Počet letadel Boeing 737 MAX zpět v provozu už přesáhl stovku. Informovala o tom dnes agentura Bloomberg. Provoz těchto strojů byl před dvěma lety v celém světě zastaven po tragických nehodách v Indonésii a v Etiopii, při kterých zemřelo celkem 346 lidí. Novou certifikaci letadlu dosud udělili mimo jiné regulátoři ve Spojených státech, Evropské unii, Británii, Brazílii, Kanadě, Austrálii či ve Spojených arabských emirátech.
Letadla 737 MAX uskutečnila do 3. března už 1300 letů, z toho 400 připadá na leteckou společnost American Airlines, vyplývá z dat analytické společnosti Cirium. Jako první do provozu stroj vrátily brazilské nízkorozpočtové aerolinky Gol. Jejich osm letadel bylo minulý týden nejvytíženějších, ve vzduchu strávily v průměru 11 hodin denně.
Letadla 737 MAX na začátku roku 2019 nejprve z provozu vyřadila Čína. Tyto stroje tam novou akreditaci zatím neobdržely.
Společnost Cirium uvádí, že na jaře 2019 bylo ve flotile aerolinek po celém světě kolem 360 těchto letadel. Analytik Richard Aboulafia ze společnosti Teal Group loni v listopadu upozornil, že na návrat do vzduchu čeká 387 letadel řady MAX, dalších 450 Boeing od jara 2019 vyrobil.
Boeing mezitím obnovil dodávky stroje. Americká společnost United Airlines tento týden rozšířila svou objednávku o 25 letadel.
Stroj Boeing 737 MAX je nejnovější verzí letounu na krátké a střední tratě, který se v původní verzi do vzduchu poprvé vznesl v dubnu 1967. Do komerčního provozu byl MAX uveden v květnu 2017 a stal se nejprodávanějším modelem firmy.
Související

Boeing se dohodl s USA v kauze nehod letounů 737 MAX. Zaplatí tučnou pokutu

Boeing přiznal chybu. Úřady po hororovém incidentu uzemnily letouny 737 MAX 9
Aktuálně se děje
před 1 hodinou

Víkendové počasí bude jiné než minule. Sněžit může i poměrně nízko
včera

Papež si to představoval jinak. Vatikán prozradil, jak si připomněl své zvolení
včera

V Neapoli vyhnalo zemětřesení lidi do ulic. Experti řekli, jak reaguje Vesuv
včera

Italové se přiklání k evropské strategii. Ukrajině posílají nebezpečné zbraně
včera

Známý soudce se našel. Policie ho prověřuje kvůli možné zpronevěře
včera

Zelenskyj naznačil, jak bude Putin sabotovat mírové snahy
včera

Případ brutální vraždy v Jaroměři se poprvé dostal k soudu. Padlo rozhodnutí o vazbě
včera

Kam za zimním počasím? Na hory. Meteorologové nabídli předpověď
včera

Mark Carney se oficiálně stal premiérem Kanady
Aktualizováno včera

Zabraňte masakru, jaký svět neviděl od druhé světové. Ušetřete životy ukrajinských vojáků, vyzval Trump Putina
včera

Co bude s Ruskem, až skončí válka na Ukrajině? Šéf NATO nastínil další kroky
včera

Portugalsko ruší kvůli Trumpovi nákup stíhaček F-35
včera

Midttun: USA mají tři možnosti, jak reagovat na ruské odmítnutí příměří na Ukrajině
včera

Evropská unie prodloužila sankce proti Rusku. Našla s Maďarskem kompromis
včera

Historický zvrat, který může ovlivnit celou Evropu. Německo se chystá k masivnímu navýšení výdajů
včera

Dohoda, která může vše zhoršit? Před deseti lety už k jednomu podpisu došlo, situaci to jen přitížilo
včera

Putin vodí Trumpa za nos. Získává tak čas pro pokračování invaze
včera

Musk začíná couvat? Vaše obchodní válka nám škodí, vzkázala Tesla Trumpovi
včera

Kreml dohodu odmítnul, podle USA je ale na spadnutí, tvrdí po jednání Witkoffa, které možná neproběhlo
včera
Číňanům může pomoct, Kanaďané prokázali hrdost. Ekonomové Navrátil a Dedek o Trumpově agresivní politice
Ekonomové Boris Navrátil a Jakub Dedek, kteří spolupracují v rámci Evropské výzkumné univerzity v Ostravě, poskytli exkluzivní rozhovor pro EuroZprávy.cz. Věnovali se v něm agresivní obchodní politice nové administrativy Bílého domu pod vedením prezidenta Donalda Trumpa.
Zdroj: Jakub Jurek