mohutnému tajfunu evakuovala milion lidí
před 1 hodinou
Zemřel legendární spisovatel Vladimír Páral
před 1 hodinou
Tragédie v Praze. Při zkoušce prasklo potrubí, jeden člověk zemřel
před 1 hodinou
Ekonomické škody ani nespokojenost Rusů k zastavení bojů nestačí. Putin stál věří, že zvítězí
před 2 hodinami
Počasí aktuálně: Meteorologové varují před vedry a požáry na dalších místech
před 2 hodinami
Počasí láme jeden rekord za druhým. Historicky nejvyšší teploty hlásí oceány i celá Evropa
před 3 hodinami
Patová situace: Írán s USA mluvit nechce, trvá a podmínkách, na které Trump nepřistoupí
před 4 hodinami
Ztratí klíčového spojence? Netanjahu riskuje otevřený konflikt s Trumpem
před 5 hodinami
Teherán předložil seznam podmínek pro otevření Hormuzského průlivu. Ceny ropy rostou
před 5 hodinami
Netanjahu: Izrael odmítl Trumpův mírový plán pro Pásmo Gazy
před 7 hodinami
Předpověď počasí na nový týden. Orámují ho tropy
včera
Problém číst či soustředit se. Princezna Kate zavzpomínala na boj s rakovinou
včera
Vedra a sucho dál sužují zemi. Stát se snaží pomoci se zadržováním vody v krajině
včera
Knihovna bez Havla. Začne nová éra, dohoda s Havlovou nevyšla
včera
Důchody se v lednu zvýší. Juchelka představil první odhady
včera
Ještě letos vyprší platnost téměř 300 tisíc řidičáků. Na úřad kvůli výměně nemusíte
včera
EU prověřuje podezřelé IT dotace na Slovensku. Sousedům hrozí sankce
včera
Maximum možného. Do lékáren míří tisíce balení léku na rakovinu prsu
včera
Česko hodlá investovat stovky milionů korun do vodních nádrží
Obce mohou již od 7. září začít podávat žádosti o dotaci na výstavbu, rekonstrukci a odbahnění vodních nádrží. Žádosti o dotace se budou přijímat do 7. října. Ministr zemědělství Martin Šebestyán podepsal výzvu, podle které si obce mezi sebou rozdělí 300 miliónů korun v rámci programu Podpora opatření na malých vodních nádržích a drobných vodních tocích – 3. etapa. Informovalo o tom ministerstvo zemědělství.
Zdroj: Jan Hrabě