Santiago de Compostela (Španělsko) - Španělská policie nejspíš už dnes vyslechne strojvedoucího vlaku, který ve středu ve vysoké rychlosti vykolejil poblíž Santiaga de Compostela. Při havárii zemřelo 80 lidí a 178 se jich zranilo. Média dál spekulují, co mohlo tragickou havárii způsobit, pozornost se soustředí právě na strojvedoucího, který údajně už přiznal, že vlak výrazně překročil povolenou rychlost.
Výslech 52letého strojvedoucího, který nehodu přežil bez vážnějších zranění, by měl vyšetřování výrazně posunout. Muž zatím nebyl zatčen, leží v nemocnici, kde ho hlídá policejní stráž. Ačkoli právě jeho už média pasovala do role hlavního podezřelého, oficiálně není o příčinách nehody stále nic známo.
Rychlovlak Alvia státní železniční společnosti Renfe cestoval ve středu z Madridu do města Ferrol na severozápadě Španělska. Vykolejil v ostré zatáčce před 21:00 SELČ, jen několik minut před plánovaným příjezdem na nádraží v Santiagu de Compostela. Podle odhadů jel na místě, kde je rychlost omezena na 80 kilometrů v hodině, více než dvojnásobnou rychlostí. Osm vagónů sjelo z trati, některé narazily do betonových zábran, jiné se převrátily na náspu a začaly hořet.
Nehoda si kromě 80 mrtvých vyžádala i téměř dvě stovky zraněných: 94 z nich je stále v nemocnicích, z toho 30 v kritickém stavu.
Vedení společnosti Renfe uvedlo, že havarovaný vlak ještě před cestou prošel standardní technickou prohlídkou. Vlak vyrobený v letech 2007 až 2009 byl v roce 2012 přestavěn na dieselový pohon a na trati mohl jet až dvousetkilometrovou rychlostí.
Odbory železničních strojvůdců Semaf upozornily, že nehodě mohl zabránit moderní zabezpečovací systém ETCS, který sleduje rychlost vlaku a dokáže jej zabrzdit. Ten sice na vysokorychlostní trati z Madridu funguje, ale těsně před Santiagem končí a dál - tedy i v místě nehody - funguje starší systém ASFA.
Některé deníky citovaly z profilu strojvůdce na Facebooku, kde se chlubil, že řídí vlaky v obrovských rychlostech. Profil byl ve čtvrtek zablokován.
"Nemohl jsem jet rychleji," napsal na svém profilu Francisco José Garzón Amo v březnu 2012 a připojil snímek tachometru vlaku, na němž ručička ukazuje rychlost 200 kilometrů v hodině.
"Wow, jezdíš neskutečně rychle," poznamenal v komentářích jeden z jeho přátel. "Kdybych jezdil rychleji, přišli by na to," odpověděl Amo a dodal, že ručička "opravdu nelže."
Jiný z diskutujících žertoval, že kdyby strojvedoucího chytili policisté, přišel by o všechny své body, píše iDnes.cz. Ve Španělsku totiž na silnicích platí podobný penalizační systém jako v Česku. "Byla by to fakt sranda, jet bok po boku vedle policajtů a pak prostě ujet," reagoval Amo.
Pokud by někdo čekal, že jde o chvástání nerozvážného mladíka, bude na omylu. Francisco José Garzón Amo je totiž dvaapadesátiletý muž, jenž pro španělskou železniční společnost Renfe pracoval přes 30 let, informoval portál france24.com.
Policie potvrdila, že strojvedoucí, který je v současnosti v nemocnici, nebyl v době nehody pod vlivem alkoholu ani jiných psychotropních látek.
Související
Zatáčka je "nelidská", hájil se strojvůdce, který zabil 79 lidí
Tragédie rychlovlaku ve Španělsku: Padlo další obvinění. Kdo zabil 79 lidí?
Vlaková havárie /Santiago de Compostela 24.7.2013/
Aktuálně se děje
včera
Experti rozebrali chování prince Harryho. Návrat domů není vyloučen
včera
Papír s informací o růstu důchodů už nepřijde každému, upozornil úřad
včera
V USA padl první trest v případu smrti herce Matthewa Perryho
včera
Nedorozumění vedlo k policejnímu zásahu ve škole v Praze
Aktualizováno včera
Zemřel populární moderátor Patrik Hezucký
včera
Německo schválilo dobrovolnou vojenskou službu. Čekají se protesty mladých
včera
Obchod roku: Vzniká obří streamovací gigant, Netflix kupuje Warner Bros., HBO a CNN
včera
Trump varuje Evropu před „civilizačním vymazáním“. V novém dokumentu kritizuje EU i migraci
včera
Občanské demokraty čeká kritické období. Kuba mohl svůj odchod dohodnout s Babišem, tvrdí analytik
včera
Pomoc Ukrajině je i v našem zájmu, prohlásil Rutte před summitem NATO
včera
Nejdůležitější je nezpanikařit. Hasiči pro EZ radí, jak prožít advent v bezpečí a bez požárů
včera
Izrael v Eurovizi zůstane, ohlásila EBU. Čtyři země budou největší soutěž světa bojkotovat
včera
Internet po celém světě opět kolabuje. Cloudflare hlásí problémy, výpadky má LinkedIn, X nebo Zoom
včera
Putin v Indii vyjednává jednu dohodu za druhou. Země obnoví dodávky paliv z Ruska
včera
Putin: Rusko se za každou cenu zmocní celého Donbasu
včera
Počasí způsobí problémy řidičům či chodcům. Platí výstraha
včera
Opozice zpochybňuje Babišovo řešení. Měl Agrofert prodat, zní od Pirátů
včera
Rusko má kapacity napadnout nejen Evropu. Rádo jich využije, když vycítí slabost
včera
S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum
včera
Merz na poslední chvíli mění plány. Nečekaně pojede kvůli Ukrajině do Bruselu
Německý kancléř Friedrich Merz odcestuje v pátek večer do Bruselu, aby se pokusil přesvědčit belgické vedení k podpoře půjčky pro Ukrajinu ve výši 165 miliard eur. Tato reparační půjčka má být financována z peněžní hodnoty zmrazených ruských státních aktiv, které jsou uloženy na belgickém území. Merz zrušil své původní cestovní plány do Osla, aby se mohl zúčastnit klíčové večeře s belgickým premiérem Bartem De Weverem a předsedkyní Evropské komise Ursulou von der Leyenovou.
Zdroj: Libor Novák